Dressuur voorwaarts in oefeningen tot western oefeningen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:23

Graag gedaan Saar!!!
En eens met Rina.

En nu echt welterusten :+

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:23

rina schreef:
Even voor eens en altijd, een spin is niet te vergelijken met een pirouette. De pirouette is een GALOP onderdeel. De spin is net als een KEERTWENDING vanuit stap!! Als er dan een vergelijk getrokken moet worden dan tussen die 2.
Een spin is een voorwaartse beweging, de benen kruisen voorlangs en het paard moet een voorwaartse beweging houden anders kan hij nooit snelheid bereiken. Zodra de beweging achterwaarts wordt gaat de snelheid onderuit.

Ik bedoelde ook niet te zeggen dat die hetzelfde zijn, ik bedoel meer het verschil in beweging, zowel in de spin, de pirouette als de andere oefeningen. Bij de dressuurpaarden wordt alles opwaarts gevraagd, alles opgericht. De westernpaarden blijven altijd vlak, klaar om snel te kunnen wenden. Wat bij me opkomt is 'laag bij de grond', in contact zeg maar, waar het dressuurpaard wordt aangemoedigd de grond zoveel mogelijk te verlaten.

Rina, waar ik wel benieuwd naar ben, is hoe het kan dat bij de dressuur zo wordt gehamerd op 'de achterhand eronder', omdat er anders geen voorwaartse drang ontstaat. In die zin is de achterhand de motor. Maar wat ik bij westernpaarden zie (en heb gevoeld, toen ik het een keer mocht proberen) is een veel sterkere drive van achteren, terwijl de meeste westernpaarden toch heel neerwaarts gebouwd zijn. Bij de dressuur wordt dit als een nadeel beschouwd, waarom is dit? Als je ziet hoe de westernpaarden dit oplossen, lijkt het me dat hun bouw ze daar geenszins in belemmerd. Maar misschien zie ik het verkeerd hoor, nogmaals, ik heb weinig verstand van de westernsport, maar ben wel benieuwd :).

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 22:31

J01andA schreef:
Citaat DRHA: "Spins zijn een serie van 360 graden draaien, uitgevoerd vanuit een stilstaand (binnen) achterbeen. Stuwkracht voor de spin wordt aangevuld door het buitenachterbeen en de voorbenen, tijdens de spin moet er contact met de grond gemaakt worden met een voorbeen. De locatie van de achterhand wordt bepaald bij de start van de spin en dient tijdens de spin te worden gehandhaafd."

Zoiets is met de snelheid waarmee de spins worden uitgevoerd, enkel mogelijk met een paard wat correct aan de zithulpen en teugelhulpen staat.

Duidelijk is toch niet in voorwaartse gang zoals bij dressuur, staat stilstaand en dezelfde lokatie? Dat is niet gewenst en toegestaan bij de dressuur? Precies het geen ik bedoel en op doelde.

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:32

Wouw, zeker nooit gelet op de dikke billen, pardon, gespierde achterbenen :oo van een quarter.

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:38

Fabersmid, het is mij nog steeds niet duidelijk wat je dan precies bedoelt. Je bedoelt het is geen voorwaartse gang omdat 1 been moet blijven staan? Wat doen de andere 3 benen dan? Dan is een piaffe geen voorwaarts gang maar gewoon "pootje geven"??? :=

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:40

Citaat:
@Professor, ik als dressuur/westernruiter ken het verschil tussen de beide oefeningen. En de hulpen bij de spin zijn, buitenteugel tegen de hals (die zet in) buitenbeen geeft de hulp en de snelheid aan(en ligt hierbij ook verder naar voren dan in de dressuur). Het enigste verschil wat je zou kunnen bedenken ten opzichte van de keertwending is dat het binnenbeen van het paard af is, ipv ondersteunend en stellinghoudend. De stelling MOET het westernpaard van zichzelf bewaren, en ja die stelling wordt dus wel gevraagt maar is in veel mindere mate als bij een dressuurpaard. Overbuigen zoals men in de engelse sport kent, is in de westernsport not done. Heeft ook een reden, omdat het paard in balans moet zijn om ten allen tijde snel weer te kunnen vertrekken. Zou het paard giga gebogen een spin lopen kan het nooit snel genoeg weer vertrekken. Daarom wordt een westernpaard dus veel "rechter" gereden dan een dressuurpaard.

