Welke leeftijd beleren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lolali

Re: Welke leeftijd beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 00:03

Ik vind dat je een paard in ieder geval de eerste drie jaren van zijn leven paard moet laten zijn. Dus niet trainen etc. Dat komt allemaal wel. Vanaf 3, maar liever 3.5 kan je rustig beginnen met trainen (longeren etc) en langzaam maar zeker opbouwen en rijden.
Suc6!

Mirgeenjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 13:31

Bij 2.5 alvast een beetje oefenen met het tuig, bit in doen, aansingelen, later kijken wanneer hij er aan toe is(volgroeit, enz. enz.) Als hij het allemaal braaf doet, en dat duur bij de meeste paarden wel een tijdje, dus je kan alvast beginnen met 2.5. Opzich.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 22:33

Hier een pony die net zadelmak is, op bijna 3 jarige leeftijd.
Als het hengstje 2 is, dus na de winter, ga ik met tuigjes oefenen en bitjes en dekjes erop enzovoort.
De dekjes doe ik trouwens al, hij is ook al gewend aan alles. Voor de grap een bit ingehad, en een keer een zadel erop (zonder singel).
Meneer doet helemaal niks. Wij gingen voor de lol kijken hoe ver je kon gaan. Nu ga ik me afvragen wat er zou gebeuren als ik er voor de 1e keer echt op ga zitten.
Maargoed, ik zou zeggen rond de 3 met rijden, en ongeveer 2 met tuig enzo.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 23:06

Ik heb vandaag voor het eerst op mijn lieve 5jarige paard gezeten tijdens een wandeling.
Impulsmomentje :+. En wát ben ik trots! Whoeoe.

biancaa123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 17:18

een vriendin van mij had ook een halinger gekocht van 2,
uiteindelijk heeft ze hem ingereden toen die 4 was
want de ze zijn nog niet helemaal uitgegroeit rond hun 2e natuurlijk
uiteindelijk kan je er alleen maar nadelen van krijgen als je te vroeg begint

suc6 met je Haff!

Selinaa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 17:18

3,5 jaar

neapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 17:58

Ik ben pas begonnen met rijden toen hij 4 was
en mijn andere pony is nu net 3 geweest dus lekker beetje longeren
en rustig zadelmak maken

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 18:52

Ben blij te lezen dat hier toch mensen zijn die wachten tot na de 3 jaar... Ik twijfelde nogal, die van mij is nu 3 en 5 maand, maar heb nog weinig met haar gedaan. Denk dat we pas na de winter echt wat gaan doen en dat ik haar wegbreng. Mijn grootste zwakte is dat ik haar moeilijk uit handen kan geven... Dus dat wordt een moeilijke tijd. :o

Miranda06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 19:53

Ik vindt dat de opvoeding al begint zodra het veulen er is.
Handmak maken enz.
Met 2,5 jaar bitje in, beginselen van longeren leren.
Met 3 jaar aan het zadel laten wennen en doorgaan met longeren en met 4 jaar inrijden.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 21:25

Ik weet dat ze mooier worden als je wacht tot ze 4 zijn, maar de eigenaar wil per sé dat ik rond zijn 3e ga beginnen..
Als ik het niet doe moet iemand anders van ons het doen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 22:24

Dollylver schreef:
Bij 2.5 alvast een beetje oefenen met het tuig, bit in doen, aansingelen, later kijken wanneer hij er aan toe is(volgroeit, enz. enz.) Als hij het allemaal braaf doet, en dat duur bij de meeste paarden wel een tijdje, dus je kan alvast beginnen met 2.5. Opzich.

Wat noem je beginnen? Hier is de baby bijna 2.5 en ja die is vanaf toen hij hier kwam aan zijn opleiding begonnen, dwz rare dingen onderzoeken en mee aangeraakt worden, voetjes geven (losstaand), aan beide kanten netjes meelopen in stap, draf, halt en achterwaarts, alleen en naast ander paard mee straat op, vliegenspray, poetsen, tandarts, als handpaard mee, wijken voor druk, enz. Ivm wolfskiesjes gaat er zeker voorlopig geen bit in en ruiter zal ook nog paar jaartjes duren, maar al het voorbereidende werk en stukje spieropbouw (via wandelen en als handpaard) doe ik veel liever nu al. Goede fundering is het werk op de grond en die heeft gewoon tijd nodig. Daarnaast is bv stappen op het harde goed voor sterke pezen (zover ik weet zijn de pezen met 3 jaar "geprogrammeerd" hoe sterk ze moeten zijn, nu veel stap op het harde opbouwen maakt dan meer sterk dan wachten totdat ik erop ga) en sterke hoeven.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 22:26

