Alles is zielig.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 12:13

De merrie die ik rij bij ons op stal was altijd erg dwars met bepaalde handelingen op stal. Nu was ze een keer behoorlijk aan het rennen terwijl we over de weg liepen. Dat was gevaarlijk, en er was helemaal geen aanleiding toe. Ze was puur aan het klieren. Ik heb haar toen 2 x met mijn stem gewaarschuwd. 3e keer was een knal op haar borst. Ik schrok zelf van de knal, en zij schrok 2x zo hard. Vervolgens liep ze braaf verder, en heb ik haar beloond dat ze zo braaf was het einde van de wandeling.

Ze weet nu wel wat ze wel en niet kan bij mij. Als ik mijn stemverhef corrigeer ik haar genoeg. Nu hebben we er beide meer plezier van. Ik kan met haar zonder moeite over straat, op stal is ze heel makkelijk etc. Maar er rijden soms ook wel eens andere op haar, en daarbij probeert zij weer de baas te zijn. Merk je goed dat je in het begin toch die consequentie nodig hebt.
Ik moet zeggen het is een schat van een paard, dus ik ben ook echt heel erg blij dat ik haar niet met 'geweld' hoef te corrigeren.

Edit: Ik heb niet het idee dat ze bang is voor me door die ene knal wat ik haar heb gegeven. Het is juist zo dat ze echt gek op me is. Ze begroet me altijd met een oorverdovende hinnik als ik de wei op kom. Loopt heletijd achter me aan. En ik kan ook echt gewoon veel met haar met rijden. Ze doet echt haar best voor me.
Laatst bijgewerkt door Anouk1605 op 14-06-10 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 12:16

LesleyB schreef:
Ik rijd op de manege. Daar staat een pony die durft bijten bij aansingelen (manegepony, dus geen reactie op slecht passend tuig e.d. aub). Ik weet dit (deels uit ondervinding, nooit echt effectief gebeten, zag het uit mn ooghoeken). Zondag was ik aan het aansingelen, ik zag zn oren gaan, dus stak mijn hand omhoog en riep (redelijk) hard 'HEY'. Hij heeft niet gebeten, en ik niet geslagen. Maar je moet soms wel duidelijk maken dat je niet over je heen laat lopen.

Je wilt hier geen reactie op, maar waarom een pony afstraffen als hij gelijk heeft? Als het tuig niet past ga je er toch niet op zitten?

LesleyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 12:58

@ lieveli
Het is zijn eigen tuig, dus ga ik ervan uit dat het wel past (maar nee, ik ben geen kenner). Het gebeurde als ik gewoon de singel vastmaak (niet aansingel). Hierna was hij doodbraaf toen ik wel aansingelde (oortjes braaf naar voor e.d.). Dus ligt het dan aan het tuig?
Sowieso gaat het daar in dit topic bij mijn weten niet over. Het was maar een voorbeeld waarin je iets kan zien aankomen, waarop ik, volgens mij, op een redelijk gepaste manier heb gereageerd.

Maar ik geef je gelijk, het is een manegepony. Ik weet niet wat er mee gebeurd is of dergelijke. Maar ik wil gewoon even zeggen dat ik mij daarom niet moet laten bijten.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 13:05

Ik laat niet over me heen lopen, ze mogen veel maar niet over de streep.
In het begin moeten ze ff wennen maar later kan ik altijd super met ze.
En ik ben niet van de zachte hand, als ze mij pijn doen voelen hun dat ook.

blackbeauty5

Re: Alles is zielig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 13:40

ik vind dat sommige mensen hier een beetje overdreven reageren. tuurlijk moet je je paard straffen als hij iets verkeerd doet, maar ik zou het niet zo doen dat hij echt pijn heeft, maar meer iets wat hij vervelend vind of zo.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 18:32

LDRD schreef:
minikatje schreef:
jij hapt mij, ik hap jou in je neus.
jij trapt mij, jij krijgt trap terug.
jij gedraagt je niet respectvol, ik corrigeer jou.

niets zielig, gewoon duidelijk.

hoe denk je dat paarden dat onderling oplossen dan?

Heb jij wel eens geobserveert hoe paarden elkaar aanpakken?

Als een paard het lef heeft zijn meerdere te bijten o.i.d. dat krijgt hij hem per kerende post 10 voudig terug.