Nog niet duidelijk, zeer vreemd dat u een pirouette gelijk steld met een keertwending, aangezien hier in de klassieke dressuur al een verschil in zit in uitvoering.
Dus veel duidelijker word mij dit niet.
Kunt u mij misschien dan het verschil tussen de spin, en de keertwending en de pirouette kunnen uitleggen?
Dat met buiging snap ik echt niet, kan met paarden een pirouette rijden vanuit de uitgestrekte galop, dus terugnemen en inzetten en direkt daaruit weer uitstrekken, begrijp uw dienken niet van super gebogen paard het paard is in de priouette in galop niet super gebogen anders zou het juist geen pirouette zijn maar een rondje om de achterhand die niet voorwaarts is.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:42

J01andA schreef:
Wouw, zeker nooit gelet op de dikke billen, pardon, gespierde achterbenen :oo van een quarter.

Ik bedoel ook juist dat ik dat zo gek vind :D. Als je ziet wat voor enorme motor de 'overbouwde' paarden hebben, waarom zou dat dan zo'n belemmering zijn in de dressuur? Ligt dat aan de voorwaartse natuur van de westernsport ipv de opwaartse bewegingen van de dressuur? Ik heb een keer op een quarter mogen zitten, en allemensen, wat had zij een motor van achteren! Ik denk dat zij met gemak veel dressuuroefeningen uit had kunnen voeren (als ik daar competent genoeg voor was geweest :+ )

Of had je het helemaal niet tegen mij in deze :P?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:49

@Saar, domme vragen bestaan niet ;) Overigens mijn bericht sloeg niet specifiek op jou bericht in dit topic, was meer algemeen daar elke keer de spinvergeleken wordt met de pirouette. En dat is een onmogelijke vergelijking.

Maar goed als antwoord op je vraag. Grin de achterhand eronder, wat denk je dat er van diezelfde Quarter gevraagt wordt :D Alleen vragen wij de achterhand eronder op een andere manier dan de dressuurruiter. Deze doet dit door te gaan zitten en drijven, van achter naar voren. Bij het westernpaard wordt door middel van oefeningen aan het paard gevraagt zijn/haar achterhand altijd paraat te hebben. En dat het handiger is om de oefening vanuit die achterhand te doen. Als een paard lopend op de voorhand een spin in zou zetten, zou het en bijna zeker op zijn/haar plaat gaan. Is echt met een paard wat op zijn/haar voorhand loopt een niet uit te voeren oefening (tenminste niet op enige snelheid). Dus door het paard met verschillende oefeningen te leren zijn/haar achterhand te gebruiken, leer je het paard ook gelijk het gewicht meer naar achter te zetten. Dus loopt het westernpaard ook met het meeste gewicht op de achterhand (al ziet het er soms niet zo uit). Zou ik mijn Quarter van achter naar voren rijden, en ja dat doe ik best wel eens, komt deze ook door de parabool die je creert omhoog van voren. En zal dus meer opwaarts gaan lopen. Ze hebben alleen niet de schoudervrijheid die een warmbloed wel heeft en zullen dus minder van de grond komen voor.

En voor de wijsneus die nu wil weten wat voor oefeningen, vanuit draf bv stop met gelijk zonder pauze achterwaarts. Of gelijk een draai inzetten. Het paard moet hierbij op de achterhand blijven omdat het anders omvalt. En dit is dus wel iets wat geleidelijk opgebouwd wordt en een paard niet van 1 dag op de andere kent.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:00

@Professor je hebt willen snappen en niet willen snappen. WAAR zeg ik dat een pirouette gelijk is aan een keertwending??????????????

Hetgene ik zeg is dat de spin absoluut niet te vergelijken is met een pirouette, niks meer en niks minder. Ik heb geen vergelijk getrokken tussen de pirouette en de keertwending. Ik denk dus dat U even heel goed terug moet gaan lezen.

Het stukje wat U daar gequot hebt is het "verschil" tussen een keertwending en een spin. Er staat nergens het woord pirouette toch???

En als ik het verschil tussen een keertwending en een pirouette aan U moet gaan uitleggen................... geef ik toch echt de pijp aan Maarten. Lijkt me dat U echt wel weet wat het verschil tussen die 2 is. En aangezien ik al het verschil tussen de keertwending en de spin heb uitgelegd ga ik niet in herhaling vallen.

Overigens het buigen en meer of minder buigen (overbuigen als je over western praat) en het verschil in vertrekken tussen een westernpaard en een dressuurpaard is meer dan levensgroot. Dat wat een dressuurruiter als snel vertrekken betitelt, daar lacht een westernruiter om. Ik als ex-dressuurruiter heb nu nog steeds bij tijden een probleem mijn Quarter te volgen als deze op enige snelheid vertrekt. En als U echt snelle westernbewegingen wilt zien, zoek dan even op You Tube filmpjes van Smart Little Lena of Kiss my Cat. Dat zijn 2 Cuttingpaarden die een kleine indruk zullen geven hoe ****** snel dat vertrekken en draaien gaat.

