Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Boukelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 23:50

Ligt eraan per combinatie en voor welke periode; *D

Stel iemand van 75-100kg wil een rondje op mijn paard stappen, dan vind ik dat prima.
Maar ik zou het niet goed vinden als diegene regelmatig echt wil rijden op mijn paard.

En ook is het paard een beslissende factor. Stel je hebt een stevige tinker of een ielige kwpner, dat maakt wel degelijk verschil.
De grootte van de pony/paard is niet eens zo beslissend, maar eerder de bouw. Want als je een kleine shetlander/ijslander hebt, dan kunnen die met gemak iemand van 55kg houden.

Ook bokt/steigert/rolt een pony/paard je echt wel van z'n rug af als hij het onprettig of te zwaar vind hoor! Een als je je afvraagt of zo'n diertje er wel sterk genoeg voor is omdat te kunnen, dan moet je eens een op hol geslagen shetlander/kwpner/etc. aan de hand meemaken. Dan beleef je eens hoeveel kracht zo'n dier heeft!

Fijne avond allemaal! *D

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 00:04

bandita schreef:
Stel dat je gewicht nou wel te hoog is voor je paard, wat zou je dan doen?

bijrijder zoeken! of verkopen :o

ik heb beide destijds gedaan
ik had een arabische kleine pony 1.41m en ik merkte dat ik met de tijd zwaarder werd en dus ook mijn pony meer ging belasten
dit wou ik hem niet aan doen dus heb een bijrijder gezocht
deze heb ik een jaar gehad maar toen vond mijn bankrekening het niet zo leuk meer om 2 paarden in dure stalling te hebben en heb ik besloten hem te verkopen aan een lief 12 jarig meisje
dit was wel zo eerlijk tegen over hem

kiwiko
ik denk dat dat dus wel degelijk kan :j

dus ja ik ben van mening dat een ruiter zeker teveel (over) gewicht kan hebben voor een paard

natuurlijk zie ik liever een zwaarder iemand die wel kan rijden dan een mager iemand die dat niet kan
maar ik vind dat je als zware ruiter ook een paard moet zoeken wat bij je past
daarbij dus mijn komplimenten aan koudbloedkim!

maar ik zie op bokt ook echt wel foto's langs komen dat ik dan echt mijn vingers voel tintelen maar dat ik dan toch maar bewust niks post
omdat ik vind dat het gewoonweg echt niet meer kan ....
maargoed dat is mijn persoonlijke mening

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 00:08

bandita schreef:
KiWiKo schreef:
volgens mij kunnen wij mensen niet het gewicht bereiken wat niet draagbaar is voor een paard :)

Bedoel je daarmee dat een paard ons altijd kan dragen, hoe zwaar we ook zijn?

Ik weet wel dat mijn eerste paard (1.62m) door zijn achterbenen zakte toen mijn vader er op ging zitten, denk dat hij tegen die tijd tegen de 100 kilo woog. Ben heeeeeeel erg boos op hem geworden, hij ging er stiekem op zitten toen ik even niet oplette :D

hoe kleiner het paard hoe meer die kan dragen :)

een shet kan bijna zn eigen gewicht dragen :)

paarden zijn niet van suiker :) :) en wat voor ons zwaar lijkt hoef dat voor een paard niet te zijn :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 01:00

MontyRulezz schreef:
Weet je wat een negatief effect op een paard heeft, mensen zonder balans die niet weten wat ze doen en zo het paard hinderen in al zijn bewegingen. Dat heeft niks met gewicht te maken.

Weet je wat ook een negatief effect op een paard heeft? Een klap met een voorhamer. Dat heeft ook niets met gewicht te maken, en óók niets met deze discussie. Hoe meer gewicht, dus puur massa, een ruiter heeft (bij dezelfde rijkundige capaciteit) hoe meer belasting voor het paard. En of je het leuk vind of niet, daaraan zijn bovengrenzen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 01:03

KiWiKo schreef:
volgens mij kunnen wij mensen niet het gewicht bereiken wat niet draagbaar is voor een paard :)

Kiwiko, ik heb respect voor de kennis en ervaring die uit vele van je posts hier op bokt blijkt, maar dit is baarlijke onzin.
Edit: Hm, misschien wat hard gesteld, maar deze opmerking zou je toch wat moeten nuanceren....

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 01:08

Ligt inderdaad aan de verhouding, kleine paard grote/dikke ruiter niet.
Maar grote ruiter groot trekpaard kan dan weer wel.
Geen probleem als je wat breeder bent maar dan moet je gewoon een paardje zoeken wat in verhouding bij je past ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 01:23

Het heeft toch niets met overgewicht van de ruiter te maken? Maar gewoon met het aantal kilo's? Of het nu iemand is van 1,50 met 80 kilo, die aan de te zware kant is of iemand van 2 meter met 80 kilo die aan de te lichte kant is. 80 kilo is 80 kilo aan gewicht voor een paard. En uiteindelijk kan een paard niet alle gewichten aan.
Het blijft 80 kilo aan massa die ze meedragen, kijk en het is gemakkelijker voor het paard dat die bijvoorbeeld 80 kilo goed mee beweegt ipv tegenwerkt, maar het blijft 80 kilo aan gwicht en uiteindelijk is daar voor een paard een max bereikt aan het gewicht dat hij kan dragen.
Niet alle robuust uitziende paarden kunnen robuust dragen hoor. Dikte van ruggegraten verschillen volgens mij niet zo bijster veel tussen bijvoorbeeld een kwpn'er of een fjord. Net als de ruggegraat van een 45 kilo wegend persoon tegen een 100 kilo wegend persoon niet zo veel verschilt.

