snoepjes tijdens het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Snoepjes geven?

Ja
83 (24%)
Alleen als je zonder neusriem rijd
1 (0%)
Alleen als je met touwhalster of neckrope rijd
16 (4%)
Alleen als je kleine snoepjes neemt, of snoepjes die smelten
21 (6%)
Nooit
223 (64%)

Totaal aantal stemmen: 344

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:51

Miepie1980 schreef:
Ik zie het nut niet in van het snoep geven tijdens het rijden.

Als ik train ben ik daar druk mee, niet met tijdens de rustmomenten een snoepje voeren. Heb er nog nooit aan gedacht eerlijk gezegt.

Wat is voor jullie de meerwaarde? Ik zie die nl niet.

Ok tijdens het grondwerken kan ik me het wel voorstellen maar met rijden, nee....

Maar wat is nou het verschil in belonen tijdens grondwerk en onder het zadel? Trainen is toch gewoon trainen?! ;)
Of ik nou op de grond aan het werk ben met m'n paard of ik zit erop, is voor mij allebei trainen hoor ;)

AllstarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:54

Je kunt hem beter na het rijden een snoepje geven! :o

femmiel

Re: snoepjes tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:56

Tijdens het rijden meestal niet,wel aventoe met uitstappen dat ze een plukje gras mag pakken :)

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:56

Rianne12 schreef:
Je kunt hem beter na het rijden een snoepje geven! :o

Kun je dat ook onderbouwen? ;)
Waarom alleen iets geven na het rijden?

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:14

Mijn paard heeft door het suikerklontje na jaren 'vechten' toch heel goed geleerd hoe je stil moet staan. Na het opstijgen krijgt ze dus van mij een suikerklontje. Na het afstappen ook. Het op-en afstijgen verloopt voor zowel paard als ruiter nu veel plezieriger.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:18

gillian schreef:
Miepie1980 schreef:
Ik zie het nut niet in van het snoep geven tijdens het rijden.

Als ik train ben ik daar druk mee, niet met tijdens de rustmomenten een snoepje voeren. Heb er nog nooit aan gedacht eerlijk gezegt.

Wat is voor jullie de meerwaarde? Ik zie die nl niet.

Ok tijdens het grondwerken kan ik me het wel voorstellen maar met rijden, nee....

Maar wat is nou het verschil in belonen tijdens grondwerk en onder het zadel? Trainen is toch gewoon trainen?! ;)
Of ik nou op de grond aan het werk ben met m'n paard of ik zit erop, is voor mij allebei trainen hoor ;)

Ik beloon tijdens het rijden met mijn stem en tijdens het longeren bv ook. Pas na het werk krijgt ze een snoepje.
Met grondwerken is het vooral met het inbuigen dat het makkelijker gaat als je er een beloning in de vorm van eten aan koppelt. Dit probeer ik zo snel ze het door heeft weer af te bouwen naar belonen op stem.

Zie dus niet de meerwaarde van onder het trainen een snoepje uit je broek halen en deze vooroverbuigend aan je paard te geven.
Het is nooit in me op gekomen om dit te doen ook. (die van mij wordt ook dik van de lucht dus krijgt zowiezo bijna nooit snoep).

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:24

Ok ;)
Ik zie er wel de meerwaarde van in. Een handige trainings-tool ;) Maar goed, ieder z'n ding.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:17

gillian schreef:
Ok ;)
Ik zie er wel de meerwaarde van in. Een handige trainings-tool ;) Maar goed, ieder z'n ding.

Maar jij gebruikt de clicker (of je tong) om te timen.
Wat vind jij dan van wat ik al eerder aanhaalde...dat als je voor een oefening wilt belonen...je eerst je paard stil moet zetten, jij voorover buigen, paard hals dubbelvouwen....dan is je timing voor de beloning toch niet logisch?????
Dan beloon je hem eigenlijk voor stilstaan en halsdubbelvouwen...en niet voor de oefening waar je eigenlijk voor wilde belonen....wat jij...zoals ik begreep wel doet door de clickertechniek...

Dus wat vind jij daarvan?

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:21

polly2 schreef:
muc schreef:
Ik ben wel van de snoepjes, zoals andere hier schrijven vooral als het jonge paarden zijn die ik aanrij/zadelmak maak. Tijdens het rijden geef ik geen snoepjes maar wel als ik het bit in doe. Nadat ik opstap en ze staan netjes stil. Na het rijden als ik afstap. En nee, ze bedelen niet. Ik heb gewoon een bit in en een hoofdstel met neusriem.