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:37

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 00:37

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 06:06

rina schreef:
@Professor je hebt willen snappen en niet willen snappen. WAAR zeg ik dat een pirouette gelijk is aan een keertwending??????????????

Het stukje wat U daar gequot hebt is het "verschil" tussen een keertwending en een spin. Er staat nergens het woord pirouette toch???

En als ik het verschil tussen een keertwending en een pirouette aan U moet gaan uitleggen................... geef ik toch echt de pijp aan Maarten. Lijkt me dat U echt wel weet wat het verschil tussen die 2 is. En aangezien ik al het verschil tussen de keertwending en de spin heb uitgelegd ga ik niet in herhaling vallen.

Alle leuk en aardig maar de TS heeft dat in een filmpje laten zien, pirouette tegenover spin.
Mijn vraag is omdat u klassiek en western rijdt, wat zijn de graveerende verschillen tussen de hulpen voor de spin en de pirouette.
En daar heb ik nog steeds geen voor mij duidelijk antwoorde op gehad.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 06:16

FaberSmid schreef:
J01andA schreef:
Citaat DRHA: "Spins zijn een serie van 360 graden draaien, uitgevoerd vanuit een stilstaand (binnen) achterbeen. Stuwkracht voor de spin wordt aangevuld door het buitenachterbeen en de voorbenen, tijdens de spin moet er contact met de grond gemaakt worden met een voorbeen. De locatie van de achterhand wordt bepaald bij de start van de spin en dient tijdens de spin te worden gehandhaafd."

Zoiets is met de snelheid waarmee de spins worden uitgevoerd, enkel mogelijk met een paard wat correct aan de zithulpen en teugelhulpen staat.

Duidelijk is toch niet in voorwaartse gang zoals bij dressuur, staat stilstaand en dezelfde lokatie? Dat is niet gewenst en toegestaan bij de dressuur? Precies het geen ik bedoel en op doelde.

Wat begrijpt u aan mijn schrijven niet? Hier staan toch duidelijk de verschillen tussen western en dressuur beschreven. Bij western stilstaand been en op de plek, tegenover gesteld van de dressuur.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 07:35

Prof zei: Alle leuk en aardig maar de TS heeft dat in een filmpje laten zien, pirouette tegenover spin.

Dat klopt, maar dat deze twee in een filmpje naast elkaar staan, betekent natuurlijk niet dat ze dezelfde zijn. Nogmaals: deze oefeningen zijn qua techniek niet te vergelijken,z oals hier door diverse ruiters al is uitgelegd. De hulpen voor de spin zijn al uitgelegd. De hulpen van de pirouette; daar bent u ongetwijfeld zelf als dressuurruiter al bekend mee.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 07:38

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 07:49

zo grappig dat er maar gevallen wordt over dat ééne stilstaande been aan de grond

zelf ervaren vertelt zoveel meer als 1000 woorden
ik zou zeggen , zoek een goed spinnend paard en probeer het eens uit
vergeet na het spinnen niet even een net plekje op te zoeken om uw kots te deponeren of in ieder geval een goede stoel vanwege de draaierigheid _O-
en vraag u dan nogmaals af of u nu stilstond of vooruit ging :))

een spin is een dravende beweging met de voorbenen
een goed spinnend paard kan enorm overkruizen en maakt heel veel snelheid met de voorbenen
een zeer goed spinnend paard stept ook nog bij met het buiten achterbeen om de spin nog sneller te maken
om de spin goed uit te voeren op deze snelheid plaatst het paard zijn binnen achterbeen ruim onder zijn buik waardoor het lijkt dat hij om zijn middenhand draait, terwijl het gewicht wel degenlijk op het binnenachterbeen zit

de hulpen bij start spin: buitenteugel tegen de hals en buitenbeen tegen het paard op neutrale positie
binnenbeen van het paard af
met de druk van het buitenbeen wordt het tempo bepaalt

de hulpen tijdens de spin: teugels in neutrale stand en buitenbeen lichtjes tegen het paard

de hulpen om de spin te stoppen: binnenbeen tegen het paard

om een paard een vlotte spin te leren begin je met kleine cirkels vanuit een vlotte draf
(de basis spin kent het paard dan al vanuit stap)
je vraagt je paard door kleine ophouding en rechtrichten een kwart spin in te zetten met hetzelfde draftempo en rijdt er weer uit naar een kleine cirkel

