Petitie tegen de paardensport

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:05

XxLaura98 schreef:
als hij zelf nou vaak paardrijd zou hij weten dat we er wel wat voor moeten doen om het paard te laten lopen of goed te laten springen etc.

Lees nou eerst eens het topic wat beter voordat je dit soort opmerkingen maakt. Hij heeft ruim voldoende paardgereden om te weten wat paardrijden inhoudt. En waarschijnlijk veel meer en een veel hoger niveau dan dat jij hebt gedaan, want dan zou je ook weten dat de inspanning van paardrijden (als je het redelijk kan) maar vrij klein is voor de ruiter.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:16

xMoniique schreef:
Vind het echt onzin, je werkt samen met je paard, je hebt een band met je paard. <3
Het hoort wel degelijk bij sport, je paard doet het werk ja, maar jij zit erop, om hem te sturen, en te begeleiden hoe hij het moet doen.
Nogmaals, je bouwt een band op met je paard, je voelt elkaar aan, het is iets wat je samen doet, niet alleen het paard.

maar zou je niet meer gaan paardrijden als het niet meer als 'sport' maar als hobby bestempeld wordt? als er geen paarden'sport' meer op tv is, en geen basiswedstrijden meer worden georganiseerd.
zou je alleen nog recreatief willen rijden, evt wel met les, maar geen competitie meer.

wat zou daar tegen zijn?

(behalve dat er grote financiële gevolgen zouden zijn als de wedstrijdsport zou worden afgeschaft)

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:19

dat ie de discussie aangaat over het welzijn van een paard etc. tijdens rijden is prima, kan iedereen van leren. maar als je dan zijn naam invoert bij Google, kom je filmpjes tegen over het gebruik van een bit, over hoe slecht een bit wel is, laat ie fragmentjes zien van paarden die oa gewoon aan de kletter gaan... tsjah dan gaat dat bit wel lomper door de mond ja... maar een hek doet ook pijn als je er tegen aan kletterd. met alle gevolgen van dien.. het bit is zo scherp als de hand van de ruiter..

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:22

JoviBan schreef:
Ir111 schreef:
De vraag is dan wel in hoeverre is de ruiter of het paard de atleet? En de volgende vraag is dan: hoever mag je gaan met een dier in de sport. Hoever mag je gaan in het steeds de grenzen verleggen? Het leven van een topsporter is lood en loodzwaar. Mag je dat een onderdanig wezen aandoen? In het argument 'een paard kun je niet dwingen' geloof ik niet, daar zijn paarden te vriendelijk voor. Het merendeel komt niet opstand.

Dáar gaat het om. Nièt de discussie of paardrijden een sport is ja of nee.
En ik denk ook dat daar Nevzorov z'n bezwaar ligt: mogen mensen de paarden gebruiken voor de 'sport' (en vermaak, geld en competitie enz.).

Waar kan ik de petitie vinden? ;)

Word tijd dat ze Nevzorov zijn circus kunsten verbieden _-:( _-:(

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:24

Ik ben het niet eens met het stuk wat hij schrijft, ik vind het te extreem, maar aan de andere kant vind ik het wel interessant; hoeveel paarden worden er nu eigenlijk beter door onze sport en hoeveel slechter?
Waar houdt gebruik op en begint misbruik?
Zelf maak ik ook heus wel fouten, maar ik kan echt misselijk worden als ik sommige mensen met die arme dieren bezig zie.
Een sport waarin een dier een hoofdrol speelt en waarin geld bij sommigen een belangrijke rol speelt is lang niet altijd in het belang van het dier, misschien dat een verbod een verbetering voor het welzijn zou betekenen en misschien zouden er dan nog meer mensen maar blijven prutsen en heb je geen mooie voorbeelden meer van absoluut vertrouwen en saamhorigheid, ik weet het niet..
Maar voor elke ruiter zeker wel iets om eens over te denken.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 19:24

juval schreef:
xMoniique schreef:
Vind het echt onzin, je werkt samen met je paard, je hebt een band met je paard. <3
Het hoort wel degelijk bij sport, je paard doet het werk ja, maar jij zit erop, om hem te sturen, en te begeleiden hoe hij het moet doen.
Nogmaals, je bouwt een band op met je paard, je voelt elkaar aan, het is iets wat je samen doet, niet alleen het paard.

maar zou je niet meer gaan paardrijden als het niet meer als 'sport' maar als hobby bestempeld wordt? als er geen paarden'sport' meer op tv is, en geen basiswedstrijden meer worden georganiseerd.
zou je alleen nog recreatief willen rijden, evt wel met les, maar geen competitie meer.

wat zou daar tegen zijn?