De pony waar ik nu mee bezig ben is 5 jaar. Vorig jaar heb ik een 6 jarige pony beleerd, en een vriendin geholpen met een 8-jarige (meen ik). Niet allemaal heel bewust hoor, deze waren toevallig van deze leeftijd. Als ze 3,5 waren geweest waren we er toen ook mee begonnen. Van de winter ga ik samen met een vriendin aan de slag met een 3,5 jarig paard. Dat vind ik toch wel de minimale leeftijd (3-3,5)

newton

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 22:32

standaard vanaf 4 jaar, kan wel eens een maandje verschillen maar wel rond die leeftijd en absoluut niet veel eerder.
Werk op een handelsstal en ook daar hanteren we die leeftijd. Paarden zijn gewoon beter volgroeid en kunnen het werk beter aan, worden daardoor naar ons idee ook minder snel kribbig als ze aan het werk moeten omdat ze er gewoon aan toe zijn.

Zitosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 22:40

De mijne wordt over ruim een jaar beleerd (hij is nu bijna 2 jaar en 3 maand) :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 09:26

Ik denk toch dat je met een paard een minimumleeftijd moet stellen voor jezelf.. Die van mij is 1,5, nergens bang voor. Heeft al een keer een pinokkiozadeltje op zn rug gehad en een compleet mentuig(ff voor de duidelijkheid; was voor de gein. Zadel zonder singel en tuig gaf ie bij de eerste stukken geen krimp dus de hele zooi er maar opgelegd. Ik mag concluderen dat t m allemaal geen barst uitmaakt :P). Dus daar vanuit gaande zou hij klaar zijn om te beleren? :+ Sommige paarden zijn gewoon heel makkelijk, die moet je tegen zichzelf beschermen.. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 09:51

Miranda06 schreef:
Met 2,5 jaar bitje in, beginselen van longeren leren.
Met 3 jaar aan het zadel laten wennen en doorgaan met longeren en met 4 jaar inrijden.

Vanwaar het bitje en het longeren?
Inrijden kan het beste zonder bit (ivm het wisselen en de hoge gevoeligheid van de mond, juist de eerste 5 levensjaren).
Longeren heeft imo ook geen toegevoegde waarde, integendeel zelfs.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 09:59

Ik vind de beste leeftijd om te beginnen met zadelmak maken 5 jaar.
Mijn vorige paard leek met haar 4 nog echt op een veulentje, en toen ze 5 was, was ze echt een stuk sterker in haar bouw.

Mijn haf is 4 in is ingereden, maar ik weet niet op welke leeftijd.

Sanne94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 07:36

wij doen onze veulens altijd op 5,5 jarige leeftijd longeren etc
en op 6/7 jaar echt dooorrijden

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 07:47

ligt aan het paard, mijn paard ben ik met 3 jaar gaan longeren,en heeft lang geduurd eerdat dat echt goed ging, ben met 3,5 4 jaar pas erop gaan zitten. ze is nu 5 en voor mijn gevoel ben ik n pas aan het doorrijden

LaartjexBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 17:20

Ik zou zelf vanaf 3 jaar doen, bij ons op de manege rijd ik af en toe op een 3 jarige haflinger ruin.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 17:23

Per paard enorm verschillend :j.
De ene kan mentaal er wel aan toe zijn, maar fysiek niet. De andere kan er fysiek wel aan toe zijn, maar mentaal niet. Ik zou zelf niet eerder dan 4 jaar beginnen.

dmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 17:27

ik denk dat je gewoon zo door moet gaan met het oefenen en in de hand houden van je paard tot hij 3/3.5 is. als je bij 3 wil beginnen rustig aan met longeren en dan hangen, longeren met zadel, hangen, rustig opstappen. en dan vooral rustig aan doen, bij een drie jarige niks overhaasten. ik zou het trouwens ook alleen doen als ie er echt aan toe is, dus niet als het nog een echte puppie is.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 13:20

2.5-3 jaar is een ideale leeftijd. Alleen even zadelmak maken en nog niet doorrijden, dat komt later wel. Zadelmak maken doe je in ong. 5 keer. Dus te lijden hebben paarden niet.
Ik heb meer dan 30 paarden ingereden in de leeftijd van 2.5-9.5 jaar.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 13:31

Vanaf 4 a 5 jaar.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 13:35

Amaretto27 schreef:
Per paard enorm verschillend :j.
De ene kan mentaal er wel aan toe zijn, maar fysiek niet. De andere kan er fysiek wel aan toe zijn, maar mentaal niet. Ik zou zelf niet eerder dan 4 jaar beginnen.

Lichamelijk blijven ze toch allemaal hetzelfde, dus die regel gaat niet op helaas.