Is het teveel voor een vierjarige ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:14

Een goed passend zadel verdeeld de druk over het gehele draagvlak van het zadel en ontlast de ruggewervels. Daarom willen jullie toch dat ze met zadel rijdt?

marise83 schreef:
Ik vind 3 uur best lang, zeker zonder zadel... Maar wat ik begrijp rij je vrij rustig. Maar dan idd liever met zadel, als je zo lang gaat rijden...
Ik snap alleen niet zo goed, dat je ouders het goed vinden dat je zonder tuig buiten gaat rijden! Want hoe je het ook went of keert zonder hoofdstel (met of zonder bit) kan je toch lastiger stoppen, en zonder zadel heb je minder houvast. Ik rij in de bak ook alleen met halsring (met zadel! zowiezo omdat ik er anders afkukel in draf ;) ) Maar buiten vind ik dat toch een ander verhaal.. Puur om veiligheid...

Ik ben bang voor jou dat de TS een heel wat betere zit heeft en heel wat steviger te paard zit.
Als je zo lekker zit zonder zadel dat je probleemloos drie uur te paard zit, moet je goed kunnen zitten. Dat is het allerbelangrijkste ivm de belasting van een paarden rug, samen met het gewicht van de ruiter.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:16

Tellisto schreef:
Een goed passend zadel verdeeld de druk over het gehele draagvlak van het zadel en ontlast de ruggewervels. Daarom willen jullie toch dat ze met zadel rijdt?

marise83 schreef:
Ik vind 3 uur best lang, zeker zonder zadel... Maar wat ik begrijp rij je vrij rustig. Maar dan idd liever met zadel, als je zo lang gaat rijden...
Ik snap alleen niet zo goed, dat je ouders het goed vinden dat je zonder tuig buiten gaat rijden! Want hoe je het ook went of keert zonder hoofdstel (met of zonder bit) kan je toch lastiger stoppen, en zonder zadel heb je minder houvast. Ik rij in de bak ook alleen met halsring (met zadel! zowiezo omdat ik er anders afkukel in draf ;) ) Maar buiten vind ik dat toch een ander verhaal.. Puur om veiligheid...

Ik ben bang voor jou dat de TS een heel wat betere zit heeft en heel wat steviger te paard zit.
Als je zo lekker zit zonder zadel dat je probleemloos drie uur te paard zit, moet je goed kunnen zitten. Dat is het allerbelangrijkste ivm de belasting van een paarden rug, samen met het gewicht van de ruiter.

Hoef je mij niet aan te vallen, ik geef alleen mn mening ;) en ja ik weet zeker dat ze steviger zit dan mij zonder zadel.. Ik zeg alleen dat ik het buiten niet verstandig vind, das een mening ;)

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:42

Anoniem schreef:
blowdiene schreef:

juist.. en jij denkt dat als je in de beugels gaat staan er geen druk op de rug staat?

Er zitten kussen onder dus bij een goed zadel is dit verdeelt. Ook ligt een goed zadel niet op de wervels ;)

Een zadel zit vaker niet goed dan wel goed.. helaas..

_x_alina_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 09:03

blowdiene schreef:
Een zadel zit vaker niet goed dan wel goed.. helaas..

Dan moet je zorgen voor een goed passend zadel. En ik heb het eigenlijk vaker andersom gezien. Dus dat het zadel vaker goed ligt in plaats van niet goed.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 09:15

Ts, als je paard zich zo goed gedraagd buiten dat je er met een halsring alles controleerd dan is het toch ook geen probleem om een bitloos hoofdstel om te doen. Jij probeert het vrijheidsideaal zo dicht mogelijk te benaderen, prima, maar vergeet niet dat paarden vluchtdieren zijn en een paard in paniek hou je niet met halsring, ook niet met een hoofdstel maar misschien heb je dan iets meer in te brengen om te voorkomen dat er ongelukken gebeuren, als je zo'n goede band hebt met je paard wil je hem niet voor je ogen door prikkeldraad of onder een auto zien vliegen omdat jij dacht dat je paard dat nooit zou doen.
Vat dit nu eens niet op als kritiek want ik snap je volkomen, toen ik dertien was reden mijn vriendin en ik ook tien kilometer naar een bosgebied en daar gingen zadels en hoofdstel eraf en speelden we indianen na, geweldige tijd met de paarden gehad maar gevaar zie je niet als dertienjarige, zeker nu er veel meer verkeer en mensen op straat en fietscrossers in de bossen zijn die GEEN rekening met paarden houden is een andere optoming misschien verstandiger.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 09:28

