wanneer is iets bevestigd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 22:00

DendroFleur schreef:
Voor mijn gevoel is iets bevestigd als er op dezelfde hulp, dezelfde reactie komt. Als je begint met een paard kan bijv galop bevestigd zijn als het paard reageert door in de juiste galop aan te springen. Ben je echter verder met de training dan ga je hogere eisen stellen en wil je dat het paard ook in balans aanspringt en daarbij in aanleuning blijft. Weer verder in de training, moet het op het achterbeen blijven en wil je ook op een rechte lijn aan kunnen springen.

Voor mij is de term "bevestigd" dus afhankelijk van het nivo dat je rijdt. Eigenlijk is dit dus steeds in ontwikkeling, van reageren op je been tot voorwaarts gaan, tot meer impuls, tot meer verzameling.

Als je spelenderwijs met een jong dier hogere oefeningen mee neemt, lijkt me dat geen probleem. Maar verwacht dan geen perfecte oefening maar alleen een reactie op een aanwijzing. Wees blij als de achterhand iets naar binnenkomt maar verwacht geen travers.

ja precies waar ik heenging ( maar ik kan hier niet zo simpel neerzetten, ik heb daar dan weer een halve pagina voor nodig :P )

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 15:39

abeltje_xx schreef:
jij lijkt me iemand die daar veel strenger, veel gecontroleerder mee is dan ik ( correct me if I'm wrong )

Strenger weet ik niet, maar misschien wel bewuster en gestructureerder (de laatste jaren dan hoor ;) )

abeltje_xx schreef:
maar dat werkt niet voor mij ( chaoot en warhoofd dat ik ben) en ook niet voor mijn paardje. en op de manier waarop we nu trainen heeft ze er plezier in en doet ze graag wat ik wil.

Volgens mij is een paard vooral gebaat bij duidelijkheid in wat je nu precies van hem wil. Als je zelf chaotisch en warrig bent lijkt mij dat niet plezierig voor je paard....

abeltje_xx schreef:
ik weet nooit wanneer iemand we nou wel of niet begrijpt op zo'n forum en zeker met zo'n technisch verhaal als dit is dat toch een handicap voor mijn gevoel.

Tsja, dat is altijd lastiger achter de pc :D

abeltje_xx schreef:
mag ik trouwens zo brutaal zijn om te vragen hoe jij je training praktisch indeelt?

tuurlijk :D Ik heb geen vaste indeling in de zin van eerst zoveel minuten loswerken, zoveel minuten linksom, rechtsom etc. Mijn ene paard is de andere niet en de ene dag is de andere ook niet. Bovendien ontwikkelen mijn paarden zich (en ik zelf ook, dat is tenminste de bedoeling :+ ), en zal ik mijn training daar iedere keer op aan moeten passen. Mijn uitgangspunt is in ieder geval dat bij alles wat ik doe ik de basisvoorwaarden probeer te behouden. Dat is in het gewone rijden al moeilijk genoeg. Bijvoorbeeld het rijden van overgangen en tempowisselingen. Zodra ik een overgang van galop naar draf wil, rijd ik mijn paard eerst terug. Dan probeer ik de tact, aanleuning, ontspanning, impuls etc goed te bewaren. Als ik denk dat dat het geval is zet ik de overgang in. Als ik voel dat ik iets verlies dan rijdt ik weer naar voren. Ga ik de boel eerst weer herstellen en dan probeer ik het opnieuw. Ik kan 100 overgangen rijden, maar als ik het niet op die manier doe, dan heeft het weinig nut. Idem voor zijgangen. Iedere keer probeer ik de grens van mijn paard zijn kunnen op te zoeken, zonder hem er echt overheen te pushen.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 19:39

dan trainen we toch niet zo heel verschillend, het voorbeeld wat je nu beschrijft is heel herkenbaar.
alleen beschrijf jij ook dat je het hele rijtje langsgaat ( takt, impuls enz) en dat doe ik niet bewust. ik wil een overgang rijden en als ze ''goed'' voelt dan rij ik em en voelt ze niet "goed" dan rij ik haar door tot ze dat wel is en dan probeer ik opnieuw.
dat is ook meer wat ik bedoel met chaoot en warhoofd, ik kan niet al die voorwaarden aflopen en dan iets doen. ik ga dan veel te veel nadenken en daar wordt mijn rijden heel rommelig van.
mijn instructrice(s) moeten me dat ook wel eens vertellen bij het rijden. wanner ze iets van me vragen ben ik meteen van het: ja maar waarom dan? en hoezo op die manier? en als ze nu zo aanvoelt wat doe ik dan?
dan moet ze ook wel eens zeggen: hou je mond en rij die oefening.
en dan gaat het eigenlijk veel makkelijker.
merk ook dat mijn paardje er een beetje krabbelig van wordt en meer vasthoud als ik op die manier ga rijden. en dat ze fijner is als ik het "op gevoel" doe. nou dan is voor mij het probleem opgelost, dat is fijner dus dan rijden we zo.

