Dressuur voor Springruiters en Springpaarden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 22:49

schoentje schreef:
clarence schreef:
En hoe krijg je ze dan weer op het achterbeen? Die harmonica, dat is nou net zo interessant om 't over te hebben. Kom, graaf dieper naar nog wat meer filosofische kunsten. :D

simpel!
Teugels op maat en been geven :D
mits je paard goed aan de hulpen staat natuurlijk.

Hmm, wat ik vaak zie gebeuren en ook ervaar is dat je de hals laat strekken en 't paard dan toch wat op de voorhand komt. Ga je dan been geven dan drijf je ze vaak nog dieper de grond in.

Citaat:
Een springpaard mag van wat laag blijven met z'n hoofd en ook een tikkeltje op de voorhand.

Vind je? Laag mag wel, maar ik denk niet dat jij ze op de voorhand hebt hoor. Een paard op de voorhand is namelijk bijna altijd sterk in de mond en dat is toch wel lastig in het parcours.

I
Citaat:
k merk dat een paard dat met z'n hoofd laag loopt, vaak ontspannen is. Ontspanning is heel belangrijk bij een springpaard, aanspanning komt vanzelf als ie een hindernis voor z'n snufferd krijgt.

Helemaal mee eens.

Citaat:
Een paard dat altijd te hoog ingesteld en met spanning loopt, gaat geheid fouten maken met het achterbeen.

Tuurlijk. Maar is er geen middenweg? Misschien begrijp ik jouw halsstrekken wel extremer dan jij bedoelt, want met de neus over de grond geeft volgens mij net zoveel problemen als met oprichting ala een GP-dressuur paard.

Citaat:
Natuurlijk is er verschil tussen de paarden. De op de kop gebouwde beesten, vaak iets met Concorde bloed, die probeer ik wat meer op te richten. De hete beestje die er de kop op hebben staan, probeer ik extreem laag te rijden, het liefst halsstrekken in alle gangen, want als er iets gebeurd steken zulke de kop er toch wel weer op.

:D Klopt. Ik vind paarden die op de kop lopen altijd heel naar. Ik krijg ze toch wel goed omlaag, maar moeilijk weer omhoog. :o Dus dat is funest voor mij. Haha.

Citaat:
Ik denk ook dat dat een beetje de ZO-Brabantse rijderij is. Kijk naar ruiters als Eric vd Vleuten, Piet Raijmakers en Albert Voorn, die rijden allemaal een beetje op die manier.

Ja klopt. Maar jij hebt toch ook bij Roelof Bril gezeten? En die rijdt wel heel anders hoor. Daar komt die dressuur achtergrond dan vandaan?

Over een uurtje Global Champions Tour kijken op Eurosport,

- C

Nicjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 22:58

ben zelf vooral springruiter. mijn eigen paard loopt naast M/Z springen ook Z2 dressuur. gaat goed, maar niet meer beide op 1 dag. daarnaast heb ik het vaak druk met het rijden van meerdere paarden in het parcours. wel heb ik iedere 2 weken dressuurles, om de controle en verfijning erin te blijven houden. thuis train ik voornamelijk dressuur. de jonge paarden ook wat springwerk. ik train mijn paarden ook op diverse manieren. soms wat meer aanspanning, dan wat meer ontspanning. wel pak ik zij- en overgangen regelmatig mee, om de controle en lossigheid te controleren en te verbeteren. ik vind variatie in de training ook heel belangrijk. in het parcours moet je soms ook in rijstijl varieren ivm krappe of ruime lijnen.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 23:51

Nicjuh_, waarom niet op 1 dag? Is dat te zwaar voor je paard?
Volgens mij sla jij de spijker op de kop, oefeningen gebruik je zowel als spring als dressuurruiter om het paard te gymnastiseren :D . Het doel van een dressuurruiter is om de oefening "uiteindelijk" in optima forma te tonen aan de jury (volgens het plaatje ;) ). Het doel van een springruiter is om door middel van oefeningen, zijn of haar paard zo soepel en gehoorzaam mogelijk te krijgen. Zij of hij (springruiter) hoeft geen optima forma plaatje neer te zetten, maar een snel en wendbaar en gehoorzaam paard af te richten, wat de balken netjes laat liggen.

In je laatste zin, Nicjuh_, heb je over het variëren in rijstijl, waar variëer je dan in?

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 23:59

setteke schreef:
Nicjuh_, waarom niet op 1 dag? Is dat te zwaar voor je paard?
Volgens mij sla jij de spijker op de kop, oefeningen gebruik je zowel als spring als dressuurruiter om het paard te gymnastiseren :D . Het doel van een dressuurruiter is om de oefening "uiteindelijk" in optima forma te tonen aan de jury (volgens het plaatje ;) ). Het doel van een springruiter is om door middel van oefeningen, zijn of haar paard zo soepel en gehoorzaam mogelijk te krijgen. Zij of hij (springruiter) hoeft geen optima forma plaatje neer te zetten, maar een snel en wendbaar en gehoorzaam paard af te richten, wat de balken netjes laat liggen.

In je laatste zin, Nicjuh_, heb je over het variëren in rijstijl, waar variëer je dan in?

+:)+ +:)+ +:)+

Had ik nog niet gezien.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 16:41

De basis is voor elke tak van de paarden sport net zo belangrijk.

Dus ja, ''dressuur'' is voor springers hetzelfde als voor dressuur ruiters. Alleen wordt dat door, vooral, dressuurruiters vergeten.

En daar waar ''dresuur'' staat, mag voor mij ''basis'' ingevuld worden.

Het verschil is, dat vanuit de basis er een ander uitgangspunt is. De een moet over een parcours heen, en de ander moet door een dressuurproef heen. Maar de basis is en blijft hetzelfde. Voor alle takken van paardensport.