Het is niet zo dat ik bang ben voor bedelende paarden of honden. Ik hang gewoon een ander principe aan.
Maar iedereen moet het op zijn eigen manier doen.

Vroeger gaf ik ook nooit snoepjes. Maar ik moet zeggen dat de paarden met snoepjes veel sneller en vooral ontspannen leren stil staan met opstijgen bv, of met het bit in doen. Ik heb meestal van die bloedbeestjes die al een hekel hebben aan stil staan. Van mij is het misschien een beetje makkelijk, maar waarom niet? Wie willen toch ook wel eens een lekker chocolaatje voor we naar de fitness gaan ;-)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:27

polly2 schreef:
gillian schreef:
Ok ;)

Maar jij gebruikt de clicker (of je tong) om te timen.
Wat vind jij dan van wat ik al eerder aanhaalde...dat als je voor een oefening wilt belonen...je eerst je paard stil moet zetten, jij voorover buigen, paard hals dubbelvouwen....dan is je timing voor de beloning toch niet logisch?????
Dan beloon je hem eigenlijk voor stilstaan en halsdubbelvouwen...en niet voor de oefening waar je eigenlijk voor wilde belonen....wat jij...zoals ik begreep wel doet door de clickertechniek...

Dus wat vind jij daarvan?

Maar je beloont toch eerst alszijnde clicker/tong/stem en pas daarna krijgt het paard een snoepje. Het paard weet dat het na de clicker een snoepje krijgt. Op het moment dat het paard zijn oefening goed doet beloon je met je stem (dus weet het paard dat het paard het goed doet) en gelijk daarna krijgt het paard een snoepje. Je beloont dan echt niet het stilstaan en dubbelvouwen van de hals, maar echt wel die oefening juist omdat je dan het paard beloont en het beloningstraject pas afloopt bij het snoepje. Het snoepje is niet alleen de beloning, maar de clicker is dat al he :)

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:52

De click is een bridge. Dat wil zeggen: dit heb je goed gedaan, hier krijg je een beloning voor. Eigenlijk een belonings-aankondiging zeg maar ;) De click zelf is geen beloning.
Zie het als je loonstrook, dat is ook geen beloning voor je werk, dat is je loon wel ;)

Als je gewoon je paard stilzet en een snoepje geeft zonder click, tja, dan geef ik je helemaal gelijk. Dan is het gewoon op een willekeurig moment voeren.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:58

zap schreef:
Maar je beloont toch eerst alszijnde clicker/tong/stem en pas daarna krijgt het paard een snoepje. Het paard weet dat het na de clicker een snoepje krijgt. Op het moment dat het paard zijn oefening goed doet beloon je met je stem (dus weet het paard dat het paard het goed doet) en gelijk daarna krijgt het paard een snoepje. Je beloont dan echt niet het stilstaan en dubbelvouwen van de hals, maar echt wel die oefening juist omdat je dan het paard beloont en het beloningstraject pas afloopt bij het snoepje. Het snoepje is niet alleen de beloning, maar de clicker is dat al he :)

Nee...dat ben ik niet met je eens. Tenzij er ALTIJD na een stembeloning een snoepje volgt (niet alleen met rijden, maar met alles wat je met je paard doet) en ik geloof niet dat er mensen zijn die dat doen.
Dus als je stem niet consequent aan een snoepje is gelinkt, zoals dat bij de clicker wel het geval is, waardoor het paard de clicker reeds als beloning ervaart en weet wat er achteraan komt....dan beloon je met dat snoepje dus niet de oefening...maar wel het ombuigen om het snoepje te pakken (en het stilstaan). Want de tijd er tussen is dan te lang om een link te leggen die het paard niet heeft (stem-snoepje...is in dit geval dus echt anders dan clicker-snoepje)

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 17:01

Ja, maar eigenlijk (zo goed als) alleen buiten ;) Poularde vind nog wel eens iets eng en raakt dan erg gefixeerd. Als ik haar een snoepje geef ontspant ze meer en kunnen we weer lekker rustig verder :)

edit: ik rijd wel altijd met touwhalster ;)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 17:47

polly2 schreef:
zap schreef:

Nee...dat ben ik niet met je eens. Tenzij er ALTIJD na een stembeloning een snoepje volgt (niet alleen met rijden, maar met alles wat je met je paard doet) en ik geloof niet dat er mensen zijn die dat doen.
Dus als je stem niet consequent aan een snoepje is gelinkt, zoals dat bij de clicker wel het geval is, waardoor het paard de clicker reeds als beloning ervaart en weet wat er achteraan komt....dan beloon je met dat snoepje dus niet de oefening...maar wel het ombuigen om het snoepje te pakken (en het stilstaan). Want de tijd er tussen is dan te lang om een link te leggen die het paard niet heeft (stem-snoepje...is in dit geval dus echt anders dan clicker-snoepje)

