discussie over springruiters

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:45

schoentje schreef:
lees je post nog eens even goed door Ayasha, dan zie je dat er niets in staat om inhoudelijk op in te gaan. Er staan geen duidelijke vragen of discussiepunten in. Het valt mij ook op dat steeds als jij je ergens in een discussie mengt, dat de discussie een nare wending krijgt. Is niet nodig vind ik, iedereen mag een mening hebben en dat hoeft niet dezelfde als die van jou te zijn.

De openingspost bevat ook niet echt een specifiek onderwerp. Het onderwerp is de springsport en hun bitten en hulpteugels. Dat is zo breed, er zijn zo veel verschillende soorten springruiters en paarden en zo veel verschillend gebruik van deze bitten en hulpteugels.
Het valt niet te zeggen of het goed of fout is, dat ligt aan de ruiter die het gebruikt. En natuurlijk zijn er in de springsport ook rotte appels.
Maar er is dus niet een bepaalde ruiter of groep ruiters waar in dit topic over te discusseren valt.

Wat mij betreft is deze discussie dus ten einde...

Als we naar de professionele springruiters kijken zitten daar een stuk minder rotte appels bij dan bij de dressuurruiters. Dat durf ik wel te stellen.

lailapri

Re: discussie over springruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:49

Ik ben wel benieuwd naar je onderzoek daarna.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:49

Laipapri, omdat je net doet of een slof een verboden wapen is. Een sportpaard uit sportlijnen zit anders in elkaar tussen zijn oren dan een pony.
Er is niets mis aan een slof. Als die goed wordt gebruikt kan het voor een paard zelfs eerlijker zijn.
Wat dit te maken heeft met jouw opmerking is dit, soms kun je eenmalig beter een duidelijk signaal afgeven middels een slof, dan pappen en nathouden. En zeker bij scherpe, temperamentvolle paarden werkt het laatste niet. Trouwens, een slof kan óók preventief heel goed werken. Je kunt er heel veel ellende mee voorkomen. Lees de post van Anne-GTI ook nog maar eens grondig door.

Over welke categorie dressuur ruiters praat je, Moenie? :D
De top of alles wat daar onder zweeft?

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:51

Als we naar de professionele springruiters kijken zitten daar een stuk minder rotte appels bij dan bij de dressuurruiters. Dat durf ik wel te stellen

En daar ben ik het dan weer helemaal mee eens........ Ik heb op veel springstallen gewerkt en moet zeggen dat er daar heel correct met de paarden werd omgegaan. Ben op dressuurstallen geweest en daar ging het er over het algemeen minder paard-vriendelijk aan toe. Met springpaarden wordt alles wat "relaxter" gedaan is mijn ervaring en dat scheelt zo veel.....
Laatst bijgewerkt door Oreo op 01-09-10 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

M__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:52

Slof kan inderdaad een handig hulpmddel zijn en zolang ruiters dit goed gebruiken is er geen enkel probleem.
Ik zie het persoonlijk vaker mislopen bij dressuurruiter die met slof rijden dan springruiters die rijden over het algemeen iets meer vooruit waardoor het paard vanachter mooi blijft werken en als het aan de voorkant zijn neus de lucht in steekt enzo wordt begrensd is er weinig slechts aan de hand, bij dressuurruiters zie je vaker mensen traag draven en terug rijden en dergelijke zeker niet te snel en dan kan slof gebruik inderdaad best gemeden worden. Ik zeg niet dat dit bij alle dressuurruiters zo is er zijn er zowiezo ook met goed slofgebruik en springruiters die beter met beide voeten op de grond blijven! Zoals al eerder vernoemd de "cowboys"

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:56

Het grote euvel bij vooral landelijke dressuurruiters is, dat het angsthazen zijn, die de broek vol schijten zodra een paard even een pasje te hard gaat.
Springruiters hebben vaak net wat meer lef en schrikken niet van tempo.
Aan de echte top wordt niet veel gerommeld maar net daar onder wordt er in elke tak van sport gerotzooid. Juist de net-niet-goed-genoeg-categorie trekt alles vaak uit de kast.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 23:03

ik vraag me toch af waar jullie cijfers zijn? :)
Want anders zou ik daar niet zo zeker van durven zijn. Op professioneel niveau zitten er echt een hoop die niet zo schattig zijn. Niet enkel tussen de dressuurruiters.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 23:11

