Jong paard met bijzetters rijden....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Re: Jong paard met bijzetters rijden....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 15:17

Heb ik het hier over een pessoa teugel :? Het gaat hier om een bijzetteugel.

Maar nee, ook een pessoa teugel is niet nodig en wordt ook genoeg verkeerd gebruikt.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 15:17

daNiielle_ schreef:
Op gebied van longeren met bijzet ben ik voor.
Ook voor een jong paard is het belangrijk om lekker over zijn rug te kunnen lopen, en bijzet teugels kunnen dan fijner zijn als het paard een ruiter heeft dat geen stabiele handen heeft. :)

Tijdens het rijden vind ik het gevaarlijk. Je weet niet wat zo'n jong paard allemaal kan doen, en ook is het belangrijk dat hij lekker zijn hals kan strekken tussendoor.
Je dwingt het paard zo in een houding te lopen, terwijl ik vind dat een jong paard juist lekker moet nageven en je hand moet kunnnen volgen. Opsluiten, strekken, lekker afwisselend!

Maargoed ieder zal er zijn eigen reden voor hebben om het wel of niet te doen. Lekker iedereen een eigen keuze laten maken.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 15:19

Ook voor een jong paard is het belangrijk om lekker over zijn rug te kunnen lopen, en bijzet teugels kunnen dan fijner zijn als het paard een ruiter heeft dat geen stabiele handen heeft.

Zucht............Vreselijk.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 15:19

En waarom dan?
Dan beweer je toch dat in de krul lopen over de rug lopen betekend? Zo niet onderbouw dan eens wat je dan wel bedoeld.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 15:27

Ik zal je dan uitleggen waarom ik longeer en hoe.

Mijn paard wordt dus voornamelijk gelongeerd aan de passoa teugel, maar toen ze dit nog niet kende aan de bijzet.

De passoa wordt zo bevestigd dat mijn paard ontspannen kan lopen, hier bedoel ik mee neus tot knie hoogte en daardoor bouwt dat ook spanning op door het elastiek bij haar been, en haar achterhand dus niet achterblijft. Ik merk aan haar dat het aan het begin zoeken is, maar na een aantal rondjes kan ze ontspannen draven, en fijn over haar rug.
Tot zover het over de rug lopen.

Dan over de bijzet:
Deze bevestig ik niet vast, maar zo dat weer de neus tot knie hoogte kan gaan.
Vooral bij mijn jonge paard is het merkbaar dat ze ontzettend veel verzet toont onder het zadel, uit onbegrip. Zo ook de eerste paar keren met de bijzet.
Met veel geduld ging ze ontspannen, en zocht ook de druk op van de bijzet. Neus tot kniehoogte, met je zweep licht erbij zodat ook de achter hand niet vergeten wordt, en hup het paard loopt heerlijk ontspannen op een verdeelde druk.

En daarmee kon ik verder onder het zadel, strekken, opsluiten en weer strekken. Alles om mijn hand te volgen en een bepaalde druk te houden want dat is belangrijk.
Waarom ik daar een bijzet voor nodig had? Omdat ik vanaf de grond beter kan zien of ze niet achter de teugel kruipt en ik haar daar ook niet in een onbalans breng want dat is toch voor veel jonge paarden een probleem.
Bij mijn paard was het gewoon echt heel erg moeilijk om haar onder het zadel netjes te laten lopen op druk, en juist door haar af en toe eens te longeren met bijzet, kon ze zelf de druk opzoeken en het bit accepteren en tegelijk zorgde ik ervoor dat ze ontspannen rond liep.

