Wie durft er voor uit te komen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 15:23

ik ben doorgaans heel lief eigenlijk, ik heb zelfs van de eigenaar in de begintijd een skup onder m'n kont moeten krijgen omdat paardje eigenlijk met me aan de haal ging en ik maar dacht dat ze bang was en dus nog voorzihtiger ging doen.
nu ik eindelijk een beetje discipline en consequentieheb gedraagt madam zich vrij goed.
maar ze heeft soms nog de neiging om als een bulldozer over me heen te donderen. dan loopt ze net zo graag over me heen als dat sneller gaat. dan moet ik echt snel zijn om haar een klap op haar borst te geven. en daarna mag ze 6 meter in de achteruit!
soms probeerd ze daar dan ook nog onderuit te komen door haar hoofd laag te doen en dan in een keer om te draaien. ja, dan sjor ik haar een keer aan het hoofd.
maar als ze dan weer braaf luisterd is alles ook weer goed.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 15:27

8nnemiek schreef:
Rijden jullie wel allemaal volgens de engelse rijregeltjes? Zweep in de binnenhand, op het goede been lichtrijden, zadel links opgooien, altijd eerst de teugel over de hals voordat je t hoofdstel in doet.. uh.. schoenen met een hak.. sporen alleen voor verfijning en niet om voorwaartser te krijgen..

Ik rij niet met zweep en als ik dat wel doen dan aan de kant waar ik problemen heb. In de binnenhand is behoorlijk lastig als je telkens moet wisselen.
Zadel leg ik net zo vaak rechts erop omdat de zadelkamer ook aan de rechterkant is *gemakzucht*
Als mijn paard soms wat lastiger is in de lengtebuiging aan een kant dan ga ik op het binnenbeen lichtrijden omdat je ze dan makkelijker loskrijgt.
De teugel doe ik lang niet altijd over de hals voor het bit in wordt gedaan. Als het paard op dat moment besluit een sprintje te nemen is mijn hoofdstel weg en waarschijnlijk ook naar de filistijnen.
Schoenen wel degelijk altijd met hak om doorschuiven te voorkomen.
Sporen werken ook heel goed als het paard niet harder wil, gewoon rechtop erin. 99% is overigens wel verfijning..

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 15:28

8nnemiek schreef:
Rijden jullie wel allemaal volgens de engelse rijregeltjes? Zweep in de binnenhand, op het goede been lichtrijden, zadel links opgooien, altijd eerst de teugel over de hals voordat je t hoofdstel in doet.. uh.. schoenen met een hak.. sporen alleen voor verfijning en niet om voorwaartser te krijgen..

Ik persoonlijk ben daar wel een zeikerd mee, en ja ik doe eigenlijk alles wat jij hier zegt. Maar ook omdat ik het er netter uit vindt zien. Ik vindt het verschrikkelijk als ik mensen in hun rijbruik zie rijden zonder chaps of iets dergelijks. Ik steek b.v. ook altijd mijn beugels op als ik afstijg. Ik draag alleen niet altijd een cap, alleen met springen, jonge paarden en als ik in het bos ga rijden.

Koningss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 15:29

Dat klopt, wanneer de ruiter boos wordt houdt de kennis op :)

Annumarie, heb je het al eens gevraagd door op je knieën te gaan? dat helpt vast, en anders gewoon je wielen erbij natuurlijk! ~~}>

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 15:30

oh ja, het zadel opgooien doe ik ook niet altijd links. Lijkt mij ook geen probleem, misschien nog wel beter voor het paard. Ik maak wel altijd alles los, dus dekje, bontje, singel worden bij mij altijd netjes één voor één er op gedaan.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 15:31

ik kom erzelf zeker voor uit,
dat ik soms niet zo netjes ben na mijn paard toe,
ik ben nu al 3 jaar aan het proberen het paard los te krijgen op de mond maar ze blijft maar vast pakken,
heb haar een nieuw zadel gekocht wat aangepast is,
osteopaat is eraan geweest,en ook nog te tandarts,ze is helemaal gezond,maar toch vast pakken,en daar kan ik me dan heel erg voor opwinden,
terwijl als ik ze zelf inrijd ze super zacht op de mond zijn.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 15:31

cap doe ik dan weer wel, maar ik ga wel op mn slippertjes de paarden uit de wei halen... hoezo dom :)

ik heb ook al alle soorten hulpteugels die er bestaan geprobeerd (helpt allemaal weinig).