bigone schreef:
Ts, als je paard zich zo goed gedraagd buiten dat je er met een halsring alles controleerd dan is het toch ook geen probleem om een bitloos hoofdstel om te doen. Jij probeert het vrijheidsideaal zo dicht mogelijk te benaderen, prima, maar vergeet niet dat paarden vluchtdieren zijn en een paard in paniek hou je niet met halsring, ook niet met een hoofdstel maar misschien heb je dan iets meer in te brengen om te voorkomen dat er ongelukken gebeuren, als je zo'n goede band hebt met je paard wil je hem niet voor je ogen door prikkeldraad of onder een auto zien vliegen omdat jij dacht dat je paard dat nooit zou doen.
Vat dit nu eens niet op als kritiek want ik snap je volkomen, toen ik dertien was reden mijn vriendin en ik ook tien kilometer naar een bosgebied en daar gingen zadels en hoofdstel eraf en speelden we indianen na, geweldige tijd met de paarden gehad maar gevaar zie je niet als dertienjarige, zeker nu er veel meer verkeer en mensen op straat en fietscrossers in de bossen zijn die GEEN rekening met paarden houden is een andere optoming misschien verstandiger.

bedankt voor je reactie .

ik snap wat je bedoelt , ik heb altijd een hoofdstel mee in m'n tas , maar als ze opeens schrikt kan ik dus niet zo snel . Ik vind het erg jammer , maar zoals je zegt , ik wil sowieso niet dat er iets gebeurd , maar l helemaal niet met mijn paard !

Anoniem

Re: Is het teveel voor een vierjarige ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 09:32

Ts waarom rijd je eigenlijk alleen zonderzadel? Heb je geen zadel? Of vind je zadels te duur?

Lover97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 09:38

het klinkt Als behoorlijk veel, maar als je paard er geen moeite mee heeft lijkt het me geen probleem (hou het wel inde gaten;)

Lover97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 09:40

ohh, en ik rij ook veel beter zonder zadel. minder ruglast dam met bij mij;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 09:42

Lover97 schreef:
ohh, en ik rij ook veel beter zonder zadel. minder ruglast dam met bij mij;)

Dat is raar. zonder zadel krijg je namelijk ook alle klappen op jou rug door het lopen van het paard. Dus met een zadel dat jou goed past. En als jij een correcte houding heb zou je eigenlijk geen last moeten hebben

vledder2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 09:51

Als vierjarige liep mijn pony ook rustig een paar keer per week een buitenrit van een paar uur. Wel op een rustig tempo en inderdaad ook met barebackpad. Ondertussen is hij 10 jaar ouder heeft nog geen dag last gehad van zijn rug, is zelfs nog nooit kreupel geweest en loopt nog steeds meerdere keren per week een flinke buitenrit(nu wel met boomloos zadel, maar dat vind ik nu zelf beter zitten ;)

Jij kent je paard het beste, zo te zien heb je er een goede band mee en kan je dus heel goed inschatten waar je paardje zich goed bij voelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 09:55

Boomloze zadels zijn ook niet erg handig als je lang gaat buiten rijden. Dan kun je het best een boomzadel nemen. Want bij boomloos heb je uiteindelijk ook punt druk. Als je lang rijd. Met endurance rijd ook (bijna)niemand met een boomloos zadel. Omdat dat uiteindelijk ook niet werkt.

Dus ook boomloos(net als BBP) Zijn leuk voor 3 a 4 keer perweek een uurtje. Niet voor lange ritten

vledder2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 10:03

Denk niet dat dit topic gestart is om een discussie aan te gaan over de voor en nadelen van boomloos rijden, want hier zijn de meningen gewoon over verdeeld....
(en ik rij inderdaad endurance met boomloos zadel ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 10:05

Nee het gaat over of iets te veel is voor een 4 jarige. En ik vind idd dat wat ze nu doet met bbp te veel is. Met een passend boomzadel zou ik het geen probleem vinden. Maar wat ze dus doet met een bbp vind ik te veel. En dat zou ik ook te veel vinden als ze dat deed met een boomloos zadel(barefoot(en zadels van vergelijkbare prijsklassen) de duurdere zadels is toch weer net ff anders)

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 10:10

Ik vind persoonlijk dat je goed bezig bent, je mag het misschien wel iets minderen maar die lange stukken zo rijden dat moet weinig uitmaken volgens mij weeg je ook nog eens bijna niks! en even over een BBP als je goed kan rijden en je heb die onafhankelijke zit dan moet dat niks uitmaken! Tuurlijk je moet de rug altijd in de gaten houden en je zou soms misschien een wat met de lange lijnen kunnen doen. maar ik snap bepaalde reacties wel over het met een hals ring buiten rijden, meid doe je paardje lekker een touwhalster om knoop daar een leadrope aan vast aan het halster en om de hals en dan heb je alsnog een hals ring alleen kan je wel snel dat halster erbij pakken! verder doe rustig aan met je paardje dravers willen altijd lopen dat zie je aan de 2 jarige op de baan die vaak op hun 8ste stuk zijn! en jij wil dat niet want je bent gek op je paardje!