Ik wil wel duidelijk zeggen dat een bijzet gebruiken om je paard strak in de krul te laten lopen absoluut niet verantwoord is, zo ook bijzet tijdens het rijden.
Want dan ontbreekt er inderdaad iets aan je rijkunst en inzicht. :)

tomklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 15:34

ik vind bijzet zowiezo niet zo vriendelijk
als het paard naageeft hangt de teugel slap maar
door het gewicht van de rubbere ringen gaat de teugel (bungelen) en krijgt het dier alsnog bij elke stap die hij zet een flinke ruk(je) in zijn mond

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 15:39

Niet zo heel gek dat een paard niet kan ontspannen op druk, druk is namelijk niet nodig.
Paard wat zijn balans nog niet heeft gevonden KAN ook niet ontspannen, is dus ook belachelijk en oneerlijk om dat te verwachten. Heeft het paard zijn eigen balans gevonden dan zal het ook nog rechtgericht moeten worden zodat het paard ook in een verticaal evenwicht kan lopen en van daaruit een horizontaal evenwicht kan opbouwen wat nageeflijkheid tot gevolg heeft.
Alleen het achterhandje erbij zegt nog niks over nageeflijkheid.

Aan het paard heeft het echt niet gelegen, fouten moet je bij jezelf zoeken. Doe ik iets verkeerd, is er lichamelijk iets niet in orde, ligt het zadel wel goed? Etc.

Het gaat hier niet over de pessoa en ook niet over longeren.
Overigens kan longeren ook prima zonder hulpteugels, moet je wel netzoals bij het rijden bereid zijn om je eigen fouten te zoeken, te erkennen, en er iets aan te doen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 15:40

Sjongejonge.

x.Marr.

Bijzetters moeten wel heel strak zitten wil je ze als dwangmiddel gebruiken. En zo met alle hulpmiddelen. :) In principe geeft het net dat extra steuntje om fijn te gaan nageven. In ontspanning en aanspanning. :)

Dwangmatig in de krul trekken is nooit goed.

Zo heb ik nu een pony die onder behandeling staat van een chiropractor/accupenturist. Pony is/was zo krom als een hoepel, wordt nu dus helemaal opnieuw getraind, lang en laag, binnenhoefslag, rechtrichten, je kent het wel.

Echter nu heb ik maar tijd om haar eens of 2x per week zo te trainen, en heb ik een meisje dat haar voor 3 dagen in de week huurt. Die rijdt dan in het begin idd. met bijzetteugels, dan weet ik tenminste zeker dat de pony lekker ontspant en over de rug gaat.. :) Pony is overigens 7.

Maar dit geldt IMO net zo goed voor 3/4jarigen. Het kán net even een oplossing zijn.

MAARR.

Ik zorg altijd dat ik de laatste 5 á 10 min. sowieso welk hulpmiddel dan ook er af is. Zodat ze niet óp de hulpteugel gaan lopen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 15:41

Met een constante licht verende verbinding heb je ook druk. Nauwelijks, welliswaar. Maar je hebt wel degelijk druk. Dit is wat ze noemen het contact. :+

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 15:45

Zoals ik al zei een bijzetteugel is geen garantie voor correct ruggebruik.
En een krul is dat ook niet. Als het dat wel was zou het leven voor veel paarden rooskleuriger zijn, zouden er veel minder rugproblemen en kreupelheidproblemen zijn.

Hulpteugels zijn nooit een oplossing, alleen een verdoezeling van je probleem.

Dat steuntje is ook dwang, dat steuntje zorgt er namelijk voor dat het paard toch in de krul gaat lopen... wanneer het geen dwang zou zijn zou het paard dat al uitzichzelf doen. En dat betekend dat er geen hulpteugel nodig is.

Het is toch ook altijd grappig om op een foto te zien dat iemand flink aan het liegen is, ik vind dat ook erg jammer voor het paard...

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 15:47

daNiielle_ schreef:
Ook voor een jong paard is het belangrijk om lekker over zijn rug te kunnen lopen, en bijzet teugels kunnen dan fijner zijn als het paard een ruiter heeft dat geen stabiele handen heeft.

Zucht............Vreselijk.

Precies! :j.
En daarom longeer ik ze met bijzet lekker over de rug en onder het zadel komt dat wanneer je het geleerd heb vanzelf! :j.
Paard is natuurlijk gemaakt met het hoofd in de lucht! ;).
En vinden het daarom moeilijk om naar beneden te lopen!
Maar met veel oefenen komt dat best wel goed! *D

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 15:49

Paard is gemaakt met het hoofd in de lucht? Hoe eten paarden volgens jou? Als een giraffe? :+

Nageeflijkheid is een natuurlijke reactie van het paard, komt volledig vanuit het paard bij correct rijden. Komt het niet volledig vanuit het paard dan is het misbruik van het woord nageeflijkheid.

