Ligt het nu altijd aan het paard???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 17:27

JoviBan schreef:
Janine1990 schreef:
Waarom KAN er hier op bokt niet worden geloofd in het feit dat de ruiter/eigenaar zijn/haar verantwoordelijkheden WEL neemt...
KAN dat niet? Of WIL men dat niet???

Omdat de praktijk anders is. Niet alleen op Bokt, ook irl.
Mensen die keihard beweren dat het paard niets mankeert, dat het zadel prima past e.d., terwijl dat gewoon niet waar is.
Janine1990 schreef:
En zoals jij het beschrijft: Waarom kijk je zo negatief naar de sport? Een paard dat niet fit is kan en zal niet presteren. Hij moet het gewoon doen gaat gewoon niet op.

Waar heb ik het over sport?
Laatste zin: mee eens dus.

Een beetje meer vertrouwen in de paardenwereld mag wel hoor...
Het zal echt wel voorkomen, dat ben ik het met je eens.. Maar structureel, nee echt niet... :n

Wat betreft sport, dat heb ik dus verkeerd geïnterpreteerd. Ik las het zinnetje: "Geen flauwekul, hij moet 't gewoon doen." Ik dacht dat je daarmee aan de sport refereerde, en daarmee wilde ik zeggen: "Als het niet kan, dan doet het paard het gewoon niet." Maargoed, dat ben je wel met me eens, haha ;)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:27

Janine1990 schreef:
Ja, ik heb een goed passend zadel voor Z-paard (niet bij mij Z gelopen, is 17) vorig jaar nog opgevuld, nu rij ik met bontje. Hij is lichamelijk wat ouder aan het worden. Ik ga niet elke maand het zadel laten opvullen... :+
En een paard van 3 een zadel aanmeten? Veel succes, ook na beleren... Hoelang groeit een paard ook nog meer??? :P En in spieren? Dat blijft veranderen...

Dus omdat het paard nog veranderd heeft een 3 jarige geen goedpassend zadel nodig :?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 17:29

unamie schreef:
Janine1990 schreef:
Hier kan ik mee leven! Nakijken is niet verkeerd, maar in mijn ogen ook niet verplicht als er niets aan de hand is.

Hoe ver reikt jou kennis van wervels en spieren om te kunnen constateren dat er niets aan de hand is?

Ik heb geen röntgenoog, laat staan enige opleiding die in de buurt van wervels en spieren komt. Ik ben meer van de papieren.
Maar ik weet wél wanneer mijn paard goed in z'n vel zit, en wanneer het gewoon niet lukt omdat het paard niet fit is. En ik weet ook dat ik genoeg mensen om me heen heb die het kunnen zien. De eigenaren van de paarden onder andere. ;)
Als een paard constant en stabiel is in het werk, dan ga ik er niet meteen vanuit dat er iets mis is.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:29

Janine1990 schreef:
En een paard van 3 een zadel aanmeten? Veel succes, ook na beleren... Hoelang groeit een paard ook nog meer??? :P En in spieren? Dat blijft veranderen...

Bepaalde kwaliteitszadels kan je gerust al op een 3-jarige aanmeten hoor.. Als je een goede zadelmaker hebt (die goed kijkt naar de schoft, de rug en de bouw van je paard) en een goed zadel aanschaft is het geen probleem. Je kan net zo goed een 10 jarig paard hebben dat voor die tijd anders was getrained, en in de training opeens meer spieren gaat kweken.. Iedereen heeft het er altijd maar over dat je op een jong paard geen zadel kan aanmeten, ik persoonlijk vind dat onzin.

