De juiste hulpen voor wijken voor de kuit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 21:44

knollentuin schreef:
iedereen gebruikt buitenhand met pirouette en appyeren ;) maar niet om de achterhand te begrenzen....

dat snap ik nou ook nog wel he. maar ik gebruik mijn buitenhand ook om de achterhand te controleren en besturen, dat ben ik gewend en ik heb het eigelijk nog nooit anders gedaan. ik zou ook zo denken dat dit gewoon de juiste hulp is, misschien is dat ook wel zo. om geryon zijn achterhand meer op de plek te houden gebruik ik ook mijn buitenhand..

Matsje

Re: De juiste hulpen voor wijken voor de kuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 22:04

Ik ga met Libera mee, na de voorbereiding geef ik met mijn binnenbeen de duidelijke hulp 'wijken' hierbij verplaats ik mijn binnenbeen iets naar achter, geef wat druk, dan gaat hij zijwaarts en laat ik de druk meteen los waarna ik hem verder met mijn zit en kijkrichting door rijd. Door middel van je houding kan je zo veel al 'uitleggen' en voorbereiden. Mijn paard weet al vrijwel zeker wat er aan zit te komen als ik zelf ga denken (waardoor automatisch dus mijn houding en kijkrichting zich hierop aanpast) aan óf schouderbinnenw. of travers, of wijken. Dan hoef ik alleen nog de beslissing te geven van: oke, nu gaan we dat ook doen, met een korte hulp.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 22:14

Als je je binnenbeen naar achter legt heb je veel sneller dat de achterhand voor gaat tijdens het wijken. Ik leg dus ook mn benen aan alsof ik buiging vraag (binnenbeen op de singel en buitenbeen heel iets naar achter om uitzwaaien van de achterhand te voorkomen) en met mn gewicht geef ik de zijwaartse beweging aan. Dus het gewicht maakt het onderscheid tussen buiging zoals op een volte en het wijken. Voor je appuyement wil je je stelling en buiging de andere kant op. Dus voor een appuyement naar rechts ligt je rechterbeen op de singel en je linkerbeen er achter. Bij het wijken heb je minder buiging dan bij je appuyement dus ligt je buitenbeen ook minder ver naar achter bij het wijken.
Hier heb ik altijd in geloofd :) Het zal ook best wel anders kunnen, maar naar mijn idee is dit de makkelijkste manier om geen problemen in het aanleren van de hogere oefeningen te krijgen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 22:00

Lotte1990 schreef:
Als je je binnenbeen naar achter legt heb je veel sneller dat de achterhand voor gaat tijdens het wijken. Ik leg dus ook mn benen aan alsof ik buiging vraag (binnenbeen op de singel en buitenbeen heel iets naar achter om uitzwaaien van de achterhand te voorkomen) en met mn gewicht geef ik de zijwaartse beweging aan. Dus het gewicht maakt het onderscheid tussen buiging zoals op een volte en het wijken. Voor je appuyement wil je je stelling en buiging de andere kant op. Dus voor een appuyement naar rechts ligt je rechterbeen op de singel en je linkerbeen er achter. Bij het wijken heb je minder buiging dan bij je appuyement dus ligt je buitenbeen ook minder ver naar achter bij het wijken.
Hier heb ik altijd in geloofd :) Het zal ook best wel anders kunnen, maar naar mijn idee is dit de makkelijkste manier om geen problemen in het aanleren van de hogere oefeningen te krijgen.

Nou, ik vind dat je helemaal geen problemen in de hogere oefeningen HOEFT te krijgen als je het 'verkeerd' doet bij het wijken. Als je gewoon voor de rest de goeie hulpen geeft, en je paard is goed voor de hulpen, moet hij elke hulp zelfstandig aannemen om het zo maar even te zeggen. En het dus gewoon uit elkaar houden. Een paard wat hierop goed getraind is, zal hiervan vast geen echte problemen krijgen.. Het kan natuurlijk altijd, maar dit is gewoon mijn mening, en een stukje ervaring. (ik wijk namelijk ook 'verkeerd' en heb hier geen problemen mee, ook niet bij andere paarden, ookal zitten alle knopjes er nog niet op. Zolang de ruiter de hulp goed aangeeft, en het paard zoals het hoort gewoon goed voor de hulpen is, moet een paard de basis van veel oefeningen gewoon kunnen zonder het echt te leren (ik kan even de juiste woorden niet vinden, dit is niet echt heel goed wat ik bedoel) , dus kunnen er ook niet zoveel problemen aan vast zitten)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 22:26