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 15:50

Nee maar als jij paarden in een kudde ziet dan lopen ze niet laag en over de rug! ;). Als ze dan galloperen/draven/stappen lopen ze met dr hoofd in de lucht.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 15:57

x_Marr schreef:
Zoals ik al zei een bijzetteugel is geen garantie voor correct ruggebruik.
En een krul is dat ook niet. Als het dat wel was zou het leven voor veel paarden rooskleuriger zijn, zouden er veel minder rugproblemen en kreupelheidproblemen zijn.

Hulpteugels zijn nooit een oplossing, alleen een verdoezeling van je probleem.

Dat steuntje is ook dwang, dat steuntje zorgt er namelijk voor dat het paard toch in de krul gaat lopen... wanneer het geen dwang zou zijn zou het paard dat al uitzichzelf doen. En dat betekend dat er geen hulpteugel nodig is.

Het is toch ook altijd grappig om op een foto te zien dat iemand flink aan het liegen is, ik vind dat ook erg jammer voor het paard...

Tja. Dan verschilt onze definitie van dwang. Ik vindt tegendruk geven op het moment dat het paard gaat sterren kijken geen dwang als op het moment van zakken in hals de hulpteugel los komt en dus ook ontspant.

Een hulpteugel kan daarin zelfs nog sneller corrigeren dan de meeste ruiterhanden, omdat het paard het feitelijk zelf doet. :)

Ik zeg nergens dat het en garantie is, maar het is ook niet persé slecht. Dat jou mening zo is oke, maar ga het niet verkondigen als een feit.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 15:57

En je hebt het alleen maar over krul, ik heb het heel ergens anders over.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 16:00

+ Dat het geen verdoezeling van een probleem is. Het maakt het in het geval van een onkundige ruiter wat gemakkelijker voor het paard, en de ruiter kan met bijzet of wat dan ook evengoed werken aan een oplossing. Maar een hulpteugel moet altijd tijdelijk zijn. En dan heb ik het ook over een individuele training.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 16:02

Niet altijd hoor. Ze kunnen ook laag lopen.
Niet over de rug nee, is dat dan ook nodig wanneer er geen mens op zit? Nee.

Chaos schreef:
Tja. Dan verschilt onze definitie van dwang. Ik vindt tegendruk geven op het moment dat het paard gaat sterren kijken geen dwang als op het moment van zakken in hals de hulpteugel los komt en dus ook ontspant.

Een hulpteugel kan daarin zelfs nog sneller corrigeren dan de meeste ruiterhanden, omdat het paard het feitelijk zelf doet. :)

Ik zeg nergens dat het en garantie is, maar het is ook niet persé slecht. Dat jou mening zo is oke, maar ga het niet verkondigen als een feit.

Heeft het paard een keus? Nee. Is het dan dwang? Ja.
Wat zou het anders zijn volgens jou?

Wanneer een paard zijn ontspanning verliest heeft dat een reden, zoek de reden en los het op.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 16:03

Dus jij krijgt liever een paard met een rugprobleem dan dat je de ruiter meer tijd geeft om het correct te doen?
Vertrouwen is niet af te dwingen.. zo is ontspanning ook niet af te dwingen.

Oh wacht... daar weet ik het antwoord al op.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 16:10

Haha, met jou valt echt niet te discussieren, of het dringt niet tot je door wat wij typen, of je leest het gewoon niet eens. :+

Overigens, als je had gelezen, staat de pony in mijn verhaal onder behandeling, en heb dit om te helpen. En ja, de pony ontspant wel degelijk.. En nee, de pony gaan geen sterren kijken, wat nu ook niet goed is. :)

Een rugprobleem krijg je niet van een keer met bijzet rijden, daaróm zeg ik, je leest niet goed. Je mist heel de intentie van mijn berichten..

