Is dit de veilige manier van paarden inrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 08:31

Citaat:
Abeltje77 schreef:
@TS hoe kom je eigenlijk aan dit filmpje? Zijn dit bekenden van je? En zo ja: vinden die het wel goed dat dit zo op het net gezet wordt?

Citaat:
Zoals er al gezegd werd, deze filmpjes heb ik van youtube.
Daar heb ik dus geen toestemming voor nodig

Uhhhja, dat was dus al duidelijk :+

CM_

Re: Is dit de veilige manier van paarden inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 08:35

Typisch een geval van onkunde.

Degene die longeert moet kundiger zijn dan de ruiter, want degene die longeerd is degene met de touwtjes in handen.
Opstijgen terwijl de longeerder de longe in een boog heeft hangen is ontzettend dom en gevaarlijk.

De ruiter in het verhaal hoeft alleen te kunnen zitten en dat kan deze ruiter ook wel redelijk.
De longeerder daarentegen.... zo zou ik op geen enkel jong paard durven stappen.

En dan die kruiwagen etc om de longeer cirkel heen :=

Aan de longe mak maken vind ik nog zo slecht niet, maar dan wel op een totaal andere manier als deze.

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 08:40

Dit is dus hoe je een paard niet moet inrijden :n gelijk met elastiek ?! stresserige omgeving, paard gestresst, ruiter gestresst...
Ik ben hier geen voorstander van.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 10:13

NatasjavE schreef:
Ik zie dat het om bokkers gaat....exquus dat wist ik niet.
Niet de bedoeling om ze hier te bespreken.

Wie, wat, waar? welke bokkers?
heeft de bokker zich gemeld? is de naam bekend?
Volgens mij niet.
En zoals ik eerder al zei, blijkt dit een bokker te zijn en vind deze bokker dit topic onprettig. Dan zal ik zeker temmen of een mod een pb sturen dat de filmpjes weggehaald worden :)

Voor nu :
Filmpjes zijn van youtube. Ik heb dus geen toestemming nodig.
Op links worden altijd filmpjes besproken
Ik zie nergens persoonlijke aanvallen naar deze mensen toe (niet van mijn kant tenminste!)
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 26-07-10 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:21

het is niet mijn manier om met longeerlijn zadelmak te maken sowieso houd ik er niet van om met meerdere personen een paard zadelmak te maken. tegenwoordig doe ik het niet meer maar deed het altijd alleen.

over de longeerlijn, dat hoeft niet per defenitie slecht te zijn alles kan fout gaan wel of geen lijn.
neemt niet weg dat deze mensen niet kundig genoeg zijn om zelf een paard zadelmak te maken, dat ze zo'n filmpje uberhaupt op internet durven te zetten.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 10:23

Pashon : ik deed het eerder ook altijd alleen. Maar was vaak toch maar wat blij met wat grondhulp als een paard begint met bokken op de plaats. Iemand vanaf de grond kan het paard mooi even voorwaarts drijven, aangezien het paard de beenhulpen nog niet kent.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:31

Paard is indd veelste gespannen om op te gaan zitten.
En snap echt niet wat voor nut die bijzet nou heeft? Zo kan dat paard nooit zijn balans vinden. Hij word maar in een houding gedwongen. En ze moet zich niet vastpakken aan de teugels, maar aan een touw om de hals of een touwtje voor bij het zadel. Nu trekt ze dit arme beest steeds in de mond :(.
Niet echt mijn manier dit...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:32

Ik krijg de kriebels van dit soort filmpjes en deze manier van inrijden. Echt verschrikkelijk. ;( :(
Het getuigt van grote onkunde bij deze mensen, disrespect voor het paard en angst voor van alles wat er mìsschien kan gaan gebeuren (waarvan de kans idd erg groot is wanneer je het op deze manier aanpakt) en daarom middelen gebruiken die het paard alleen maar nòg angstiger en onzekerder maken.
Ik zie nergens momenten van rust, respect, vertrouwen, inzicht en kunde.

Jolliegirl schreef:
Pashon : ik deed het eerder ook altijd alleen. Maar was vaak toch maar wat blij met wat grondhulp als een paard begint met bokken op de plaats. Iemand vanaf de grond kan het paard mooi even voorwaarts drijven, aangezien het paard de beenhulpen nog niet kent.

Beenhulpen heb ik ook vanaf de grond aangeleerd: naast je paard gaan staan en met je zij zachtjes op de singelplek drukken (daar waar het ruiterbeen later ook ligt) en zodra het paard een stap naar voren doet, belonen. En de stemcommando "stap" daaraan koppelen en gebruiken. Mijn paard begreep het op die manier heel snel.