Niet jij mij happen, ik jou happen....nee, jij mij happen, ik jou even laten weten dat dat op geen stukken na geaccepteerd wordt.

lees jij de rest van wat ik post wel ;)

en ja, ik snap dat mijn post wat te kort door de bocht is.
en ja, ik hap terug, of knijp in zn neus.
werkt goed. ;)
zo lief als het kan he :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 19:04

Mijn verzorghaflinger leert me dat echt wel af hoor, als ik met hem een buitenrit wil maken, krijg ik hem de straat niet uit en vliegt hij er wel eens vandoor, dan moet ik hem echt wel straffen, na bijna anderhalf jaar flikt hij het nog steeds. ;)
Dat is ook het karakter van hem, maar ik vind niet snel iets zielig als het maar terecht is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 19:07

Ik durf ook wel even flink in te grijpen mocht paardlief dominant zijn. En dat is maar goed ook, want met 2 puberende shetlanderhengstjes is dat regelmatig nodig. :)

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 19:09

Mijn paard is heel goed in grenzen en ik ben heel goed om die af te bakenen ;) Hij krijgt echt wel eens een ruk in zijn mond, of een schop in zijn ribben... Hij is een paard van 500 kilo, ik ben iets meer dan een tiende daarvan. En als hij lief is ben ik dat ook, vriendjes horen samen te lachen en samen te huilen, elkaar te straffen en elkaar te steunen. Vind ik tenminste :P Oh, en heb je wel eens een paard gezien wat zich misdroeg in een kudde? Dan is een schop van ons nog lief hoor...
Laatst bijgewerkt door Drunksheep op 14-06-10 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 19:14

Ik kies voor de gulden middenweg, uiteraard ;)

Niet je paard non-stop afstraffen, maar ook niet te 'mild' voor 'm zijn. Ikzelf beloon mijn pony enorm veel, omdat hij jong is en nog een beetje moet ontdekken wat goed en slecht is, maar als hij wat fout doet ben ik ook consequent.

Niet alleen op horsetycoon is dat zo hoor, hier op bokt ook. Plaats je een topic dat je paard een schrammetje heeft lopen velen al meteen te roepen dat je de DA er moet bijhalen. Doet je paard z'n hoofd omhoog met steigeren heeft hij zogezegd een slecht zadel of is er wat met z'n gebit. Nou paarden zijn niet van suiker hoor, ik moet zeggen dat ze best wel tegen een stootje kunnen, maar teveel afranselen heeft totaal geen nut (al krijgt de mijne best wel eens een trap als hij wat fout doet).

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:10

minikatje schreef:
lees jij de rest van wat ik post wel ;)

en ja, ik snap dat mijn post wat te kort door de bocht is.
en ja, ik hap terug, of knijp in zn neus.
werkt goed. ;)
zo lief als het kan he :P

Maar natuurlijk lees ik de rest ook. Ik vind alleen wat je zegt te simpel.

Lees jij mijn post eigenlijk wel? Ik schreef namelijk eerder dat ik mijn paarden zelden corrigeer omdat ze eenvoudigweg duidelijk is wie de leiding heeft en corrigeren dus maar hoogst zelden nodig is. Daarom zeg ik, de eerste die het lef heeft de leider, moi in casu, te bijten of wat dan ook, is goed de Sjaak, die doet dat echt nooit meer hoor. :n

M.a.w. als een paard je bijt of whatever, dan heb je gewoon de leiding niet.

Ik kan me echter de tijd niet heugen dat ik er één aan heb moeten pakken, dat is echt járen geleden.

En nee, dat vind ik niet zielig, sterker, ik denk dat een paard happier is als hij zijn plaats in de minikudde mens/paard goed kent.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:19

ik zeg nergens dat ik het zielig vind :)
(en ja, ik gaf al aan dat het kort door de bocht was)

en paarden zullen weleens uitproberen wie de leider is.
ik zeg ook niet dat ik dat elke dag doe.
net zoals in jouw geval, is het 1 keer en nooit weer.
dat wij dan andere aanpakmethoden hebben, tsja er leiden vele wegen naar rome.

imo happen de meest paarden ook omdat ze niet goed opgevoed zijn, maar dat is weer een andere discussie.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:36

Mijn ervaring is dat ze juist zelden uitproberen wie de leider is als je maar leiding geeft.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:41

LDRD schreef:
Mijn ervaring is dat ze juist zelden uitproberen wie de leider is als je maar leiding geeft.

dat klopt, heb je helemaal gelijk in.
maar niet elk paard zal zomaar overstag gaan, en dan moet je corrigeren.
helemaal niet als je mekaar maar 5 min kent en je zal het paard ergens heen moeten leiden.

maar goed, ik geloof dat we feitelijk hetzelfde lopen te verkondigen, of in ieder geval kan ik me vinden in jouw posts.
alleen anders uitgedrukt. ;)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:47

Denk het ook hoor dat we het aardig eens zijn :D .

Maar dat uitproberen herken ik eigenlijk amper. Ik werk altijd met jonge paarden, vaak rechtstreeks uit de opfok. Ik heb daar nooit problemen mee, inclusief de hengsten. Heb inmiddels wel de ervaring dat dezelfde paarden in andere handen wel eens totaal anders kunnen zijn.