Nee, tenzij er altijd na EEN BEPAALD stemcommando een snoepje volgt ;). En ja, dat moet zeker consequent. Je moet constant hetzelfde woord gebruiken en dat woord altijd vergezellen met een snoepje dan heb je weldegelijk hetzelfde geval als met een clicker. En ja, het is zeker mogelijk en het werkt zeker! Ik zie het IRL en gebruik het IRl :)

Het woordje 'goedzo' wordt altijd gevolgd door een snoepje. Elk ander woord niet :)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 17:58

Morrie is een poos extreem introvert geweest (staker noemen sommigen het) en mbv een snoepje kreeg ik hem dan weer terug op aarde en gingen we weer verder.
Tegenwoordig krijgt hij een snoepje als hij plast onderweg (we rijden alleen maar in de bossen) en als hij netjes aan de kant mest en niet midden op het pad/op de weg en bij een 'heldendaad' zoals een enge container/trekker/apparaat/hijskraan/whatever met z'n neus aanraken (touch-it-game) ipv omdraaien en hard wegrennen (wat hij vroeger deed)

Hij wordt nu al helemaal blij als we een straat in gaan waar allemaal mensen aan het verbouwen zijn en allemaal containers en grote apparaten staan :+

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 20:51

Nou ik kom net van mijn paard af en heb het geprobeerd met de klontjes!

Ik moet zeggen dat ik vandaag met een ander zadel reed omdat hij erg vast hield... HIj was vandaag echt SUPER fijn met rijden dus of het de klontjes waren of niet hij was echt heel erg prettig!!

Een ander paardje hier opstal ging er heel erg van schuimen!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 07:41

doerakje schreef:
Nou ik kom net van mijn paard af en heb het geprobeerd met de klontjes!

Ik moet zeggen dat ik vandaag met een ander zadel reed omdat hij erg vast hield... HIj was vandaag echt SUPER fijn met rijden dus of het de klontjes waren of niet hij was echt heel erg prettig!!

Een ander paardje hier opstal ging er heel erg van schuimen!

TADAAAAAAA :D +:)+

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 07:44

Ik vind het vreselijk, al die snoepjes die maar in die knollen geduwd worden,
nergens voor nodig. Hij moet blij zijn met het woordje 'braaf' en een kriebeltje op zijn schoft,
ik geef helemaal geen snoepjes, hoe lief ze ook zijn.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 07:54

Bij m'n oudje deed ik het nooit, hij kreeg alleen een uitbundig schouderklopje pas de laatste maanden dat hij nog bereden mocht worden stopte ik hem vol omdat ik toen al wist dat het de laatste maanden zouden zijn.

M'n jonkie krijgt alleen voordat ik op stap een klein snoepje zodat hij stil blijft staan.

BunnyIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 08:53

Onder het rijden klim je nooit van het paard en geef je een snoepje. Een kriebel in de manen of een schouderklopje is voldoende. En als je je paard de hele tijd snoepjes geeft gaat hij proberen vaker een snoepje te krijgen. Let daar goed op! Alleen na het rijden kun je het beste een klein snoepje geven of een wortel. Maar niet elke keer als hij wat goed doet. Dan gaat hij je uitproberen!

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 09:46

Ik hoef niet van mijn paard te klimmen om m een klontje te geven hoor.. als hij zijn hoofdje even draait kan hij het zo aanpakken..

foefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 15:34

Mijn paard krijgt wel een snoepje als hij een moeilijke oefening goed en braaf rijdt.

En afentoe tussendoor.
Even knuffelen en een snoepje.

Ik heb een heel braaf paard hoor :D

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 15:47

doerakje schreef:
Ik hoef niet van mijn paard te klimmen om m een klontje te geven hoor.. als hij zijn hoofdje even draait kan hij het zo aanpakken..

idd, als ik m'n teugels los laat kijkt ze al ff achterom en blijft ze rustig staan. als ik dan op d'r schouder tik en zeg ''kijk is'' komt ze al. en dat terwijl ze vroeger maar stond te dribbelen. *\o/*

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 15:51

Ja, maar ook met een aai of een lovend woord neemt hij genoegen. :j

xMoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 18:18

Nee tijdens het rijden geef ik mijn paard geen snoepjes.
Eigenlijk geef ik bijna nooit een snoepje aan mijn paard.