Anoniem

Re: Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 01:27

ikdenk dat het aan de bouw ligt. ik stap met mijn 100 kilo + niet meer op een fjord. ik stap alleen op grote paarden die goed gespierd zijn en niet skinny ofzo , maar ook houding is super belangrijk.
zit jij schots en scheef is dat ook niet echt fijn.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 10:05

Moderatoropmerking:
Een goede zin om over te discussieren. Maar houdt het dan wel graag alleen bij die zin. Al is het niet de bedoeling om foto's te plaatsen van jezelf(of anderen) om te beoordelen of je wel of niet aan overgewicht lijdt om te kunnen rijden. Dus graag alleen reageren als je iets nuttigs met een goede onderbouwing hebt toe te voegen aan de openingspost!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 10:13

Maar wat ik soms niet snap hoe meer gewicht hoe meer belasting, maar een groot paard heeft toch net zoveel last van die belasting dan een klein paard. De oppervlakte druk blijft toch hetzelfde

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 10:15

Kiwiki, dat is wel heel hard gesteld.
Waarom zou je dat denken? Ik bedoel, dragen oké. Maar schade aanrichten? Dat gebeurd al heel snel op die gevoelige ruggetjes. Ik ben echt niet van dat ik mijn pony niet hard durf aan te pakken, echt niet hoor. Ik ben de baas uiteindelijk. Maar ik ga er zelf absoluut niet meer oprijden omdat ik weet dat zij daar geen baat bij heeft.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 10:16

lesilla schreef:
Maar wat ik soms niet snap hoe meer gewicht hoe meer belasting, maar een groot paard heeft toch net zoveel last van die belasting dan een klein paard. De oppervlakte druk blijft toch hetzelfde

Hoe groter je kont hoe groter het zadel moet, dus op een kleine pony wordt dat zadel al snel veelte groot. Dus koop je een groot paard met een 'grote' rug.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 10:46

Deesiej schreef:
Maar grote ruiter groot trekpaard kan dan weer wel.

Ja maarja een trekpaard heeft het ook wel weer zwaar met zijn eigen gewicht dus ik vraag me af of dat wel helemaal op gaat
(maar dan heb ik het dus weer over echt rijden en niet zomaar een beetje 'hobbelen')

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 11:03

voor velen is het optisch van belang... het plaatje moet kloppen.
Ik denk dat Kiwiko gelijk heeft dat we onderschatten wat een paard aan gewicht kan dragen.
en is zeker van belang of het gaat om overgewicht of niet, en dat icm meewerken of niet...
'gewicht' dat meewerkt is gemakkelijk te tillen dan 'dood' gewicht.
en dan heb je nog man versus vrouw....
kilo's blijven het zelfde maar bij ene vrouw, vooral als ze wat kleiner is dan is het gelijk 'not done' en de man 'kan wel'

Zit allemaal tussen de oren....
en liever 90 kg meewerkend dan 45 kilo tegenwerkend...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 13:53

Liever allebei niet.
Je moet gewoon een passend gewicht voor je paard hebben, an als je te zwaar bent er gewoon niet op, simpel zat.
Er staan prachtige tabellen op internet, je kan gewoon meten en wegen of je te zwaar bent of niet, geen bal met meningen te maken, maar gewoon koude cijfers, zo moeilijk is het niet.
Alleen zijn altijd de mensen die stiekem al best wel weten dat ze te zwaar zijn voor hun paarden het daar niet mee eens. Daar is ook een oplossing voor: afvallen! Zorg dat je zelf in dezelfde conditie komt als waarin je je paard wilt hebben.

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 14:47

als ik het goed zeg zit het in de bouw van het paard koudbloeden zijn van natuur goed gebouwd om veel meer gewicht tekunnen draagen en warm bloed zitten de ribben veel verder uit elkaar dus is het draag vlak veel minder en het gaat echt niet over hoe groot het paard is.

Boukelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 14:53

Ik denk dat Espie voor een erg groot deel gelijk heeft, uitzonderingen daargelaten. :D

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 14:56

Ligt aan de combi. Ik ben de lichtste niet, maar zal daarom ook niet op kleinere, smalle paarden elke dag gaan zitten voor uren.
Ik heb mijn verzorgpaard oa 'uitgezocht' ( even geen beter woord ) op zn hoogte en bouw. Op hem voel ik me .. 'zeker' , ik weet dat hij me kan dragen, hij is groot en fors. En ik stap op via iets, ik let er wel op. En heb meerdere malen gehoord dat ik een goede onafhankelijke zit heb en paard niet stoor. Dat doet je goed als dikkerd..