(behalve dat er grote financiële gevolgen zouden zijn als de wedstrijdsport zou worden afgeschaft)

Vraag me af in hoeverre dat helpt. Mensen blijven vaak toch nog wat competatief ingesteld dus als er geen officiële wedstrijden meer zijn betekend dat nog niet perce dat er geen mensen meer zijn die hun paard 'misbruiken' om bepaalde prestaties te behalen, of ze die nu voor zichzelf zetten of omdat de buurman het beter doet. Of omdat ze geen geduld hebben om ermee naar buiten te rijden etc.

Grrrom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 20:43

SparklingApp schreef:
Ik ben het niet eens met het stuk wat hij schrijft, ik vind het te extreem, maar aan de andere kant vind ik het wel interessant; hoeveel paarden worden er nu eigenlijk beter door onze sport en hoeveel slechter?
Zelf maak ik ook heus wel fouten, maar ik kan echt misselijk worden als ik sommige mensen met die arme dieren bezig zie.
Een sport waarin een dier een hoofdrol speelt en waarin geld bij sommigen een belangrijke rol speelt is lang niet altijd in het belang van het dier, misschien dat een verbod een verbetering voor het welzijn zou betekenen en misschien zouden er dan nog meer mensen maar blijven prutsen en heb je geen mooie voorbeelden meer van absoluut vertrouwen en saamhorigheid, ik weet het niet..
Maar voor elke ruiter zeker wel iets om eens over te denken.

Ik ben het hier mee eens.

Ik denk ook dat nevzorov overdrijft, maar ik vind niet dat we hier allemaal kunnen zeggen dat het zomaar een achterlijke vent is. Hij weet waarschijnlijk meer dan wie dan ook hier :o. En ik denk ook dat er een stukje inzit dat we eigenlijk niet wíllen weten. Dat paardrijden echt zo slecht zou zijn. En we vinden het ook bij andere mensen er altijd veel erger aan toegaan dan bij ons zelf. Het is wel iets om over na te denken, dit.

ArnoBokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:10

Sinds mensenheugenis worden paarden al bereden, waarom zou dat nu opeens een probleem zijn ? Ik teken die petitie niet.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:18

@Arnobokt:

Omdat we iets al sinds mensenheugenis doen wil dat nog niet zeggen dat het goed is. Er bestaat zoiets als voortschrijdend inzicht. :)

Daarbij is de stelling niet dat paarden niet meer bereden mogen worden zoals je in OP kunt lezen.

De onderbouwing van je reactie raakt imo dus kant nog wal.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:21

ArnoBokt schreef:
Sinds mensenheugenis worden paarden al bereden, waarom zou dat nu opeens een probleem zijn ? Ik teken die petitie niet.

t is geen petitie tegen paardrijden an sich, maar tegen de 'sport' die met de paarden wordt bedreven.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:26

DDW1190

Re: Petitie tegen de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:33

whahaha dit komt nooit door, kijk maar eens hoeveel mensen paard rijden in de wereld! ik denk dat dit een of andere 1 april grap is!

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:37

April is al geweest

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:47

SparklingApp schreef:

Dát vind ik nou een interessante vraag. Ik ben in principe niet tegen paardensport, maar vind wel dat het paard in sommige gevallen gewoon dient te worden beschermt tegen zijn al te geld/roem belustigde mens die al dan niet op topnivo rijdt.
Meneer Nezvorov vind ik aan de extreme kant, maar zijn visie laat wel wat stof tot nadenken achter (al was het maar 'waarom ben je het niet met hem eens?') en dat kan nooit kwaad, vind ik.
Het verbieden van paardensport zal zo'n vaart wel niet lopen, zelfs niet met petities, ik denk dat er daarvoor alleen al net iets teveel geld in omgaat. Is dat over de rug van het paard verdiende geld toch nog ergens goed voor. ;)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:10

Pikeur schreef:
April is al geweest

Hahaha ja dat wist ik al ja :Y)

SuuZ_AnnuH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:46

Plus, paardensport is 1 van de weinigen waarbij je bijna al je spieren gebruikt ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 18:46

Ir111 schreef:
@Arnobokt:

Omdat we iets al sinds mensenheugenis doen wil dat nog niet zeggen dat het goed is. Er bestaat zoiets als voortschrijdend inzicht. :)

Daarbij is de stelling niet dat paarden niet meer bereden mogen worden zoals je in OP kunt lezen.

Ken je mijn site? Die raakt vooral de ethiek van paardrijden en paard hoúden.
Deze heeft recent een nieuw jasje gekregen maar de eerste versie en de tekst zijn ouder dan het eerste verschijnen van de naam Nevzorov op www 8-)

www.homocaballus.eu

Veel leesplezier.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 01:23

He, het wordt bij deze verboden om als 2 benigen 4 benigen te houden. Dan vallen vele Bokt grootheden af.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 01:36

Het paard wordt natuurlijk alleen maar beter voor ons, van nature is het paard perfect, voor zichzelf.
Ik kan dan ook echt wel de gedachtegang erachter zien, alhoewel ik het flink achterhaald vind.