Een goed geschoold paard die geen beperkingen kent, is dan ook makkelijk om te scholen naar een andere tak van sport. Het is voor een paard dan ook niet moeilijk om meerdere disciplines te beheersen. De basis is immers hetzelfde. Alleen de afwerking is anders.

Schoentje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 11:18

clarence schreef:
schoentje schreef:
Er zit een groot verschil tussen de duitse en amerikaanse stijl. de amerikanen rijden aan een wat langere teugel, met het neusje eruit en lossen vaak voorwaarts op. De duisters rijden veel meer verzameld, in de krul en rijden wat meer terug afstanden.

Ja, en in de dressuur? Ik vind de Amerikanen met kortere teugels rijden dan veel Duitsers hoor. Maar, wat ik interessant vind, is de vraag of het einddoel in de dressuur voor beiden hetzelfde is? Willen ze hetzelfde bereiken? Ik heb 't dan over top niveau natuurlijk. En is 1 van 2 manieren vriendelijker dan de andere?

veel amerikanen rijden met hete bloedpaarden, veel duitsers met wat koudere paarden, dat zou kunnen verklaren dat ze in de ring met kortere teugels rijden. Wat denk jij?
In het dressuurwerk rijden ze toch vaak met een wat langere teugel.
Ik denk niet dat het dressuurmatige einddoel hetzelfde is. Het duitse systeem wil een verzameld paard, dat nageeflijk loopt. Het amerikaanse systeem wil een stuk minder verzameling.
Van de andere kant willen ze beide een goed aan de hulpen staand paard dat in balans op eigen benen loopt onder de ruiter. Het is de bedoeling het het paard zo gemakkelijk mogelijk te maken, een parcours te springen.
Dus wat dat betreft is het eindoel wel hetzelfde.

Citaat:
Citaat:
Bijvoorbeeld als een paard teruggenomen word gaat een amerikaan staan in de beugels, een duitser gaat juist diep zitten als het paard terug moet.

Ja, zoals Albert Voorn zegt dat een paard z'n rug omhoog kan brengen (en dus het achterbeen eronder)
als je de rug vrijlaat. Wat doe je zelf dan? Ik vind dit ook erg afhankelijk van 't paard. Sommigen reageren beter op de ene manier en anderen op de andere manier. Ik weet wel dat in beide gevallen 't bovenlichaam terug moet blijven. Dat is mijn grootste punt op dit moment.

dat verschild idd per paard. In het parcours ga ik meestal staan. Ik kan me heel goed vinden in Voorns uitleg, hoewel het bij sommige paarden niet op die manier werkt. Maar logisch klinkt het wel!

Beide systemen vind ik paardvriendelijk mits ze goed worden uitgevoerd. Maar dat geld eigenlijk voor heel het paardrijden.

Schoentje

Re: Dressuur voor Springruiters en Springpaarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 13:44

ben het helemaal met je eens winbinches. Goed uitgelegd!

Nicjuh, waarom niet beide disciplines op 1 dag? In principe zou je de dressuurproef als goede voorbereiding voor de springproef kunnen zien. Toch?

Vanavond ga ik in op de rest.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 18:23

Ik vind dit wel een nuttige discussie/overleg worden!
een van de redenen dat ik op Bokt zit is, dat door te lezen en schrijven over het rijden, je zelf over het rijden na blijft denken en wat minder op de automatische piloot gaat werken.
ik hoop dus dat we dit topic rustigaan voort kunnen zetten.

clarence schreef:
schoentje schreef:
simpel!
Teugels op maat en been geven :D
mits je paard goed aan de hulpen staat natuurlijk.

Hmm, wat ik vaak zie gebeuren en ook ervaar is dat je de hals laat strekken en 't paard dan toch wat op de voorhand komt. Ga je dan been geven dan drijf je ze vaak nog dieper de grond in.

Dat ligt denk ik wel een beetje aan het paard. Een 'duikboot' type zal idd te veel op de voorhand gaan hangen. Maar een 'heet hert' type schiet over het algemeen makkelijk met het hoofd omhoog, staart tussen de benen en kont eronder.
Toch wil ik een duikbootje ook af en toe hals laten strekken, maar dat gebeurd dan wat korter, daarna even wat extra verzamelen of evt een pasje opzij of achterwaarts.
Op het moment heb ik een extreem hete merrie, dat paard is bijna onbewerkbaar, maar kan gruwelijk springen. Haar probeer ik aan een zo lang mogelijke teugel, met het hoofd richting de grond te rijden. Ik merk dat als zij haar hals verlengt richting de grond, dat ze ontspant en zich dus op dei manier in alle gangen, enigsinds wat laat bewerken. Zodra ik oprichting vraag en "normaal" ga dressuur rijden word ze alleen maar heter en zelfs gestoord. Voor haar werk het 'stofzuiger' systeem dus perfect.

Citaat:
Citaat:
Een springpaard mag van wat laag blijven met z'n hoofd en ook een tikkeltje op de voorhand.

Vind je? Laag mag wel, maar ik denk niet dat jij ze op de voorhand hebt hoor. Een paard op de voorhand is namelijk bijna altijd sterk in de mond en dat is toch wel lastig in het parcours.

tja, wanneer zijn ze op de voorhand. daar komt weer een beetje het zelfde als het bovenstaande verhaaltje terug.
Ik hoef bij lange na niet de oprichting van een dressuurpaard te hebben. als ze niet hangen in de hand, ontspannen lopen en makkelijk over een een hindernis springen daarmee, ben ik al een heel eind tevreden.

Citaat:
Citaat:
Een paard dat altijd te hoog ingesteld en met spanning loopt, gaat geheid fouten maken met het achterbeen.