Moet alles met cijfers onderbouwd worden dan?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 23:17

Niet als het gaat om een mening, wel als we over feiten gaan spreken.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 23:22

Kom maar op met je feiten dan, en graag wel onderbouwd :Y)

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 23:23

Hoe wil je dit onderwerp in hemelsnaam met cijfers staven? Wat voor de een '"even doorpakken" is is voor de ander al brute mishandeling.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 00:35

En dat is dus het grote probleem, het is niet te staven. Ik zie allerlei meningen langskomen, maar je doet iets goed, is miniem hier, je doet altijd wel iets fout.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 02:36

Verder kan ik me alleen maar bij Schoentje aansluiten. Ik denk dat sommige mensen haar niet helemaal begrijpen, ondanks dat dat zijzelf het tegenovergestelde roepen. Lees al haar posten nog eens goed na, zonder je aangevallen te voelen -want dat is nergens voor nodig het zijn keurige, duidelijke en bovenal zinnige posts.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 02:39

Rajaniii schreef:
het hangt van de stallen af waar je komt!
je hebt hele ruige stallen waar ze paarden droog zetten, op stal bijgezet vastzetten enz..
maar er zijn ook stallen waar de paarden super behandeld worden, netjes naar buiten, eerlijk gereden.

idd en dit heb je overal alle soorten springstallen/dressuur/andurance/western want ondanks dat het er allemaal relaxed uitziet heb ik ook echt wel verkeerde stallen gezien waar het aanleren van het leuk ogende paard echt verschrikkelijk uitzag vooraf...

Ik ken idd genoeg stallen als mensen die verkeerd bezig ... echter zie net zo goed ook springstallen en ruiters waar het welzijn van het dier gewoonweg voorop staat

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 05:56

bijdehandje1 schreef:
Kom maar op met je feiten dan, en graag wel onderbouwd :Y)

Hoe kan ik nu met feiten komen als ik enkel dingen vraag. Echt rechtstreeks antwoord wordt er niet op gegeven, wel kan ik tussen de regels door zelf het antwoord al vinden en daarom heb ik het erbij gelaten.

Mijn post is gewoon iets wat in boeken staat. Meningen kun je beargumenteren en is iets persoonlijk, feiten zijn gebasseerd op onderzoeken. Dus als we het over feiten gaan hebben moet je ook kunnen delen waar het onderzocht is.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 09:53

Ayasha schreef:
Schoentje; er staat een vraag in, waarom mag Opium zo vol protest door de ring gaan en zegt iedereen "aaah gekke opium :D" en als Salinero schrikt van een enge plaat, dan is het Anky en haar LDR. :)
Ayasha schreef:
Hoe zou men bv reageren als Salinero eens "een opiumke" deed? Als ik al zie wat er gezegd wordt wanneer ie gelijk elk normaal paard schrikt van iets achter een scherm dan vrees ik dat Anky gekruisigd wordt alstie zo zou doen gelijk Opium in parcourse... En toch moet je over Opium niet zeiken en wordt Anky afgebrand als Sali een keer twijfelt aan "enge" platen.

Je geeft hier het antwoord toch eigenlijk al. De een schrikt en de ander bokt. De een reageert in het parcours en de ander achter de schermen. Dat is toch al niet te vergelijken.. Deed Salinero maar eens Opium na. Dan kon hij zijn energie ook kwijt.

Kempkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 09:59

Petulan schreef:
vickers schreef:
Nou de grote verrassing: dressuur,springen,SGW,western,draf en rensport. Overal gaat er wel is iets niet goed. En hoge bomen vangen veel wind. Bij dressuur rukken we in de krul. Bij het springen wordt er een balk opgetilt ga zo maar door. Ik denk dat een Anky zichzelf is goed achter de oor moet krabben of ze hier wel zo'n ophef over moet maken. Is het netjes? nee dat is duidelijk. Maar welk werk je ook doet er gaat altijd wel is iets niet netjes. Maar om dan nu de springruiters onder de loep te nemen? Je weet het antwoord toch?

