Het gaat hier om een bijzetteugel.Maar nee, ook een pessoa teugel is niet nodig en wordt ook genoeg verkeerd gebruikt.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Het gaat hier om een bijzetteugel.daNiielle_ schreef:Op gebied van longeren met bijzet ben ik voor.
Ook voor een jong paard is het belangrijk om lekker over zijn rug te kunnen lopen, en bijzet teugels kunnen dan fijner zijn als het paard een ruiter heeft dat geen stabiele handen heeft.
Tijdens het rijden vind ik het gevaarlijk. Je weet niet wat zo'n jong paard allemaal kan doen, en ook is het belangrijk dat hij lekker zijn hals kan strekken tussendoor.
Je dwingt het paard zo in een houding te lopen, terwijl ik vind dat een jong paard juist lekker moet nageven en je hand moet kunnnen volgen. Opsluiten, strekken, lekker afwisselend!
Maargoed ieder zal er zijn eigen reden voor hebben om het wel of niet te doen. Lekker iedereen een eigen keuze laten maken.
In principe geeft het net dat extra steuntje om fijn te gaan nageven. In ontspanning en aanspanning. 
Pony is overigens 7.
daNiielle_ schreef:Ook voor een jong paard is het belangrijk om lekker over zijn rug te kunnen lopen, en bijzet teugels kunnen dan fijner zijn als het paard een ruiter heeft dat geen stabiele handen heeft.
Zucht............Vreselijk.
.
.
.

. Als ze dan galloperen/draven/stappen lopen ze met dr hoofd in de lucht. x_Marr schreef:Zoals ik al zei een bijzetteugel is geen garantie voor correct ruggebruik.
En een krul is dat ook niet. Als het dat wel was zou het leven voor veel paarden rooskleuriger zijn, zouden er veel minder rugproblemen en kreupelheidproblemen zijn.
Hulpteugels zijn nooit een oplossing, alleen een verdoezeling van je probleem.
Dat steuntje is ook dwang, dat steuntje zorgt er namelijk voor dat het paard toch in de krul gaat lopen... wanneer het geen dwang zou zijn zou het paard dat al uitzichzelf doen. En dat betekend dat er geen hulpteugel nodig is.
Het is toch ook altijd grappig om op een foto te zien dat iemand flink aan het liegen is, ik vind dat ook erg jammer voor het paard...
Chaos schreef:Tja. Dan verschilt onze definitie van dwang. Ik vindt tegendruk geven op het moment dat het paard gaat sterren kijken geen dwang als op het moment van zakken in hals de hulpteugel los komt en dus ook ontspant.
Een hulpteugel kan daarin zelfs nog sneller corrigeren dan de meeste ruiterhanden, omdat het paard het feitelijk zelf doet.![]()
Ik zeg nergens dat het en garantie is, maar het is ook niet persé slecht. Dat jou mening zo is oke, maar ga het niet verkondigen als een feit.

x_Marr schreef:Niet altijd hoor. Ze kunnen ook laag lopen.
Niet over de rug nee, is dat dan ook nodig wanneer er geen mens op zit? Nee.
.
.
.
melissaxx94 schreef:x_Marr schreef:Niet altijd hoor. Ze kunnen ook laag lopen.
Niet over de rug nee, is dat dan ook nodig wanneer er geen mens op zit? Nee.
Tuurlijk!.
Als een paard niet over de rug loopt wil jij er niet op zitten!.
Dan is het net een plank en ze lopen gewoon niet lekker!.
Je moet een paard over de rug rijden om ze los te krijgen.. Daarom rijden al die grandprix ruiters ze laag en rond!
oftewel over de rug...
Erg knap ook.
Missbambie schreef:Wat is jullie mening over een instructrice die een gezin les geeft op jong paard (4jr) het paard is nu 1jaar onder het zadel en het paard weet niet beter dan dat iedere rit weer die bijzetters eraan moeten. volgens haar zou dit zijn om het hoofd van het paard laag te houden. deze lieve mensen vertrouwen er op dat de instructrice weet wat ze doet... (Paard heeft een wat zwakkere rug) Het vreet nogal aan me.
Ik heb mijn oordeel al, graag hoor ik die van jullie!