Waarom nog met bit rijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

melleke1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 19:07

je hebt meer contact over je paard. je kan natuurlijk ook zonder bit rijden alleen is het niet veel handiger *D

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 19:10

Elenor, bedankt voor de tip. Ik ben helaas van het hardnekkig ouderwetse soort dat rijtechnische problemen oplost door er op te gaan zitten. Misschien dat voor mij alleen het leertheoriegedeelte wat is. Ennuh... volgens mij dwaal ik een beetje af... Hihi!

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 13:15

Euh ja, ik rijdt altijd met bit, maar ik trek ook niet extreem aan de teugels en probeer zo veel mogenlijk met stem en houding op te lossen, wel rijdt ik met sporen omdat mijn laarzen anders bijna uitvallen :7 grapje, mijn merrie was drachtig terwijl we dat niet wisten dus wat reed ze sloom :? :o :Y)
maar nu is dr veulen weg en staat ze een half jaar stil dus dan maar ffe geen spoortjes, maar dat is wel een beetje heb grote maar wel smalle voeten en dikke kuiten dus dan vallen ze bij mn hak bijna uit of mn laarzen moeten te strak om mn kuiten, :P maar over bit, gewoonte :Y)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Waarom nog met bit rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 15:46

Ik verplaats dit topic van NA naar RT-P.

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 19:11

ik rij zelf graag met bit omdat ik een pony heb die nog heel veel moet leren en dan is bitloos rijden nog niet zo handig

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 20:21

Ik ben voorstander van bitloos, maar bij sommige ruiters gaat dit inderdaad niet vriendelijker zijn.
Constante teugeldruk is niet erg, zeker niet bij een kruislings hoofdstel want de druk wordt verdeeld over heel het hoofd en daardoor is het een lichte druk op het hoofd. Bij een bit heb je een kleiner oppervlak en dus meer druk in de gevoelige mond.
Mensen gebruiken bitten omdat het
1. Paardrijden is een traditiesport.
2. Ze denken dat het veiliger is.
3. Iedereen doet het.
4. Als je geen problemen hebt met bit, ga je misschien ook niet zo snel overstappen op bitloos.

Eens bitloos wat meer "normaler" wordt, denk ik dat meer mensen het gaan proberen. Nu is het nog te vreemd en tegen de tradities in. Mensen denken ook: waarom is het bit dan uitgevonden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 21:03

mariekeoo schreef:
ik rij zelf graag met bit omdat ik een pony heb die nog heel veel moet leren en dan is bitloos rijden nog niet zo handig

Oh? Vertel eens wat meer, waarom dat volgens jou zo is?

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 00:45

mariekeoo schreef:

Mijn pony wordt bitloos ingereden. :o

Paard kan ik met alles rijden. :)
En ja vaak ook met bit, omdat ik bit niet 'slechter' vindt dan bitloos.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 00:47

Citaat:
3. Iedereen doet het.
4. Als je geen problemen hebt met bit, ga je misschien ook niet zo snel overstappen op bitloos.

Hoezo mensen?? Misschien geld dat niet voor iedereen....

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 10:44

Ongeacht hoe zacht je hand ook is, of hoe weinig druk je ook op het bit legt; het dier heeft altijd een ellendig stuk metaal in zijn mond. Dus ook al leg je helemaal geen druk op je teugel, er zit toch iets irritants in de mond. Ik moet er zelf niet aan denken zo'n rotding in mijn mond te moeten hebben. Ik ben dan ook een groot fan van bitloos. Ik denk dat sommige paarden moeten wennen aan het rijden met een bitloos hoofdstel, en misschien reageert de ene beter op het ene systeem en de ander op het andere systeem, maar ik ben ervan overtuigd dat ieder paard prima te rijden is met een bitloos hoofdstel. Ook en misschien wel juist, de hele paniekerige, lastige paarden. Als je jezelf de one-rein-stop hebt eigen gemaakt, is het buiten volkomen veilig met je bitloze hoofdstel.
Als je van je paard hou dan probeer je op zijn minst het een tijdje uit, en geef je je paard de vrijheid van het lege mondje!
Jij bepaald zelf hoeveel druk je op een bit of neus legt, dat heeft niets te maken met het hrnachement.

Gentle_Vival

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 10:55

Ik ben opzich niet tegen bitloos, als het maar op de goede manier gebruikt word.
Op mijn vorige pony heb ik een tijdje bitloos geprobeerd, met haar was het geen succes.
Zowel met druk achter de oren als druk op de neus niet.
Ik rij met een zachte hand, dus denk ook niet dat het veel kwaad kan als ik met bit rijd.

