schuimmond met bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

e_horse

Re: schuimmond met bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 06:53

Ik zag het met bit wel vaak, nu zonder bit geen schuim te bekennen. Niet met rijden en ook niet met mennen.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 08:30

Snoevie schreef:
ik rij mijn pony met bit en bitloos,en ze schuimt toch echt bij beiden hoor.
ook als ik weleens 'longeer' (dat doe ik dan zonder lijn,hoofdstel ed)dan heeft ze ook een schuimrandje

geen hele vlokken,maar meer zo'n wit lippenstiftrandje zegmaar!

en ze is dan echt wel ontspannen

en niet hondsdol :+

Het lijkt me toch een beetje een Pavlov reactie hoor.
Een paard dat een bit in heeft, gaat kauwen en schuimen tijdens de arbeid. Ik denk dat er toch een reactie komt van werken-> (kauwen en) schuimen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 08:31

zonder bit krijg je nooit die vlokken die je met bit krijgt en dat zou toch te denken moeten geven :)*

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 08:43

Mijn merrie stond zich gisteren enorm druk te maken en het kwijl gutste zowat uit haar mond.. En dat was terwijl ik ernaast stond, al had ze wel een bit in. Ze kwijlt ook als ik haar netjes aan het rijden ben, maari k ben er zo nog niet uit wat het kwijlen nou aanduid..

Het klinkt allemaal logisch wat hier staat, maar mijn merrie schuimt dus ook als ze zich druk maakt. En haar mond zou dan dus juist droog moeten worden heb ik net gelezen.

Caline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 09:31

Vooral uitkijken als ze 's nachts ook andere tanden krijgen! Haha }:0

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 10:13

Arabesk schreef:
Monster_tos schreef:
Hoe word het wetenschappenlijk verklaard dat een paard zonder bit ook schuimt dan ?

Weleens een paard in de wei heel erg zien schuimen dat de vlokken er vanaf vlogen?

Ja als ze hondsdol zijn ja :+

Ik heb al eerder in het topic gezegd dat ik met schuimen gewoon een randje bedoel, en geen vlokken die er bij af vliegen. Ik dacht eerst ook aan een pavlof reactie, maar ik ken ook een paard dat bitloos is beleerd, en deze schuimt ook tijdens het rijden.
Wetenschappelijk kan ik het allemaal niet verklaren. Maar IK weet dat het bij MIJN paard betekend dat ze ontspannen is. En dat vind ik prima.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 10:15

galley schreef:
Mijn merrie stond zich gisteren enorm druk te maken en het kwijl gutste zowat uit haar mond.. En dat was terwijl ik ernaast stond, al had ze wel een bit in. Ze kwijlt ook als ik haar netjes aan het rijden ben, maari k ben er zo nog niet uit wat het kwijlen nou aanduid..

Het klinkt allemaal logisch wat hier staat, maar mijn merrie schuimt dus ook als ze zich druk maakt. En haar mond zou dan dus juist droog moeten worden heb ik net gelezen.

Schuimen vanuit ontspanning is vaak echt een lippenstiftmondje. Daar komt geen kwijl vanaf. Een paard wat zichzelf nogal druk maakt kan inderdaad gaan kwijlen en zal ook gaan schuimen, maar dan in flinke hoeveelheden.

Priya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 10:19

Ik weet dat er in het boek van Lammert Haanstra een stukje staat over schuimen, en ik heb er een stukje bij gezocht van de site ''bitloospaardrijden.info''.

http://www.Bitloos.info:
"Drie belangrijke paren speekselklieren scheiden speeksel uit in de mond: de oorspeekselklier, de onderkaakspeekselklier en de ondertongspeekselklier. De oorspeekselklieren zijn het grootst en liggen beneden de oren en achter de kaken. De onderkaakspeekselklieren liggen gedeeltelijk onder de oorspeekselklieren en gedeeltelijk binnen de onderkaak. De ondertongspeekselklieren liggen onder de tong en kunnen gevoeld worden vlak onder de huid tussen de onderkaakbeenderen.''

Lammert Haanstra in zijn boeken:
''Wanneer het paard correct aan de longe loopt, ontstaat er ruimte achter de kaak, waardoor het paard zijn hoofd makkelijker kan afbuigen. Het paard begint te schuimen. Verwar dit niet met kwijlen. Je moet het schuim van je vingers kunnen blazen wanneer je het van zijn mond hebt geveegd.''
En:
''[...] De spieren in de onderhals en rug worden niet weggedrukt, maar ontspannen. Dat geeft ruimte achter de kaak waardoor het paard gemakkelijker af kan buigen. De oorspeekselklieren werken dan beter en het paard gaat schuimen.''