Ik heb zelf een KN zadel, MK 45, daar rijd ik mijn 4 jarige merrie mee en ook een 14 jarig Z paard van stal. Op beide paarden past het zadel perfect. Mijn merrie is 1.72, dat 14 jarige paard 1.63.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:30

Janine1990 schreef:
Het zal echt wel voorkomen, dat ben ik het met je eens.. Maar structureel, nee echt niet... :n

Ik denk dat wij beide door een andere bril kijken.
Structureel: ja, helaas wel.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:30

Het is helaas niet realiseerbaar, maar het zou niet verkeerd zijn om bij de basis wedstrijden een dierenarts te hebben. Bij de sgw's is dit wel het geval en daar worden er toch wel paarden afgekeurd voor ze de cross in mogen.
Als ik dan op een willekeurige dressuur of springwedstrijd kom denk ik dat het daar ook geen overbodige luxe is.....

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 17:31

unamie schreef:
Janine1990 schreef:
Ja, ik heb een goed passend zadel voor Z-paard (niet bij mij Z gelopen, is 17) vorig jaar nog opgevuld, nu rij ik met bontje. Hij is lichamelijk wat ouder aan het worden. Ik ga niet elke maand het zadel laten opvullen... :+

Dus omdat het paard nog veranderd heeft een 3 jarige geen goedpassend zadel nodig :?

Dat zeg ik niet ;)
Ik zeg dat je een zadel niet moet gaan aanpassen op een 3-jarige.
Zadels opvullen naar de rug van een paard vind ik absoluut verkeerd en ik ben van mening dat je daarmee problemen omarmt.

Een 3-jarige kan je een passend zadel bieden, maar een 3-jarige ga je geen zadel op aanpassen.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:32

aerdenhout1 schreef:
Het ligt eigenlijk nooit aan het paard......zolang wij als mens er niet op gaan zitten zal hij de meeste problemen nooit tegen komen!

Inderdaad, en daarom vind ik de naam van dit topic ook niet kloppen. Want wanneer een paard daadwerkelijk pijn heeft en daarom een bepaalde oefening niet lukt, dan ligt dat nog steeds bij de ruiter!
De ruiter is dan degene die opmerkzaam moet zijn en moet zien dat het paard pijn heeft en hier iets aan doen. En in veel gevallen zijn er mensen niet kundig genoeg om te zien wanneer een paard pijn heeft, wanneer er een zadel drukt enz.

Dus nee, het ligt zeker niet aan het paard, het kan wel zijn dat er problemen in het paard zitten, bijvoorbeeld in de rug, die ontstaan zijn door dat de ruiter niet opmerkzaam genoeg is.

Ik vind het helemaal niet gek dat mensen op bokt dit eerst willen uitsluiten.
Bovengenoemde oorzaken zijn in heel veel gevallen de oorzaak van het probleem, voor je je dus verder gaat verdiepen in de rijstijl van de ruiter, moet je eerst uitsluiten dat het probleem niet ergens anders vandaan komt.

Ik heb overigens gewoon een passend zadel laten aanmeten op mijn 3-jarige. En als die veranderd moet worden dan komt gewoon de zadelmaker hem aanpassen. Het is dus echt wel mogelijk, maar het is afhankelijk van wat je ervoor hebt.

Er zijn inderdaad veel bokkers die roepen "ligt het niet aan het zadel, zit het niet in de rug". Maar er zijn ook genoeg voorbeelden te laten zien waarbij de eigenaar zegt dat het paard toch echt in orde is. Dat het daar niet aan kan liggen dat hij zo vervelend is of oefeningen niet lukken enz. Maar als puntje bij paaltje komt blijkt toch weer dat de eigenaar er te makkelijk over heeft gedacht en paard dus wel met die problemen heeft rondgelopen.
Laatst bijgewerkt door Iriscope op 30-05-10 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 17:34

gr_roos schreef:
Het is helaas niet realiseerbaar, maar het zou niet verkeerd zijn om bij de basis wedstrijden een dierenarts te hebben. Bij de sgw's is dit wel het geval en daar worden er toch wel paarden afgekeurd voor ze de cross in mogen.
Als ik dan op een willekeurige dressuur of springwedstrijd kom denk ik dat het daar ook geen overbodige luxe is.....