Tuurlijk. Maar is er geen middenweg? Misschien begrijp ik jouw halsstrekken wel extremer dan jij bedoelt, want met de neus over de grond geeft volgens mij net zoveel problemen als met oprichting ala een GP-dressuur paard.

zie onder andere bovende lappen tekst.
Ik probeer zoiezo een middenweg te vinden. dat is makkelijker voor mij als ruiter, maar ook voor de klanten die het paard gaan proberen. en natuurlijk afwisselen, niet alleenmaar met de kop naar de grond, maar ook af en toe wat oprichting, hoewel ik bij die knetterhete merrie zelden oprichting vraag.

Citaat:
Citaat:
Natuurlijk is er verschil tussen de paarden. De op de kop gebouwde beesten, vaak iets met Concorde bloed, die probeer ik wat meer op te richten. De hete beestje die er de kop op hebben staan, probeer ik extreem laag te rijden, het liefst halsstrekken in alle gangen, want als er iets gebeurd steken zulke de kop er toch wel weer op.

:D Klopt. Ik vind paarden die op de kop lopen altijd heel naar. Ik krijg ze toch wel goed omlaag, maar moeilijk weer omhoog. :o Dus dat is funest voor mij. Haha.

Ik heb een vreselijke hekel aan die paarden waarvan ik steeds hun oren uit mijn neusgeten moet halen. Extreem op de kop is natuurlijk niet fijn, maar ik heb toch de voorkeur voor een wat horizontaal gebouwd paard.

Citaat:
Citaat:
Ik denk ook dat dat een beetje de ZO-Brabantse rijderij is. Kijk naar ruiters als Eric vd Vleuten, Piet Raijmakers en Albert Voorn, die rijden allemaal een beetje op die manier.

Ja klopt. Maar jij hebt toch ook bij Roelof Bril gezeten? En die rijdt wel heel anders hoor. Daar komt die dressuur achtergrond dan vandaan?
- C

Ik heb wat trainingen van Roelof gehad, en ben daar een week intern op training geweest. Ik heb er niet gewerkt.
Roelofs systeem is niet helemaal mijn ding, te duits. Vind dat ook iets wat beter bij mannen past.
Ik heb trainingen van heel veel verschillende mensen mogen hebben, en heb overal dingen uitgehaald, waarvan ik vind dat het werkt.
Ik ben van mening dat een springpaard een goede dressuurmatige basis moet hebben, mits het past bij het paard. Zo reed ik al voordat ik bij Roelof getraind had. Natuurlijk leer je nog elke dag bij, maar ik geloof niet dat ik mijn systeem nog heel erg ga veranderen. Hier voel ik me goed bij en ik geloof erin.

Maareh, ken ik jou, clarence? :D

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 19:46

Citaat:
Ik heb een vreselijke hekel aan die paarden waarvan ik steeds hun oren uit mijn neusgeten moet halen.

Geweldig, deze opmerking! _O- _/-\o_ Ik ben het er wel mee eens, ik heb ook liever een paard wat wat horizontaler is gebouwd, dan kun je alle kanten nog op. Ik vind dit ook een interessant topic, en lees graag mee!

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 23:04

WinBinChes schreef:
De basis is voor elke tak van de paarden sport net zo belangrijk.

Dus ja, ''dressuur'' is voor springers hetzelfde als voor dressuur ruiters. Alleen wordt dat door, vooral, dressuurruiters vergeten.

En daar waar ''dresuur'' staat, mag voor mij ''basis'' ingevuld worden.

Het verschil is, dat vanuit de basis er een ander uitgangspunt is. De een moet over een parcours heen, en de ander moet door een dressuurproef heen. Maar de basis is en blijft hetzelfde. Voor alle takken van paardensport.

Een goed geschoold paard die geen beperkingen kent, is dan ook makkelijk om te scholen naar een andere tak van sport. Het is voor een paard dan ook niet moeilijk om meerdere disciplines te beheersen. De basis is immers hetzelfde. Alleen de afwerking is anders.

Ik ben het helemaal met je eens. Maar misschien kan je uitweiden over de afwerking, want dat is nu juist zo interessant. :D

- C

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 23:15

schoentje schreef:
[

veel amerikanen rijden met hete bloedpaarden, veel duitsers met wat koudere paarden, dat zou kunnen verklaren dat ze in de ring met kortere teugels rijden. Wat denk jij?

Nou, ik denk dat de Amerikanen tegenwoordig veel met "warmbloods" rijden en dat hun paarden net zo heet of koud zijn als van de Duitsers. Denk Saphire, Cedric, Gotha, Shutterfly. Rustige Amerikaanse paarden en hete Duitse paarden. Ten minste, door Amerikanen en Duitsers gereden.

Citaat:
In het dressuurwerk rijden ze toch vaak met een wat langere teugel.

Wie? Ik vind de Duitsers vaak met lange teugels rijden, maar met de neus omlaag en Amerikanen met lange teugels maar met de neus eruit. Ten minste, in het parcours. Dan heb je 't wel over de typisch Duitse en Amerikaanse stijl. Bijv. Beezie Madden en Franke Sloothaak.

Citaat:
Ik denk niet dat het dressuurmatige einddoel hetzelfde is. Het duitse systeem wil een verzameld paard, dat nageeflijk loopt. Het amerikaanse systeem wil een stuk minder verzameling.

Daar ben ik 't mee eens. Wat ik zo apart vind is dat ook al hebben ze dezelfde soort paarden (tegenwoordig), dat er met beide stijlen gewonnen kan worden. Ze zijn als het ware elkaars tegenpolen. Maar, en nu komt 't, ik hoor vaak dat dit komt omdat de Amerikanen hun paarden al vooropgeleid kopen (tot zo'n 6 a 7 jaar) in Europa en dan zitten de knoppen er al goed op. Zowel Authentic als Saphire komen uit NL en zijn hier eerst uitgebracht. Er wordt dan ook altijd gezegd dat de Amerikanen hun paarden niet op kunnen leiden. Ik heb hier vaak discussies over met vrienden van me. Wat denk jij?