Op mijn huidige pony rijd ik ook met een bit.
Gewoon een simpel d trensje, dus ook geen "gemeen" bit.
Ook ben ik van mening dat het bit al honderden jaren een gebruikelijk onderdeel is van het paardehoofdstel, dus waarom zou het bit nu ineens "slecht" zijn voor een paarden mond?

Ik denk dat je het per paard moet bekijken wat het lekkerste voor het paard en de ruiter werkt.
Niet elk paard loop lekker op een bit maar ook niet op bitloos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 11:02

Gentle_Vival schreef:
Ook ben ik van mening dat het bit al honderden jaren een gebruikelijk onderdeel is van het paardehoofdstel, dus waarom zou het bit nu ineens "slecht" zijn voor een paarden mond?

Nou, niet "ineens" hoor.
Het is een gegeven dat het bit schade veroorzaakt aan kaken en gebit, óók duizenden jaren geleden.
Meer info: http://www.bitloospaardrijden.info/gebitslijtage.htm

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 13:16

suuzepuus schreef:
Citaat:
3. Iedereen doet het.

Hoezo mensen?? Misschien geld dat niet voor iedereen....

Ow ja xD Sommige ruiters bedoel ik ;)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 13:18

melleke1973 schreef:
je hebt meer contact over je paard. je kan natuurlijk ook zonder bit rijden alleen is het niet veel handiger *D

Wat een onzin! :')
Ik kan mijn paard zonder enige optoming perfect sturen en controlleren dus je redenering klopt niet.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 13:18

Ik rijd met bit, omdat er simpelweg anders geen rem op zit ( en nee ik ruk niet in haar mond) maar zonder bit raced die alle kanten uit..

Gentle_Vival

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 16:24

JoviBan schreef:
Gentle_Vival schreef:

Nou, niet "ineens" hoor.
Het is een gegeven dat het bit schade veroorzaakt aan kaken en gebit, óók duizenden jaren geleden.
Meer info: http://www.bitloospaardrijden.info/gebitslijtage.htm

Dat ineens is ook niet helemaal als ineens bedoelt natuurlijk ;)
Al moet ik wel zeggen dat (hier in de omgeving) het wel een soort mode is om op bitloos, boomloos & hoefschoenen over te gaan ;)
Tuurlijk zal het gebit slijten van het bit, maar is het dan niet zo dat je met bitloos weer andere dingen slijt?
Een paard wat getraind word slijt hoe dan ook, niet alleen het gebit en de kaak ;)

Nogmaals ik ben niet tegen bitloos hoor, maar mijn ervaringen zijn er niet geweldig mee.
Voor andere paardjes is het misschien wel een uitkomst :)

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 16:27

Ik denk zelf ook dat velen het bit gebruiken omdat officiële wedstrijden zonder bit heel zeldzaam zijn. Ik ben zeker en vast een voorstander van bitloos maar ik rijd nog steeds met bit omdat ik wedstrijden wil starten, en hier in België zijn er (in de buurt althans) geen bitloze wedstrijden.

TurtleLove4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 16:31

omdat je veel correcter kan rijden met bit,
je signalen zijn veel duidelijker en ook veel verfijnder.
zonder bit kan je geen kleine 'spelingen' doorgeven, is allesinds toch veel moeilijker.
ook niet elk paard is hier geschikt voor als je het mij vraagt

Gentle_Vival

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 16:34

TurtleLove4 schreef:
zonder bit kan je geen kleine 'spelingen' doorgeven, is allesinds toch veel moeilijker.

Dat is ook zo.
Ik heb verschillende bitloze hoofdstellen uitgeprobeerd, maar er was er geen 1 die voor mij en mijn pony de uitvinding was.
Sommige paarden reageren heel heftig op de druk, waardoor je ook weer niet kan duidelijk maken wat je bedoelt :)
En inderdaad zoals je zegt is het bit ook een hulpverfijner.