Verder veel succes je bent goed bezig!

vledder2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 10:11

Dan blijft het dus een discussie over hoe je mening is over boomloos of zadelloos rijden.....
Ik rij al jaren nu met een barefoot, maar heb niet het idee dat mijn pony nu beter/anders loopt dan de jaren ervoor met bbp.
Ik blijf erbij dat als je je paard goed kent je zelf heel goed in kan schatten wat teveel is voor hem/haar.

vledder2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 10:12

Mistral_Bink schreef:
Ik vind persoonlijk dat je goed bezig bent, je mag het misschien wel iets minderen maar die lange stukken zo rijden dat moet weinig uitmaken volgens mij weeg je ook nog eens bijna niks! en even over een BBP als je goed kan rijden en je heb die onafhankelijke zit dan moet dat niks uitmaken! Tuurlijk je moet de rug altijd in de gaten houden en je zou soms misschien een wat met de lange lijnen kunnen doen. maar ik snap bepaalde reacties wel over het met een hals ring buiten rijden, meid doe je paardje lekker een touwhalster om knoop daar een leadrope aan vast aan het halster en om de hals en dan heb je alsnog een hals ring alleen kan je wel snel dat halster erbij pakken! verder doe rustig aan met je paardje dravers willen altijd lopen dat zie je aan de 2 jarige op de baan die vaak op hun 8ste stuk zijn! en jij wil dat niet want je bent gek op je paardje!

sluit ik me bij aan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 10:17

Mistral_Bink schreef:

Dit maakt zeker iets uit. Als je op de paarden rug gaat zitten zit je altijd op 1 punt. Een zadel verdeelt het gewicht over een groter stuk. Verder zit je ook altijd op de ruggegraat. Ook absoluut niet goed voor een paard! En al helemaal zo'n jong paard niet! Verder duwen je zitbeen knobbels op de rug. En met een bbp is dit misschien wel minder. Maar het is er wel!

En iedereen meent hier dat je paard het wel aangeeft wanneer het genoeg is. Dat is niet zo! Een paard geeft van nature ook niet aan dat hij ziek is. Waarom niet? Omdat hun instinct zegt dat ze dan het snelste opgevreten worden in het wild. De meeste paarden gaan door tot ze er bij neer vallen!

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 10:22

Anoniem schreef:
Mistral_Bink schreef:

Dit maakt zeker iets uit. Als je op de paarden rug gaat zitten zit je altijd op 1 punt. Een zadel verdeelt het gewicht over een groter stuk. Verder zit je ook altijd op de ruggegraat. Ook absoluut niet goed voor een paard! En al helemaal zo'n jong paard niet! Verder duwen je zitbeen knobbels op de rug. En met een bbp is dit misschien wel minder. Maar het is er wel!

En iedereen meent hier dat je paard het wel aangeeft wanneer het genoeg is. Dat is niet zo! Een paard geeft van nature ook niet aan dat hij ziek is. Waarom niet? Omdat hun instinct zegt dat ze dan het snelste opgevreten worden in het wild. De meeste paarden gaan door tot ze er bij neer vallen!

Ik meen dat niet dus zet dat niet neer bij mijn Quote? Jij vind dat het wel iets uitmaakt en ik vind van niet! en zo denkt iedereen daar anders over, vroeger reden ze ook zonder zadel. en toen deden de paarden het ook jaaaaren hoor, en nog steeds zijn er veel mensen met slecht passende zadels ga er dan lekker zonder zadel op zitten! een paard geeft inderdaad niet snel op maar daar hoeft de TS niet voor uit te kijken want naar mijn idee overbelast ze haar paard nog niet, en zoals de TS al zei wil ze heel graag een western zadel! hele goede keus :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 10:30

Mistral_Bink schreef:
Anoniem schreef:

Ik meen dat niet dus zet dat niet neer bij mijn Quote? Jij vind dat het wel iets uitmaakt en ik vind van niet! en zo denkt iedereen daar anders over, vroeger reden ze ook zonder zadel. en toen deden de paarden het ook jaaaaren hoor, en nog steeds zijn er veel mensen met slecht passende zadels ga er dan lekker zonder zadel op zitten! een paard geeft inderdaad niet snel op maar daar hoeft de TS niet voor uit te kijken want naar mijn idee overbelast ze haar paard nog niet, en zoals de TS al zei wil ze heel graag een western zadel! hele goede keus :D