Citaat:
Van de andere kant willen ze beide een goed aan de hulpen staand paard dat in balans op eigen benen loopt onder de ruiter. Het is de bedoeling het het paard zo gemakkelijk mogelijk te maken, een parcours te springen. Dus wat dat betreft is het eindoel wel hetzelfde.

Ik ben 't hier mee eens hoor, maar de weg naar een goed aan de hulpen staand paard in balans op eigen benen lopend is wel heel verschillend. Denk jij dat een manier beter is dan de andere?

Citaat:
dat verschild idd per paard. In het parcours ga ik meestal staan. Ik kan me heel goed vinden in Voorns uitleg, hoewel het bij sommige paarden niet op die manier werkt. Maar logisch klinkt het wel!
Beide systemen vind ik paardvriendelijk mits ze goed worden uitgevoerd. Maar dat geld eigenlijk voor heel het paardrijden.

Mee eens. Goed paardrijden is gewoon heel moeilijk. Ten minste, vind ik.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 23:31

schoentje schreef:
Ik vind dit wel een nuttige discussie/overleg worden!
een van de redenen dat ik op Bokt zit is, dat door te lezen en schrijven over het rijden, je zelf over het rijden na blijft denken en wat minder op de automatische piloot gaat werken.
ik hoop dus dat we dit topic rustigaan voort kunnen zetten.

Hoop ik ook, want ik ben het met je eens. :D

schoentje schreef:
Dat ligt denk ik wel een beetje aan het paard. Een 'duikboot' type zal idd te veel op de voorhand gaan hangen. Maar een 'heet hert' type schiet over het algemeen makkelijk met het hoofd omhoog, staart tussen de benen en kont eronder.

Ja, aan zulke 'heet hert' types heb ik het minste plezier.

Citaat:
Toch wil ik een duikbootje ook af en toe hals laten strekken, maar dat gebeurd dan wat korter, daarna even wat extra verzamelen of evt een pasje opzij of achterwaarts.

Nou, leg mij eens uit hoe je ze dan weer wat extra verzamelt zonder ze sterker in de hand te laten worden. Dat vind ik een van de moeilijkste dingen in het rijden. Naar voren en vooral terug zonder sterker te worden. Zonder te trekken dus.

Citaat:
Op het moment heb ik een extreem hete merrie, dat paard is bijna onbewerkbaar, maar kan gruwelijk springen. Haar probeer ik aan een zo lang mogelijke teugel, met het hoofd richting de grond te rijden. Ik merk dat als zij haar hals verlengt richting de grond, dat ze ontspant en zich dus op dei manier in alle gangen, enigsinds wat laat bewerken. Zodra ik oprichting vraag en "normaal" ga dressuur rijden word ze alleen maar heter en zelfs gestoord. Voor haar werk het 'stofzuiger' systeem dus perfect.

Ja, voor zulke paarden is ontspanning het aller belangrijkst. Anders krijg je ongelukken. Wij hadden laatst ook zo een op stal (in training), maar die kon helaas niet zo goed springen. Dan is 't toch minder leuk hoor. Had ook vaak rugpijn als ik daar vanaf kwam.

Citaat:
tja, wanneer zijn ze op de voorhand. daar komt weer een beetje het zelfde als het bovenstaande verhaaltje terug. Ik hoef bij lange na niet de oprichting van een dressuurpaard te hebben. als ze niet hangen in de hand, ontspannen lopen en makkelijk over een een hindernis springen daarmee, ben ik al een heel eind tevreden.

Ja, maar daar zeg je wel wat. Niet in de hand hangen. Bijna ieder weekend sta ik op concours te kijken en er zijn maar heel heel weinig ruiters waar de paarden niet in de hand hangen. Of zie ik dat verkeerd? Ik heb 't dan wel gewoon over de basis he.

Citaat:
Ik heb een vreselijke hekel aan die paarden waarvan ik steeds hun oren uit mijn neusgeten moet halen. Extreem op de kop is natuurlijk niet fijn, maar ik heb toch de voorkeur voor een wat horizontaal gebouwd paard.

:D Goeie. En ik ben 't met je eens.

Citaat:
Ik heb wat trainingen van Roelof gehad, en ben daar een week intern op training geweest. Ik heb er niet gewerkt.
Roelofs systeem is niet helemaal mijn ding, te duits. Vind dat ook iets wat beter bij mannen past.
Ik heb trainingen van heel veel verschillende mensen mogen hebben, en heb overal dingen uitgehaald, waarvan ik vind dat het werkt.

Dat is nou weer iets dat me nieuwsgierig maakt. Vertel, bij wie heb je gezeten en wat heb je geleerd. Daar hebben onze lezertjes iets aan. :D

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 10:08

Nou, deze dressuurprikker gaat zaterdag haar eerste parcoursje rond springen :=....

Tristan heeft vroeger M gesprongen en vind het helemaal geweldig, daarom ben ik ook begonnen met voor de afwisseling een sprongetje te maken. Zonder echter veel te springen gaat het elke keer beter, omdat ik dressuurmatig nog steeds veel meer controle krijg en dát heeft een positieve invloed op hoe het springen gaat.