Oftewel: bij het op een goede manier afbuigen van het hoofd, ontstaat er ruimte achter de kaak waardoor het paard gaat schuimen. Ontspanning is een vereiste. Dit legt volgens mij de link tussen afbuigen en ontspanning en schuimen. Ook paarden zonder bit lopen bij goede ruiters nageeflijk, en gaan dus schuimen. Paarden in het wild schuimen niet. Maar paarden in het wild hoeven ook niet nageeflijk te lopen. Paarden die bereden worden wel, omdat ze met ons op hun rug een andere balans moeten vinden en daarvoor hun hals afbuigen.
Dingen als koper in het bit, stimuleren kauwbewegingen van het paard op het bit, waardoor de oorspeekselklieren extra gestimuleerd worden. In sommige omstandigheden zal het paard meer schuim produceren.
Dat een paard zijn speeksel niet weg kan slikken met een bit in, is onzin. Er zijn verschillende onderzoeken gedaan die uitwijzen dat paarden wel degelijk kunnen slikken met bit in. Wat wel vervelend is, is dat paarden niet kunnen ademen en slikken tegelijk. Bij overmatige (lees: overmatig, dus meer dan normaal) schuimproductie kunnen ze het benauwd krijgen. ''Overmatig schuimen is niet goed. Dat wijst weer op krampachtigheid en stress. Luchtbellen in het schuim kan wijzen op tandproblemen.'' (http://www.bitloos.nl) Als je weet waar je het over hebt, kan schuim je een heleboel vertellen...

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 10:26

@ Priya: mooie duidelijke uitleg!

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 10:48

Mijn merrie schuimt best hard. Als ik met haar begin in te stappen, heeft ze al een schuimbekkie.

Moet ik hieruit dan afleiden dat mijn paard stress heeft of krampachtig is?
Of waar moet ik de lijn trekken voor 'overmatig' schuimen.

Kan je wel vertellen dat ik absoluuuuut geen stressige merrie heb thuis. Op wedstrijd is dat weer wat anders, maar daar schuimt ze dan ook minder hard.

Priya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 11:04

Elk paard is anders. De één produceert meer schuim dan de ander. Je zou kunnen proberen te ontdekken of het afhankelijk is van de situatie (bitloos, met bit, ander bit, ander soort training) of dat het 'gewoon' bij je paard hoort.

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 11:25

Ze heeft het echt altijd, totaal niet afhankelijk van bit, soort training, locatie, .. Enkel op wedstrijd kan ze wel eens stressig zijn dus dan is het wel opvallend minder. Ik bedoel maar, er wordt hier geschreven dat 'overmatig schuimen' stressgerelateerd is, terwijl ik dat zo niet ondervind bij mijn paard. Maar ieder paard is idd anders!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 11:38

Priya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 11:56

Bloempjeh_, ik bedoelde te zeggen dat als jouw paard altijd zoveel schuimt, dat de uitgangswaarde is. Ik zou haar niet als een 'overmatige schuimer' bestempelen. Op wedstrijd schuimt ze minder omdat ze dan gespannen is. Ze vindt het dan misschien moeilijk om haar nek af te buigen (door de spanning). Ik denk niet dat paarden per definitie meer
(of zelfs overmatig) gaan schuimen van stress. Het is aannemelijker dat ze minder gaan schuimen door spierspanning. Maar echt overmatig schuimen, dus meer dan normaal, kan volgens bitloos.nl wel een uiting van stress.
Zie/snap je het idee? Ook jouw paard past waarschijnlijk binnen de theorie. Waarschijnlijk, want ja: elk paard kan anders zijn.