Verder vind ik, als het paard gaat bokken, of wanneer je de kans inschat dat dat kan gaan gebeuren, dan heb je stapjes overgeslagen en ben je te snel gegaan.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:33

Dat arme beest krijgt me toch een partijtje rukken in de mond. Het dier is ontzettend bang en gespannen, staat als een gek te zweten. En geef hem eens ongelijk.

Volgens mij hebben ze haast ofzo...

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:44

tja wat moet men hier nog van zeggen alles is al gezegt, het is te zot voor woorden dat het nog steeds zo gedaan word, er is genoeg informatie en er zijn genoeg betere methodes om een die zonder stress en pijn zadel mak en bit wijs te maken.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 11:18

Jolliegirl schreef:

ik heb het altijd alleen gedaan en stapte er niet eerder op als dat het paard vertrouwd was met wat er ging gebeuren vanaf de grond kan je een hoop leren. heb nog nooit met zadelmak maken een bokkend paard onder me gehad.

mijn huidige baas doet het ook altijd alleen zonder hulp of poespas (doet het al meer als 18 jaar) en ook hij heeft zeer zelden een paard onder zich gehad wat gek begon te doen, heeft alles te maken met de voorbereiding.

Ik zal nooit met meerdere personen een paard zadelmak maken. ik doe het alleen en eigenlijk ook altijd zonder dat er mensen bij zijn in de zin van dat ze aan de bak rand. tot op heden nog nooit problemen mee gehad.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 14:10

dit is volgens mij een bokker. er was als ik het nog goed kan herinderen meer aan de hand met dit paard. ik vind het knap dat het meisje alle bewegingen zo goed kan opvangen. draf gelop stap gallop ze gaat gelijk mee. ik zou het niet kunnen. verder kan dit natuurlijk gebeuren. ik vind het niet heel slecht eruit zien. hoewel ik liever ook meer ontspanning zie.

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 14:30

er zijn al een hoop reacties gegeven,
maar toch ook ik krijg een knoop in mijn maag bij deze filmpjes.
Het meisje mag dan wel goed mee gaan met de bewegingen
het getrek in de mond, de strakke bijzet (waarvoor in godsnaam!!), het achterlijk afgezet 'bakje'...pff...
Die vrouw in het midden, aan haar stem valt de spanning en stress te horen,die ze ook weer op het paard over brengt met haar hooo braaf!...
het hele paard straalt een bonk spanning en stress uit.
Snap niet waarom mensen niet gewoon een stap terug doen, het beestje meer tijd gunnen en idd meer vanaf de grond gaan werken en vertrouwen gaan opbouwen...
dan dit door te zetten en dadelijk een zadelmak paard hebben,maar wel ééntje die vervelende ervaringen ermee heeft opgedaan.
in ieder geval niet mijn keuze!

Er mag dan wel meer aan de hand zijn met dit paard, dan zouden ze JUIST een stap terug moeten dan,dan dit door te zetten!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 18:56

Oh werkelijk, bij het opstappen met die boog in de longe kreeg ik al de kriebels, bij het zien van de "omheining" een hartverzakking...

Heb het 2e filmpje niet eens af durven kijken, niemand ernstig gewond geraakt? :+

Idd, de mevrouw op de grond, vast heel aardig, maar zo zou ik noooooooooit op een paard stappen.

Echt levensgevaarlijk dit!

Edit: als er echt meer aan de hand is met dit paard dan zorg je dat de voorbereiding toch beter is?

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 19:19

Voor de mensen die denken dat alles in een keer gedaan is,
onder het filmpje zelf staat haar reactie ;) :

Even ter informatie;
We waren al weken bezig met dit paard.
Ernaast hangen, eroverheen liggen, bewegen met vanalles. Het stomme was dat ik zelfs in dameszit erop kon zitten, zelfs in draf. En dat ging prima. Zijn paniekmoment was het moment waarop we echt gingen zitten.
En dat paard werd een beetje link, omdat hij tegen ons ging vechten, door dat elastiek vocht hij nietmeer tegen ons, maar hield hij zichzelf in bedwang.
Nogmaals; ik heb op dat paard gezeten! Amazonezit! Maar dit lukte niet.

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 19:26

En nog meeer :

Arrow gaf bijna op de in de zin van het vechten, ik kon in dameszit op het paard zitten, en dan was alles goed.
Hij maakte er een spelletje van, en we hadden een aanpak gebruikt van dat hij zijn spelletje zelf maar zat moest worden, dat hij er zo achterkwam dat hij braaf was, en dat het leuk is.
Hij is braaf, omdat hij niet meer bokte, maar mij langzamerhand accepteerde.
Arrow was niet in paniek, en niet bang, dus zeg geen onzin.
Ik kon alles met dat paard, behalve mijn been eroverheen.

