Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Undefined schreef:Ten eerste, ik weet dat er al veel topics over sporen zijn maar vind dit toch een ander punt dan de normale discussie over 'verfijning van de hulpen'.
Snap het wel als het topic gesloten wordt, gezien de vele topic over sporen maar naar mijn mening is hier geen topic over geweest.
Ik zat net eens even op HAW rond te neuzen, en zie veel ruiters met sporen rijden. Daarna vaak reacties met: je moet niet met sporen rijden om je paard actiever te rijden, maar een zweepje gebruiken.
Nu ben ik het er mee eens dat mensen die niet met sporen kunnen rijden (dus alleen maar zitten te prikken met kapstokvoeten) ze ook niet moeten gebruiken.
Ik gebruik echter wel mijn sporen om mijn paard actiever aan het been te krijgen. Dit op aanraden van mijn instructrice en ik vond het velen malen fijner dan met de zweep! Ten eerste werd mijn pony nogal opgefokt van de zweep, ze werd erg opvliegerig wanneer ik er mee reed. Ten tweede was het effect ook gelijk weer weg als de zweep weg was, en had ik dus nog geen actief paard. Dit kan natuurlijk aan mijn manier van rijden hebben gelegen.
Toen heb ik het eens met sporen geprobeert. Eerst gewoon normaal aansporen -> geen reactie, spoortje gebruiken -> nog geen reactie spoortje wat feller gebruiken. Na een weekje had ze dit door en nu kan ik zonder spoortjes gewoon normaal rijden, met een pony die actief is aan het been.
Nu zullen er vast wel veel mensen zijn die hier op tegen zijn (gezien de reacties op HAW), maar ik ben ook wel benieuwd of er mensen zijn die het wel met me eens zijn?
?!