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 15:32

ik, als manegeruiter, rijd zeker niet volgens het boekje!
op m'n verzorgpony wel, maar die reageert ook heel scherp op m'n hulpen.
maar afgelopen keer les op de manege zat ik op een paard dat toch wel echt heel erg vervelend was. en dat wist ik van te voren, anders moest ik er niet op. en dan denk ik, als ik het verkeerd aanpak, moeten ze mij er niet op zetten toch? maar fijn rijden was het niet. ik ben nog nooit zó gefrustreerd geweest op een paard dat niet 1 rondje normaal de bak rond kon lopen en heb dan ook heel wat afgeschreeuwd e.d. om tot haar door te dringen. of het nu angst was of klieren (waarom kliert een paard) geen idee, maar ze weigerde finaal om aan de achterkant van de bak te komen (oke flinke struiken,sloot, woonwijk met nederland voetballend) en ik was echt door m'n opties omdat ze elke keer een ander truukje bedacht en me voor was.
een manegepaard op dat moment op stal zetten leek me ook geen goed plan, rondjes aan de andere kant blijven rijden ook niet. maar toch hoop ik dat de volgende keer een andere ruiter met haar de oorlog aan mag gaan. want zo voelde dat :|
Laatst bijgewerkt door Bzoem op 30-06-10 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 15:33

Apple schreef:
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat :+
Haha nou inderdaad! Dat geldt natuurlijk niet alleen voor paardrijden, maar komt wel eens voor.
Bij iedereen wel. Dat kan niet anders denk ik ;)

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 15:34

8nnemiek schreef:
Vastzetten aan de teugel doe ik niet meer, zo heeft meneer eens een hoofdstel kapot gekregen :Y)
Al doende leert men :))

Ja dat is dus ook bij mij gebeurd! En op dezelfde dag eveneens nog een stel teugels dwars door midden! Met hetzelfde paard. Dat is dus de consequentie. Zo leren we uiteindelijk de regels uit dat bewuste boekje!

Opstijgen doe ik aan beide kanten, opzadelen eveneens.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 15:34

Mijn paard had vorige week 2 striemen op z'n kont staan omdat hij het vertikte het bos in te gaan. En ook ik word het wel eens zat en trek hem dan even grof op de rem. Ik ben absoluut geen vriendelijke ruiter, ik heb erg weinig geduld. Gelukkig kan ik er zelf wel steeds beter mee omgaan en stap ik nu gewoon af als ik het kookpunt voel naderen en loop een paar rondjes ernaast.
Laatst bijgewerkt door LizMD op 30-06-10 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

JENNx

Re: Wie durft er voor uit te komen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 15:36

Ik hoor vaak dat ik juist te vriendelijk ben.

Al ben ik nu tegenwoordig wel vaak van het straffen omdat ze anders echt niet van plan is om te luisteren.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 15:38

8nnemiek schreef:

Meesten wel := Zweep pak ik continu over (als ik met zweep rijd) omdat je anders tegen de bakrand aan schuurt.. Goede been lichtrijden ook... Zadel links ook standaard, lijkt me ook heel raar om dat rechts te doen := Teugels over de hals ook.. Rij altijd met laarzen, vind t verschrikkelijk rijden en echt geen gezicht om alleen met jodphurs ofzo te rijden. Haar ook altijd netjes in een staart want dat vind ik ook geen gezicht :=

Sporen gaan er wel eens overdwars in hoor, als ik geen reactie krijg.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 15:39

Ik moet juist leren om strenger te zijn.
Ik ben een te lieve ruiter. (En dat zijn de slechtste is mij verteld :o ).

Nu rijd ik af en toe op een paard, die mij aan het werk zet als ik hem niet aan het werk zet, en die mij leert om streng te zijn. (En ja, dan ga ik ook weleens buiten het boekje).

Voor de rest krijgt mijn paard ook een tik als ze vervelend doet met rijden, of drijf ik een keer extra hard als ze niet vooruit wil. En de rem erop zetten heb ik wel afgeleerd met mij volbloedje, dus remmen doe ik grotendeels via het boekje :Y) .

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 15:44

Oh Ja dat vindt ik ook zo erg, mensen met lange haren die dan niet in een staart zijn. Van die wapperende haren, Verschrikkelijk!! ALs ze bij mij zo in de les komen stuur ik ze eerst weg om hun haar vast te doen. :-)

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 15:45

ik ga uit van de uitzonderingen op de regels. dus tja....
mijn paarden overtreden de regels ook wel eens.
en ik overtreed ze bij sommige paarden zelden,weinig en miniem en bij sommige vaker, vaak en veel.
en in beide gevallen eindigen we binnen de regels.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 15:47

muc schreef:
Oh Ja dat vindt ik ook zo erg, mensen met lange haren die dan niet in een staart zijn. Van die wapperende haren, Verschrikkelijk!! ALs ze bij mij zo in de les komen stuur ik ze eerst weg om hun haar vast te doen. :-)

Ik ook! Vind het echt verschrikkelijk. Van dat lang wapperend haar onder de cap uit. Gewoon even op een staart of op een knot. maar niet los :')

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 15:54

DL_ schreef:
muc schreef:

Ik ook! Vind het echt verschrikkelijk. Van dat lang wapperend haar onder de cap uit. Gewoon even op een staart of op een knot. maar niet los :')

