Liever een TE actief paard of liever een wat slomer paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 21:04

Ik herken mijn paard heel erg in jou verhaal ts. :)) Toch denk ik dat je bij een paard die niet vooruit te branden is harder moet werken. Nee geef mij maar mijn kleine meedenkende race monster. :)

DeniesRos

Re: Liever een TE actief paard of liever een wat slomer paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 21:08

Geef mij maar een te actief paard.
Leef er nu al bijna 2 jaar mee en bevalt me echt veel meer dan een sloom paard.
Alhoewel mijn paard(ja een fjord) meestal te veel actief is, laatste tijd gaat het al stukken beter.

Ik vind dat een actief paard het sneller in zich op neemt tijdens de training. :D

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 21:12

Ik ben geen wereld ruiter en ben zelf ook vrij druk....toch liever een voorwaarts paard dan een slome.Zou me er helemaal aan kapot ergeren.
Mijn merrie werkt ook heul graag maar als ik haar dan op twee vingers kan rijden en ze luisterd eindelijk naar mij...
HEAVEN <3

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 21:15

Mijn pony is ook te actief, ik moet haar vaak inhouden, maar dat vind ik fijner dan een paard dat je voorwaarts moet rijden. Met lessen kreeg ik de galop al redelijk onder controle, de draf en stap gaan nu wel op mijn tempo. Als ze hengstig is dan is ze soms dus wel slomer en daar kan ik erg slecht tegen.

nelboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 21:18

Ik persoonlijk heb liever een paard dat meer vooruit gaat want dan kun je volgens mijn mening meer oefeningen in draf doen en dat doe ik liever dan in stap maar ik snap het wel dat het ook vermoeiend kan zijn als je paard de heletijd trekt in een slechte bui. ;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:26

Mijn merrie is een loperig type, dat is ook het type waar ik normaal voor ga. Maar als ze me zou willen gaan negeren komen er toch eerder zwaardere maatregelen dan dat ik mijn spierballen verder ga trainen. Buiten wil ze nog wel eens wat harder dan ik wil (understatement) en als het echt vervelend wordt hang ik een duitse hackamore om haar neus. Paardrijden is geen krachtsport en ik weiger met haar een potje touwtrekken te gaan doen. Overigens is ze in de bak nu heel licht te rijden, maar het heeft wel wat werk gekost. Zij kickt ook op de zwaardere dressuuroefeningen.
Onze ruin is een flegmatieker paard, hij is nogal gemakzuchtig en toen we met hem begonnen heb ik me daar best aan geergerd. Ondertussen is hij heel prettig te rijden, je moet hem even overtuigen dat je het meent en dan werkt hij ook op vrij lichte hulpen. Bij hem rij ik in de bak altijd met een dressuurzweep, soms moet je die een keer gebruiken, vaak ook niet.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:29

Ik denk dat het helemaal aan je ambities ligt.. Zo heb ik 2 verzorgfriezen, de ene is vrij langzaam maar als je zelf gewoon lekker actief bent neemt hij het over, hij is meedenkend maar niet te actief. Ik vind dit een geweldig fijn paard omdat ik zelf ook rustig ben. Ik rijd soms recreatief lekker met neckrope en zonder zadel, doe actief aan vrijheidsdressuur etc. Met een wat langzamer paard vind ik dit heerlijk!

Ook rijd ik af en toe die andere die echt wel actief is maar daar zou ik nooit met neckrope opstappen, terwijl ik dat super fijn vind. Geef mij maar een iets slomer paard, past beter bij mij en kan ik beter mee over weg. :)

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:31

Ik ga altijd liever voor de iets actievere. Vindt het altijd fijn om te werken naar een ontspannen paard en dan heb je bij die felle beestjes toch een wat grotere uitdaging ;)

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:35

Ik kan zelf niet overweg met te actieve paarden, daar word ik weer nerveus van en dat werkt niet :Y) mijn pony is meer aan de trage kant maar ik leer wel steeds sneller 'm enthousiast te maken :) hij ontspant gigantisch snel dus dat vind ik weer erg prettig. Wel is hij van het soort: als je niet blijft opletten ga ik weer drie tempo's langzamer..

