Hoe rij je goed los?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 14:56

Volgens mij bestaat 'poll flexies' niet eens? Heb het opgezocht op google en bokt, maar kan er niks over vinden....

Ik stap de eerste 5/10 minuten eerst aan een lang teugeltje zo laag mogelijk los. Eerst aansingelen en dan pak ik de teugels op en ga draven. Silver vind het erg moeilijk om aan lange teugel in te draven, steekt dan haar hoofd naar voren ipv naar beneden...Tijdens het draven rijd ik figuren, of rechte lijnen. Net waar ik zin in heb en hoe zij aanvoelt. Ook neem ik nu de laatste tijd slingertjes mee. Rij dan slingertjes van +- 1/2 meter, links en rechts. Hierdoor buig ik haar hals, is eigenlijk te overdreven. Dit gebeurt zonder te trekken. Doordat ik haar hals buig, word ze losser in haar hals en lichaam en op het bit. Minder vasthouden, sneller reageren op aanwijzingen, terwijl ik alleen mijn hand 1cm naar achter doe. Ook ontspant ze meer. Merk dat ze hier ook minder snel van gaat rennen.

Ze heeft namelijk nog wel eens de neiging om als tegenreactie op mij, heel hard te gaan draven, vaak onregelmatig met huppeltjes. Dit gebeurt als ik dus ongelijke druk op teugels heb, geen aanleuning is of, wat vaker voorkomt, dat ze teveel op 1 schouder wegloopt. Door de slingertjes breng ik haar uit evenwicht, loopt ze niet steeds op 1 schouder en komt zij weer terug. Bij het inrijden doe ik dit ongeveer 5 minuten, daarna alleen als het nodig is.

myquitte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 15:08

mijn fjord is 14 jaar, en nog nooit eerder echt dressuurmatig gereden. nu krijgen we echt dressuurles, en het gaat heel goed. maar omdat we dus nog steeds op laag niveau zitten, werken we bijna alleen maar aan het loswerken. in het begin stap ik haar gewoon op een lange teugel in, linksom en rechtsom. maar ik pak haar na een paar rondjes al op naar de draf, omdat ze in de stap niet echt goed door komt nog. de draf doe ik dit ook, aan de lange teugel, en vraag haar haar neus heel laag te houden, ze rugspieren worden er mooi los door. dan ga ik wat voltes rijden, en een keer galop nemen links en rechts om. dan neem ik haar terug, probeer haar wat meer op te pakken en dan draaf ik aan. dan gaan we slangenvoltes, gewone voltes rijden en ik heb er een nieuwe opdracht bij, t opzij gaan voor je binnenbeen, maar ook van de hoefslag af voor t buitenbeen... en hier moet haar achterhand ook mooi meegenomen wordn, en wat rechter blijven, geen stelling vragen. zo worden haar schouders wat meer los, en wordt ze wat actiever van achteren. dit omdat dit nog moeilijk is.
ja en dan zijn we al wat verder in de training, en pak ik de galop erbij. daar moet ze nog nageeflijk in worden. dat is ngo hard werken, dus daar kan ik nog nix over zeggen. daar zijn we nu zo'n beetje.
en als we klaar zijn, dan laat ik haar uitdraven aan de lange teugel, 1 of 2 rondjes, en dan mag ze terug in stap, en dan stappen we uit op t harde.

sylblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 15:15

ik rij me paard lang en laag in in het begin veel stap werk zoals voltes slangevoltes en dan begin ik de draven het draven gaat af en toe tot echt heel ontspanne aan ook veel voltes en heel laag en dan lekker galopperen een paar keer an handveranderen en dan begint het echte werk maar eerst even stappen..

laurakusjexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 12:17

losrijden begint bij de stap.
Gewoon even 10 minuutjes stappen(licht natuurlijk aan je paard hoelang)
en daarna rustig beginnen met wat voltes en wendingen in de draf.
Gallop maakt je paard lekker los. rechts en links om even een rondje galloperen en je zult merken dat je paard meer voorwaarts is.
groetjes laura :)

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 12:25

Bij mn huidige paardje stap ik eerst 5 minuten echt los met lange teugel waarbij hij zelf eventjes uit kan maken waar hij z'n hoofd houdt. Ik maak dan alleen wat grote voltes en gebroken lijnen. Daarna beginnen we met voltes verkleinen/vergroten, slangevoltes, schouderbinnenwaarts, dit alles nog met een behoorlijk lange teugel, maar wel met contact. Dan draaf ik ongeveer na 5/10 ( ligt aan de temperatuur en zijn gedrag op dat moment ) met lange teugel en laat hem lekker halsstrekken en voltetjes en gebroken lijnen maken, dan galopeer ik nog 2 rondjes ongeveer op elke hand en dan is hij goed los. Dan pak ik hem rustig in stap op en beginnen we aan het echte werk. In totaal ben ik er denk ik zo'n 20/25 minuten mee bezig.
Vergeet niet dat de cooling down ook belangrijk is.

