Discussie: Dressuur moeilijker dan springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DDW1190

Re: Discussie: Dressuur moeilijker dan springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 14:01

nouja die geeft toch ook af op de hele dressuursport!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:02

sporter schreef:
Joolien schreef:

Grappig dat je dat zegt, een boel springruiters(topniveau) schijnen anders te beweren...

Een heleboel?

Dan ben ik wel benieuwd naar dat rijtje namen volgens mij is het er namelijk maar 1 en dat is marcel dufour

Ik heb ooit in een Bit gelezen dat Jan Tops beweerde dat springruiters geen tijd hebben mooie hulpen te geven en daarom maar gelijk de spoor erin zetten...Maar een dergelijke vergelijking waar jij op doelt, Joolien, heb ik niet vaak gehoord... :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:03

Een boel is wat overdreven maar ik heb het vaker gehoord. ;)

DDW1190

Re: Discussie: Dressuur moeilijker dan springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 14:04

haha okee maar noem eens namen? ben namelijk best benieuwd?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:04

DDW1190 schreef:

Ergens kan ik daar wel inkomen...Ik vind het nadeel van dressuur, dat het een jurysport is...Ik krijg soms echt het gevoel, dat bepaalde ruiters op hun naam en eerdere overwinningen rijden en zich daarom af en toe best een slechtere proef kunnen veroorloven, maar dan alsnog winnen...

Dat kan bij de springsport niet...Tijd en balken, pure feiten :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:06

Adil18 schreef:
DDW1190 schreef:

Ergens kan ik daar wel inkomen...Ik vind het nadeel van dressuur, dat het een jurysport is...Ik krijg soms echt het gevoel, dat bepaalde ruiters op hun naam en eerdere overwinningen rijden en zich daarom af en toe best een slechtere proef kunnen veroorloven, maar dan alsnog winnen...

Dat kan bij de springsport niet...Tijd en balken, pure feiten :j

En daarom heb ik een hekel aan de dressuur sport en niet aan de springsport..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:06

DDW1190 schreef:
haha okee maar noem eens namen? ben namelijk best benieuwd?

Pff dat kan ik zo niet meer zeggen, ga niet altijd onthouden wat wie zegt.

Daarmee wil ik neit zeggen dat ik het er mee eens bent. Ik vind zelf basisdressuur ook belangrijk.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 14:07

ja inderdaad, dat is ook zo hoor!
bij onze regio heb je ook bepaalde personen die in mijn ogen worden voorgetrokken, maar dat is in de hogere klasses.. :+

joolien: ookee nouja kan gebeuren! maar ik denk dat je zoiezo Marcel bedoelt

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:08

Is inderdaad een lastige discussie.

Bij mijn paard is springen moeilijker dan de dressuur.. Want met springen word ze zó gruwelijk heet.. Dat kan heel lastig zijn. Terwijl met de dressuur is ze gewoon een stuk koeler.

Met mijn vorige paard precies andersom.. Met dressuur ging ze zeuren bij elke jury hokje of elke bosje.. En was het heel lastig haar normaal rond te rijden.. terwijl met springen.. Ze deed het altijd, heel controleer baar..

Maar als ik een paard had die zowel bij het springen als de dressuur het zelfde was.. Vond ik springen lastiger, meer een uitdaging.

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:09

aan elk paard licht een stukje dressuur ter grond slag of je nou een springruiter bent of niet je paard zal toch naar je moeten luisteren kwa been hulp en dat is al een punt om met het paard dressuur matig te rijden dus denk dat in alle soorte paardesport dressuur de grondslag is :D

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:11

Espie schreef:
aan elk paard licht een stukje dressuur ter grond slag of je nou een springruiter bent of niet je paard zal toch naar je moeten luisteren kwa been hulp en dat is al een punt om met het paard dressuur matig te rijden dus denk dat in alle soorte paardesport dressuur de grondslag is :D

Juist....In mijn ogen is de "Skala der Ausbildung" de basis van elk men-, dressuur- en springpaard :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:13

DDW1190 schreef:
ja inderdaad, dat is ook zo hoor!
bij onze regio heb je ook bepaalde personen die in mijn ogen worden voorgetrokken, maar dat is in de hogere klasses.. :+

joolien: ookee nouja kan gebeuren! maar ik denk dat je zoiezo Marcel bedoelt

Ook Marcel heeft dit gezegd ja.

miepje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:22

Joolien schreef:
miepje17 schreef:
Hmm leuke discussie vorige week nog over gehad! haha!

Ik ben van mening dat wanneer je wilt springen je een goede dressuurbasis moet hebben. Bedoel als je wilt stuntelen ga dan gelijk springen. Wanneer je je dressuur goed op de orde hebt kun je pas eigenlijk vind ik zelf beter springen.
Dressuur is kwa figuren, gangen wijken etc denk ik lastiger dan voor mij op dit moment springen. Maar ik denk dat het ook ligt aan de graad waarin je dit rijd. Een ruiter zou misschien makkelijker een B parcours kunnen springen dan een Z proef. Wel vind ik dat springen ook een heleboel technieken bevat dus denk dat het voor ieder persoon verschilt wat makkelijker/moeilijker is

Grappig dat je dat zegt, een boel springruiters(topniveau) schijnen anders te beweren...