Ik vind het zelf verschrikkelijk om met los haar te rijden, het is warm, het wappert alle kanten op en het klit dan ook nog gigantisch. Mij zie je dus meestal met (2) vlechten.. :D

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 16:06

muc schreef:

Hier net zo, zelfde geldt voor laarzen/chaps en schoeisel. Dat moet echt voldoen evenals een veiligheidscap. Verder ook heel secuur aan het tuig. Moet goed onderhouden zijn, riempjes door de passantjes en kan absoluut niet tegen gedraaide teugels :o

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 16:10

muc schreef:
oh ja, het zadel opgooien doe ik ook niet altijd links. Lijkt mij ook geen probleem, misschien nog wel beter voor het paard. Ik maak wel altijd alles los, dus dekje, bontje, singel worden bij mij altijd netjes één voor één er op gedaan.

Zadel leg ik aan beide kanten op.. Licht er maar net aan met welke kant ze naar me toe staat..

Dekje haal ik er altijd onderuit en hang ik over een stang heen. Singel blijft eronder..
bit spoel ik af en hang ik weg..

En ja, als mijn merrie dwars loopt te doen met het hoofstel aandoen kan een linkse ook hard aankomen..
van dat geneuzel houd ik niet..

Ik rijd eigenlijk nu vort met laarzen, eerst jophurs, maar ik had totaal geen steun.. heb ook een tijdje met schoenen gereden.. zooo zwaar slecht.. ook met die winterlaarzen gereden, tot dat ik in de beugel bleef hangen.. meteen uitgedaan..

Altijd cap op, haren in staart of knot, maar niet los.. zo irritant..

Zweep pak ik ook over, een keer langs de bakrand en mevrouw vliegt weg..

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 16:12

Het was geen moment opname ;) Het paard liep letterlijk de heletijd met zijn kin op de borst en de stang strak aangetrokken ;) Dus jaa..

Koningss schreef:
Ik wel, bij deze bokkers: Ik rijd niet altijd volgens het boekje!

Na weer een topic dat zojuist gesloten is over een ruiter die de stang horizontaal in de mond van het paard had zitten, want die ruiter was wel heel dieronvriendelijk!! En dat werd allemaal uit gemaakt van één enkele foto, waarschijnlijk werd het paard gewoon even doorgevraagd/op de plek gezet en was het beeld daarna waarschijnlijk een stuk aangenamer.

Dus welke bokker durft ervoor uit te komen dat je ook je paard wel eens strenger door moet vragen of op de plek moet zetten om een gewenst resultaat te krijgen en weer fijn door te kunnen rijden? in mijn ogen niks mis mee maar voor sommige hier op bokt regel rechte mishandeling :D

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 16:14

Oh ik durf er ook best voor uit te komen hoor, mijn paard hoeft echt niet (meer) te denken dat hij een loopje met me kan nemen want dat gaat 'ie dan merken
De tijd dat ik dat te soft was bij die beer heb ik al gehad, geen succes :D

Oh k heb trouwens wel altijd een cap op tegenwoordig O:) O:)

'k Las net trouwens iemand die schreeuwde, dat doe ik dan weer nooit, heb niet het gevoel dat ik daar wat mee bereik. Behalve dan dat je je paard waarschijnlijk nog meer tegen je in het harnas jaagt

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 16:36

@ Pikeur, mijn schreeuw was idd uit onmacht. Het was wel meer een heel hard uitgesproken vloek met de vraag of ze nou asjeblieft gewoon met 4 benen vooruit wilde gaan. Alleen dan met flinke stem :P Ik weet niet wat het precieze effect van een 'flinke stem' is, maar op 1 of andere manier kom je dan wel zelfverzekerder over (al is het maar op jezelf). Nja het is nog steeds tegen het boekje.

Is de zweep andersom pakken (alsin met je wijsvinger naar benden het handvat pakken) omdat je dan meer kracht hebt niet ook héél erg tegen het boekje?..
Wie doet dat nog meer als het écht te gek wordt?
(persoonlijk vind k het niks zo hardhandige aanpak, maar m'n instructeur vond het nodig)

Lisan89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 16:45

8nnemiek schreef:
Ik heb schijt aan regeltjes :+ Ik heb mijn paard wel eens omgetrokken, ik heb hem wel eens een klap gegeven met mn elleboog tegen zijn snuffert, én hij heeft al best wat trappen voor zn kont gehad, en de longeerzweep heeft hij ook al vaak mogen voelen := Maar zodra hij braaf is dan ben ik ook poeslief :Y) Ben altijd eerlijk voor mn knollie!

Zo is het bij mij ook, respect is wederzijds!
Ik waardeer het niet als ik tussen paard en hek word geduwd of als paard denkt naar mij te kunnen happen!
Dat soort dingen straf ik ook direct af :+

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 16:47

ach joh........... van iedereen kan je de meest afschuwelijke plaatjes schieten, elke keer weer als we rijden :)

zo moeilijk is dat niet :D :D