De opmerking van Schoentje in het begin van het topic, over oefeningen als middel of doel zien, ik als dressuurruiter zie de oefeningen ook als middel, en niet als doel. In een proef word je gevraagd onderdelen te laten zien zodat er getoetst kan worden op welk punt van de opleiding je je bevindt. Er zijn absoluut veel ruiters die niet 'voorbij' de oefening als doel kunnen kijken, en dat vind ik een tekortkoming :j.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:31

@remember: Het is zeker een tekortkoming als iemand niet verder kijkt en de oefening puur als doel ziet, maar dat is niet echt wat ik ermee probeerde te zeggen.
Het ging mij erom, dat je als springruiter, de afwerking niet zo perfect hoeft te hebben. Het hoeft bijvoorbeeld niet van letter tot letter. schouderbinnewaarts werk ik bijvoorbeeld af met een wending, omdat ik dat makkelijker en dus ontspannender vind, in een proef moet je dat afwerken met rechtstellen op de hoefslag. Zo zijn er natuurlijk nog veel meer voorbeelden.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 23:20

Met Amerikanen en duitsers bedoel ik eigenlijk vooral het systeem dat zo genoemd word.
Ik vind dat in nederland bijvoorbeeld Albert Voorn en Gabriel Coumans in het Amerikaanse systeem rijden.
En ik vind dat Roelof Bril in het duitse systeem rijd.
Ik noem hierbij bewust ruiters waarvan ik het rijden van dichtbij ken, omdat ik vind dat ik geen mening kan hebben over iemands systeem, als ik het alleen maar ken van het rijden in de ring op tv. Het is het hele plaatje van voorbereiden, dressuurrijden, loswerken, spring-trainen en in de ring rijden wat een systeem maakt.
Ik denk ook dat het wel waar is dat de amerikanen en de duitsers, die 2 uiterste manieren van rijden hadden, wat naar elkaar toe zijn gegroeit.

Ik denk ook dat een paard in verschillende stijlen gereden kan worden, doordat paarden over het algemeen zich ook makkelijk aanpassen aan de ruiter, uitzonderingen daargelaten.
Ik denk dat het het beste is om een middenweg tussen beide systemen te vinden, en vanuit daar aanpassingen te doen naar het paard. Ik zie beide systemen in het extreme niet zitten.
Maar het kan natuurlijk best zo zijn dat iemand anders daar een hele andere mening over heeft, daar sta ik dan ook voor open om er naar te luisteren, dus kom maar op! :D
Doordat we met 2 factoren zitten, de ruiter en het paard, maakt het dat wij wij veel meer verschillende trainingssystemen hebben, dan in welke andere sport dan ook. Dat maakt onze sport zo reuze interessant vind ik!

Amerikanen kopen in Europa, omdat ze zelf niet of nauwelijks fokken. Daardoor hebben ze uiteraard ook minder kaas gegeten van het opleiden van een paard.
Daarbij komt ook nog dat in Amerika de paardensport nog echt een elitesport is. De mensen die goed kunnen rijden, maar niet rijk zijn, werken als paardentrainer bij rijke mensen die niet kunnen rijden. Die rijke mensen hebben dan ook nog vaak een instructeur en grooms in dienst. De inschrijfgelden zijn ook nog eens erg hoog. Dat alles maakt het een hele dure sport, alleen geschikt voor de welvarende.
En dan heb je natuurlijk de echte topruiters en die gaan zoiezo niet beginnen aan een hele jonge groene. Heel veel Amerikaanse ruiters hebben wel vaak een keer wat training in Europa gehad, daarom zal de Amerikaanse stijl ook wel wat europeescher worden.
Ik denk dus niet dat ze niet kunnen opleiden, die zullen er namelijk best wel zijn, maar dat ze het geduld niet hebben om zo lang naar een jonge te kijken, puur omdat ze een klare kunnen betalen. Wat denk jij daar dan over?

Mijn excuses als het af en toe een wat onsamenhangend verhaal is, maar ik typ recht uit mijn gedachte en soms is het wat moeilijk iets in tekst te verwoorden. Is er iets onduidelijk, dan vraag maar door.
De rest denk ik nog ff over na en kom ik morgen op terug.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 20:50

schoentje schreef:
Met Amerikanen en duitsers bedoel ik eigenlijk vooral het systeem dat zo genoemd word.
Ik vind dat in nederland bijvoorbeeld Albert Voorn en Gabriel Coumans in het Amerikaanse systeem rijden.

Begrepen. Allemaal hele goeie ruiters, maar heel anders. Zouden ze dezelfde paarden kunnen opleiden en zouden ze evengoed springen dan?

Citaat:
Ik noem hierbij bewust ruiters waarvan ik het rijden van dichtbij ken, omdat ik vind dat ik geen mening kan hebben over iemands systeem, als ik het alleen maar ken van het rijden in de ring op tv. Het is het hele plaatje van voorbereiden, dressuurrijden, loswerken, spring-trainen en in de ring rijden wat een systeem maakt.

Nou, aangezien je ze van dichtbij kent, is het misschien wel leuk en leerzaam om daar wat meer over te vertellen. Alleen de goeie dingen natuurlijk.

I
Citaat:
k denk ook dat het wel waar is dat de amerikanen en de duitsers, die 2 uiterste manieren van rijden hadden, wat naar elkaar toe zijn gegroeit.

Ja, dat denk ik ook wel. Als je oude filmpjes van Ludger en Jos bekijkt, dan rijden ze nu ook veel lichter. Zoek warwickrex op youtube.

Citaat:
Ik denk ook dat een paard in verschillende stijlen gereden kan worden, doordat paarden over het algemeen zich ook makkelijk aanpassen aan de ruiter, uitzonderingen daargelaten.

Ja, daar ben ik het ook wel mee eens. Maar denk je ook dat er stijlen zijn die gewoonweg beter zijn dan andere?

Citaat:
Ik denk dat het het beste is om een middenweg tussen beide systemen te vinden, en vanuit daar aanpassingen te doen naar het paard. Ik zie beide systemen in het extreme niet zitten.