dat is voor mij trouwens een verschil daartussen en consequentie, want als ik niet consequent met haar ben dan neemt ze een loopje met je.

ik hoop dat het duidelijk is, want vooral met het laatste stuk weet ik niet of ik de boodschap goed heb overgebracht :=

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:41

FaberSmid schreef:
Vandaar steeds het duits erbij halen, zo schrijven en spreken? Van oorsprong zou u beter moeten weten, nederlands is van frans afkomstig hoe verklaard u dan het duits?
Het gaat niet om of ik u wel of niet doe begrijpen, in jip en janneke taal of ratjetoe van talen zonder vaktaal. U schrijft iemand de les voor en zelf bevindt u dat ook al onaangenaam als iemand u aan doet aanschrijven? Het is fout opgenomen zoals u dat schrijft, zie de fouten door de geschiedenis, herkomst en talen te onteren. Het wordt een ratjetoe jip en janneke taal alles mag en is goed?

Geen reactie?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:32

Ik geloof dat iedereen, ondanks alle gesproken talen, elkaar helemaal goed verstaat.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:04

setteke schreef:
Ik geloof dat iedereen, ondanks alle gesproken talen, elkaar helemaal goed verstaat.

Denkt u dat werkelijk?
Wanneer ik hier zo lees is het net Babylon.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:05

En toch professor zit er een kern van waarheid in, denkt u maar eens terug aan de tijd dat militair duitsland, frankrijk en nederland bijvoorbeeld contact hadden? Maar ieder blijf bij zijn rijden en maakte er geen ratjetoe van zoals nu wel het geval is, zoals jasmijn78 schrijven doet over skala.

abeltje_xx

Re: wanneer is iets bevestigd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 21:11

ik denk dat we over het algemeen elkaar goed verstaan, maar dat we soms een kleine ( babylonische) verwarring tegenkomen.

maar we zijn allemaal slim genoeg om daar weer met elkaar uit te komen toch :D

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:18

Ach, babylonische spraakverwarring? Gewoon proberen! abn te spreken. Kunnen we allemaal mee uit de voeten. Enne sinds jaren verkeren we niet meer in oorlogssitutatie, maar ja, wie maakt dat de kat wijs. Sorry heren ;)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:26

setteke schreef:
Ach, babylonische spraakverwarring? Gewoon proberen! abn te spreken. Kunnen we allemaal mee uit de voeten. Enne sinds jaren verkeren we niet meer in oorlogssitutatie, maar ja, wie maakt dat de kat wijs. Sorry heren ;)

Uit wat u nu schrijft blijkt toch alles. Dat u het werkelijk niet verstaat(begrijpt), wat anderen geschreven hebben.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 21:27

ach, ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is, en ik heb een goed gehoor. ik kom wel mee.
het wordt pas vervelend als men gaat proberen om door pretentieus taalgebruik de illusie op te werpen dat je op de een of andere manier superieur bent een een ander die niet zo artistiek omgaat met zijn woorden en alles wat platter neerzet ;)
dat vind ik zo'n stoot onder de gordel!
maar daar heb IK in dit topic nog geen last van gehad hoor, dus ik zou zeggen, zing lekker door!

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:30

Professor ik hoop dat setteke dat als humor bedoelde, zo niet dan weet ik het ook niet meer.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:34

FaberSmid schreef:
Professor ik hoop dat setteke dat als humor bedoelde, zo niet dan weet ik het ook niet meer.

Het is niet bevestigd. :D

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 21:36

Professor schreef:
FaberSmid schreef:

_O-

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:37

He Abeltje_xx, je bedoelt toch niet mij? En by the way, ik kan geen noot zingen, maar wil best wat schrijven over wanneer iets is bevestigd. Naar mijn mening omgaande met ons weledele ros, nagenoeg nooit. Oftewel, er zijn altijd invloeden van ons (ruiters) of omgeving en paard, die wij niet in de hand hebben. Dus de bevestiging, die fijne bevestiging dat we gaan voor een 8, is er niet. Mits je heel ver geschoold bent. En dat maakt het zo leuk. Het lijkt wel die film met a box of choclates. Je weet niet wat je krijgt.

