Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Gentle_Vival schreef:Ook ben ik van mening dat het bit al honderden jaren een gebruikelijk onderdeel is van het paardehoofdstel, dus waarom zou het bit nu ineens "slecht" zijn voor een paarden mond?
suuzepuus schreef:Citaat:Mensen gebruiken bitten omdat het
1. Paardrijden is een traditiesport.
2. Ze denken dat het veiliger is.
3. Iedereen doet het.
4. Als je geen problemen hebt met bit, ga je misschien ook niet zo snel overstappen op bitloos.
Hoezo mensen?? Misschien geld dat niet voor iedereen....
JoviBan schreef:Gentle_Vival schreef:Ook ben ik van mening dat het bit al honderden jaren een gebruikelijk onderdeel is van het paardehoofdstel, dus waarom zou het bit nu ineens "slecht" zijn voor een paarden mond?
Nou, niet "ineens" hoor.
Het is een gegeven dat het bit schade veroorzaakt aan kaken en gebit, óók duizenden jaren geleden.
Meer info: http://www.bitloospaardrijden.info/gebitslijtage.htm
TurtleLove4 schreef:omdat je veel correcter kan rijden met bit,
je signalen zijn veel duidelijker en ook veel verfijnder.
zonder bit kan je geen kleine 'spelingen' doorgeven, is allesinds toch veel moeilijker.
ook niet elk paard is hier geschikt voor als je het mij vraagt
Gentle_Vival schreef:TurtleLove4 schreef:omdat je veel correcter kan rijden met bit,
je signalen zijn veel duidelijker en ook veel verfijnder.
zonder bit kan je geen kleine 'spelingen' doorgeven, is allesinds toch veel moeilijker.
ook niet elk paard is hier geschikt voor als je het mij vraagt
Dat is ook zo.
Ik heb verschillende bitloze hoofdstellen uitgeprobeerd, maar er was er geen 1 die voor mij en mijn pony de uitvinding was.
Sommige paarden reageren heel heftig op de druk, waardoor je ook weer niet kan duidelijk maken wat je bedoelt
En inderdaad zoals je zegt is het bit ook een hulpverfijner.
TurtleLove4 schreef:ik neem zeker aan dat er mensen zijn die hier graag en correct mee rijden,
maar het probleem van zulke 'trends' is dat iedereen ze gaat uitproberen,
zoals een tijdje terug bij ons op stal ineens iedereen met een bijzetteugel ging rijden,
terwijl dat helemaal nergens voor nodig was!
op die manier wordt het paard vaak volledig verkeerd gereden en dat is heel jammer vind ik...![]()