Hihi, ja dat ben ik het wel met je eens...
Als ik dan soms haarballen zie rondlopen, nu nog... Ik begrijp dat de winter lang is geweest... Maar een wormkuur of een vitaminestoot is bij sommige dieren al geen overbodige luxe := Of 50 kilo extra... :\

Dierenartsen bij wedstrijden zijn zeker een goed punt, is de gezondheid niet ook aan de verantwoordelijkheid van de ruiter/eigenaar over te laten? Bij SGW weet ik niet waar dierenartsen op controleren, maar ik denk ook dat in sommige gevallen de risico's van de sport voor de ruiters ook wordt beperkt... Daarbij zullen SGW-wedstrijden niet zo lopen als een dressuur/springwedstrijd...
Het idee is goed, maar de haalbaarheid twijfel ik aan ;)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:35

@gr_roos
Mee eens dat het bij de spring en dressurpaarden ook geen overbodige luxe zou zijn

Janine1990 schreef:
Maar ik weet wél wanneer mijn paard goed in z'n vel zit, en wanneer het gewoon niet lukt omdat het paard niet fit is. En ik weet ook dat ik genoeg mensen om me heen heb die het kunnen zien. De eigenaren van de paarden onder andere. ;)
Als een paard constant en stabiel is in het werk, dan ga ik er niet meteen vanuit dat er iets mis is.

Helaas weten heel veel mensen dat niet en hebben geen flauwe notie van de problemen die hun paard heeft
Mijn schimmel (zie profiel) was ook altijd heel stabiel in het werk maar had behoorlijk wat spier/wervel problemen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:37

ik vind het altijd de "schuld" van de ruiter........ maargoed dat heb ik al tot uit den treure verdedigd, maar mensen willen dat nooit horen, is denk ik te confronterend om onder ogen te moeten zien dat problemen ook wel eens jouw schuld kunnen zijn

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:37

Janine1990 schreef:

Wat betreft sport, dat heb ik dus verkeerd geïnterpreteerd. Ik las het zinnetje: "Geen flauwekul, hij moet 't gewoon doen." Ik dacht dat je daarmee aan de sport refereerde, en daarmee wilde ik zeggen: "Als het niet kan, dan doet het paard het gewoon niet." Maargoed, dat ben je wel met me eens, haha ;)

Kijk dan maar wat meer rond... Het vertrouwen vergaat je vanzelf wel... :\

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 17:38

Babel schreef:
aerdenhout1 schreef:
Het ligt eigenlijk nooit aan het paard......zolang wij als mens er niet op gaan zitten zal hij de meeste problemen nooit tegen komen!

Inderdaad, en daarom vind ik de naam van dit topic ook niet kloppen. Want wanneer een paard daadwerkelijk pijn heeft en daarom een bepaalde oefening niet lukt, dan ligt dat nog steeds bij de ruiter!
De ruiter is dan degene die opmerkzaam moet zijn en moet zien dat het paard pijn heeft en hier iets aan doen. En in veel gevallen zijn er mensen niet kundig genoeg om te zien wanneer een paard pijn heeft, wanneer er een zadel drukt enz.

Dus nee, het ligt zeker niet aan het paard, het kan wel zijn dat er problemen in het paard zitten, bijvoorbeeld in de rug, die ontstaan zijn door dat de ruiter niet opmerkzaam genoeg is.

Ik vind het helemaal niet gek dat mensen op bokt dit eerst willen uitsluiten.
Bovengenoemde oorzaken zijn in heel veel gevallen de oorzaak van het probleem, voor je je dus verder gaat verdiepen in de rijstijl van de ruiter, moet je eerst uitsluiten dat het probleem niet ergens anders vandaan komt.

Ik heb overigens gewoon een passend zadel laten aanmeten op mijn 3-jarige. En als die veranderd moet worden dan komt gewoon de zadelmaker hem aanpassen. Het is dus echt wel mogelijk, maar het is afhankelijk van wat je ervoor hebt.