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:37

Ik heb een heel rustig relaxed paard maar als ik echt met de training begin wordt ie lekker fanatiek.
Perfect paard dus :D

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:39

Ligt eraan wat ik wil doen :P Maar met dressuur heb ik liever een paard wat iets te sloom is, zo'n dier is makkelijker actiever te maken dan een paard wat te actief is.

Erna_Johnny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:42

Ik vind zelf paarden die er gewoon wat tussen in zit ;)
Zoals mijn pony die is meestal gewoon lekker rustig,
Maar met rustig bedoel ik wel van die ie gewoon wel vooruit wil enzow je kan er gewoon alles mee doen wat je zelf wilt
maar als ie wat drukker is schiet ie er soms wel in galop vandoor en bokt ie wel eens enzow

Van dat soort pony's hou ik ;)

Groetjes Erna!!

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:44

Dat moet ik er trouwens wel even bij vermelden: Paarden die extreem druk zijn in de omgang kan ik nou echt helemaal niet hebben! :P
Wordt ik zooo gefrustreerd van...

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:48

die van mij is erg voorwaarts en gaat het liefste hard, maar er is super aan te rijden. Ik heb haar nu een jaar en ze blijft steeds rustiger in haar lopen :) Maar nog steeds voorwaarts, soms denk ik ook wel eens geef mij maar een slome die je vooruit moet rijden. Maar als het dan een keer warm is en ze is sloom dan vind ik het niet meer leuk ;) Dus ik ga voor te actief..

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:54

Mijnes neigt eerder naar het 'slome' kant, maar dat wil niet zeggen dat ik haar naar voor moet drijven met zweep of spoor. Het is gewoon consequent zijn met aandrijven. Als ik mijn been lichtjes aanspan, wil ik een onmiddelijke reactie. Zo niet, krijgt ze een seconde erna 2 hakken in haar buik. Omdat ik nu de meeste ervaring heb met slomere/flegmatieke paarden, zou ik ook eerder terug voor zo'n type paard kiezen.

rimini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 12:00

Lieve te actief, daar kan je wat mee en er zijn zat oefeningen om te ontspannen. Ik wil een paard niet vooruit moeten branden..

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 12:18

Als ik moet kiezen kies ik absoluut voor actieve paarden. ;)
Met slome paarden heb ik helemaal niks, en raak ik gefrustreerd. ;(
Zelf heb ik 2 vrij actieve dravers, heerlijke dieren om te rijden. <3
En een wat rustiger paardje, maar absoluut niet te sloom gelukkig. :D

Gwen09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 12:24

Dit komt me echt zo bekend voor! Ik rijd nu ongeveer 1 jaar zo goed als vast zo'n 3x per week een ex-endurancepaardje (10 jaar gedaan) van de manege. Hij kent alleen maar voorwaarts en kan de hele dag doorlopen. Echt energie voor 10! Zelf vind ik een actief paard erg prettig, ik krijg er zelf ook energie van :). Liever dan een sloom paard. Ontspanning werken we altijd aan, soms lukt het ontzettend goed, maar soms ook wat minder! :+

En van die blaren ken ik ook! Ik kan ook echt absoluut niet zonder handschoenen rijden, anders liggen ze gegarandeerd helemaal open daarna! :(