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 12:02

Ja ik begrijp het wel hoor. Vind enkel dat het ook weer ergens verkeerd omschreven staat. Ik las ook ergens iemand die vond dat als er 'slierten af kwamen', dat het dan overdreven is.. Dat is bij mijn merrie soms echt het geval na een flinke training, terwijl ze thuis net heel ontspannen is :)

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 12:05

Joke_x_Remy schreef:
Ik heb over dit onderwerp dit jaar een opdracht gemaakt en geef jullie hier graag een stukje van mee :)

2.2.2 Schuimen en de gevolgen ervan
Net zoals een bit, is ook de positieve gedachte bij een schuimende paardenmond niet meer dan traditie. Vele ruiters zijn in hus sas omdat de mond van hun paard duidelijk schuimt. Dit schuim zou volgens hen aantonen dat het paard nageeflijk is.
Jammer genoeg is niets minder waar. Het schuim om de paardenmond ontstaat doordat het paard zijn kaken beweegt en dus eigenlijk een eetreflex heeft. Dit terwijl hij helemaal niet aan het eten is, maar op zijn bit kauwt. Het speeksel dat zo wordt aangemaakt, bestaat voor een groot deel uit eiwit. Dit stolt op door het kauwen, wordt witter en schuimt (Scherrer, 2007).
Het wordt positief gevonden als een paard "schuimt". Een paard zal van nature echter geen speeksel produceren tijdens de beweging.

Bij dressuur zie je soms extreem schuimende paardenmonden. Er wordt beweerd dat de “dressuurhouding” ervoor zorgt dat de speekselklieren van het paard samengeknepen worden. Bovendien kan een paard niet tegelijkertijd ademhalen en slikken. Bij een zware inspanning komt ademhalen logischerwijs op de eerste plaats, waardoor het paard geen kans heeft om het overvloedige speeksel door te slikken. Hierdoor ontstaat er dus een schuimende paardenmond (Van Daalen, 2007).
De ademhalingsweg en het spijsverteringskanaal zijn bij paarden strikt gescheiden. Als de weg naar de longen open is, bijvoorbeeld bij het galopperen, is de weg naar de slokdarm volledig afgesloten. Omgekeerd geldt net hetzelfde. Hierdoor kunnen paarden niet tegelijkertijd eten en ademen. Wanneer het paard echter een bit in zijn mond krijgt, activeert dit de kauwreflex. Maar net op diezelfde moment vraagt de ruiter een inspanning van het paard, waarvoor het goed moet kunnen ademen. Zo ontvangen de hersenen van het paard tegenstrijdige berichten waardoor er een fysiologisch conflict ontstaat .
Bovendien kan de overvloedige speekselvorming ook leiden tot maagproblemen. Door de kauwreflex en de slikbewegingen, produceert de maag maagzuur. Maar er komt geen eten om te verteren en dus keert het maagzuur zich tegen de maagwand. De gevolgen hiervan zijn een geïrriteerde maagwand en maagzweren .

Zoals je dus kunt lezen, heb ik hier heel andere dingen over geleerd.

goed stuk ! ik denk zelfs dat paarden die veel schuimen of waarvan de klieren beschadigd zijn door het samenknijpen vatbaarder zijn voor koliek bijv. , ik heb me laten vertellen dat een paard plusminus 30 liter speeksel aanmaakt op een dag om het voedsel te transporteren.
Heel leerzaam vooral voor de ruiters die geen idee hebben wat ze aanrichten als hun paard of pony met zo'n te korte nek laten lopen en in de krul werken, dan zie je de klier er ook uit drukken ( achter de kaak)
Ik denk ook niet dat de discussie moet zijn over het schuim maar over de ruimte die de ruiter het paard geeft, hopelijk opent het wat ogen.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 12:09

en over ademen en slikken, lekker als je paard wel mag blijven ademen tijdens het rijden maar dat slikken niet zou kunnen zou geen probleem zijn ? Tuurlijk moet hij wanneer hij ontspannen gereden wordt kunnen ademen en slikken.

rooszszsz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 12:20

Priya = duidelijke uitleg!!! Weer wat geleerd!

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 12:26

Heb geen antwoord op de vraag van TS,
heb er wel een idee over maar weet niet of die ook 100% klopt.

Maar ik snap ECHT niet dat mensen het (willen) geloven als iemand zegt dat n paard zou kunnen stikken in een bit...!
(dan zouden er niet veel paarden meer rondlopen...) }:0

Vind dat typisch een uitspraak uit de anti-bit hoek.
Vind bitloos een heel goed alternatief hoor, daar niet van.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 12:30

amanda2 schreef:
Heb geen antwoord op de vraag van TS,
heb er wel een idee over maar weet niet of die ook 100% klopt.