Hoe je een paard losrijdt hangt ook verschrikkelijk van het paard af, de een moet je eigenlijk zo snel mogelijk oppakken, de ander heeft wat meer tijd nodig. De een moet galloperen en de ander weer niet. Heel erg verschillend, dus de opwarmmethode van iemand hoeft niet perse voor jou paard te werken.

dmuts

Re: Hoe rij je goed los?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 10:45

Ik stap eerst aan een lang teugeltje, waarna ik m laag instel, (lang laag) en dan lekker rondje draven, veel voltes en slangenvoltes.
daarna iets oppakken, en een rondje galop

Nadia_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:57

Eerste 5 minuten aan een lange teugel stappen, wel met een redelijk tempo erin. Daarna nog een kleine 5 minuten met de teugels op maat lopen en wat gebroken lijnen rijden. Nog wat rondjes draven met veel voltes en bijv. gebroken lijntjess en niet 'simpel' van hand veranderen door gewoon over te steken maar een rechtsomkeerd of van hand veranderen d.m.v. een S. Nog stukjes galopperen met veel overgangen naar stap/draf en dan 1 of 2 minuten voor ik de ring in mag stappen, gewoon voor de zekerheid.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 16:53

Wat ik apart vind is dat ik hier van zoveel bokkers lees dat iedereen lang, laag en diep begint, maar bijv. op wedstrijdterrein (en heb inmiddels al heel wat wedstrijden gereden) noooooit mensen lang en laag zie losrijden. Dit geldt ook bij ons op stal; niemand rijdt lang en laag los. Maargoed, dat terzijde. :+

Ik stel mijn 5-jarige een fractie ronder in met losrijden. In stap (losstappen ca. 15 min) wisselt wat ik doe; soms gewoon eenvoudig stapwerk en als hij praatjes heeft zet ik 'm al aan het werk m.b.v. travers (op de volte) etc. Dan met aandraven zorg ik dat ik een heel rustig tempo heb in het begin waar hij een fractie ronder wordt ingesteld. Met losrijden ben ik puur bezig tempocontrole te krijgen, vanuit de ontspanning naar de aanspanning. Dit via eenvoudig werk op voltes en rechtuit. Dan galopje erbij en ga ik 'm in galop wat meer aan het werk zetten door de voltes wat meer te sluiten, stukken weg te rijden en weer op te vangen, extra opvangen om ook zo tempocontrole te krijgen. Hij moet op mij wachten. Uiteraard bewaak ik wel de activiteit en de drang naar voren. En uiteraard mag 'ie ook niet achter m'n been kruipen. Ik zorg er dus wel voor in het langzamere tempo in draf, dat hij actief blijft en zoek ik wel het achterbeen op (dit voornamelijk in de hoeken en op de volte).

Na het losrijden een paar rondjes stappen en dan gaan we wat oefeningen rijden. En dan trek ik niet z'n kop erop, maar biedt hij n.a.v het losrijden de oprichting al meer zelf aan zonder zich op te drukken.

Dan moet ik 'm echt aan het werk te zetten om z'n aandacht erbij te houden en ervoor te zorgen dat ik 'm niet uit elkaar laat vallen. Dus SB, travers, voor de gein een draf- (en soms galop-) appuyement, keertwendingen in stap, overgang stap-galop en galop-stap, contragalop, etc.

klumpkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 21:01

Ik ben van mening dat een paard eerst ontspannen met lekker los teugeltje warm gereden moet worden. Goed warm in de spieren en lekker ontspannen ga ik hem meestal oppakken. Ik ben ook heel erg van de overgangen.. daar worden ze fijn van aan het been en goed oplettend..

x__Danielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 21:04

Ik begin ook altijd lang laag in de stap, dan pak ik m steeds meer op veel voltes en 8en, daar word die altijd lekker los van, dan draven en dan wilt die altijd heeeel hard werken. Op wedstrijd doe ik vaak niet lang laag beginnen, wel zoveel mogelijk onspannen maar omdat die altijd zo gespannen is in het begin en alles wilt zien moet ik hem er wel goed bijhouden.

klumpkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 21:07

oh jawel, mijn paarden rijd is op wedstrijd zoveel mogelijk hetzelfde als dat ik thuis doe.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 14:14

Ik rij een 9-jarige die ik train op B/L-niveau.