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 12:26

Mijn instructrice had het er gisteren nog over. Ik reed met mijn wat slomere paard in de bak met een heel hyper paard. Mijn paard was heel rustig ondanks allemaal enge dingen, als mijn paard iets moeilijk vindt gaat hij slomer dus van draf ineens stappen of gewoon slomer draven. Dat andere paard gaat dus racen. Ik kan met een lang teugeltje rijden en al en het enige is ik moet consequent zijn in been geven en niet steeds kleine schopjes ofzo. Dat andere paard is zo hyper zodra je die teugels lang laat is die weg, terwijl volgens mij bij nageven je juist de druk van de teugels af moet halen. Maar met een 'sloom' paard rijden is ook hard werken, om hem toch voorwaarts te houden is nog knap lastig. Ik heb liever een rustige naar mijn idee vul ontspannender en bovendien lekkerder buiten, ook zal die van mij niet snel een race rondje doen dus je weet waar je aan toe bent. Als hij wel eens een drukke bui heeft vind ik het voor een mkeertje leuk maar ben ik blij als hij weer zichzelf is.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 12:31

ik heb er 3 staan,
1 heel actieve
1 normale,
1 hele luie.
ik heb toch liever de actieve dan de luie,
ik erger me rot eraan als hij zo sloom uit zijn ogen kijkt en traag beweegt.
hij krijgt haver 2 scheppen plus pavo explosief ,en nog niks daar,
terwijl hij 3 jaar is,ben hem aan het inrijden,
het is de bonte onder in mijn profiel,
de actieve is mijn draver die loopt te graag,
maar daar heb ik niks bij nodig geen sporen geen zweep helemaal niks,
als ik op hem rijd ben ik echt lekker aan het werk,ik kan zijn energie omzetten in werken,
maar die luie kan ik eigenlijk niet veel mee,
ik ben alleen maar bezig hem na voren te rijden.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 12:38

Ik heb ook liever een vlot paard :j. Mijn pony is ook echt een druktemaker, lekker sensibel en flink voorwaarts. Echt heerlijk rijden als je dr aandacht bij je hebt (dat valt niet altijd mee, juist omdat ze zo sensibel en hittepetitterig zijn :P).

Ik denk zelf dat een te actief paard geestelijk zwaarder is dan een sloom paard. Daarentegen is denk ik een sloom paard lichamelijker zwaarder dan een te actief paard. Ik ben inderdaad altijd bezig met mezelf, ontspannen, los laten, rustig lichtrijden. Dan komt ze wel terug en als ze dan eenmaal terug zijn kun je ze met je been dat te actieve over laten zetten tot echt actief lopen. Dat rijdt super! Maar kost veeeel energie (geestelijk :P).

Hilde_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 12:41

Je hebt niks aan een paard die zo gigantisch heet is dat ie gewoon nergens mee bezig is dan alleen met zichzelf en je hebt niks aan een paard die uit nature geen zin heeft om te lopen.
Geef mij maar een paard die bewerkbaar is. Op momenten dat je hem wat heter wil maken dat dit gebeurd en als je zelf weer rust inbrengt dat ie dan ook weer de rust herstelt.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:03

Zelf heb ik ook een erg actief paard, maar hoe actief hij ook is, hij moet wel gewoon blijven luisteren en lopen op het tempo dat ik aangeef.
Krijgt genoeg kansen om zijn energie te uiten, en het is ook fijn dat hij zo voorwaarts is, maar ik vind wel dat een paard moet weten wie er de baas is en hoever hij/zij kan gaan.

Daarnaast is er natuurlijk wel een verschil tussen een actief of een enthousiast paard.
Mijn paard wil graag zoveel voor je werken, waardoor het soms er heel druk uitziet terwijl hij gewoon overdreven doet. :))

Met een sloom paard is in sommige opzichten echt niks te beginnen, wel is het ideaal voor beginnende ruiters of mensen die graag een rustig ritje maken.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:06

Hangt van de ruiter af.
Ik heb liever slim en lui dan dom en loperig.
Slim snapt dingen sneller en je kunt ze prima vooruit rijden. Heb je ze aan het been dan vind ik dat veel fijner. Ik ken ook iemand die enorm de pest heeft aan type slim en lui ;)

Paard98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:08

Ik heb liever een te actief paard, dan een sloom paard.