Te beweren ja,maar zoals hierboven ook 1 zegt springen is dressuren over hindernissen. Kun je niet dressuren zal je paard ook niet over kunne laten springne bij het neerkomen na een hindernis. Is toch stukje dressuur ( overspringen )

En het zullen enkelen zijn. bijna iedereen heeft baat bij een goede basis. Er is niets voor niets ingesteld bij de KNHS min. 1 winstpunt hebben voor dat je mag springen.Dit is om toch een beetje te voorkomen dat er onbestuurbare projecttielen het parcours ingaan.

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:23

ik hoor zelf vaak genoeg van nee dressuur gaat niet daarom ben ik gaan springen want dat is makkelijk in de B en L denk ik dan . maar dan?? ze hebben de paarden niet onder controle. :+
en dat is toch een beetje dom vind ik.
want springen eist ook een stukje dressuur ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:24

miepje17 schreef:
Joolien schreef:

Te beweren ja,maar zoals hierboven ook 1 zegt springen is dressuren over hindernissen. Kun je niet dressuren zal je paard ook niet over kunne laten springne bij het neerkomen na een hindernis. Is toch stukje dressuur ( overspringen )

En het zullen enkelen zijn. bijna iedereen heeft baat bij een goede basis. Er is niets voor niets ingesteld bij de KNHS min. 1 winstpunt hebben voor dat je mag springen.Dit is om toch een beetje te voorkomen dat er onbestuurbare projecttielen het parcours ingaan.

Als ik 2 jaar geleden met het Z dressuur paard van mijn buurmeisje een wp heb gehaalt in B dressuur. Mag ik alsnog met mijn onbestuurbare projectiel die nog geen B proef kan lopen. Zo een B parcours in ;)

Dus die regel heeft totaaal geen zin

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:25

Espie schreef:
ik hoor zelf vaak genoeg van nee dressuur gaat niet daarom ben ik gaan springen want dat is makkelijk in de B en L denk ik dan . maar dan?? ze hebben de paarden niet onder controle. :+
en dat is toch een beetje dom vind ik.
want springen eist ook een stukje dressuur ;)

Dat soort mensen komen ook niet verder dan de B en L.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:27

Anoniem schreef:
Als ik 2 jaar geleden met het Z dressuur paard van mijn buurmeisje een wp heb gehaalt in B dressuur. Mag ik alsnog met mijn onbestuurbare projectiel die nog geen B proef kan lopen. Zo een B parcours in ;)

De vraag is ook of je het doet...

Ik zou het zelf niet doen, omdat je er dan als combi nog niet aan toe bent. Dan gaat starten is vragen om problemen en mogelijk een kapot paard...

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:27

dat gebeurt nog steeds nini_roosje
ik hoor het nog steeds eerst een pony of paard wat al hoger heeft geloopen en dan winstpunt en crossen maar :D

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:28

sporter
zo gebeurt het wel :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:31

Adil18 schreef:
Anoniem schreef:

Ik zou het zelf niet doen, omdat je er dan als combi nog niet aan toe bent. Dan gaat starten is vragen om problemen en mogelijk een kapot paard...

Ik zeg ook niet dat ik dat doe, Ik zeg alleen dat het heel makkelijk gaat. En dat die regel dus net zo goed afgeschaft kan worden.. Of combinatie gebonden moet worden.
Maar dat zullen de springruiters zeker niet in dank afnemen.

Edit: toevoeging gedaan

miepje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:32

Anoniem schreef:

Dat is waar maar dan moet je jezelf afvragen of je verantwoordelijk bezig bent als het een onbestuurbaar projectiel is. Maar de richtlijn is wel dat je een beetje van het rijdne af moet weten voordat je magspringen. Kijk dat je je paard niet onder controle hebt is wat anders.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:34

Anoniem schreef:
Adil18 schreef:

Ik zeg ook niet dat ik dat doe, Ik zeg alleen dat het heel makkelijk gaat. En dat die regel dus net zo goed afgeschaft kan worden.. Of combinatie gebonden moet worden.

Dat dik gedrukte ben ik met je eens...

Hoewel dat gewoon te moeilijk gaat worden...Kijk naar mensen die voor en handelsstal rijden...Moeten die met elk paard een winstpunt halen? Kost te veel tijd en geld...

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:36

Espie schreef:
sporter
zo gebeurt het wel :+

Klopt, maar ik zou eerlijk gezegt niet weten wat je daar tegen kan doen? Behalve dat ze vanzelf vast lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:38

Adil18 schreef:
Anoniem schreef:

Hoewel dat gewoon te moeilijk gaat worden...Kijk naar mensen die voor en handelsstal rijden...Moeten die met elk paard een winstpunt halen? Kost te veel tijd en geld...

Daarom is het ook geen optie. Ik zie het al voor me albert zoer met al zijn jonge paarden in de B dressuur wp's rijden.. :+

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:39

Anoniem schreef:
Adil18 schreef:

Daarom is het ook geen optie. Ik zie het al voor me albert zoer met al zijn jonge paarden in de B dressuur wp's rijden.. :+

Zou wel leuk zijn :+