En eens met Rina.
En nu echt welterusten
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
rina schreef:Even voor eens en altijd, een spin is niet te vergelijken met een pirouette. De pirouette is een GALOP onderdeel. De spin is net als een KEERTWENDING vanuit stap!! Als er dan een vergelijk getrokken moet worden dan tussen die 2.
Een spin is een voorwaartse beweging, de benen kruisen voorlangs en het paard moet een voorwaartse beweging houden anders kan hij nooit snelheid bereiken. Zodra de beweging achterwaarts wordt gaat de snelheid onderuit.
. J01andA schreef:Citaat DRHA: "Spins zijn een serie van 360 graden draaien, uitgevoerd vanuit een stilstaand (binnen) achterbeen. Stuwkracht voor de spin wordt aangevuld door het buitenachterbeen en de voorbenen, tijdens de spin moet er contact met de grond gemaakt worden met een voorbeen. De locatie van de achterhand wordt bepaald bij de start van de spin en dient tijdens de spin te worden gehandhaafd."
Zoiets is met de snelheid waarmee de spins worden uitgevoerd, enkel mogelijk met een paard wat correct aan de zithulpen en teugelhulpen staat.
Citaat:@Professor, ik als dressuur/westernruiter ken het verschil tussen de beide oefeningen. En de hulpen bij de spin zijn, buitenteugel tegen de hals (die zet in) buitenbeen geeft de hulp en de snelheid aan(en ligt hierbij ook verder naar voren dan in de dressuur). Het enigste verschil wat je zou kunnen bedenken ten opzichte van de keertwending is dat het binnenbeen van het paard af is, ipv ondersteunend en stellinghoudend. De stelling MOET het westernpaard van zichzelf bewaren, en ja die stelling wordt dus wel gevraagt maar is in veel mindere mate als bij een dressuurpaard. Overbuigen zoals men in de engelse sport kent, is in de westernsport not done. Heeft ook een reden, omdat het paard in balans moet zijn om ten allen tijde snel weer te kunnen vertrekken. Zou het paard giga gebogen een spin lopen kan het nooit snel genoeg weer vertrekken. Daarom wordt een westernpaard dus veel "rechter" gereden dan een dressuurpaard.
J01andA schreef:Wouw, zeker nooit gelet op de dikke billen, pardon, gespierde achterbenenvan een quarter.
. Als je ziet wat voor enorme motor de 'overbouwde' paarden hebben, waarom zou dat dan zo'n belemmering zijn in de dressuur? Ligt dat aan de voorwaartse natuur van de westernsport ipv de opwaartse bewegingen van de dressuur? Ik heb een keer op een quarter mogen zitten, en allemensen, wat had zij een motor van achteren! Ik denk dat zij met gemak veel dressuuroefeningen uit had kunnen voeren (als ik daar competent genoeg voor was geweest
)
?
Overigens mijn bericht sloeg niet specifiek op jou bericht in dit topic, was meer algemeen daar elke keer de spinvergeleken wordt met de pirouette. En dat is een onmogelijke vergelijking.
Alleen vragen wij de achterhand eronder op een andere manier dan de dressuurruiter. Deze doet dit door te gaan zitten en drijven, van achter naar voren. Bij het westernpaard wordt door middel van oefeningen aan het paard gevraagt zijn/haar achterhand altijd paraat te hebben. En dat het handiger is om de oefening vanuit die achterhand te doen. Als een paard lopend op de voorhand een spin in zou zetten, zou het en bijna zeker op zijn/haar plaat gaan. Is echt met een paard wat op zijn/haar voorhand loopt een niet uit te voeren oefening (tenminste niet op enige snelheid). Dus door het paard met verschillende oefeningen te leren zijn/haar achterhand te gebruiken, leer je het paard ook gelijk het gewicht meer naar achter te zetten. Dus loopt het westernpaard ook met het meeste gewicht op de achterhand (al ziet het er soms niet zo uit). Zou ik mijn Quarter van achter naar voren rijden, en ja dat doe ik best wel eens, komt deze ook door de parabool die je creert omhoog van voren. En zal dus meer opwaarts gaan lopen. Ze hebben alleen niet de schoudervrijheid die een warmbloed wel heeft en zullen dus minder van de grond komen voor.
rina schreef:@Professor je hebt willen snappen en niet willen snappen. WAAR zeg ik dat een pirouette gelijk is aan een keertwending??????????????
Het stukje wat U daar gequot hebt is het "verschil" tussen een keertwending en een spin. Er staat nergens het woord pirouette toch???
En als ik het verschil tussen een keertwending en een pirouette aan U moet gaan uitleggen................... geef ik toch echt de pijp aan Maarten. Lijkt me dat U echt wel weet wat het verschil tussen die 2 is. En aangezien ik al het verschil tussen de keertwending en de spin heb uitgelegd ga ik niet in herhaling vallen.
FaberSmid schreef:J01andA schreef:Citaat DRHA: "Spins zijn een serie van 360 graden draaien, uitgevoerd vanuit een stilstaand (binnen) achterbeen. Stuwkracht voor de spin wordt aangevuld door het buitenachterbeen en de voorbenen, tijdens de spin moet er contact met de grond gemaakt worden met een voorbeen. De locatie van de achterhand wordt bepaald bij de start van de spin en dient tijdens de spin te worden gehandhaafd."
Zoiets is met de snelheid waarmee de spins worden uitgevoerd, enkel mogelijk met een paard wat correct aan de zithulpen en teugelhulpen staat.
Duidelijk is toch niet in voorwaartse gang zoals bij dressuur, staat stilstaand en dezelfde lokatie? Dat is niet gewenst en toegestaan bij de dressuur? Precies het geen ik bedoel en op doelde.
Jesser schreef:http://www.youtube.com/watch?v=LraJBIQU ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=xWoYHGkj ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=Nny64jJ2 ... re=related
Dit is DomaVaquera, en alhoewel de oorsprong van Western hier vanaf geleid is lijkt de huidige western er niet meer zoveel op. De oud californische rijstijl komt nog het dichtst bij de DV.
spatter schreef:verder is het onzin dat een dressuur ruiter ondersteunende hulpen blijft geven
hoe moet hij een traver aangeven als hij het paard ook nog moet ondersteunen in de draf?
een paard van dat niveau is al constant gemaakt in zijn gangen(basiswerk)
dus ook een dressuur ruiter houdt op en duur op om de simpelere dingen te blijven aangeven
spatter schreef:het grootste verschil tussen de moderne dressuur en western is dat de dressuur zijn paard voor blijft vast houden (valse verzameling want een goed dragend paard heeft voor geen begrenzing meer nodig, die reageert op zithulpen)
Rumpleteaser schreef:Prof zei: Alle leuk en aardig maar de TS heeft dat in een filmpje laten zien, pirouette tegenover spin.
Dat klopt, maar dat deze twee in een filmpje naast elkaar staan, betekent natuurlijk niet dat ze dezelfde zijn. Nogmaals: deze oefeningen zijn qua techniek niet te vergelijken,z oals hier door diverse ruiters al is uitgelegd. De hulpen voor de spin zijn al uitgelegd. De hulpen van de pirouette; daar bent u ongetwijfeld zelf als dressuurruiter al bekend mee.
rina schreef:Professor doe uzelf dan een lol en ga naar een goede westernstal en probeer het zelf uit. Dan kunt U het verschil in de hulpen en het waarom voelen. Met alleen uitleg hier op bokt gaat U nooit genoegen nemen.