Ik start meestal met een paar minuten los stappen maar draaf vrij snel aan (hij komt niet van stal af). De eerste 10 minuten heb ik nauwelijk teugelcontact en ben eigenlijk alleen maar voorwaarts aan het rijden, op beide kanten en in alledrie de gangen. Waar hij zijn hoofd laat vind ik op dat moment onbelangrijk, ik wil dan puur dat de motor het van achteren doet en dat hij reageert op mijn zit- en beenhulpen, en op eigen benen loopt. Als hij lekker warm gelopen is begint hij zelf wat te briesen en te zakken in zijn hals/hoofdhouding.

Dan neem ik hem terug naar de stap en pak in een rondje ofzo mijn teugels meer op maat. Dan begin ik met lekker voltes draaien, wat sluiten en openen en probeer de hals lang en laag te houden. Daar ben ik zo'n 5 minuten mee bezig.

Daarna pak ik hem wat meer op en ga wat meer buigen (in stap nog steeds). Dus wat meer stelling vragen beide kanten op, schouder voor links en rechts, soms wat halthouden en weer achterwaarts. Daarna draaf ik aan en bouw hem weer wat meer op, wat voltes openen sluiten en daarna weer goed rechtrichten.

Daar ben ik ongeveer 10 minuten mee bezig, dan galopeer ik aan. Daarbij pak ik wat tempowisselingen en overgangen mee, lekker afwisselen met voltewerk en rechtuit. Dan terug naar de draf en wat hoger instellen. Dan begin ik meestal pas aan 'het echte werk' :P dus wat pasjes wijken of wat schouderbinnenwaarts.

Dat doe ik dan eigenlijk in alle gangen, wissel stap/draf af met een rondje galop, en varieer ook veel in hoofd/halshouding. Ik stap niet echt met lange teugel tussendoor, ik bouw hem wel af met halsstrekken. De laatste 10 minuten stap ik lekker buiten uit met een zweetdeken erop.

Ik ben zonder het uitstappen (dat is meer een verkort buitenritje) drie kwartier in de bak bezig, max. Ik rij eigenlijk nooit langer om hem lekker fris in zijn kop te houden. Daarvan besteed ik dus eigenlijk het grootste gedeelte (een half uur) aan loswerken en de basis erin houden. Ik ben feitelijk maar een kwartiertje echt oefeningen aan het rijden als je het zo wilt noemen.

Buitenritten doen we toch zeker 2 keer in de week, dan gaan we 1 tot 2.5 uur naar buiten, lekker ontspannen en galopperen door het water :)

Liesyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 09:43

Heel veel 8tjes rijden!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 20:31

Ik laat d'r eerst altijd even een rondje door de bak stappen aan een lange teugel, dan pak ik m'n teugels erbij en stel ik d'r laag in, ga ik wat voltes rijden beiden kanten op en andere figuren, net waar ik zin in heb. Vervolgens stel ik d'r net wat hoger in en ga ik voltes openen en sluiten, pasje opzij etc. Dan moet ze weer wat meer naar beneden lopen en draaf ik aan, rijd ik wat figuren en doe hetzelfde als ik in stap al gedaan heb.

De galop neem ik nog niet mee met het losrijden omdat ze daar nog heel veel moeite mee heeft.

Van tijd heb ik trouwens géén idee en ik wissel heel de training af van hoofd/hals houding.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 21:28

Eerst deed ik 1x per week een vol/anderhalf uur losrijden;
Eerst 10 minuten instappen aan de lange teugel en dan een heeeeeel klein beetje korter en neus eruit maar wel een beetje laag, dat er net een knik in zijn hals zit. Paar rondjes verder neem ik hem nog een stukje korter (bijna niet te zien) zodat er wat meer een knik in komt, maar nog steeds voor de loodlijn. En zo gaat het verder totdat ik hem rond en kort heb, maar niet hoog in de hals. Veel stelling (al vanaf het begin) en dan zijn wel al 20 minuten verder.
Dan in draf weer opnieuw beginnen en zo werk ik dan omhoog en duurt ook weer een half uur en dan de galop precies hetzelfde voor 10 minuutjes. Merk ik dat het goed gaat, pak ik hem langzaam op totdat hij helemaal opgericht is en doe ik nog wat zijgangetjes en klaar.