Ik denk dat veel toch valt of staat met leiding geven van nature, net zoals ik denk dat je dat niet zomaar kunt leren. Dat is toch een kwestie van veel gevoel samen met jaren ervaring.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 21:18

Sommige mensen hebben eenmaal een bepaalde uitstraling waar paarden ontzag voor hebben, heeft mijn instructeur ook. Straalt veel rust enzo uit, ken weinig paarden die daar iets bij proberen, hoe jong of hoe vervelend ook.

daphnijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 18:07

Jij mij bijten? Ik mijn stalen neuzen tegen jou ribben zetten.
Snappen ze heel goed, en hoef ik nooit te doen, enkel misschien bij ene nieuwe die denkt dat hij de baas is.

dat vind ik niet kunnen , leer een paard het af met je stem ofzo .
niet met geweld dan is het paard alleen maar bang en niet omdat hij gewoon naar je luistert !

leer het hem gewoon af met je stem .

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 18:39

Mensen die zeggen aaaah is zielig als je een keer een tik geeft omdat hij een loopje met je neemt hebben meestal geen verstand van paarden. Kan me hier best aan ergeren. Als mijn ezelruin tegen mij op stijgert nouja dan krijgt hij een knal dat is uitproberen en dan hoor ik iedereen schreeuwen aaaaah zielig toen zei ik ik nodig je uit kom maar dus zij komt en springt tegen haar op slaan en schoppen dat ze deed ik zei kijk dat is dus zielig ;) 1 knal was genoeg geweest niet 10.

Bey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 18:49

Drunksheep schreef:
Mijn paard is heel goed in grenzen en ik ben heel goed om die af te bakenen ;) Hij krijgt echt wel eens een ruk in zijn mond, of een schop in zijn ribben... Hij is een paard van 500 kilo, ik ben iets meer dan een tiende daarvan. En als hij lief is ben ik dat ook, vriendjes horen samen te lachen en samen te huilen, elkaar te straffen en elkaar te steunen. Vind ik tenminste :P Oh, en heb je wel eens een paard gezien wat zich misdroeg in een kudde? Dan is een schop van ons nog lief hoor...

Wat doet hij dan dat je hem een ruk in zijn mond geeft? Vind dat eigenlijk TE

Mijn pony is eigenlijk heel lief, dus heb haar nog niet hoeven straffen gelukkig :D . Ze is ook wat angstig, dus een klap zou ze heel erg van schrikken. Tijdens het poetsen loopt ze soms wel te draaien, maar dan verhef ik mijn stem of duw haar opzij en dat is al genoeg.
Mijn ondeugende shetlander van hiervoor heb ik vaak genoeg een tik op de neus gegeven, dan hield ze ook meteen op.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 19:14

Liinn schreef:
Mijn verzorghaflinger leert me dat echt wel af hoor, als ik met hem een buitenrit wil maken, krijg ik hem de straat niet uit en vliegt hij er wel eens vandoor, dan moet ik hem echt wel straffen, na bijna anderhalf jaar flikt hij het nog steeds. ;)

Nou dat helpt duidelijk goed, dat afstraffen :+

Straffen doe ik niet :n Ik leer mijn paard gewoon aan wat hij WEL moet doen, ipv gedrag af te straffen.
Het gaat bij mij niet om zielig of niet. Ik wil geen paarden die ik constant af moet straffen puur omdat ik dat helemaal niet leuk vind, dat is geen hobby voor mij, ik wil een zo leuk mogelijke relatie met m'n paard. Dat bereik je niet door te straffen. Heel simpel.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 19:17

Ik vind dit een mooie discussie.

Ik pak mijn paard (pony/fjord) best hard aan. Hierdoor is ze super lief. Ik zie zooveel
mensen maar wat aanklooien. Die paarden mogen schuren aan de benen/rug van
de ruiter, pakken de appel alvast uit de handen, lopen nog even een stapje harder naast
de baas, noem maar op. Als mijn paard dit probeert krijgt ze gewoon een tik.
Simpel en snel, hoeft niet eens hard, maar wel duidelijk.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 19:44

LesleyB schreef:
Ik rijd op de manege. Daar staat een pony die durft bijten bij aansingelen (manegepony, dus geen reactie op slecht passend tuig e.d. aub). Ik weet dit (deels uit ondervinding, nooit echt effectief gebeten, zag het uit mn ooghoeken). Zondag was ik aan het aansingelen, ik zag zn oren gaan, dus stak mijn hand omhoog en riep (redelijk) hard 'HEY'. Hij heeft niet gebeten, en ik niet geslagen. Maar je moet soms wel duidelijk maken dat je niet over je heen laat lopen.