Maar ik snap ECHT niet dat mensen het (willen) geloven als iemand zegt dat n paard zou kunnen stikken in een bit...!
(dan zouden er niet veel paarden meer rondlopen...) }:0

Vind dat typisch een uitspraak uit de anti-bit hoek.
Vind bitloos een heel goed alternatief hoor, daar niet van.

Nee stikken zal ie niet:

http://www.paul-versluis.nl/downloads/D ... ning_2.pdf

Citaat:
Slikken kan een paard trouwens ook niet met een tong die wordt afgekneld door een bit. Mensen die menen dat dit de oplossing is (PM: dit gaat over het vastbinden van de tong of mond), wil ik uitnodigen om een vinger op hun tong te duwen zodat de tong geen kant heen kan en vervolgens een hoefslag rond te rennen in een 20 bij 40 rijbaan. Ik kan u verzekeren dat u niet ver zult komen.

Priya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 12:36

Ik moet er een beetje om lachen :+ Mensen die van mening zijn dat schuimen slecht is en dat het veroorzaakt wordt door een bit, rijden waarschijnlijk bitloos. Als ze bitloos rijden en ze hebben hun paard nog nooit zien schuimen, zijn ze dus niet rijvaardig genoeg om hun paard bitloos nageeflijk (in balans) te laten lopen. Als ze het paard wel hebben zien schuimen, zijn ze volgens hun eigen theorie fout bezig. Dus wat ze ook zeggen, ze zitten altijd in een dooie hoek in deze discussie.

(Overigens vind ik bitloos ook prima hoor, ik ben niet pro bit of pro bitloos.)

Arabesk, heel leuk hoor, maar heb je weleens bedacht dat de anatomie van een paardenhoofd heel anders is dan die van een mensenhoofd...? Een vergelijking is niet te trekken. Bovendien is bewezen dat een paard wél kan slikken met een bit in. Ademen doet een paard niet door de mond. De ademhaling kan belemmerd worden door grote druk op de neus (door bijvoorbeeld een neusriem zoals bij bitloos rijden). KAN, maar HOEF NIET. Een paard wordt zo vriendelijk gereden als de ruiterhand is, al dan niet met bit.
Hoe verklaar je dat paarden ook als ze bitloos worden gereden schuimen? En hoe verklaar je dat paarden die geen zware inspanning leveren, schuimen? Allemaal omdat ze aan het stikken zijn en niet meer kunnen slikken?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 12:38

Henkje schreef:
Snoevie schreef:
ik rij mijn pony met bit en bitloos,en ze schuimt toch echt bij beiden hoor.
ook als ik weleens 'longeer' (dat doe ik dan zonder lijn,hoofdstel ed)dan heeft ze ook een schuimrandje

geen hele vlokken,maar meer zo'n wit lippenstiftrandje zegmaar!

en ze is dan echt wel ontspannen

en niet hondsdol :+

Het lijkt me toch een beetje een Pavlov reactie hoor.
Een paard dat een bit in heeft, gaat kauwen en schuimen tijdens de arbeid. Ik denk dat er toch een reactie komt van werken-> (kauwen en) schuimen.

tja wat jij wil hoor,ik ken mijn pony goed en ze is dan gewoon ontspannen

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 12:47

Tot voor kort reed en longeerde ik mijn Fries met een enkelgebroken watertrens. Dat gaf heel wat schuim en soms te. Door omstandigheden ben ik een aantal weken emt halster gaan werken en ook toen had ik schuim, maar meer de witte lippenstift zeg maar. Toen ik het koperen enkelgebroken bit na weken er weer in deed kreeg een een hele lading schuim, neit te kort. het droop er vanaf. Voor mij een teken dat dat bit niet goed was. Nu heb ik een koperen dubbelgebroken watertrens en meneer knabbelt er meer op dan ooit te voren. Ik zie nu na bijv 25 min flink longeren een licht schuimlaagje om de mond en een paard wat een stuk fijner loopt. Dus vergeet niet dat het soort bit en het gevoel daarmee ook erg belangrijke factoren zijn.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 12:49

Ik laat mijn paard zelfs af en toe wat grazen met bit in.
Is zeker ook onmogelijk of levensgevaarlijk? :Z

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 12:57

En zo heb ik hem geleerd stil te blijven staan tot ik (of 1 van de mijn kinderen) zit en dan krijgt ie een snoepje... Als ie niet kan slikken waar blijft dat dan? Holle kiezen heeft ie niet :D