De rest van dressuurtraining;
10 minuten instappen aan de lange teugel en langzaam wat oppakken en veel stelling (echt veel, mijn paard is heerlijk los in die dingen) en steeds korter nemen zodra het goed gaat. Dan heb ik hem kort en rond en pak dat steeds hoger. Dan heb ik hem opgericht, maar wel veel te rond en zo buig ik hem lekker door en doe wat zijgangen en dan steeds meer die neus eruit. (taktiek geleerd van clinic van Alex van Silfhout) En dan begin ik M dingetjes te doen en in galop altijd even wat werkpirroutjes om die kont er wat meer onder te krijgen en doe ik eigelijk ook alle Z dingen behalve galopwisselingen. Dit doe ik allemaal om hem er goed bij te houden en hem lekker los te maken in zijn lijf waardoor het rijden ook beter gaat, zo rijd ik hem ook los.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 11:21

Ik rijd zoiezo aan de hand van het Skala der Ausbildung, maar houden ons op het moment in de gehele training vooral bezig met takt en 'losgelassenheit', en op het einde van de training echt de aanleuning erbij halen. Om de takt en losgelassenheit met losrijden te bereiken, rijden we veel tempo wisselingen, overgangen, en véél voltes, slangevoltes, gebrokenlijnen etc. Op het moment dat het paard fijn aan het been is, goed los laat en zich qua hoofd/halshouding op elke plek laat zetten die ik graag wil, gaan we terug even stappen waarnaar we verder gaan, en de aanleuning er bij pakken. Maar da's geen losrijden meer. ;)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 11:31

Ik begin met losse teugel rond te stappen, zowel linksom als rechtsom. In deze eerste paar minuten concentreer ik me vooral op mijn eigen houding en zit en controleer ik of ze netjes aan het been is. Ik rijd alleen grote manegefiguren.
Na een minuut of 5 neem ik de teugel aan en probeer aanleuning te krijgen maar wel superlicht gewoon kijken of ze die wil nemen, niets forceren, ze moet het zelf aanbieden. Meestal meteen of anders na hooguit 5 minuten neemt ze die aanleuning en 'valt haar hoofd op de grond'. Als ik dus zo met volledig lange lage hals goede aanleuning heb, draaf ik aan en in draf pak ik haar dan op.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:19

Mijn haflinger laat ik eerst lang en laag instappen, dus dat ie mooi ontspannen over de rug kan komen en vrij is
in het schouder. En zijn passen dus kan veruimen.

Mijn andere ponykruising pak ik meestal gelijk op.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:28

Even een paar rondjes stappen, ong. 10 minuutjes, daarin ook een beetje draven en dan mag hij zelf zijn hoofd-halshouding uitzoeken, maar wel netjes met aanleuning, meestal kropt hij zichzelf dan wat op. Dat even 1 of 2 rondjes, dan lekker laag en rond, veel figuren en overgangen in de gang zelf (verzamelen en verruimen(. Als hij los is begin ik pas met overgangen naar stap of galop, anders wordt hij stug aan de voorkant.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 09:52

ongeveer tussen de 5 en 10 min in stappen met een lange teugel, daarna oppakken en aan het werk ;) zo doen ze dat allemaal bij mij op stal. en ze rijden van b t/m Z1 dressuur en b t/m M springen.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 09:53

ongeveer tussen de 5 en 10 min in stappen met een lange teugel, daarna oppakken en aan het werk ;) zo doen ze dat allemaal bij mij op stal. en ze rijden van b t/m Z1 dressuur en b t/m M springen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 10:51

Als ik bij ons in de vereniging kijk, moet ie binnen een half rondje aan de teugel..

lovehannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 21:12

Voorwaarts rijden en dan komt het allemaal vanzelf.

paardenfanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 10:31

veel voltes enzo, stelling en buiging

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 11:14

Eerst op beide kanten een aantal ronden in stap, gewoon rechtuit. Dan langzaam oppakken en wat voltes en slangenvoltes. Een paar keer halthouden en wegstappen en dan ben ik zo'n 10 minuten verder en dan begin ik met draven e.d.