Dollylver schreef:Bij 2.5 alvast een beetje oefenen met het tuig, bit in doen, aansingelen, later kijken wanneer hij er aan toe is(volgroeit, enz. enz.) Als hij het allemaal braaf doet, en dat duur bij de meeste paarden wel een tijdje, dus je kan alvast beginnen met 2.5. Opzich.
Wat noem je beginnen? Hier is de baby bijna 2.5 en ja die is vanaf toen hij hier kwam aan zijn opleiding begonnen, dwz rare dingen onderzoeken en mee aangeraakt worden, voetjes geven (losstaand), aan beide kanten netjes meelopen in stap, draf, halt en achterwaarts, alleen en naast ander paard mee straat op, vliegenspray, poetsen, tandarts, als handpaard mee, wijken voor druk, enz. Ivm wolfskiesjes gaat er zeker voorlopig geen bit in en ruiter zal ook nog paar jaartjes duren, maar al het voorbereidende werk en stukje spieropbouw (via wandelen en als handpaard) doe ik veel liever nu al. Goede fundering is het werk op de grond en die heeft gewoon tijd nodig. Daarnaast is bv stappen op het harde goed voor sterke pezen (zover ik weet zijn de pezen met 3 jaar "geprogrammeerd" hoe sterk ze moeten zijn, nu veel stap op het harde opbouwen maakt dan meer sterk dan wachten totdat ik erop ga) en sterke hoeven.