Stelling: Paarden zijn makkelijk!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 14:42

@Mallodie
Ik denk dat als jou dier op correcte wijze vanaf het begin dat hij geboren is was opgevoed het een heel ander paard was.
Dat vind ik er zo zonde aan... Je krijgt dit soort gedrag er makkelijker in als eruit.
En jij zit nu met de gebakken peren, niet omdat jou paard niet luistert, maar omdat het hem in het verleden verkeerd is aangeleerd ;(

Ben het met je eens dat het voor jou nu moeilijker is.
Ik vind het persoonlijk makkelijker om een jong groen paard op te voeden als dat je een wat ouder paard pakt met problemen (door de opvoeder van toen).

Algemeen:
Het heeft ook met voeding en huisvesting te maken.
Er zijn paarden die van natura dan alsnog heet van zichzelf blijven...
Daar moet je mee om kunnen gaan, het is niet eerlijk om van een groen paard dat als een bommetje is te verwachten dat je hem zo uit stal kunt plukken en een stukje buiten het erf kan wandelen of verwachten dat hij kalm blijft staan op de poetsplaats.
Hier gaat nog een hele opvoeding aan vooraf voordat dit punt bereikt kan worden, op ieder paard moet je de manier van iets doen aan kunnen passen.

Ik werk altijd naar een eerste ervaring met iets toe.
Ik besluit pas die ervaring voor een paard aan te gaan wanneer ik weet dat het paard kalm is en hoe ik het paard kalm kan krijgen...

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 15:38

@ Doei: Daar heb je gelijk in, iets aanleren is zoveel makkelijker dan afleren. Hij had weinig manieren voor ik hem kocht, liep je omver en deed net wat hij zelf het leukste vond. Mits een cordate aanpak is hij in de omgang al een heel stuk liever, hij bijt niet meer, blijft staan als ik opstap, volgt mijn tempo aan de hand etc...

Hij is denk ik niet fout opgevoed, hij is niet opgevoed. Hij komt van een handelaar die hem zelf zadelmak gemaakt heeft (lees; hij is nu een half jaartje onder het zadel) en die heeft hem naar mijn gevoel enkel in een gesloten binnebak gereden waar het beest dus niet afgeleid werd en waar hij heel makkelijk te rijden was. Denk dat ik binnekort mijn ( ;( ) auto in de piste ga zetten en dan daarop trainen.. en dan later dat mijn vader met de auto rijd langs ons want om zomaar de baan op te gaan dat vertrouw ik niet. Een paard in paniek is niet te houden.

Urielle

Re: Stelling: Paarden zijn makkelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 19:13

Mallodie, soms is het de vraag of je het moet willen.
Ik heb er een staan die zich vanuit ontspannen-niks-aan-de-hand ineens achterover durft te gooien. Vroeger ttv zadelmak maken aan de longe bij angst, stress, maar ook geen zin meer hebben. Nou oke, je zit er niet op, dus overeind ermee en verder. Verder onder het zadel gaat hij alleen flink omhoog maar niet omslaan. Behalve buiten. Ik zie echt niet waarom ik dan asfaltsalami moet worden omdat hij dat buiten best kan leren door veel te doen. Met zulke akties ga je niet meer genieten van een ontspannen buitenrit toch? Ik pak dan liever een ander paard mee.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 19:24

Urielle, ik begin ook meer en meer ervan overtuigd te zijn dat ik het risico niet ga nemen. Ondanks dat ik graag mee zou gaan met de buitenritten bij ons op stal, in de zomer altijd aangenaam. Maar die asvaltsalami blijft me serieus parten spelen, niet alleen voor mezelf maar wil die knol ook niet kwijt.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 20:38

Ik ben het grotendeels met je eens Miss :D
Vnl door onze eigen ervaring door de jaren heen. ;)
Wel denk en weet ik dat sportpaarden behoorlijke heethoofden kunnen zijn en blijven als ze niet op hun plekje staan.
Dus voor deze paarden weet ik het niet of het ligt aan dat ze makkelijk zijn in de omgang er word op een andere manier van hun werk verwacht en dus is het al een ander paard.

Twiggy2008 schreef:
juval schreef:
ik denk dat paarden vooral makkelijk wordt als het klikt met je paard. als er wederzijds begrip is en daar komt ook een stukje genegenheid bij kijken. als dat allemaal in orde is hebben (de meeste) paarden meestal wel een will to please, dus dan gaat alles wat makkelijker en soepeler.
het gaat dus vooral om de combinatie mens/paard, dat moet kloppen.