Tuurlijk humor, ach je laat je avond toch niet door mij beïnvloeden :D

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 21:43

setteke schreef:
He Abeltje_xx, je bedoelt toch niet mij? En by the way, ik kan geen noot zingen, maar wil best wat schrijven over wanneer iets is bevestigd. Naar mijn mening omgaande met ons weledele ros, nagenoeg nooit. Oftewel, er zijn altijd invloeden van ons (ruiters) of omgeving en paard, die wij niet in de hand hebben. Dus de bevestiging, die fijne bevestiging dat we gaan voor een 8, is er niet. Mits je heel ver geschoold bent. En dat maakt het zo leuk. Het lijkt wel die film met a box of choclates. Je weet niet wat je krijgt.

Tuurlijk humor, ach je laat je avond toch niet door mij beïnvloeden :D

over dat pretentieuze? nee joh! helemaal niet. dat haalde ik gewoon even ls voorbeeld aan. :D voel je niet aangesproken( of beledigd).

en je toevoeging over bevestiging is welkom hoor!

ik vind het wel leuk dat jij de omgeving en onbeheersbare variabelen ook als factor rekent :) dat is weer een hele andere kijk erop.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:53

Dank je Abeltje_xx. Inderdaad, er spelen heel veel externe factoren mee (en dat niet alleen voor ons, oh, wie staat er aan de kant, maar ook voor onze partner, wat is dat, een plu?). En dat kan onze droom van onze bevestiging geweldig verprutsen. Ik heb het nu niet over thuis, want thuis rijdt iedereen voor een dikke voldoende, toch?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:56

abeltje_xx schreef:
Professor schreef:

_O-

Wat een vermakelijke humor.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:57

Wat? Misschien verkeerd begrepen?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:44

Wanneer iemand een oefening aan durft te rijden zonder twijfel dat het fout gaat.
Er kan namelijk altijd iets fout/minder goed gaan, maar wanneer de oefening zo vaak goed gegaan is dat je zonder twijfel aan kunt rijden...
Dan kun je die specifieke oefening toch wel als bevestigd beschouwen.
Perfectie bestaat niet. We kunnen er wel naartoe werken.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 00:04

Pion, gelijk, je gaat uit van bevestiging, maar onze levendige partner, kan behoorlijk roet in het eten gooien. We zijn niet alleen....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 01:08

Bevestigd is voor mij wanneer het "frangske" gevallen is en het paard snel en correct reageert. Bij SB zou dat voor mij bv zijn dat zo snel ik de hulp geef, het paard ook daadwerkelijk SB gaat doen en niet iets wat er in de verste verte op lijkt en waar je nog een hoop aan moet corrigeren. :) Maar SB vind ik, net als FS, een erg moeilijke oefening om te spreken van "bevestiging". Bij SB heb je toch "altijd wel iets" zeg maar... Net dat beetje meer buiging of net dat ie iets te veel buigt...

Simpel voorbeeld: Juist aanspringen in galop is bij mijn paard bevestigd. Mijn paard springt altijd juist aan. Springt ze fout aan is dat eigenlijk altijd omdat ik mijn gewicht fout verdeelde bv. Als ik op de linkerhand zit en ik geef de hulp voor rechter galop, springt ze rustig rechts aan. Ze snapt dus echt wat ik bedoel ipv dat ze links aan springt omdat ze op de linkerhand zit (zoals ik veel paarden zie doen, en zo gauw je ze dan op een middellijn laat aanspringen zie je zowel paard als ruiter bedenkelijk kijken. :+) Kortom; Iets wat eigenlijk, zo lang de ruiter de juiste hulp geeft, altijd goed gaat. :) Ik neem nu maar een simpel voorbeeld natuurlijk.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 07:28

Is de ruiter niet altijd aan bevestiging aan het trainen, door dressuur te rijden?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 08:52

FaberSmid schreef:
Is de ruiter niet altijd aan bevestiging aan het trainen, door dressuur te rijden?

:j

Tenminste. Ik wel.
Ik rij dressuur met als doel 'ontwikkeling'. Steeds een stapje verder, steeds iets beter/mooier/vloeiender (en dus ook meer bevestigd).

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 09:05

FaberSmid schreef:

dat denk ik wel ja, als dat niet gebeurt klopt er toch werkelijk iets niet