Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
LesleyB schreef:Ik rijd op de manege. Daar staat een pony die durft bijten bij aansingelen (manegepony, dus geen reactie op slecht passend tuig e.d. aub). Ik weet dit (deels uit ondervinding, nooit echt effectief gebeten, zag het uit mn ooghoeken). Zondag was ik aan het aansingelen, ik zag zn oren gaan, dus stak mijn hand omhoog en riep (redelijk) hard 'HEY'. Hij heeft niet gebeten, en ik niet geslagen. Maar je moet soms wel duidelijk maken dat je niet over je heen laat lopen.
LDRD schreef:minikatje schreef:jij hapt mij, ik hap jou in je neus.
jij trapt mij, jij krijgt trap terug.
jij gedraagt je niet respectvol, ik corrigeer jou.
niets zielig, gewoon duidelijk.
hoe denk je dat paarden dat onderling oplossen dan?
Heb jij wel eens geobserveert hoe paarden elkaar aanpakken?
Als een paard het lef heeft zijn meerdere te bijten o.i.d. dat krijgt hij hem per kerende post 10 voudig terug.
Niet jij mij happen, ik jou happen....nee, jij mij happen, ik jou even laten weten dat dat op geen stukken na geaccepteerd wordt.

Hij krijgt echt wel eens een ruk in zijn mond, of een schop in zijn ribben... Hij is een paard van 500 kilo, ik ben iets meer dan een tiende daarvan. En als hij lief is ben ik dat ook, vriendjes horen samen te lachen en samen te huilen, elkaar te straffen en elkaar te steunen. Vind ik tenminste
Oh, en heb je wel eens een paard gezien wat zich misdroeg in een kudde? Dan is een schop van ons nog lief hoor... 
minikatje schreef:lees jij de rest van wat ik post wel
en ja, ik snap dat mijn post wat te kort door de bocht is.
en ja, ik hap terug, of knijp in zn neus.
werkt goed.![]()
zo lief als het kan he

LDRD schreef:Mijn ervaring is dat ze juist zelden uitproberen wie de leider is als je maar leiding geeft.
.
1 knal was genoeg geweest niet 10. Drunksheep schreef:Mijn paard is heel goed in grenzen en ik ben heel goed om die af te bakenenHij krijgt echt wel eens een ruk in zijn mond, of een schop in zijn ribben... Hij is een paard van 500 kilo, ik ben iets meer dan een tiende daarvan. En als hij lief is ben ik dat ook, vriendjes horen samen te lachen en samen te huilen, elkaar te straffen en elkaar te steunen. Vind ik tenminste
Oh, en heb je wel eens een paard gezien wat zich misdroeg in een kudde? Dan is een schop van ons nog lief hoor...
. Ze is ook wat angstig, dus een klap zou ze heel erg van schrikken. Tijdens het poetsen loopt ze soms wel te draaien, maar dan verhef ik mijn stem of duw haar opzij en dat is al genoeg.Liinn schreef:Mijn verzorghaflinger leert me dat echt wel af hoor, als ik met hem een buitenrit wil maken, krijg ik hem de straat niet uit en vliegt hij er wel eens vandoor, dan moet ik hem echt wel straffen, na bijna anderhalf jaar flikt hij het nog steeds.
Ik leer mijn paard gewoon aan wat hij WEL moet doen, ipv gedrag af te straffen.LesleyB schreef:Ik rijd op de manege. Daar staat een pony die durft bijten bij aansingelen (manegepony, dus geen reactie op slecht passend tuig e.d. aub). Ik weet dit (deels uit ondervinding, nooit echt effectief gebeten, zag het uit mn ooghoeken). Zondag was ik aan het aansingelen, ik zag zn oren gaan, dus stak mijn hand omhoog en riep (redelijk) hard 'HEY'. Hij heeft niet gebeten, en ik niet geslagen. Maar je moet soms wel duidelijk maken dat je niet over je heen laat lopen.