Of het geen sport is? De sport zit hem erin dat je het paard vanalles kunt laten doen, zonder dat anderen dit zien, dit kunnen zowel mannen als vrouwen. Vandaar ook dat mannen en vrouwen in 1 competitie kunnen zitten, denk ik. Net zoals dat hengsten, ruinen en merries in 1 competitie kunnen meedoen :+

Ook zit de mens zo ingebakken bij het gedomesticeerde paard, dat van cruelty bijna geen spraken kan zijn. Het veulen weet al dat de mens geen bedreiging vormt, probeer dat maar eens een halstertje om te doen bij een zebra veulen _O- Tuurlijk zijn er mafketels, maar het gaat even over het algemeen, daar is de petitie ook voor.
Paard en mens zijn wel degelijk 1, dus ik denk niet dat er echt spraken is van dwang :n Als een paard niet wil, dan wil ie niet, simpel.

Ehm, dus ja, ik vind het dikke onzin :)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 01:45

Ja, beter phormicila, door ons mens, willen we meer perfectie, voor onszelf.

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 02:28

Ach, het leuke, ik kreeg laatst van de cardioloog te horen dat ik maar wat meer moet gaan fietsen of hardlopen om mijn hart in goede conditie te houden, want paardrijden is niet zwaar belastend voor je hart, het enige wat je moet doen is meeliften en evenwicht houden..
Tja, je snapt wel dat ik dit de grootste flauwekul vind.

Nirvana_29

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 02:53

Tigra_ schreef:
Ik snap het wel in de paardensport draait het alleen maar om geld en die paarden moeten maar er wordt niet verder gekeken naar het paard.
Dusja paarden worden in zekere zin toch wel misbruikt om geld te kunnen verdienen.
En ik vind dat een slechte zaak. En ik weet dat er veel wedstrijdruiters zijn op bokt. Die waarschijnlijk toch ook echt voor de wedstrijden gaan en niet voor het paard. Ze zullen het misschien niet zo openlijk laten zien. En natuurlijk niet allemaal maar er zullen er zeker bij zijn. En zo is het in de topsport ook. Alles draait op presteren,winnen en geld verdienen. En dat terwijl een paard het meeste werk verricht maar daar eigelijk niets voor terug krijgt. Dus ik vind zeker dat het weleens onder de aandacht gebracht mag worden. Dat veel paarden het slechter hebben dan sommige willen beweren.
En ja waarschijnlijk een mening maar toch..

Helemaal mee eens

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 09:55

setteke schreef:
He, het wordt bij deze verboden om als 2 benigen 4 benigen te houden.

Dat is niet nodig. Met respect voor de universele vrijheden van het dier is het dierwelzijn bij het houden van gedomesticeerde dieren gewaarborgd.
Voor de diersoort gedomesticeerd paard zijn de randvoorwaarden met goed wetenschappelijk onderzoek onderbouwd bekend. Zlefs het optimale formaat en vorm van de weide zijn goed onderbouwd bekend.
Het is erg jammer dat deze vrijheden vrijwel onbekend zijn in vooral de paardenwereld. Ik begrijp best waarom deze vrijheden genegeerd worden.
Ik heb zowel de vrijheden als de invulling als de onderbouwing met bronnen meermalen ook op Bokt gezet.
Helaas is er geen wil. Alleen maar 'ja maar' en dat houdt dan in 'nee, want, ík kan dan geen paard houden/rijden'.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 16:54

MariskaFally schreef:
Ach, het leuke, ik kreeg laatst van de cardioloog te horen dat ik maar wat meer moet gaan fietsen of hardlopen om mijn hart in goede conditie te houden, want paardrijden is niet zwaar belastend voor je hart, het enige wat je moet doen is meeliften en evenwicht houden..
Tja, je snapt wel dat ik dit de grootste flauwekul vind.

Om eerlijk te zijn, nee, ik snap niet dat je dit "de grootste flauwekul" vindt. Als je goed rijdt gaat je hartslag bepaald niet naar waarden die horen bij training van je (hart)conditie.
Dus ik zou inderdaag liever gaan fietsen, hardlopen of zwemmen om je hart in conditie te houden en niet te denken dat je dat met paardrijden even goed kunt.

Meara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 19:56

Hier heb ik wel eens over na gedacht. Ik ben zelf tegen het gebruik van sporen of zweepjes bij training van paarden. want dan dwing je wel degelijk het paard iets te laten uitvoeren wat ie niet wil. Dat het echt een sport is, ja denk het wel want je spant je wel degelijk in. Maar het is idd niet hetzelfde als fietsen, hardlopen. Dat verbieden lukt sowieso niet.