Hier sluit ik mij helemaal bij aan.

In de springsport worden paarden ook op verschillende manieren gegymnastiseerd om het maximale uit hun lijf te kunnen halen. Ik weet inderdaad dat Jos Lansink zijn paarden ook vrij diep/LDR? rijdt, maar ik heb dit meerdere keren tijdens trainingen kunnen en mogen zien en daar zit geen grijntje dwang bij. Dit was in de periode dat hij nog voor Zangersheide reed, maar kan me niet voorstellen dat iemand ineens een heel ander systeem van rijden nastreef n de afgelopen 10 jaar.

Dressuurruiters moeten eens wat meer op hun eigen kunnen en visie vertrouwen in plaatst van de majority te volgen. Dit zie ik in de springsport veel minder terug, hier wordt het rijden aangepast op het springend vermogen van het paard. In de dressuur wordt het paard steeds vaker aangepast aan de visie en kunde van de ruiter.
En begrijp me niet verkeerd hoor, er rijden genoeg springruiters rond waar ik bij wegkijk als ik die op cc zie losrijden of in het parcours. Ik schuw het dan ook niet om hier iets over te zeggen. Wij noemen dit thuis 'cowboys'. Maar door van achter je beeldscherm maar altijd alles en iedereen te bekritiseren zullen er nooit veranderingen komen.

Mee eens, springsport en dressuursport is een wereld van verschil en niet met elkaar te vergelijken. Overigens een slof moet kunnen maar alleen waar het voor dient en een spoortje lijkt me ook niet erg, beter dan dat een paard in elkaar geslagen wordt want dat gebeurd overigens tijdens wedstrijden ook maar al te vaak, daar moeten ze is wat zeggen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 10:13

Lithya schreef:
Je geeft hier het antwoord toch eigenlijk al. De een schrikt en de ander bokt. De een reageert in het parcours en de ander achter de schermen. Dat is toch al niet te vergelijken.. Deed Salinero maar eens Opium na. Dan kon hij zijn energie ook kwijt.

nee daar gaat het niet om, het gaat er om dat als Salinero een hoef verkeerd zet het is omdat Anky hem kraakt, ldr rijd en weet ik wat allemaal. Maar als Opium dusdanig hoog bokt dat ie valt dan is het een "te enthousiaste bok".
Wat als dat nu eens Salinero in een proef zou zijn? ;)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 10:17

Ayasha schreef:
Lithya schreef:

nee daar gaat het niet om, het gaat er om dat als Salinero een hoef verkeerd zet het is omdat Anky hem kraakt, ldr rijd en weet ik wat allemaal. Maar als Opium dusdanig hoog bokt dat ie valt dan is het een "te enthousiaste bok".
Wat als dat nu eens Salinero in een proef zou zijn? ;)

Het is een paard, geen machine...Het enige verschil is gewoon dat men het bij de dressuur niet wil zien en het bij het springen eigenlijk geen ruk uitmaakt...Waarom....? Eh, goede vraag eigenlijk.... :Y)

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 10:29

Ayasha schreef:
ik vraag me toch af waar jullie cijfers zijn? :)
Want anders zou ik daar niet zo zeker van durven zijn. Op professioneel niveau zitten er echt een hoop die niet zo schattig zijn. Niet enkel tussen de dressuurruiters.

Ja jij begint over cijfers heb je die hier ook van of geld dat alleen voor andere mensen?
Het verschil en de reden waarom de dressuursport aangevallen word is logisch. Dressuur hoort om harmonie te gaan. Het hoort er ''makkelijk'' uit te zien. LDR ziet er niet makkelijk uit.
Bij springen doet harmonie niet terzake het gaat erom of je over de hindernis komt hoe dat maakt in weze niet uit.