Als je had gelezen had schreef ik IEDEREEN ;) dus doelde k niet op jou ;) maar 2 berichten plaatsen mag niet :+
Verder vind ik niet dat het iets uit maakt! Ik WEET dat er een verschil is ;) In een post hier in het topic word duidelijk uitgelegd waarom het verschil maakt. Het is dus niet zo dat ik iets verzin hier hoor ;)

En verder rijden idd veel mensen met een slecht passend zadel. Maar dat juich ik ook niet toe ;) Ik vind dat iedereen zorgvuldig moet zijn bij het kopen van een zadel. En mits mogelijk de ligging door 2 onafhankelijke mensen laten controleren(die er voor geleerd hebben! Dus niet de boer bij wie je op stal staat!) En een goed zadel kost nou eenmaal veel geld. Zo is het gewoon. Dat weet je ook al wanneer je een paard gaat kopen. En daar mag niet op bezuinigd worden. Door maar een BBP van 80 euro aan te schaffen als alternatief.

Een bbp is leuk om je houding te verbeteren. En als afwisseling. Maar het mag imo geen goedkoop alternatief zijn voor een zadel ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 10:32

Anoniem schreef:
Boomloze zadels zijn ook niet erg handig als je lang gaat buiten rijden. Dan kun je het best een boomzadel nemen. Want bij boomloos heb je uiteindelijk ook punt druk. Als je lang rijd. Met endurance rijd ook (bijna)niemand met een boomloos zadel. Omdat dat uiteindelijk ook niet werkt.

Dus ook boomloos(net als BBP) Zijn leuk voor 3 a 4 keer perweek een uurtje. Niet voor lange ritten

Ik rij op een Trekker Pro Endurance (boomloos zadel) en die is prima voor lange buitenritten, hoor. ;)
En ik heb ook een Barefoot Cheyenne met VPS-systeem gehad (die heb ik nog te koop staan trouwens :+ ), waarbij je echt geen last hebt van 'punt druk' e.d. Ik denk dat je even iets beter moet verdiepen in boomloze zadels, want ook hierin hebben de ontwikkelingen niet stil gestaan. ;)

Overigens petje af voor TS, dat ze zo'n brave 4-jarige heeft. Alleen snap ik niet, dat als je NH-les hebt, dat diegene die jou les geeft, ook niet heeft aangegeven dat je niet te lang mag rijden. Ik zou op een 4-jarig hooguit 3x per week een uurtje rustig rijden en verder andere dingen (grondwerk/wandelen/etc.) doen. Schaf een paardvriendelijk bitloos hoofdstel aan en koop een fijn boomloos zadel en je bent er. Lekker genieten van je jonge, brave paard!!! :)

(En helaas ken ik meer mensen/paarden met een slechtpassend boomzadel dan met een goedpassend boomzadel ;( )

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 10:37

Het feit dat je ons de vraag stelt of het teveel is voor je paardje is eigenijk al een teken dat je het zelf misschien al wel teveel voor het paard vindt.
2 uur per dag hoeft geen probleem te zijn als je vnl. stapt en verder niks van het paard "eist". Maar op zo'n jong paard dagelijks zo lang doorzitten tijdens het draven lijkt mij minder geschikt. Jonge paarden hebben heel veel indrukken te verwerken en moeten dat geregeld even kunnen laten bezinken. Dus één vrije dag per week lijkt mij voor een paard psychisch gezien vaak ook wel aan te raden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 10:39

Twiggy2008 schreef:
Anoniem schreef:

Ik rij op een Trekker Pro Endurance (boomloos zadel) en die is prima voor lange buitenritten, hoor. ;)
En ik heb ook een Barefoot Cheyenne met VPS-systeem gehad (die heb ik nog te koop staan trouwens :+ ), waarbij je echt geen last hebt van 'punt druk' e.d. Ik denk dat je even iets beter moet verdiepen in boomloze zadels, want ook hierin hebben de ontwikkelingen niet stil gestaan. ;)

Overigens petje af voor TS, dat ze zo'n brave 4-jarige heeft. Alleen snap ik niet, dat als je NH-les hebt, dat diegene die jou les geeft, ook niet heeft aangegeven dat je niet te lang mag rijden. Ik zou op een 4-jarig hooguit 3x per week een uurtje rustig rijden en verder andere dingen (grondwerk/wandelen/etc.) doen. Schaf een paardvriendelijk bitloos hoofdstel aan en koop een fijn boomloos zadel en je bent er. Lekker genieten van je jonge, brave paard!!! :)