Zo'n pony zou van mij dus echt nooit een brul krijgen. Juist omdat het een manegepony is. Weet je wel hoe de gemiddelde manegeklant aansingelt? Erg sielugh.

Maar goed. Ik ben bang dat ik niet een heel consequent mens ben in de opvoeding van mijn paard. Hij mag vrij veel. Het enige dat hij echt niet mag is bijten. Met zijn lippen kriebelen is prima, vindt hij leuk en ik ook. Maar er worden geen tanden gebruikt, en dat begint nou tot 'm door te dringen. Ik begrijp dat hij wil kroelen maar ik wil graag dat hij er rekening mee houdt dat ik een mens ben en wat minder kan verdragen aan paardentanden dan een paard. Dus krabbel ik hem niet te hard, of zorg ik ervoor dat hij niet bij mij kan (aangezien hij het zoooo fijn vindt als ik zijn buikje kriebel is dat ook niet echt een probleem)
In het verleden heeft hij weinig duidelijkheid gehad, zowel aan de hand als ohz. Hij was behoorlijk verwend. Gelukkig is het een heel lief paard, als hij niet meewerkt is dat eigenlijk altijd omdat hij iets niet begrijpt of omdat hij iets niet kan. Het is ook een niet al te heldhaftig paard, verre van zelfs. Wanneer ik hem een enkele keer corrigeer is hij daar van onder de indruk. Wanneer hij bijvoorbeeld zoals de fjord van xApple zijn appel vast zou pakken (wat hij niet doet, hij kijkt er alleen smachtend naar tot ik hem voor hem op de grond leg) zou het voldoende zijn om uhuh te zeggen. Het is geen type dat over of door je heen dendert voor zijn eigen gewin. In plaats daarvan probeert hij zich heel subtiel bij je in te slijmen, daar issie sluw mee en ik heb 'm nog steeds niet altijd door. We komen er samen best aardig uit, hij is mijn eerste paard dus ik doe het lang niet altijd goed. Gelukkig is hij een paard, en is hij erg vergevingsgezind :o

Dus al met al ben ik eigenlijk best een penny die d'r paard snielugh vindt ;)

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 21:28

Ik pak de paarden ook erg hard aan 700 kilo moet echt wel luisteren anders wordt het gevaarlijk. Ik zal nooit in zijn mond trekken tenzij hij iets doet wat echt gevaarlijk is en hij moet halthouden. Als hij mij trapt trap ik hem zo makkelijk is dat maar hij weet dit dus doet dit niet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 21:59

Ik denk dat het ook een kwestie van je paard kennen is. Mijne gaat alleen maar nog harder rennen als je 'm in z'n mond zit te raggen. En hij weegt dan geen 700 kilo maar met 450 is hij nog steeds veel zwaarder dan ik. En vooral sterker, we hebben het over een spekblok met op de verkeerde plek (in z'n hals) spieren als staalkabels. Omdat ik een penny ben heb ik daarom een LIEF paard, hij is een van de weinige paarden waar ik nooit bang voor ben geweest. Eigenlijk is hij een beetje een pennypaard: hij vindt zichzelf zielig wanneer hij klapjes krijgt, en mij vindt hij zielig wanneer hij per ongeluk te hevig knuffelt.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 22:31

Ja opzich heb ik best weleens medelijden met paarden als je ziet hoe ze behandelt worden of wat voor ijzerwinkel ze moeten accepteren en hoe de ruiter daar mee omgaat. 9 van de 10 gebruikt het niet eens zoals het zou moeten. Tja best wel zielig en dan die paarden van gemiddeld 550 kilo die alles maar accepteren.

Maar neemt niet weg dat je je paard goed moet opvoeden vanaf het begin en dan zal je waarschijnlijk weinig/nooit hard tegen je paard moeten zijn.
Als mijn paard zou trappen krijgt ze er een terug. Als ze bijt krijgt ze een klap. Duidelijk en consequent dan is het meestal geen 2x nodig.

Zijn zelfs paarden die zo bang zijn dat als ze de eigenaar/verzorger aanzien komen al helemaal in paniek slaan. En dan gaan er nog geen bellen rinkelen. Vreemd gezien je niet zo verwachten dat een paard van zoveel kilo's het lieft zo hard mogelijk zou weg rennen terwijl als ze eens goed zouden uithalen ze een mens gemakkelijk plat krijgen. Meer paarden zouden dat gewoon moeten doen. Maar nee dat kan niet want dan zijn ze onhandelbaar. Als je eens zou kijken en luisteren naar je paard. Dan zouden er maar weinig "onhandelbare" paarden zijn. Respect moet van 2 kanten komen.