Het verschil tussen dressuur en spring LDR is dat anky jaren lang heeft lopen roepen dat haar paarden zo fijn lopen omdat ze LDR rijd. Er is geen springruiter die roept nadat hij de grote prijs gewonnen heeft ja dat komt omdat ik LDR rij :+

Verder zijn er relatief weinig foto's van springruiters die zo extreem LDR rijden als anky.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 10:34

Adil18 schreef:
Het is een paard, geen machine...Het enige verschil is gewoon dat men het bij de dressuur niet wil zien en het bij het springen eigenlijk geen ruk uitmaakt...Waarom....? Eh, goede vraag eigenlijk.... :Y)

Uh ja en dat is dus ook exact de vraag die ik stel..... :+

sporter: foto's misschien niet maar je moet eens langs de losrijring gaan staan :(:)
En ik baseer me op de reacties op bokt. Voor zover ik het op bokt zie krijg ik het idee dat men er bij Anky een stuk harder op zou reageren, als ik alleen al terug denk aan bv de rel die er kwam toen Satchmo besloot dat ie het scherm nie grappig vond. En als iemand in een topic waar Opium met de oren plat in de nek bokt voorzichtig vraagt of dat paard zich wel goed in zijn vel voelt, zie ik heel veel topics waarin die persoon niet al te vriendelijk verteld wordt dat Opium gewoon enthousiast is en men niet zo moet zeuren... :=
Maar nogmaals: ik kan enkel baseren op wat ik zie, vandaar dat ik ook vraag wat anderen denken dat er zou gebeuren als Salinero zo een keer door de ring ging.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 11:13

Bokken na een 1.60 parcours vind ik heel wat anders dan bokken (verzet) tijdens een grand prix proef.. De manier hoe springpaarden spanning af mogen vloeien (idd bokken, rennen, gek doen) en hoe dressuurpaarden dit doen (even draven met lang teugeltje of iets?) ligt ook weer mijlenver uit elkaar.

We zijn appels met peren aan het vergelijken, logisch dat deze discussie niet haalbaar is.

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 11:27

Ik denk dat het mes aan twee kanten snijdt! Zo heb je dressuurruiters die correct met hun paard omgaan, en dressuurruiters die het niet doen. Zo geldt het ook met springruiters.

Zelf heb ik mijn paard bij een springstal vandaan en ken deze springstal dan ook. Hier wordt fijn met de paarden omgegaan, ze worden relaxed gereden, afgewisseld met longeren en galoptraining.
Echter, laatst kreeg ik van iemand met een stal de tip om eens de balk omhoog te trekken, zodat hij zn voorbenen meer optilde.

Zo komt Anky nu in een negatief daglicht te staan en er zullen mensen zijn die het er mee eens zijn en andersom ook. Anky maakt er zelf een drama van en ja, dan krijg je publiciteit over dressuurruiters. Springruiters zijn naar mijn idee over het algemeen relaxter, omdat het paard niet continue in een perfecte houding hoeft te lopen. Dressuurrruiters zijn vaak meer gefixeerd op de juiste houding, terwijl springruiters meer gefixeerd zijn op goede galopsprongen, tempo, ritme etc. En, zij maken geen ophef over een eventuele negatieve opmerking..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 12:20

Petulan schreef:
Bokken na een 1.60 parcours vind ik heel wat anders dan bokken (verzet) tijdens een grand prix proef.. De manier hoe springpaarden spanning af mogen vloeien (idd bokken, rennen, gek doen) en hoe dressuurpaarden dit doen (even draven met lang teugeltje of iets?) ligt ook weer mijlenver uit elkaar.

We zijn appels met peren aan het vergelijken, logisch dat deze discussie niet haalbaar is.

waarom is bokken tijdens een proef verzet en bokken tijdens een parcourse uitleven? Denk je dat een dressuurpaard van zichzelf weet dat ie dressuurpaard is en dus aan een lang teugeltje moet draven alstie enthousiast is? :+

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 12:22

sporter schreef:
Nogmaals: bij dressuur gaat het oa om Harmonie bovendien is het niet mogenlijk om al bokkent de oefeningen te doen je maakt dus altijd fouten. Bij springen is dit niet geval.

Het lijkt me toch niet heel ingewikkeld?

Ik snap het principe, maar deze ongehoorzaamheid wordt bij de dressuur afgestraft en bij het springen niet...Terwijl we eigenlijk over dezelfde soort ongehoorzaamheid praten...