Ja, je komt moeilijk op de hunter manier van rijden een Grote Prijs door. :D

Citaat:
Maar het kan natuurlijk best zo zijn dat iemand anders daar een hele andere mening over heeft, daar sta ik dan ook voor open om er naar te luisteren, dus kom maar op! :D

Nou, ik ben het grotendeels wel met je eens. Ik ben alleen nog op zoek naar wat uitsluitsels zoals hierboven al gevraagd.

Citaat:
Doordat we met 2 factoren zitten, de ruiter en het paard, maakt het dat wij wij veel meer verschillende trainingssystemen hebben, dan in welke andere sport dan ook. Dat maakt onze sport zo reuze interessant vind ik!

Ja, dat vind ik ook. Komt natuurlijk ook omdat ik het zelf niet zo goed kan, maar ja, ik ben zo koppig he. Dus ik blijf proberen en leren. Dat vind ik zo leuk.

Citaat:
Amerikanen kopen in Europa, omdat ze zelf niet of nauwelijks fokken.

Ja, maar in NL fokken ze natuurlijk veel te veel.

Citaat:
Daardoor hebben ze uiteraard ook minder kaas gegeten van het opleiden van een paard.

Ha, hier ben ik het oneens. Zou tijd worden. Het een volgt niet uit het ander denk ik. Ze zouden natuurlijk ook hele goede jonge paarden kunnen kopen.

Citaat:
Daarbij komt ook nog dat in Amerika de paardensport nog echt een elitesport is. De mensen die goed kunnen rijden, maar niet rijk zijn, werken als paardentrainer bij rijke mensen die niet kunnen rijden. Die rijke mensen hebben dan ook nog vaak een instructeur en grooms in dienst.

Ja, dat klopt. Ben er ook geweest. En duur dat het is.

Citaat:
En dan heb je natuurlijk de echte topruiters en die gaan zoiezo niet beginnen aan een hele jonge groene. Heel veel Amerikaanse ruiters hebben wel vaak een keer wat training in Europa gehad, daarom zal de Amerikaanse stijl ook wel wat europeescher worden.

Wederom eens.

Citaat:
Ik denk dus niet dat ze niet kunnen opleiden, die zullen er namelijk best wel zijn, maar dat ze het geduld niet hebben om zo lang naar een jonge te kijken, puur omdat ze een klare kunnen betalen. Wat denk jij daar dan over?

Daar heb je wel een goed punt. Maar zouden ze een paard dressuurmatig genoeg kunnen werken om er hetzelfde uit te halen als hier? Als je een jonger paard niet leert zicht te sluiten (wat in de Amerikaanse parcoursen haast niet hoeft), kunnen ze het dan nog leren als ze (de paarden) hoger en technischer moeten lopen?

Citaat:
Mijn excuses als het af en toe een wat onsamenhangend verhaal is, maar ik typ recht uit mijn gedachte en soms is het wat moeilijk iets in tekst te verwoorden. Is er iets onduidelijk, dan vraag maar door.

Nee hoor. Vind het nog steeds een leuke discussie.

Citaat:
De rest denk ik nog ff over na en kom ik morgen op terug.
[/quote]
Ik ben benieuwd.

Ben je in Breda? Hoe gaat het daar?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:17

ik lees steeds bij op m'n smartphone, maar om een fatsoenlijk uitgebreid antwoord te geven moet ik echt op de laptop aanwezig zijn. De laatste tijd wat druk, andere reacties komen zsm.

Ja, ik ben dit weekend in Breda. Morgen derby en M finale. Zal geen potten gaan breken, paardjes zijn op dit moment net te jong en onervaren.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 09:01

schoentje schreef:
ik lees steeds bij op m'n smartphone, maar om een fatsoenlijk uitgebreid antwoord te geven moet ik echt op de laptop aanwezig zijn. De laatste tijd wat druk, andere reacties komen zsm.

Ja, ik ben dit weekend in Breda. Morgen derby en M finale. Zal geen potten gaan breken, paardjes zijn op dit moment net te jong en onervaren.

En? Hoe ging het?

Ben je al bij je laptop geweest? Ik wil wel graag antwoord namelijk. :D

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 12:54

Zo, vandaag vrij, dus genoeg laptop tijd!

Breda ging best lekker. De M-finale had ik gewonnen! In de derby had ik met beide 6-jarige een paar foutjes, maar ik was erg tevreden, het was moeilijk en ze deden gruwelijk hun best.

@Remember: hoe ging je eerste springwedstrijd?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 14:00

Citaat:
schoentje schreef:

Ja, aan zulke 'heet hert' types heb ik het minste plezier.

Kijk, daar heb je weer het verschil in ruiters. Ik hou wel van een heet paard. Je moet er ook maar net mee om kunnen en willen gaan.
Belangrijk bij zulke paarden is, dat je ze nooit dwingt. Ik probeer ze zo ongecompliceerd mogelijk te rijden, met zo min mogelijk druk.
Ook belangrijk om ze bezig te houden tijdens het rijden, veel overgangen, tempowisselingen en figuren rijden.
Dat moet je natuurlijk ook weer op elk paard afstemmen, want er zit veel verschil in het heet zijn van paarden.
Zulke paarden laat ik ook vaak longeren ter afwisseling. En regelmatig in de wei en naar het bos om even uit te kunnen razen.

Citaat:
Citaat:

Nou, leg mij eens uit hoe je ze dan weer wat extra verzamelt zonder ze sterker in de hand te laten worden. Dat vind ik een van de moeilijkste dingen in het rijden. Naar voren en vooral terug zonder sterker te worden. Zonder te trekken dus.