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 19:29

Enn voor diegene die willen weten wat er mee gebeurd isss:

Verder ter informatie.
Na een paar weken hebben we het opgegeven.
Het paard is verkocht aan mensen die hem willen proberen in te rijden.
Maar bedankt voor jullie reacties.;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 19:32

Dat is iig een verstandig besluit geweest. Hun waren zo onkundig.. dat je met een lastiger paard toch problemen kreeg. En misschien waren ze al langer bezig. De manier van longeren was niet goed. Het paard schrok. En de eerste reactie die hij krijg was een ruk in zijn bek. Zo bevestig je alleen de schrik reactie

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 19:38

Sjaa de manier waarop alles gebeurd is, of het nou de omgeving
is of de ervaring van longeerder, is misschien niet goed gegaan.
Maar ik vind het, ongeacht je toestemming hebt de filmpjes
te plaatsen, niet netjes om zo over iemand te praten. We blijven
allemaal mensen die 'fouten' kunnen maken.

Het ging hier in het topic over of het gebruiken van de longe
wel of niet een veilige manier van inrijden is. Als je commentaar/
tips heeft met betrekking tot de filmpjes dan kun je der beter via
youtube (of bokt als ze hier zit) een berichtje sturen ;)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 19:39

Ik heb verder geen reacties gelezen alleen maar de filmpjes bekeken. Degene die de longeerlijn vast houdt doet dat met de verkeerde hand EN heeft geen zweep in de andere hand om het paard op te sluiten in een vak. Ik zie ook totaal geen oogcontact van de longeur met het paard. Wanneer het paard 1 stap verkeerd zet gaat het dus al fout want de longeur is op deze manier nooit snel genoeg om te corrigeren.

Op het moment van opstappen had ze beter het paard bij longeerlijn EN bakstuk van het hoofdstel vast kunnen houden en naast het hoofd moeten staan. Met beginnen met stappen ook nog. Dan eerst ernaast meelopen. Op deze manier heeft de longeur geen fluit te vertellen en is het levensgevaarlijk wanneer het paard gewoon om kan draaien wanneer het zin heeft en de ruiter verstrikt kan raken in de longe.

Verder heeft de longeur, als ik het goed zie, klompen aan. Dat is nou niet bepaald schoeisel waarmee je aan de gang gaat met een zadelmak te maken paard. Er wordt ook totaal niet gereageerd door longeur of ruiter op de signalen die het paard afgeeft.

Verder is de omgeving levensgevaarlijk. De ruiter kan haar nek breken wanneer ze op de kruiwagen valt, paard kan alle 4 de benen breken.

Kortom, aan de longe erop is geen probleem mits het goed gebeurt door iemand met verstand. Dat ontbreekt hier aan alle kanten. Geen haar op mijn hoofd om deze longeur te vragen mijn paard te komen vasthouden wanneer ik voor de eerste keer op zou moeten stappen. Dan kun je nog beter alleen aanklooien, is veiliger dan zo. Jeetje wat een onbenullen zeg.

Maar wat ik me wel afvraag: mogen dit soort filmpjes van anderen zomaar in een topic gegooid worden?

Paarde_bloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 19:45

:Y)
Laatst bijgewerkt door Paarde_bloem op 27-05-22 16:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 20:18

Conclusie: paard was bang voor rechterbeen van de ruiter en dat hebben ze niet op kunnen lossen, jammer.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 20:58

maikeltje schreef:
Maar wat ik me wel afvraag: mogen dit soort filmpjes van anderen zomaar in een topic gegooid worden?

Waarom niet?
Op links bespreken we toch allerlei filmpjes e.d ? :)

Zie er geen problemen in, tenzij degene op het filmpje zich meld.
Maarja die hebben zelf dit filmpje online gezet.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 21:54

Weet je wat ik zo jammer vind?
Er word een paar x gezegd; Ja, zag je dat? Deed hij het weer! ( Toen het paard wegrende etc. )
Nou, he, blijkbaar werk je methode niet.
Laatst bijgewerkt door Sabinee__ op 26-07-10 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 21:56

Dit filmpje zag ik ook een tijdje geleden staan en heb vool verbazing zitten kijken ;(

Het paard lijkt helemaal in paniek en geen vertrouwen te hebben.
Persoonlijk zal ik er eerst op gaan hangen, dan hangen en stappen, dan zitten en stappen... Allemaal terwijl er iemand naast loopt.
Niet meteen het paard direct in het diepe gooien...