Het probleem van sidepull met bakstukken die van plek veranderen ken ik wel, maar heb ik gelukkig zelf geen last van als ik met mijn pony rijd.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
JoviBan schreef:Dan heb ik volgens jou héél veel problemen.
Mijn jonge merrie zal behalve nooit een bit kennen, ook geen eenzame opsluiting in een isoleercel kennen, ze zal het beslaan nooit kennen, ze zal geen winterdekens kennen, ze zal geen zweepslagen en geprik met sporen kennen, ze zal geen kilo's krachtvoer kennen, en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Maar volgens jou is het goed - voor het geval àls eens ooit - om mijn paard al die dingen toch maar te leren? Ik peins er niet over.![]()
Als-eens-ooit gaat ze in ieder geval nóóit de traditionele wereld in waar dat allemaal zo gebruikelijk is.
Wat je laatste ieminiezin betreft: off topic, maar zegt wel iets over jou als ruiter.
Ayasha schreef:Een paard met niet met bit gereden worden maar ik denk dat het zeker een meerwaarde heeft (ook voor het paard) als hij het bit wel ként. Want het moest maar eens zijn dat je hem verkoopt... Dan kan dat dier dus op zijn 10 jaar bv nog gaan wennen aan bit. Terwijl hij misschien al eerder had kunnen kennismaken met het bit ook al zou je het dan niet gebruiken.
TurdusMerula schreef:Je kunt zeer zeker een jong paard bitloos inrijden. Behalve dat ik bitloos sowieso een goed plan vind, is het een extra voordeel dat je geen last hebt van het gebit bij het wisselen.
ponylove1995 schreef:TurdusMerula schreef:Je kunt zeer zeker een jong paard bitloos inrijden. Behalve dat ik bitloos sowieso een goed plan vind, is het een extra voordeel dat je geen last hebt van het gebit bij het wisselen.
Het is niet dat ik iets tegen het bit heb, maar het zou mij wel een uitdaging lijken en ik denk dat het wel zou lukken. En ik vind dat bitloos rijden wel goed, maar ik doe het zelf niet. Af en toe met halster rijden, maar ja dat telt niet helemaal xD. En dat voordeel met het van bit gaan naar zonder bit lijkt mij ook wel erg handig.
kimmekuh schreef:intressant, ik vroeg me af wat voor bitloze optoming jullie in gedachte hadden om in te rijden?
ik heb zelf alleen maar een fjord gereden met een hackamore met korte scharen, en was daar heel tevreden over. Zo'n sidepull en andere dingen lijken mij helemaal niks om dressuur matig mee te rijden.
kimmekuh schreef:De sidepulls die ik tegen gekomen ben hebben allemaal zo'n dunne neusriem (klein opp. druk verspreid zich dus minder) en mij lijkt het dat het nog al schuurt. ook lijkt het mij dat je minder 'voelt' als je begrijpt wat ik bedoel, bij een bit voel je de werking van het bit en hackamore vond ik niet anders rijden. Weet niet of jullie hier iets in herkennen als gebruiker van de sidepull?