Ik kan het topic niet meer editten, maar als je een passendere titel hebt, die bij mijn intenties past, zou ik het graag horen, dan geef ik het door aan een mod. Want ik vind het zelf ook een beetje een kromme titel, ik kon het niet beter verwoorden omdat het mijn idee is dat mensen op bokt het probleem dat de ruiter erkend meteen toeschrijven aan het welzijn van het paard...

Wat betreft het zadel: Als er een passend zadel is, waarom dan een nieuwe aanschaffen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:38

KiWiKo schreef:
ik vind het altijd de "schuld" van de ruiter........ maargoed dat heb ik al tot uit den treure verdedigd, maar mensen willen dat nooit horen, is denk ik te confronterend om onder ogen te moeten zien dat problemen ook wel eens jouw schuld kunnen zijn

er zijn genoeg 3 jarige met wervel en spierproblemen en daar heeft nog niemand opgezeten :D
Hoe verklaar je dat dan?
Laatst bijgewerkt door unamie op 30-05-10 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:39

niet goed opfokken of klaar maken voor het werk........... of foute fokproducten. ook fokken is mensenwerk
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 30-05-10 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 17:39

Ayasha schreef:
Janine1990 schreef:

Kijk dan maar wat meer rond... Het vertrouwen vergaat je vanzelf wel... :\

Hmm, ik denk dat ik al wel redelijk wat van de paardenwereld heb gezien, voor een meisje dat pas op haar 8e er in rolde en geen ouders heeft met een paardenhobby...

Vertrouwen, dat heb ik nog steeds bij een groot deel... Laten we het dan maar niet hebben over de omgang tussen paardenmensen...

Ayasha
Blogger

Re: Ligt het nu altijd aan het paard???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:40

De omgang tussen paardenmensen kan men iet boeien. Mensen kunnen zichzelf gelijkwaardig verdedigen.. Maar als ik zie hoe sommige uit onwetendheid met hun dieren om gaan... Om te janken... Nee ik ga er echt niet meer van uit dat iemand zijn of haar verantwoordelijkheid op neemt. :n

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:40

Wanneer jij een 3 jarige koopt en die blijkt een rugprobleem te hebben, dan is het zeker nog niet jouw fout.
Het wordt pas een fout als de eigenaar of ruiter dat niet doorheeft en er niets aan doet. Of erger nog, het wel doorheeft maar zijn kop in het zand steekt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:41

Babel schreef:
Wanneer jij een 3 jarige koopt en die blijkt een rugprobleem te hebben, dan is het zeker nog niet jouw fout.
Het wordt pas een fout als de eigenaar of ruiter dat niet doorheeft en er niets aan doet. Of erger nog, het wel doorheeft maar zijn kop in het zand steekt.

precies :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:41

Biepje schreef:
Ik ben het hier wel met je eens, mijn eerste instructeur heeft ooit heel duidelijk gezegd: "als iets niet gaat, ligt het 99% van de gevallen aan de ruiter". En ik werk steeds met paarden met dit principe indachtig. Krijg ik een paar serieuze bokken, dan is het paard eerder wat fris en had ik hem maar eerst moeten longeren,... Pas als iets stelselmatig is, ik er deskundige instructie bij heb gehad (om het langs de zijkant te bekijken) en het dan nog niet gaat, dan zal ik er iets peutig bij halen.

Als je je paard kent dan weet je dat er iets is met hem of haar. Aan hoe mijn paard loopt voel ik of er iets is, want normaliter doet ze het altijd en doet ze altijd haar best = dus fysio bellen als ik iets voel. En als iets niet wil omdat ik het niet kan of verkeerd doe, dan weet ik dat ook heel erg goed. Stukje ruitergevoel denk ik......... En nooit te lang wachten, dan verpruts je alleen maar meer.

ChirooHeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:43

Janine1990 schreef:
Ik zeg dat je een zadel niet moet gaan aanpassen op een 3-jarige.
Zadels opvullen naar de rug van een paard vind ik absoluut verkeerd en ik ben van mening dat je daarmee problemen omarmt.

Een 3-jarige kan je een passend zadel bieden, maar een 3-jarige ga je geen zadel op aanpassen.

@Janine1990: Bedoel je dat de rug van een 3-jarig paard zich aan moet passen aan het zadel of lees ik dat verkeerd? Dan werk je rugproblemen juist in de hand. Er is mij een poos geleden door een zadelmaker geadviseerd een zadel voor mijn onbeleerde 5-jarige merrie aan te laten meten en die elk half jaar te laten nakijken of het nog past op het paard. Pasvorm van een zadel is zo ontzettend belangrijk voor de rug van het paard.

@Unamie: wat dacht je van rondrossen in de wei en valpartijen in de opfok/wei. Ook te weinig beweging (hele dag op stal).

Jemig wat gaat het hard hier... :+

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:43

KiWiKo schreef:
niet goed opfokken of klaar maken voor het werk...........

Niet goed opfokken hoe doe je dat?? :D

Geen hengst laten?
Niet met andere hengsten spelen?
Niet naar buiten ivm uitglijden ?
Niet de een box want dan kunnen ze vastliggen?
Niet vastzetten ivm hangen?
Niet in de sloot laten vallen (van eruit takelen knappen ze ook niet op)
Niet vervoeren ivm ongelukken?

klaar maken voor het werk is in jou ogen een jong paard uit te land trekken en beleren zonder dingen uit te sluiten??
Krijg je geen los paard van 8-)
Laatst bijgewerkt door unamie op 30-05-10 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 17:45

Ayasha schreef:
De omgang tussen paardenmensen kan men iet boeien. Mensen kunnen zichzelf gelijkwaardig verdedigen.. Maar als ik zie hoe sommige uit onwetendheid met hun dieren om gaan... Om te janken... Nee ik ga er echt niet meer van uit dat iemand zijn of haar verantwoordelijkheid op neemt. :n

Ik denk dat wij ons dan in andere kringen bevinden, ten opzichte van elkaar...

Ja, ik kan me er in vinden als ik even dit idiote voorbeeld mag noemen.
Ik heb een buurman, hij is op 6 mei in Man Bijt Hond geweest (voor degenen die mijn plaatsnaam nog kunnen matchen met die griezel). Hij heeft wat paarden, twee jaar geleden een fries veulen. Als die jonge friezen niet op tijd hun entingen krijgen, krijgen ze snel last van gosh, hoe heet die ziekte ook weer?? Weet het niet. Na drie weken antibiotica werd het nog niet beter, hij heeft veulen dood laten creperen. Vervolgens vroeg iemand ernaar en vertelde hij dat hij het veulen even had open gesneden, het was geen hartworm o.i.d. Dus tsjaaah... Die vent is gek, sowieso, maar dit vind ik een voorbeeld van geen verantwoordelijkheid nemen.
Daarentegen zie ik heel veel goede dingen nog...

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:46

Janine1990 schreef:
Ik denk dat wij ons dan in andere kringen bevinden, ten opzichte van elkaar...

Kom jij nooit op wedstrijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:47

Janine1990 schreef:
Nog een voorbeeld, een paard dat in een bepaalde oefening (bijv. schouderbinnenwaarts) wat onregelmatig is, hoeft niet helemaal verkeerd te zitten, dat kan ook een gebrek aan ondersteuning door de ruiter zijn.

Sorry hoor maar wat een onzin, een paard hoeft niet ondersteund te worden als hij of zij loopt, het is toch geen oud wijf met een rollator ? Als je het goed doet geef je de hulp voor schouderbinnenwaarts en that's it, dan loopt ie een regelmatige schouderbinnenwaarts, tenzij.........