Ik denk dat het niet erg is als je een keer iets harder met je hand in moet komen, als je vervolgens maar los kunt laten. Nooit sterk blijven natuurlijk.
Dus als ik merk dat een paard nog meer op de voorhand duikt als ik hem vanachter erbij probeer te rijden, dan maak ik een ophouding en ontspan m'n hand weer. Door nooit eens met je hand in te komen, gaat zo'n duikbootje zichzelf nooit oprichten van voor.

Citaat:
Citaat:
tja, wanneer zijn ze op de voorhand. daar komt weer een beetje het zelfde als het bovenstaande verhaaltje terug. Ik hoef bij lange na niet de oprichting van een dressuurpaard te hebben. als ze niet hangen in de hand, ontspannen lopen en makkelijk over een een hindernis springen daarmee, ben ik al een heel eind tevreden.

Ja, maar daar zeg je wel wat. Niet in de hand hangen. Bijna ieder weekend sta ik op concours te kijken en er zijn maar heel heel weinig ruiters waar de paarden niet in de hand hangen. Of zie ik dat verkeerd? Ik heb 't dan wel gewoon over de basis he.

Die zullen er best zijn, deze zullen over het algemeen niet ver komen. Een paard dat in de hand hangt kan waarschijnlijk niet goed van de paal af springen met de voorbenen. Deze zal dus op de sprong ook veel steun aan de hand moeten hebben, waardoor hij imo nooit een hogere proef kan gaan springen.

Citaat:
Citaat:

Dat is nou weer iets dat me nieuwsgierig maakt. Vertel, bij wie heb je gezeten en wat heb je geleerd. Daar hebben onze lezertjes iets aan. :D

Ik heb heel veelverschillende trainers gehad, doordat ik bij de pony's Ek's heb gereden en later bij de jeugd ook nog in kaders heb gezeten. Daarbij heb ik de Masterclass in Deurne gedaan en daardoor aan verschillende trainingen en clinics meegedaan.
Op dit moment krijg ik springles van Henk van de Broek en dressuurles van Roeli Bril.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook een aantal jaar geen les heb gehad, omdat ik door alle verschillende trainingen een beetje door de war was, wat nou goed en niet goed was. Na een tijdje zelf aanklooien heb ik uit kunnen vinden wat bij me past, ik denk dat dat het belangrijkste is. Je kunt je wel vanalles door een trainer op laten leggen, maar het moet voor jou als ruiter wel werken.
Ik weet ook niet meer exact wat ik van welke trainer heb geleerd, maar ik ben natuurlijk door iedereen wel wat wijzer geworden.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 15:41

clarence schreef:
schoentje schreef:

Begrepen. Allemaal hele goeie ruiters, maar heel anders. Zouden ze dezelfde paarden kunnen opleiden en zouden ze evengoed springen dan?

Je ziet over het algemeen Roelof met de koudere tragere paarden rijden en Albert en Gabriel met hetere bloedpaarden.
Die hete zullen denk ik niet zo bij Roelof passen en de kouden niet zo bij Albert en Gabriel. Alle paarden die daar tussen passen bij beide. Zoals ik al eerder zei, een paard heeft een groot aanpassingsvermogen.

Citaat:
Citaat:

Nou, aangezien je ze van dichtbij kent, is het misschien wel leuk en leerzaam om daar wat meer over te vertellen. Alleen de goeie dingen natuurlijk.

Een typisch ding dat ik van een les van Albert onthouden heb: Als in een bocht je paard wat naar binnen valt, doe je je binnenhand iets omhoog. Daardoor laat je een paard meer buigen achter de kaak en kan de rest van het lijf niet zo makkelijk naar binnen vallen. Het leuke is, dat Roeli laatst hetzelfde zei. 2 totaal verschillende traineners en toch komen vaak dezelfde dingen terug.
Van Roelof heb ik geleerd dat het niet erg is als een paard zelf een fout maakt. Dramt een paard te veel door, ontspan je hand en laat hem die fout maar maken, de volgende keer zal ie beter op de ruiter reageren. Als je een paard altijd maar van de paal af houd en helpt, dan zal hij die hulp op den duur echt nodig hebben. Zo creeer je natuurlijk een moeilijk na te rijden paard en kun je je als ruiter nooit een klein foutje veroorloven.
Van Gabriel heb ik geleerd dat het heel belangrijk is een onafhankelijke zit te hebben, van hem kreeg ik ook zitlessen erbij.

Citaat:
Citaat:

Ja, daar ben ik het ook wel mee eens. Maar denk je ook dat er stijlen zijn die gewoonweg beter zijn dan andere?

Ik denk dat het het beste is om het consequente dressuur rijden uit het duitse systeem te nemen en het ongedwongen en ongecompliceerde rijden in de ring van het amerikaanse systeem.
Maar ik denk niet dat ik de aangewezen persoon ben om commentaar te hebben op een topruiter of het systeem van een topruiter, aangezien ik maar een basis ruiter ben. Als topruiters in een systeem werken en daar goed op topniveau mee presteren, dan werkt dat systeem voor hun. Dat betekend niet dat je het als niet-topruiter klakkeloos kunt kopieren.

Citaat:
Citaat:

Ja, je komt moeilijk op de hunter manier van rijden een Grote Prijs door. :D

Nee, dat gaat niet meevallen, het zou er wel heel mooi uitzien :D
Ik denk wel dat het hunteren een goede basis is. Als je in Amerika die pony kinderen perfect stil ziet zitten en zonder iets te doen hun pony een parcours rond ziet rijden, dat is fantastisch om te zien.

Citaat:
Citaat:

Nou, ik ben het grotendeels wel met je eens. Ik ben alleen nog op zoek naar wat uitsluitsels zoals hierboven al gevraagd.

Wat ik opschrijf is mijn mening, zoals ik het zie. Het zijn natuurlijk geen feiten.
Ik zou het wel leuk vinden als er ook andere mensen zich mengen in dit topic, ik geloof dat er genoeg springruiters op Bokt zitten.