TurtleLove4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 16:38

Gentle_Vival schreef:
TurtleLove4 schreef:

Dat is ook zo.
Ik heb verschillende bitloze hoofdstellen uitgeprobeerd, maar er was er geen 1 die voor mij en mijn pony de uitvinding was.
Sommige paarden reageren heel heftig op de druk, waardoor je ook weer niet kan duidelijk maken wat je bedoelt :)
En inderdaad zoals je zegt is het bit ook een hulpverfijner.

ik neem zeker aan dat er mensen zijn die hier graag en correct mee rijden,
maar het probleem van zulke 'trends' is dat iedereen ze gaat uitproberen,
zoals een tijdje terug bij ons op stal ineens iedereen met een bijzetteugel ging rijden,
terwijl dat helemaal nergens voor nodig was!
op die manier wordt het paard vaak volledig verkeerd gereden en dat is heel jammer vind ik... :n :n

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 16:41

Ik vind bitloos niet zoveel vriendelijker. Ik zou dan kiezen voor het rijden met een gewoon stalhalster, als ik dan toch een andere (vriendelijkere) oplossing moet bedenken.

cyn23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 16:42

geef je groot gelijk

Gentle_Vival

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 16:44

TurtleLove4 schreef:
ik neem zeker aan dat er mensen zijn die hier graag en correct mee rijden,
maar het probleem van zulke 'trends' is dat iedereen ze gaat uitproberen,
zoals een tijdje terug bij ons op stal ineens iedereen met een bijzetteugel ging rijden,
terwijl dat helemaal nergens voor nodig was!
op die manier wordt het paard vaak volledig verkeerd gereden en dat is heel jammer vind ik... :n :n

Dat idee heb ik dus ook, zeker hier in de buurt gaan ze bijna allemaal over.
En als het nou voor een paard echt een verbetering zou zijn, ben ik de eerste die zal zeggen dat mensen een goede stap hebben gezet.
Maar bij mijn pony was het gewoon niets, en zo ken ik er meerdere, maar die er toch mee door rijden, want het is immers ongeveer een modeartikel geworden.

@ Jessix;
Het is (vaak) ook niet vriendelijker.
Waarmee je met bit een kleine ophouding in je teugels maakt om voldoende reactie te krijgen, moetje met een bitloos hoofdstel (op sommige paarden) meer druk geven dan het kleine ophouding die je met het bit zou geven.

Birte_Ost

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 16:46

ik vind het een beetje dubbel. Als je paard voldoende gehoorzaamt is zonder bit rijden ok maar met bit gaat even goed.
Voordelen die mensen aanhalen om met bit te rijden zijn:
- ben het gewoon
- hij luisterd anders niet
- ik durf niet anders
- omdat men paard dan fijner af te richten is
(er zullen er nog wel zijn maar ik denk dat dit de belangrijste zijn)

Vooral het fijner africhten is volgens mij een goed argument. Ik geloof niet dat je je paard netjes los is hals en schouder kan krijgen zonder bit.

Hij luisterd niet ligt meestal aan het feit dat hij op de grond al niet luister of omdat er iets mis is

Zonder bit rijden hebben de mensen dan weer de argumenten:
- paardvriendelijker
- gewoon leuk

(mss zijn er hier ook wel andere)

Gewoon leuk ok en als je een goede band hebt met je paard is dit super om eens rustig te gaan buitenrijden of gewoon wat id piste te werken als ontspanning, maar ik geloof niet dat je je paard mooi naar beneden en ontspannen krijgt en al wat je wil zonder bit.

Beter voor het paard vind ik dikke zever. Als je met een bit rijdt zonder in zn mond te snokken en te trekken (zoals het hoort denk ik) iser niks mis met bit. Natuurlijk gebeurt het dikwijls wel.
Wat ik echter zie gebeuren is dat mensen die bitloos rijden hard aan de teugels gaan trekken want je trekt toch niet in zijn bek.
Ooit al een paardenschedel bekeken? Daar zit geen neusbeen aan maw een paard zijn neusbeen is kraakbeen, je moet je oor maar eens dubber nijpen en goed duwen..doet pijn hoor. En je snijdt er bovendien je paard zn lucht toevoer mee af.
Bovendien hang het er heel erg vanaf wat voor bit je gebruikt en of je paard nog wolfs/hensgtetanden heeft etc

Besluit: zolang je niet aan je teugels hangt te sleuren zijn ze alle bij goed toch denk ik dat je het bit nodig hebt om te verfijnen.

veel succes

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 16:48

Ik train met en zonder bit. Ik gebruik een dubbel gebroken trensje en daar heb ik het idee mee dat ik haar net wat makkelijker kan laten buigen. Bitloos gaat ook prima, aangezien we western rijden en dus gebruik maken van neckreining. Voor de afwisseling rijd ik ook weleens alleen met een neckrope.

Bitloos is leuk, maar het lijkt mij voor het paard niet echt uitmaken of hij nou een licht contact heeft met bit of op zijn neus. Niet ieder paard accepteert ook druk op zijn neus. Dus je moet het per combinatie afstemmen.