(En helaas ken ik meer mensen/paarden met een slechtpassend boomzadel dan met een goedpassend boomzadel ;( )

Trekker is ook geen goedkoop zadel ;) Zoals ik al zei zit daar een verschil in ;) Verder heb ik me zeker verdiept in boomloos zadels. Maar na veel verhalen over(jawel punt druk!) heb ik het toch gelaten. De meeste verhalen komen uit de endurance sport. En bijna iedereen komt weer terug op een boomzadel. In klasse I schijnt het nog wel te gaan. Maar daarna gewoon niet meer. Vaak witten haren op de plek van de beugel ophanging. En de plek waar de beugel riemen liggen.

En nogmaals dat veel mensen een slechtpassend boomzadel hebben. Heeft te maken met onzorgvuldigheid ;) Ik zelf ben daar heel secuur op en mijn zadel past dan ook perfect (door verschillende mensen bevestigd).

Maargoed zeg dus niet dat ik me er niet in verdiept heb ;)

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 10:41

Niniroosje dat heb ik verkeerd gelezen mijn excuses :o
Maar toch ben ik nog steeds van mening dat het niet veel moet uitmaken zadels die zijn uiteindelijk gekomen voor het comfort van een ruiter/amazone niet voor paard zelf! ik rij zelf ook met zadel maar merk zelf echt geen verschil tussen wel of niet heb bijna een half jaar met een BBP gereden vanwege mijn knie en daar liep zei net zo fijn haar rondjes als met zadel.
maar goed zoals ik al zei iedereen zijn eigen mening dus wij ook! :Y)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 10:49

Anoniem schreef:
Trekker is ook geen goedkoop zadel ;) Zoals ik al zei zit daar een verschil in ;) Verder heb ik me zeker verdiept in boomloos zadels. Maar na veel verhalen over(jawel punt druk!) heb ik het toch gelaten. De meeste verhalen komen uit de endurance sport. En bijna iedereen komt weer terug op een boomzadel. In klasse I schijnt het nog wel te gaan. Maar daarna gewoon niet meer. Vaak witten haren op de plek van de beugel ophanging. En de plek waar de beugel riemen liggen.

En nogmaals dat veel mensen een slechtpassend boomzadel hebben. Heeft te maken met onzorgvuldigheid ;) Ik zelf ben daar heel secuur op en mijn zadel past dan ook perfect (door verschillende mensen bevestigd).

Maargoed zeg dus niet dat ik me er niet in verdiept heb ;)

Nee, echt goedkoop zijn ze niet. ;)
En ben blij dat je je er wel in verdiept hebt dan, dus bij deze sorry van mijn kant! :o :)
Maar TS doet ook niet aan endurance, he ;) , ze rijdt gewoon lekker buiten op een relatief rustige manier.
Dan kan ze best een kwalitatief fijn boomloos zadel aanschaffen, al hoewel ze wel moet op letten bij de schoft, omdat het een draver betreft, die misschien een wat hogere schoft heeft? (misschien ook niet?) en daar moet je wel goed op letten bij boomloos (overigens bij extreem brede schoften, zoals mijn paard heeft, moet je ook goed opletten met boomloos, brede pommel e.d.). Witte haren zijn altijd slecht, bij wat voor zadel dan ook. Dan dien je echt meteen actie te ondernemen, liefst nog eerder natuurlijk, want we willen toch niet dat ons paard last heeft van het zadel?

Dat veel mensen slechtpassende boomzadels hebben is absoluut onzorgvuldigheid, maar ook vaak onwetendheid. Ik sta echt verbaasd hoe weinig mensen regelmatig hun zadel laten controleren door een kundig persoon en bijvullen etc. Mensen kopen ook vaak een zadel van internet, MP e.d. Snappen niet eens dat een zadel iets heel persoonlijks is en dat het een paard (en jou als ruiter) ook echt goed moet passen. Helaas zie ik dat heel, heel veel om me heen en ik kan daar ook echt met mijn hoofd niet bij. Ben blij dat jij dat wel doet. Voor mij hetzelfde, ik heb een paard met een extreem moeilijke rug en boomloos is daarbij de beste optie. Met een boomzadel ga ik het niet redden, hoor, dan mag ik elke twee weken wel iemand laten komen en dat gaat mij ook te ver. Nee, ik ben juist heel blij met mijn flexibele Trekker, die een prima gewichtsverdeling heeft met de kussens. ;)