schoentje schreef:clarence schreef:En hoe krijg je ze dan weer op het achterbeen? Die harmonica, dat is nou net zo interessant om 't over te hebben. Kom, graaf dieper naar nog wat meer filosofische kunsten.
simpel!
Teugels op maat en been geven
mits je paard goed aan de hulpen staat natuurlijk.
Hmm, wat ik vaak zie gebeuren en ook ervaar is dat je de hals laat strekken en 't paard dan toch wat op de voorhand komt. Ga je dan been geven dan drijf je ze vaak nog dieper de grond in.
Citaat:Een springpaard mag van wat laag blijven met z'n hoofd en ook een tikkeltje op de voorhand.
Vind je? Laag mag wel, maar ik denk niet dat jij ze op de voorhand hebt hoor. Een paard op de voorhand is namelijk bijna altijd sterk in de mond en dat is toch wel lastig in het parcours.
I
Citaat:k merk dat een paard dat met z'n hoofd laag loopt, vaak ontspannen is. Ontspanning is heel belangrijk bij een springpaard, aanspanning komt vanzelf als ie een hindernis voor z'n snufferd krijgt.
Helemaal mee eens.
Citaat:Een paard dat altijd te hoog ingesteld en met spanning loopt, gaat geheid fouten maken met het achterbeen.
Tuurlijk. Maar is er geen middenweg? Misschien begrijp ik jouw halsstrekken wel extremer dan jij bedoelt, want met de neus over de grond geeft volgens mij net zoveel problemen als met oprichting ala een GP-dressuur paard.
Citaat:Natuurlijk is er verschil tussen de paarden. De op de kop gebouwde beesten, vaak iets met Concorde bloed, die probeer ik wat meer op te richten. De hete beestje die er de kop op hebben staan, probeer ik extreem laag te rijden, het liefst halsstrekken in alle gangen, want als er iets gebeurd steken zulke de kop er toch wel weer op.
Klopt. Ik vind paarden die op de kop lopen altijd heel naar. Ik krijg ze toch wel goed omlaag, maar moeilijk weer omhoog.
Dus dat is funest voor mij. Haha. Citaat:Ik denk ook dat dat een beetje de ZO-Brabantse rijderij is. Kijk naar ruiters als Eric vd Vleuten, Piet Raijmakers en Albert Voorn, die rijden allemaal een beetje op die manier.
Ja klopt. Maar jij hebt toch ook bij Roelof Bril gezeten? En die rijdt wel heel anders hoor. Daar komt die dressuur achtergrond dan vandaan?
Over een uurtje Global Champions Tour kijken op Eurosport,
- C
). Het doel van een springruiter is om door middel van oefeningen, zijn of haar paard zo soepel en gehoorzaam mogelijk te krijgen. Zij of hij (springruiter) hoeft geen optima forma plaatje neer te zetten, maar een snel en wendbaar en gehoorzaam paard af te richten, wat de balken netjes laat liggen.
Ik ben het er wel mee eens, ik heb ook liever een paard wat wat horizontaler is gebouwd, dan kun je alle kanten nog op. Ik vind dit ook een interessant topic, en lees graag mee!
....
.
... Werd er als reden aangegeven dat de persoon in kwestie 'lekker dressuurmatig sprong', voor erbij, maar dat paard was nergens in de basis ook maar ergens bevestigd. Sprong in het 1e parcours dan ook dwars door een hindernis heen, snee op linkervoorbeen... Mocht van de jury toch 2e parcours starten (snap ik ook echt niet
), en werd daar al snel uitgebeld omdat er geweigerd werd. En uiteindelijk had het paard het gedaan natuurlijk
. Die heeft het dus écht niet begrepen!