Geryon schreef:
Lotte1990 schreef:

Nou, ik vind dat je helemaal geen problemen in de hogere oefeningen HOEFT te krijgen als je het 'verkeerd' doet bij het wijken. Als je gewoon voor de rest de goeie hulpen geeft, en je paard is goed voor de hulpen, moet hij elke hulp zelfstandig aannemen om het zo maar even te zeggen. En het dus gewoon uit elkaar houden. Een paard wat hierop goed getraind is, zal hiervan vast geen echte problemen krijgen.. Het kan natuurlijk altijd, maar dit is gewoon mijn mening, en een stukje ervaring. (ik wijk namelijk ook 'verkeerd' en heb hier geen problemen mee, ook niet bij andere paarden, ookal zitten alle knopjes er nog niet op. Zolang de ruiter de hulp goed aangeeft, en het paard zoals het hoort gewoon goed voor de hulpen is, moet een paard de basis van veel oefeningen gewoon kunnen zonder het echt te leren (ik kan even de juiste woorden niet vinden, dit is niet echt heel goed wat ik bedoel) , dus kunnen er ook niet zoveel problemen aan vast zitten)

ik denk dat het prettiger en duidelijker is voor je paard om alles simpel te houden ,als dat dier de ene x op je buitenteugel schoudervoor moet en de andere x zijn achterhand niet naar buiten mag,hoe snapt ie dat? nee ik blijf bij eenduidige hulpen. simpel rijden en de boel overzichtelijk houden. dat je het nu al niet goed onder woorden kan brengen zegt voor mij al genoeg...en nee je hoeft geen problemen te krijgen maar het wordt zekers te weten moeilijker want ergens kom je in de knoop en dan moet je je hulpen gaan aanpassen aan je nivo van dat moment ,dat lijkt mij nogal verwarrend voor je paard.
Ik denk dat je beter van begin af aan alles op een en dezelfde manier leert aan je paard.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 22:36

Natuurlijk is het prettiger en duidelijker voor een paard om het simpel te houden. Maar mijn paard snapt dít juist goed. Ik heb het mezelf 'aangeleerd' bij hem, omdat dit de manier is waarop hij het het best snapt. Anders kan ook wel natuurlijk, maar dat maakt het minder duiderlijk voor hem. Ik rijd erg op gevoel, niet volgens 'het boekje' maar hoe het het duidelijkst is voor het paard. En dat is natuurlijk bij elk paard anders, en dus rijd ik ook op elk paard anders met andere hulpen (die natuurlijk voor een oefening heel dicht bij elkaar zitten). Ik hoop dat je me daarin een beetje begrijpt, want ik ben niet zo goed in het uitleggen van mijn mening over het internet. Maar dat van mijn buitenhand is dus juist prettig voor mijn paard en dit is niet iets dat van mij af komt, maar van hem. Op een ander paard zou ik dus ook nooit zomaar zo met mijn buitenhand gaan rijden, of iets anders doen.

liesje1986

Re: De juiste hulpen voor wijken voor de kuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 00:20

Ik stuur met mijn teugels gewoon bijv van A naar de wand. Als die lijn ingezet is, kan ik met een beetje druk van mijn binnenbeen de achterhand wat meenemen. Als het paard slecht reageert, leg ik mijn binnenbeen een fractie naar achteren. Omdat je geen buiging de andere kant op vraagt, komt het paard niet in de war met een appuyement. Als je te veel gaat tegensturen verlies je vaak impuls of komt de achterhand voor. Op deze manier kun je bijna elk paard met vrij weinig hulp leren wijken.