spinnen is dus een vlotte drafbeweging die toevallig op het oog wat lijkt op een pirouette(voor een leek)

verder is het onzin dat een dressuur ruiter ondersteunende hulpen blijft geven
hoe moet hij een traver aangeven als hij het paard ook nog moet ondersteunen in de draf?
een paard van dat niveau is al constant gemaakt in zijn gangen(basiswerk)
dus ook een dressuur ruiter houdt op en duur op om de simpelere dingen te blijven aangeven

het grootste verschil tussen de moderne dressuur en western is dat de dressuur zijn paard voor blijft vast houden (valse verzameling want een goed dragend paard heeft voor geen begrenzing meer nodig, die reageert op zithulpen)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 11:09

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 11:16

Nogmaals bedankt Rina, dat klinkt heel logisch allemaal!

Ik vind deze discussie heel interessant, dus ik blijf even volgen :)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 11:50

spatter schreef:
verder is het onzin dat een dressuur ruiter ondersteunende hulpen blijft geven
hoe moet hij een traver aangeven als hij het paard ook nog moet ondersteunen in de draf?
een paard van dat niveau is al constant gemaakt in zijn gangen(basiswerk)
dus ook een dressuur ruiter houdt op en duur op om de simpelere dingen te blijven aangeven

Dan weet u niet wat er gebeurd en wat men doet wanneer u in Traver en Renver uw drijvende hulpen geeft.
Ook een paard op hoog niveau word gereden, en heeft men de zelfde hulpen als op een lager niveau, alleen het paard is fijn gevoeliger en men ziet als leek niet dat de hulpen gegeven worden.
Deze beoordeling van de dressuur zoals u aangeeft geeft blijk dat u van moderne klassieke dressuur u niet veel kaas gegeten heeft.

spatter schreef:
het grootste verschil tussen de moderne dressuur en western is dat de dressuur zijn paard voor blijft vast houden (valse verzameling want een goed dragend paard heeft voor geen begrenzing meer nodig, die reageert op zithulpen)

Vasthouden doet men niet bij goede dressuur, het paard is in de hand, maar dat wil zeggen weg van de hand. Denk dat u de verschillen tussen western niet duidelijk genoeg kunt uitleggen aangezien u de moderne klassieke hulpen niet begrijpt, dat is jammer, misschien kan iemand anders het wel?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 11:54

Rumpleteaser schreef:
Prof zei: Alle leuk en aardig maar de TS heeft dat in een filmpje laten zien, pirouette tegenover spin.

Dat klopt, maar dat deze twee in een filmpje naast elkaar staan, betekent natuurlijk niet dat ze dezelfde zijn. Nogmaals: deze oefeningen zijn qua techniek niet te vergelijken,z oals hier door diverse ruiters al is uitgelegd. De hulpen voor de spin zijn al uitgelegd. De hulpen van de pirouette; daar bent u ongetwijfeld zelf als dressuurruiter al bekend mee.

Legt u dan eens uit, wat nu de wezenlijke verschillen zijn bij de pirouette en de hulpen en die van de spin.
Nergens beschrijft iemand waarom men het been daar en daar legt, alleen dat zou ik graag weten hoe het op de biomechaniek reageerd.

rina

Re: Dressuur voorwaarts in oefeningen tot western oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 12:09

Professor doe uzelf dan een lol en ga naar een goede westernstal en probeer het zelf uit. Dan kunt U het verschil in de hulpen en het waarom voelen. Met alleen uitleg hier op bokt gaat U nooit genoegen nemen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 12:11

Ik denk niet dat je kan verwachten dat hier mensen zitten die op dusdanig niveau western en dressuur gereden hebben.

Als u eens begint met de hulpen voor een correcte pirouette en Rina die van een spin neer zet, kunnen we ze mooi vergelijken. :)

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 12:13

Ik snap echt niet wat het doel is van dit topic?
Wát willen jullie (even in normale taal) nou écht weten?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 12:15

rina schreef:
Professor doe uzelf dan een lol en ga naar een goede westernstal en probeer het zelf uit. Dan kunt U het verschil in de hulpen en het waarom voelen. Met alleen uitleg hier op bokt gaat U nooit genoegen nemen.

Vroeg niet of ik ervaren wil, wat ik weleens gedaan heb het rijden op een western afgericht paard, maar zou van de experten eens willen weten hoe de hulpen van western de reflexen van het paard opwekken.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 12:16

TiaraBungy schreef:
Ik snap echt niet wat het doel is van dit topic?
Wát willen jullie (even in normale taal) nou écht weten?

jip en janneke taal?

mol