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 15:05

Het ligt er denk ik ook heel erg aan of het gewicht de persoon zelf in de beweging hindert. Je hebt mensen die te zwaar zijn maar daar lichamelijk niks van merken, maar je hebt ook mensen waarbij het overgewicht wel duidelijk een rol speelt in de bewegingsvrijheid etc. Daarnaast is de bouw van het paard belangrijk, is hij/zij sterk genoeg om de ruiter te dragen?
En ik vind het doel van het rijden een rol spelen: Iemand met overgewicht die recreatief rijdt zal zijn paard minder hinderen dan iemand met overgewicht die zich duidelijk richt op dressuur en springen. Want bij bijv. dressuur moet je toch je lichaam helemaal beheersen om de juiste hulpen te kunnen geven, en kan een ruiter het paard niet in de weg zitten omdat je dat meteen merkt op de beweging, aanleuning etc. Natuurlijk hoor je als recreatieruiter je paard ook niet in de weg te zitten, hoe zwaar (of niet zwaar ;) ) je ook bent, maar ik ben van mening dat gewicht daar wel een rol bij speelt in je vermogen om je helemaal vrij te bewegen..

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 15:10

wake_up schreef:
Het ligt er denk ik ook heel erg aan of het gewicht de persoon zelf in de beweging hindert. Je hebt mensen die te zwaar zijn maar daar lichamelijk niks van merken, maar je hebt ook mensen waarbij het overgewicht wel duidelijk een rol speelt in de bewegingsvrijheid etc. Daarnaast is de bouw van het paard belangrijk, is hij/zij sterk genoeg om de ruiter te dragen?
En ik vind het doel van het rijden een rol spelen: Iemand met overgewicht die recreatief rijdt zal zijn paard minder hinderen dan iemand met overgewicht die zich duidelijk richt op dressuur en springen. Want bij bijv. dressuur moet je toch je lichaam helemaal beheersen om de juiste hulpen te kunnen geven, en kan een ruiter het paard niet in de weg zitten omdat je dat meteen merkt op de beweging, aanleuning etc. Natuurlijk hoor je als recreatieruiter je paard ook niet in de weg te zitten, hoe zwaar (of niet zwaar ;) ) je ook bent, maar ik ben van mening dat gewicht daar wel een rol bij speelt in je vermogen om je helemaal vrij te bewegen..

hier geef ik je geen gelijk in!
een recreatieruiter werkt in mijn ogen niet echt aan een beeld en zit het paard meer in de weg dan een dressuurruiter!

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 15:19

Maar een recreatieruiter vraagt minder van het paard (okee, dan heb ik het met recreatieruiter meer over de bosruiter, of alleen 'basiswerk' doet) dus zal daar minder in de weg zitten qua beweging. Een springpaard zal zijn ruiter moeten dragen over hindernissen, een ruiter zal zichzelf daar in evenwicht moeten kunnen houden en zachtjes neer moeten komen, een dressuurpaard moet soepel zijn, makkelijk alle kanten kunnen inbuigen en op de achterhand lopen, in mijn inzicht heeft een recreatiepaard het makkelijker om een zware ruiter te kunnen dragen dan een sportpaard, waarvan veel meer wordt gevraagd.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 15:24

ik vind van niet, maar daar zijn de meningen over verdeelt!
bij de dressuursport leert je paard wel om na te geven. en krijg je daarin les hoe je een betere houding krijgt bij de recreatie moet je het zelf maar zien te rooien..

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 15:25

toevallig kwam dat in een topic van mij ook zo ter sprake en daar pb'de een bokker mij en die was echt heel eerlijk. Die heeft toen ze zwaarder was altijd gereden maar gaf ook met grif toe nu ze afgevallen was, dat het paard beter bewoog, en beter te rijden was. En ook dat ze zelf zich veel beter voelde op het paard. Ze gaf ook aan: Mensen weten echt wel als ze te zwaar zijn, maar het niet willen weten is vaak het probleem.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 15:29

Ik denk trouwens wel, nu ik erover nadenk, dat een sportpaard behalve zichzelf leert de dragen, ook leert een ruiter te dragen dus het wat dat betreft ergens wel wat makkelijker zou hebben..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 16:18

DDW1190 schreef:
ik vind van niet, maar daar zijn de meningen over verdeelt!
bij de dressuursport leert je paard wel om na te geven. en krijg je daarin les hoe je een betere houding krijgt bij de recreatie moet je het zelf maar zien te rooien..

Wat weer een vooroordelen en wat een onzin. Zolang je niet professioneel rijdt en je centen er mee verdient, rijd je recreatief. Genoeg recreatieruiters die met hun paard lessen volgen, dressuur rijden en noem het maar. Ook recreatieruiters hebben het beste met hun paarden voor en snappen wel degelijk dat dressuur van belang is, zodat het paard de spieren werkt welke je dragen.
En een recreatieruiter werkt niet aan een beeld, wat wil je daar mee zeggen?
Wat een arrogantie, bah.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-05-10 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt