Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Snoevie schreef:ik rij mijn pony met bit en bitloos,en ze schuimt toch echt bij beiden hoor.
ook als ik weleens 'longeer' (dat doe ik dan zonder lijn,hoofdstel ed)dan heeft ze ook een schuimrandje
geen hele vlokken,maar meer zo'n wit lippenstiftrandje zegmaar!
en ze is dan echt wel ontspannen
en niet hondsdol
Arabesk schreef:Monster_tos schreef:Hoe word het wetenschappenlijk verklaard dat een paard zonder bit ook schuimt dan ?
Weleens een paard in de wei heel erg zien schuimen dat de vlokken er vanaf vlogen?
Ja als ze hondsdol zijn ja
galley schreef:Mijn merrie stond zich gisteren enorm druk te maken en het kwijl gutste zowat uit haar mond.. En dat was terwijl ik ernaast stond, al had ze wel een bit in. Ze kwijlt ook als ik haar netjes aan het rijden ben, maari k ben er zo nog niet uit wat het kwijlen nou aanduid..
Het klinkt allemaal logisch wat hier staat, maar mijn merrie schuimt dus ook als ze zich druk maakt. En haar mond zou dan dus juist droog moeten worden heb ik net gelezen.
Joke_x_Remy schreef:Ik heb over dit onderwerp dit jaar een opdracht gemaakt en geef jullie hier graag een stukje van mee
2.2.2 Schuimen en de gevolgen ervan
Net zoals een bit, is ook de positieve gedachte bij een schuimende paardenmond niet meer dan traditie. Vele ruiters zijn in hus sas omdat de mond van hun paard duidelijk schuimt. Dit schuim zou volgens hen aantonen dat het paard nageeflijk is.
Jammer genoeg is niets minder waar. Het schuim om de paardenmond ontstaat doordat het paard zijn kaken beweegt en dus eigenlijk een eetreflex heeft. Dit terwijl hij helemaal niet aan het eten is, maar op zijn bit kauwt. Het speeksel dat zo wordt aangemaakt, bestaat voor een groot deel uit eiwit. Dit stolt op door het kauwen, wordt witter en schuimt (Scherrer, 2007).
Het wordt positief gevonden als een paard "schuimt". Een paard zal van nature echter geen speeksel produceren tijdens de beweging.
Bij dressuur zie je soms extreem schuimende paardenmonden. Er wordt beweerd dat de “dressuurhouding” ervoor zorgt dat de speekselklieren van het paard samengeknepen worden. Bovendien kan een paard niet tegelijkertijd ademhalen en slikken. Bij een zware inspanning komt ademhalen logischerwijs op de eerste plaats, waardoor het paard geen kans heeft om het overvloedige speeksel door te slikken. Hierdoor ontstaat er dus een schuimende paardenmond (Van Daalen, 2007).
De ademhalingsweg en het spijsverteringskanaal zijn bij paarden strikt gescheiden. Als de weg naar de longen open is, bijvoorbeeld bij het galopperen, is de weg naar de slokdarm volledig afgesloten. Omgekeerd geldt net hetzelfde. Hierdoor kunnen paarden niet tegelijkertijd eten en ademen. Wanneer het paard echter een bit in zijn mond krijgt, activeert dit de kauwreflex. Maar net op diezelfde moment vraagt de ruiter een inspanning van het paard, waarvoor het goed moet kunnen ademen. Zo ontvangen de hersenen van het paard tegenstrijdige berichten waardoor er een fysiologisch conflict ontstaat .
Bovendien kan de overvloedige speekselvorming ook leiden tot maagproblemen. Door de kauwreflex en de slikbewegingen, produceert de maag maagzuur. Maar er komt geen eten om te verteren en dus keert het maagzuur zich tegen de maagwand. De gevolgen hiervan zijn een geïrriteerde maagwand en maagzweren .
Zoals je dus kunt lezen, heb ik hier heel andere dingen over geleerd.

amanda2 schreef:Heb geen antwoord op de vraag van TS,
heb er wel een idee over maar weet niet of die ook 100% klopt.
Maar ik snap ECHT niet dat mensen het (willen) geloven als iemand zegt dat n paard zou kunnen stikken in een bit...!
(dan zouden er niet veel paarden meer rondlopen...)
Vind dat typisch een uitspraak uit de anti-bit hoek.
Vind bitloos een heel goed alternatief hoor, daar niet van.
Citaat:Slikken kan een paard trouwens ook niet met een tong die wordt afgekneld door een bit. Mensen die menen dat dit de oplossing is (PM: dit gaat over het vastbinden van de tong of mond), wil ik uitnodigen om een vinger op hun tong te duwen zodat de tong geen kant heen kan en vervolgens een hoefslag rond te rennen in een 20 bij 40 rijbaan. Ik kan u verzekeren dat u niet ver zult komen.
Mensen die van mening zijn dat schuimen slecht is en dat het veroorzaakt wordt door een bit, rijden waarschijnlijk bitloos. Als ze bitloos rijden en ze hebben hun paard nog nooit zien schuimen, zijn ze dus niet rijvaardig genoeg om hun paard bitloos nageeflijk (in balans) te laten lopen. Als ze het paard wel hebben zien schuimen, zijn ze volgens hun eigen theorie fout bezig. Dus wat ze ook zeggen, ze zitten altijd in een dooie hoek in deze discussie.Henkje schreef:Snoevie schreef:ik rij mijn pony met bit en bitloos,en ze schuimt toch echt bij beiden hoor.
ook als ik weleens 'longeer' (dat doe ik dan zonder lijn,hoofdstel ed)dan heeft ze ook een schuimrandje
geen hele vlokken,maar meer zo'n wit lippenstiftrandje zegmaar!
en ze is dan echt wel ontspannen
en niet hondsdol
Het lijkt me toch een beetje een Pavlov reactie hoor.
Een paard dat een bit in heeft, gaat kauwen en schuimen tijdens de arbeid. Ik denk dat er toch een reactie komt van werken-> (kauwen en) schuimen.