Denk dat je daar een heel goed punt mee hebt. :j
Wat ik vaak zie bij zogenaamd 'hele moeilijke paarden' is dat de eigenaren er gewoon niet zo goed mee omgaan, hetzij in de opvoeding, hetzij in de benadering tot zelfs aan hoe ze zo'n dier houden en wat ze ermee doen. Naar mijn idee kun je een paard heel, heel veel leren, ook de 'hittepetit' types, maar dan moet je daar ook in investeren. Is een paard al helemaal verziekt, dan is het misschien een iets ander verhaal, maar over het algemeen vind ik ook dat een paard van nature helemaal niet zo 'moeilijk' is, hoor. ;)

Een goede opvoeding,huisvesting, afwisseling in het werk en voer is zeker heel belangrijk.
Als de paarden dit niet gehad hebben valt er mee om te gaan met veel tijd en geduld.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:45

blowdiene schreef:
Nee echt waarom niet!
Ik denk dat ik binnenkort even door de macdrive ga om een macflurry te halen :+)

Laatst nog gedaan! Vind het niet eens zo raar, vind dat het ook wel moet kunnen. (naja, altijd uitzonderingen, heb er zelf eentje) Paard mee aan het wandelen genomen, maar werd ik moe dus ging ik op het paard zitten (met niks dus, alleen iemand liep met hem gewoon aan halstertouw) Paard was alleen niet zo braaf in die macdrive maar we hebben het voor elkaar gekregen! Toen zette het meisje hem vast en ik zat er net op, wilde er net afgaan, breekt het paard (dat lompe paard is zo eigenwijs en sterk!!) zo het ijzer van de halstertouw, dus was los, had allen halster.. Ik weer snel recht gaan zitten en het ahlster pakken en zo hard mogelijk trekken (paard rende daarom gelukkig niet weg, maar draafde weg) en mijn vriendin pakte hem toen. Het was erg grappig maar wel een domme actie, het hard erg verkeerd af kunnen lopen, was midden in het verkeer.. Gelukkig (maar ook weer niet) ben ik voor niks bang :P

Ik ben het grotendeels met je eens, en het zou fijn zijn als veel paardjes zo makkelijk waren maar je hebt er nou gewoon eenmaal paarden tussen die gewoon nooit makkelijk worden. Met 1 van mijn paarden kan ik alles als het goed gaat, de ander s gewoon heet van zichzelf (NRPSertje met veel bloed) en daar kan ik erg goed mee omgaan (heb hem al 5 jaar) en hij is gewoon niks verandert. Hij was al zo toen ik hem kocht (meegemaakt met proefrijden) maar dat is ook jusit wel een uitdaging. Nu staat hij de hele dag buiten en hoe veel ik ook met hem doe, het blijft een heethoofd die erg voorzichtig is waar hij loopt enzo, dus vind vanalles ook soort van eng. Maar dat is zoo handig op wedstrijd als je het eenmaal onder controle hebt! Ben het daarin wel eens met Aukelizzy! Die heette pony van mij komt daar sterk van in de buurt (hier thuiis, afgelegen rondom weilanden is het niet maar blijft wel voorzichting en kan om de kleinste dingen inderdaad over de rooie gaan, laatst me nichtje eraf gevallen maar niks ernstig). Die paarden zijn gewoon niet makkelijk van hunzelf en zullen het nooit worden ook. Zo heb ik de mijne ook gekocht, dat wist ik al. Ik vind zulke paarden juist fijn om te gebruiken voor het intensieve rijden in de wedstrijden enzo

Ben ook mee eens dat het vaak in de opvoeding te maken heeft maar tegenwoordig (dat ik weet dan) doen veel mensen hun veulens de wei op en dan of naar africhtingsstallen waar ze alleen zadelmak gemaakt worden of ze zetten ze op een stal neer en gaan zelf aan de slag.. Het is wel goed op je veulens met andere veulens op een wei te zetten zodat ze veel leren van elkaar enzo, maar ik zou zelf dingen doen om hem inderdaad makkelijker te maken. Dingen aanleren ipv later afleren zoals al gezegt werd...

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 23:22

Twiggy2008 schreef:
juval schreef:
ik denk dat paarden vooral makkelijk wordt als het klikt met je paard. als er wederzijds begrip is en daar komt ook een stukje genegenheid bij kijken. als dat allemaal in orde is hebben (de meeste) paarden meestal wel een will to please, dus dan gaat alles wat makkelijker en soepeler.
het gaat dus vooral om de combinatie mens/paard, dat moet kloppen.

Denk dat je daar een heel goed punt mee hebt. :j
Wat ik vaak zie bij zogenaamd 'hele moeilijke paarden' is dat de eigenaren er gewoon niet zo goed mee omgaan, hetzij in de opvoeding, hetzij in de benadering tot zelfs aan hoe ze zo'n dier houden en wat ze ermee doen. Naar mijn idee kun je een paard heel, heel veel leren, ook de 'hittepetit' types, maar dan moet je daar ook in investeren. Is een paard al helemaal verziekt, dan is het misschien een iets ander verhaal, maar over het algemeen vind ik ook dat een paard van nature helemaal niet zo 'moeilijk' is, hoor. ;)

Jullie hebben beiden een punt...
Natuurlijk moet je een klik met je paard hebben. Vertrouwen, langs beide kanten, is erg belangrijk en een goede opvoeding is een must! :j
En ja, ook 'hittepetit'-types kan je veel leren, maar niet alles. Aan de aard van het beestje kan je maar weinig fundamenteels veranderen. Laat ik mijn eigen paard als voorbeeld nemen: 9-jarige Arabische Volbloed ruin, sinds zijn 2 jaar bij mij. Hij is in de loop der jaren behoorlijk gekalmeerd (oftewel: ik heb zijn reacties beter leren anticiperen ;) ), maar doodmak zal hij nooit worden. Zo zit hij immers niet in elkaar... :n Maar dat wil niet zeggen dat hij niet voor je wil werken, in tegendeel! Zelfs al vindt hij iets vreselijk eng(bijv.: rammelende oude tractor in overdekte hal met aan de overkant blaffende waakhonden), dring even aan en hij zal het heus proberen hoor, maar als ik gaandeweg merk dat mijn paard zo bang is dat hij zich bijna op de grond zou laten vallen dan vraag ik me af waarom ik zulke situaties doelbewust zou gaan opzoeken?? (Bijv.: naar een kermis gaan zou wsl hetzelfde effect hebben) Ze zijn niet alleen gevaarlijk, maar ook stresserend.
Dus om op de TS haar stelling te antwoorden: in zekere zin zijn paarden makkelijk. Ze zijn erg tolerant en vergevingsgezind; het is alleen de vraag of wij daar telkens weer gebruik van moeten maken?

xmanuela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 10:12

met mijn oude paardje kon ik alles ook dolen en we hadden echt een band. nu verzorg ik 2 paarden van een kennis en 1 daarvan moet een vast paardje voor mij worden omdat die eigenlijk van haar man is die niet meer wil rijden , het is ook nog een jong paard (wel ingereden maar lang stil gestaan daardoor weer en beetje verwilderd).
ik ben nu bezig met grondwerk als ik haar roep kom ze al naar me toe op die momenten ben ik trots ik ga niet teveel van haar vragen ik wil juist een fijne band opbouwen zodat zij steeds meer wild wat ze nu al wil ze kan zelfs gemeen worden als ik de anderen uit de wei ga halen omdat zij mee wil en dan niet gemeen tegen mij maar tegen de anderen paarden ( ze staan in groepsverband). maar ik snap wel dat een paard voor recreatie anders geleerd word als een sport paard.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 11:46

Ik durf wel met 100% zekerheid te zeggen dat íeder paard een braaf, meewerkend, goed opgevoed en verkeersmak paard zou kunnen zijn/worden. Het totaalplaatje moet dan wel kloppen, dus ik betrek de huisvesting, de voeding en de lichamelijke gezondheid van het paard hier ook in.

Dat paarden makkelijk zijn...? Niet allemaal geloof ik. En dan moet het ook nog klikken tussen paard en eigenaar. Maw: er zullen paarden zijn waar de één geen braaf rijpaard van kan maken, maar de ander wel.

Ik heb zelf een net driejarige merrie en ik heb voor mezelf wel een aantal doelen gesteld die we bereikt 'moeten' hebben voordat ik met haar ga rijden en ik kan niet anders zeggen dan dat dit over het algemeen van een leien dakje gaat. Zij is al drie jaar bij mij en is een ontzéttend relaxed en koel paardje met een immens groot vertrouwen in de mens dat nooit een vlieg kwaad zal doen. Zoiets zit natuurlijk deels in haar karakter en is zelfs rasgebonden (Andalusiër), maar ik geloof dat het mede het gevolg is van de manier waarop ik haar houdt, verzorg en mijn manier van trainen met haar. Ik vraag dingen aan haar vanuit haar wil tot samenwerken met mij (lastig uitleggen voor mij, maar houdt het maar op dwangloos trainen :+). Ik weet helemaal niet of ik dit zo met ieder ander paard had kunnen bereiken. Vast niet. Het paardje dat ik nu heb is wel echtechtechtechtecht mijn droompaard, dat voel ik telkens weer tot in mijn tenen <3 , misschien helpt dat ook :D.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 12:50

Meeste paarden zijn makkelijk ja. Zolang jij maar consequent bent en eerlijk zullen ze jou ook eerlijk benaderen. Paarden zijn gericht op het vormen van een kudde, vriendschap, op elkaar aan kunnen. Echte rotzakken die je het liefste willen begraven onder een dikke laag zand heb je weinig.

Dat neemt niet weg dat elk paard toch zn eigen dingetjes heeft waardoor bepaalde zaken bij de een makkelijker gaan dan bij de ander. Dat je in sommige gevallen altijd rekening moet blijven houden met het karakter van het desbetreffende paard. Als je het individu als paard genoeg in de gaten houdt dan is er heel veel mogelijk.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:00

Grappig, ik bedacht me net van het weekend dat koeien toch echt een stuk makkelijker waren. Twee maanden alle vrijheid van de wereld en binnen 10 minuutjes zonder morren of rellen met z'n 3tjes op de kar. Het betrof hier een volwassen koe en twee pinken. Had om de een of andere reden het idee dat zuks bij paarden toch iets minder gemakkelijk zou gaan. O:) :D

Maar TS, ik ben het helemaal met je eens hoor. Wij maken onze jonkies ook geleidelijk aan wereldwijs. Zolang je een taal spreekt die de paarden snappen, gebruik maakt van hun natuurlijke leergierigheid en zoals Apple zegt ook rekening houdt met het karakter, kun je met de meeste paarden een heel eind komen.
Wel zit er in mijn ogen een groot verschil tussen 'blanco beginnen' met een groentje, of aan de slag gaan met een paard dat door een ander ongewenst gedrag bijgebracht heeft gekregen. Ik heb al een aantal keren meegemaakt en gezien dat je dan van zó ver moet komen, dat je het zelden helemaal rechtgebreid krijgt.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 20:21

Aukelizzy schreef:
Weet je, ik denk dat we kunnen discusiëren tot we allebij een ons wegen :+ Maar jij denkt dat je de moeilijkste paarden in handen hebt, en ik denk dat dat niet zo is. Jij kunt je dus gewoon ook niet voorstellen hoe deze paarden zijn, en ik denk dat daar het verschil tussen jou en mij ligt, want ik heb dat soort paarden dus wél dagelijks in handen. ( en nee ik zeg niet dat dit de moeilijkste paarden op aard zijn, maar deze zijn wel degelijk moeilijk ;)) Maar als je dit soort paarden niet meegemaakt hebt vind ik niet dat je recht van spreken hebt, en ik vind gewoon dat je dan niet weet waar je het over hebt.

Overigens voel ik me niet aangevallen hoor, vind het wel leuk om te discusiëren, ben niet zo snel op mijn tenen getrapt ;)

Daar ben ik het zo mee eens! Niet om TS aan te vallen, maar je stelling getuigd toch wel van gebrek aan ervaring. Ook dat voorbeeld dat je noemt van een shet :+ Nee, dat je een shet aan kan, dat geloof ik best.

Ik denk dat het eerder omgekeerd is: je kan elk paard zo verpesten dat er niks mee te beginnen is, als je dat zou willen. Maar andersom, dat je elk paard een rustig verkeersmak paard waar je alles mee kan doen kan maken, dat is gewoon niet waar.

Om een voorbeeld te noemen: ik heb mijn haflinger zelf ingereden, ik kan er alles mee doen. Dat komt niet omdat ik zo geweldig kan rijden of zo goed ben met paarden, dat komt omdat haflingers gewoon rustig van karakter zijn, het zijn koudbloeden, iedereen kan een haf inrijden. Ik heb ook een veulen (gekregen van mn vader die sportpaarden fokt) maar die is nu al behoorlijk heftig. Ze gaat op haar achterbenen staan zodra je iets van haar wil. En nee, ze staat niet op stal, ze staat nu dag en nacht buiten, en in de winter alleen overdag. Ik ga haar sowieso niet zelf inrijden, maar ook al zou ik haar een maand of een heel jaar laten trainen door een professionele ruiter, ik weet nu al dat het geen makkelijk rustig paard wordt. Ik ga al vroeg met haar oefenen met grondwerk en singels om doen, maar een dooie zal het nooit worden.

Ik weet nog wel toen ik op een stal van ijslanders stond met mijn haf. Eén van hun zei ook dat je elk paard kon opvoeden tot een braaf rustig paard. En ze vonden mijn haf toch wel het meest gevaarlijke wezen wat er was :) Ijslanders zijn iha heel meewerkende brave werkwillige paarden, en als je alleen dat gewend bent, is het makkelijk zoiets te beweren.

TS: mag ik vragen wat voor paard je nu hebt?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 21:45

Hinke schreef:
Ik weet nog wel toen ik op een stal van ijslanders stond met mijn haf. Eén van hun zei ook dat je elk paard kon opvoeden tot een braaf rustig paard. En ze vonden mijn haf toch wel het meest gevaarlijke wezen wat er was :) Ijslanders zijn iha heel meewerkende brave werkwillige paarden, en als je alleen dat gewend bent, is het makkelijk zoiets te beweren.

Fijn dat je reclame maakt voor het ras maareh... vrees dat je beeld niet helemaal representatief is voor de volledige populatie IJslandse paarden... :Y) :D

Ik weet niet of je erop doelt, maar zie nu wel dat mijn vorige post wat erg algemeen was, en ik vergat te zeggen dat er inderdaad ook paarden zijn die vanwege hun karakter nooit 100% betrouwbaar worden. Heb d'r zelf 15 jaar eentje gehad, ze is op hoge leeftijd overleden. Ze was een nogal pittige, hoog in het bloed staande en van tijd tot tijd staatsgevaarlijke Orlow-draver, die ook nog eens een transport-trauma had opgelopen. Uiteraard hebben we samen veel geleerd, maar op sommige momenten bleef ze link. Omdat ik die momenten kende, kon ik ermee omgaan op goede dagen, en ze vermijden op minder goede dagen. Ik vertrouwde haar, omdat ik wist wanneer ik haar niet kon vertrouwen. Eigenlijk vertrouwde ik bij haar dus vooral op mezelf... ;)
Mijn huidige rijponnie is zo'n super-vrolijkerd, die wel gevoelig maar heel zeker en nergens bang voor is (nou ja, behalve voor nieuwe plantjes in de bloembakken). Om zo'n pony overal mee naar toe te nemen is echt een koud kunstje. Heb hem gekocht toen hij pas zadelmak was, de rest is fluitend gegaan. Gewoon, omdat hij zo'n fijn karakter heeft. Als een dergelijke pony je enige referentiekader is, kan ik me indenken dat je vindt dat alle paarden makkelijk zijn, maar dat zit irl. zoals hier al eerder in het topic is gezegd net iets genuanceerder in elkaar. ;)

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 23:23

Sientje schreef:
Hinke schreef:

Fijn dat je reclame maakt voor het ras maareh... vrees dat je beeld niet helemaal representatief is voor de volledige populatie IJslandse paarden... :Y) :D

Ik weet niet of je erop doelt, maar zie nu wel dat mijn vorige post wat erg algemeen was, en ik vergat te zeggen dat er inderdaad ook paarden zijn die vanwege hun karakter nooit 100% betrouwbaar worden. Heb d'r zelf 15 jaar eentje gehad, ze is op hoge leeftijd overleden. Ze was een nogal pittige, hoog in het bloed staande en van tijd tot tijd staatsgevaarlijke Orlow-draver, die ook nog eens een transport-trauma had opgelopen. Uiteraard hebben we samen veel geleerd, maar op sommige momenten bleef ze link. Omdat ik die momenten kende, kon ik ermee omgaan op goede dagen, en ze vermijden op minder goede dagen. Ik vertrouwde haar, omdat ik wist wanneer ik haar niet kon vertrouwen. Eigenlijk vertrouwde ik bij haar dus vooral op mezelf... ;)
Mijn huidige rijponnie is zo'n super-vrolijkerd, die wel gevoelig maar heel zeker en nergens bang voor is (nou ja, behalve voor nieuwe plantjes in de bloembakken). Om zo'n pony overal mee naar toe te nemen is echt een koud kunstje. Heb hem gekocht toen hij pas zadelmak was, de rest is fluitend gegaan. Gewoon, omdat hij zo'n fijn karakter heeft. Als een dergelijke pony je enige referentiekader is, kan ik me indenken dat je vindt dat alle paarden makkelijk zijn, maar dat zit irl. zoals hier al eerder in het topic is gezegd net iets genuanceerder in elkaar. ;)

Tsjah het is ook gewoon een superleuk ras :D Vind ijslanders geweldig. We hebben zelf ook jaren een ijslander gehad, dat was ook zo'n braaf paard. Wel vlot, maar heel werkwillig en je kon overal naar toe met hem. Ik weet wel dat er ook wat drukkere ijslanders bestaan (of getraumatiseerde) maar gemiddeld genomen vind ik het toch echt hele brave koele paarden. Heb een tijdje op een ijslanderstal gestaan met mijn haf en ijslander destijds.
Maar je bent het er dus eigenlijk wel mee eens dat niet alle paarden zo makkelijk zijn dat je er zorgeloos een buitenrit mee kan maken, ook niet als je ze 'goed opvoed'? Ik heb het dus niet over getraumatiseerde paarden, maar paarden die vanuit hun karakter zo heet of lastig zijn, dat je honderd keer iets met ze kunt doen, maar dat ze het dan nog eng vinden. En je kan ze vast wel aan een bepaald ding laten wennen, bijv aan een paraplu, maar als die paraplu ineens een wat andere kleur heeft, kun je weer van voren af aan beginnen, bijvoorbeeld.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 13:18

Hinke schreef:
Maar je bent het er dus eigenlijk wel mee eens dat niet alle paarden zo makkelijk zijn dat je er zorgeloos een buitenrit mee kan maken, ook niet als je ze 'goed opvoed'? Ik heb het dus niet over getraumatiseerde paarden, maar paarden die vanuit hun karakter zo heet of lastig zijn, dat je honderd keer iets met ze kunt doen, maar dat ze het dan nog eng vinden. En je kan ze vast wel aan een bepaald ding laten wennen, bijv aan een paraplu, maar als die paraplu ineens een wat andere kleur heeft, kun je weer van voren af aan beginnen, bijvoorbeeld.

Yep, daar ben ik het mee eens hoor. :) Wat ik al zei, mijn allereerste reactie was een beetje onvolledig... :o Ken trouwens zélfs een IJslander die al jaren rijponnie is en waar je niet met een verkeerd regenjasje op moet gaan zitten... Tsja... paps had naar verluidt een 10 voor temperament... :+

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 15:56

Hinke schreef:

Oh natuurlijk, maar dat is meer (wat Sientje ook al zei) je eigen grenzen kennen, grenzen van het paard kennen en weten waar je aan toe bent.

De drie die ik nu regelmatig in handen heb zijn alledrie volkomen verschillend. Degene waar ik niet mee naar het strand zou gaan is wel degene die je makkelijk aan het halstertje mee kunt nemen op wandeling, naar de hoefsmid, trailer, noem maar op. Degene die bij wijze van spreken met een 8-jarige nog naar het strand kan daar moet je niet mee aan de hand willen wandelen :+ .
Elk paard heeft zo zn dingetjes.

tjoepatjoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 17:17

Ik ben het deels wel met die stelling eens.
de meeste paarden krijg je makkelijk met geduld en goede opvoeding.
Ik kan alles met mn paard.
In het begin was hij ook heel bang.
En ja er zijn paarden die helemaal gek zijn en die nooit makkelijk worden.
Maar zulke paarden kunnen ook alleen gereden worden door professionele ruiters,
en i.m.o is daar ook niets aan,
paarden waar een uitdaging aan zit, oke dat is wel leuk.
Maar paarden waar je nooit wat mee kunt.
maar goed dat is mijn mening

oliverbritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 20:33

Elk paard heeft wel één uitdaging! maar het licht aan de karakters van het paard en hoe jij ermee omgaat
slechte dingen onthouden ze sneller dan goede!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 17:16

Ik geloof dat de meeste paarden 'easy going' zijn, het is de opvoeding (of beter het gebrek eraan) en ervaringen die het paard meegemaakt heeft die vaak tot obstakels leiden, doe daar een onervaren penny bij en hopla het grote probleem is daar..........

Zelden blijkt het om een paard tegaan die een complex karakter heeft en daarom minder toegankelijk is voor mensen.

Paarden zijn voor mij prachtige ongecompliceerde wezens, kijk naar ze met verwondering en open je hart als je ermee mag werken, neem geen kennis van het verleden maar ervaar met een open vizier dan vallen de meeste 'probleem' paarden erg mee en zie je hoe mooi deze werkelijk is.