En bovendien is er niet altijd de keus, en ik geef dan liever les met een paard wat dan even een een kwartiertje met bijzet loopt, zodat zowel ruiter als paard het even makkelijker hebben als dat je gaat lopen klooien.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 16:12

Vertrouwen hoeft ook niet afgedwongen, het vertrouwen is er al.. Als de pony geen vetrouwen had zij ze niet doen wat ze doet. :)

Maar de volgende x zal ik vriendelijk vragen of ze alsjeblieft haar hals eventjes wil laten dalen wanneer ze even uit elkaar wil gaan vallen. :+

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 16:19

x_Marr schreef:

Tuurlijk! :').
Als een paard niet over de rug loopt wil jij er niet op zitten! _O-.
Dan is het net een plank en ze lopen gewoon niet lekker! ;).
Je moet een paard over de rug rijden om ze los te krijgen.. Daarom rijden al die grandprix ruiters ze laag en rond! ;)
oftewel over de rug...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 16:25

Ik heb geen enkel probleem met lezen hoor, zie alleen weinig onderbouwing.

JIJ hebt altijd de keus. Jij hebt de keus of je de makkelijke weg kiest waar voor het paard consequenties aan vast kunnen zitten of dat je de tijd neemt om de ruiter het juiste te leren, zonder dwang.

Dat je weet wat ontspanning is heb ik ernstig mijn twijfels bij, en die zijn wel degelijk gegrond.

melissaxx94 schreef:
x_Marr schreef:

Tuurlijk! :').
Als een paard niet over de rug loopt wil jij er niet op zitten! _O-.
Dan is het net een plank en ze lopen gewoon niet lekker! ;).
Je moet een paard over de rug rijden om ze los te krijgen.. Daarom rijden al die grandprix ruiters ze laag en rond! ;)
oftewel over de rug...

Als een paard als een plank voelt wanneer het niet nageeflijk loopt dan is er toch echt iets lichamelijk mis.
Je keert het om lieve schat, wanneer een paard los is, in balans loopt, recht loopt en ontspannen wordt, DAN gaat het paard over de rug lopen, een actieve achterhand en aanspannende buikspieren zorgen daarvoor.
Maar jou vraag ging over in de wei en daar heb ik toch duielijk antwoord op gegeven.

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 16:27

Wat jij wilt
Ik weet wel dat ik heus wel weet hoe ik met me paard om moet gaan en hoe of wat het moet worden...
Nageefelijk is juist goed voor het paard en doen.
Als die als een plank zit hoeft er niet iets te zijn met het paard. ;)
Laatst bijgewerkt door Dressagegirl op 25-09-10 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 16:30

Achja. Toch fijn dat jij vanaf daar al kunt bepalen wie ik ben en wat ik weet. :)) Erg knap ook.

En volgens mij onderbouw ik mijn berichten meer dan genoeg, maar mis jij die zinnen, of reageert er niet op.

Want vertel mij, wat voor kwaad kan het een ruiter en paard een of 2x per week een kwartier met bijzetteugels te laten rondrijden, om het opstarten voor beiden aangenamer te maken? Levenslang trauma? :)

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 16:33

Missbambie schreef:
Wat is jullie mening over een instructrice die een gezin les geeft op jong paard (4jr) het paard is nu 1jaar onder het zadel en het paard weet niet beter dan dat iedere rit weer die bijzetters eraan moeten. volgens haar zou dit zijn om het hoofd van het paard laag te houden. deze lieve mensen vertrouwen er op dat de instructrice weet wat ze doet... (Paard heeft een wat zwakkere rug) Het vreet nogal aan me.

Ik heb mijn oordeel al, graag hoor ik die van jullie!

hmmm, wat raar.. Het is een jong paard, die moet zelf een beetje gaan weten wat de bedoeling is als de ruiter een aanwijzing geeft. Het paard moet je ook even zijn gang laten gaan, om het te gaan snappen ze hoeven toch niet meteen rond? En ik vind dat dan niet goed van de instructrice dat ze de mensen die op dat paard rijden, met een bijzet teugel laten rijden.
Laatst bijgewerkt door _Daniquee op 25-09-10 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt