schoentje schreef:Met Amerikanen en duitsers bedoel ik eigenlijk vooral het systeem dat zo genoemd word.
Ik vind dat in nederland bijvoorbeeld Albert Voorn en Gabriel Coumans in het Amerikaanse systeem rijden.
En ik vind dat Roelof Bril in het duitse systeem rijd.
Begrepen. Allemaal hele goeie ruiters, maar heel anders. Zouden ze dezelfde paarden kunnen opleiden en zouden ze evengoed springen dan?
Citaat:
Ik noem hierbij bewust ruiters waarvan ik het rijden van dichtbij ken, omdat ik vind dat ik geen mening kan hebben over iemands systeem, als ik het alleen maar ken van het rijden in de ring op tv. Het is het hele plaatje van voorbereiden, dressuurrijden, loswerken, spring-trainen en in de ring rijden wat een systeem maakt.
Nou, aangezien je ze van dichtbij kent, is het misschien wel leuk en leerzaam om daar wat meer over te vertellen. Alleen de goeie dingen natuurlijk.
ICitaat:
k denk ook dat het wel waar is dat de amerikanen en de duitsers, die 2 uiterste manieren van rijden hadden, wat naar elkaar toe zijn gegroeit.
Ja, dat denk ik ook wel. Als je oude filmpjes van Ludger en Jos bekijkt, dan rijden ze nu ook veel lichter. Zoek warwickrex op youtube.
Citaat:
Ik denk ook dat een paard in verschillende stijlen gereden kan worden, doordat paarden over het algemeen zich ook makkelijk aanpassen aan de ruiter, uitzonderingen daargelaten.
Ja, daar ben ik het ook wel mee eens. Maar denk je ook dat er stijlen zijn die gewoonweg beter zijn dan andere?
Citaat:
Ik denk dat het het beste is om een middenweg tussen beide systemen te vinden, en vanuit daar aanpassingen te doen naar het paard. Ik zie beide systemen in het extreme niet zitten.
Ja, je komt moeilijk op de hunter manier van rijden een Grote Prijs door.
Citaat:
Maar het kan natuurlijk best zo zijn dat iemand anders daar een hele andere mening over heeft, daar sta ik dan ook voor open om er naar te luisteren, dus kom maar op!

Nou, ik ben het grotendeels wel met je eens. Ik ben alleen nog op zoek naar wat uitsluitsels zoals hierboven al gevraagd.
Citaat:
Doordat we met 2 factoren zitten, de ruiter en het paard, maakt het dat wij wij veel meer verschillende trainingssystemen hebben, dan in welke andere sport dan ook. Dat maakt onze sport zo reuze interessant vind ik!
Ja, dat vind ik ook. Komt natuurlijk ook omdat ik het zelf niet zo goed kan, maar ja, ik ben zo koppig he. Dus ik blijf proberen en leren. Dat vind ik zo leuk.
Citaat:
Amerikanen kopen in Europa, omdat ze zelf niet of nauwelijks fokken.
Ja, maar in NL fokken ze natuurlijk veel te veel.
Citaat:
Daardoor hebben ze uiteraard ook minder kaas gegeten van het opleiden van een paard.
Ha, hier ben ik het oneens. Zou tijd worden. Het een volgt niet uit het ander denk ik. Ze zouden natuurlijk ook hele goede jonge paarden kunnen kopen.
Citaat:
Daarbij komt ook nog dat in Amerika de paardensport nog echt een elitesport is. De mensen die goed kunnen rijden, maar niet rijk zijn, werken als paardentrainer bij rijke mensen die niet kunnen rijden. Die rijke mensen hebben dan ook nog vaak een instructeur en grooms in dienst.
Ja, dat klopt. Ben er ook geweest. En duur dat het is.
Citaat:
En dan heb je natuurlijk de echte topruiters en die gaan zoiezo niet beginnen aan een hele jonge groene. Heel veel Amerikaanse ruiters hebben wel vaak een keer wat training in Europa gehad, daarom zal de Amerikaanse stijl ook wel wat europeescher worden.
Wederom eens.
Citaat:
Ik denk dus niet dat ze niet kunnen opleiden, die zullen er namelijk best wel zijn, maar dat ze het geduld niet hebben om zo lang naar een jonge te kijken, puur omdat ze een klare kunnen betalen. Wat denk jij daar dan over?
Daar heb je wel een goed punt. Maar zouden ze een paard dressuurmatig genoeg kunnen werken om er hetzelfde uit te halen als hier? Als je een jonger paard niet leert zicht te sluiten (wat in de Amerikaanse parcoursen haast niet hoeft), kunnen ze het dan nog leren als ze (de paarden) hoger en technischer moeten lopen?
Citaat:
Mijn excuses als het af en toe een wat onsamenhangend verhaal is, maar ik typ recht uit mijn gedachte en soms is het wat moeilijk iets in tekst te verwoorden. Is er iets onduidelijk, dan vraag maar door.
Nee hoor. Vind het nog steeds een leuke discussie.
Citaat:
De rest denk ik nog ff over na en kom ik morgen op terug.
[/quote]
Ik ben benieuwd.
Ben je in Breda? Hoe gaat het daar?