Citaat:
Citaat:
Daardoor hebben ze uiteraard ook minder kaas gegeten van het opleiden van een paard.

Ha, hier ben ik het oneens. Zou tijd worden. Het een volgt niet uit het ander denk ik. Ze zouden natuurlijk ook hele goede jonge paarden kunnen kopen.

Maar dat doen ze over het algemeen niet.
Ze willen meestal de paarden die al heel makkelijk te rijden zijn, changeren en zonder kijkerig te zijn een parcours rondspringen.
Ik kan niet echt verklaren waarom dat zo is.

Citaat:
Citaat:

Daar heb je wel een goed punt. Maar zouden ze een paard dressuurmatig genoeg kunnen werken om er hetzelfde uit te halen als hier? Als je een jonger paard niet leert zicht te sluiten (wat in de Amerikaanse parcoursen haast niet hoeft), kunnen ze het dan nog leren als ze (de paarden) hoger en technischer moeten lopen?

Ik denk wel dat ze dat kunnen leren. Die paarden groeien er natuurlijk ook in. Als ze daar dikkere proeven gaan lopen dan word het ook steeds technischer. In de lagere proeven is er idd weinig technisch aan. Ik heb er gereden, ik vond het heerlijk om eens niet te hoeven trekken, maar alleen maar galoperen.
Er komen toch genoeg wereldtoppers uit Amerika, dus er zit iets goeds in hun systeem. Ik denk het ongecompliceerde.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 17:25

Vind dit inhoudelijk een heel leuk topic :j, heb alleen te weinig kaas gegeten van het springen om er (vind ik) lekker in mee te discussiëren.

Overigens was er zaterdag iemand op dezelfde wedstrijd als ik en dat was me toch een partij bedroevend ;( ... Werd er als reden aangegeven dat de persoon in kwestie 'lekker dressuurmatig sprong', voor erbij, maar dat paard was nergens in de basis ook maar ergens bevestigd. Sprong in het 1e parcours dan ook dwars door een hindernis heen, snee op linkervoorbeen... Mocht van de jury toch 2e parcours starten (snap ik ook echt niet :n), en werd daar al snel uitgebeld omdat er geweigerd werd. En uiteindelijk had het paard het gedaan natuurlijk :(:) . Die heeft het dus écht niet begrepen!

schoentje schreef:

[SPR-ITP] Z-dressuurprikker heeft springdebuut achter de rug!

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 17:38

Ik zie mijzelf ook als springruiter maar dan jonge paarden t/m M niveau. " Helaas" ben het eigenlijk altijd met schoentje eens dus kan weinig toevoegen in deze "discussie".

Wat ik wel een hele goeie vindt is de Hunter classes in USA. Ik heb een half jaar in Californie gewerkt en heb bv. John French veel zien rijden. Echt geweldig, zoveel ritme gevoel. Helemaal voor kinderen om afstanden te leren rijden. Dat kunnen ze wat mij betreft ook in EU gaan doen in plaats van B en L.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 18:23

Hunter rubrieken zijn idd geweldig om te zien!
Makkelijk is het zeker niet. Het is heel moeilijk om een parcours rond te rijden en niets te mogen doen. Je moet dus je afstand ruim voor de hindernis al zien om daar nog een kleine aanpassing te kunnen doen. Het is ook een fabeltje dat het tempo heel laag ligt. In het parcours ligt dat tempo best hoog, dus nog extra moeilijk om een zo rustig mogelijk beeld te krijgen.
In Etten-Leur is elk jaar een hunter wedstrijd. Ik doe elk jaar mee, het is toch steeds weer een uitdaging om zo een parcours rond te kunnen rijden.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 18:32

Remember schreef:
Vind dit inhoudelijk een heel leuk topic :j, heb alleen te weinig kaas gegeten van het springen om er (vind ik) lekker in mee te discussiëren.

Overigens was er zaterdag iemand op dezelfde wedstrijd als ik en dat was me toch een partij bedroevend ;( ... Werd er als reden aangegeven dat de persoon in kwestie 'lekker dressuurmatig sprong', voor erbij, maar dat paard was nergens in de basis ook maar ergens bevestigd. Sprong in het 1e parcours dan ook dwars door een hindernis heen, snee op linkervoorbeen... Mocht van de jury toch 2e parcours starten (snap ik ook echt niet :n), en werd daar al snel uitgebeld omdat er geweigerd werd. En uiteindelijk had het paard het gedaan natuurlijk :(:) . Die heeft het dus écht niet begrepen!

schoentje schreef:

[SPR-ITP] Z-dressuurprikker heeft springdebuut achter de rug!

Ziet er leuk uit! blijven oefenen en zorg dat je voldoende ritme houd.

Dat dressuurmatig springen gaat idd lang niet altijd goed. De ruiter moet wel z'n paard los durven laten, ik denk dat sommige dressuurruiters dat simpelweg niet durven. Als je daarna je paard ook nog de schuld gaat geven is het helemaal schandalig natuurlijk!

Ik moet wel eerlijk zeggen, dat ik ook niet alle paarden perfect dressuurmatig heb als ik ze op concours rijd. Het komt regelmatig voor dat ik op concours voor de 2e of 3e keer op een paard zit. Met zo'n paard ben ik natuurlijk nog geen combinatie. Soms ga ik ook op concours met een jonkie waar nog niet alle knopjes opzitten. Op die momenten rij ik op m'n handigheid, dus puur bezig zijn met het paard netjes voor de sprong plaatsen en ritme houden. Ik denk dat het geen kwaad kan, omdat de paarden er zelf ook handiger en slimmer van worden. Ze lopen geheel op eigen benen en krijgen weinig hulp, ze worden alleen overtuigd om over de hindernis te gaan.