Niet springen voor de 5

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSannnn

Re: Niet springen voor de 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 18:22

Jaa, het verschilt inderdaad nog per paard, ik heb meer een laatbloeier type dus vandaar ook mijn standpunt van niet voor 5, maarja ik schrok wel toen ik las dat ze met een kleine pony bijna zijn eigen lengte sprongen en dan al zo vroeg

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 20:07

xSannnn schreef:
Ik vind dit echt idioot, jij gaat toch ook niet op je 12e een heel zwaar parcour afleggen, daarnaast lopen wel heel veel mensen te zeuren als je een paard zadelmak maakt met 3 ipv van 4 maar als je springt als het paard net een maand onder het zadel is is de normaalste zaak van de wereld, sorry ik vind dit echt absurt. En er zijn genoeg handelsstallen die met een 3 jarige springen onder de man, maar dit is omdat het nu moet presteren dan kan het zo snel mogelijk met winst door verkocht worden. Ze doen het niet omdat het goed is voor het paard hoor, ze doen het omdat ze er winst uit willen halen.
En je hoeft niet te beweren dat het niet zo is, want ik ken alles achter een handelstal met name een spring stal!
Edit; ik heb gezien dat je zelf ook op een spring stal werkt of dat je de eigenaar bent, dan zal je helemaal beter moeten weten.
En je hoeft me echt niet wijs te maken dat handelsstallen geen winst proberen te maken, want dat doen ze keer op keer.

Haha meiske wat maak je je druk! :(:)

Ik zal jou nooit wijs gaan maken dat handelsstallen geen winst willen maken, want daar zijn het handelsstallen voor. Net zoals een willekeurige winkel probeert winst te maken, proberen stallen dat ook. Anders kun je net zo goed vrijwilligerswerk gaan doen.
Een goede handelsstal (wat de meeste zijn die ook in de sport uitkomen) probeert kwaliteit en degelijkheid te verkopen zodat de klanten terug komen. Dus als een klant een 7-jarige koopt die binnen een jaar kapot is, ben je een klant kwijt en dat wil je niet. Er staan veel paarden langere tijd bij ons op stal, een deel eigen fok en een deel aangekocht. De paarden die wij verkopen zijn tussen de 4 en 10 jaar oud. Als alle paarden die als 4-jarige springen kapot gaan als ze ouder zijn, zou er geen handel meer zijn.
Kinderen van 12 laat je inderdaad niet hard werken, maar er zijn er genoeg die sporten en ook topsport bedrijven. Dit gebeurd ook onder goede begeleiding, net zoals bij onze jonge paarden.

Sandrohit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 09:46

Om maar even heel simpel antwoord te geven op de vraag van TS,ik vind dat springen voor het 5de levensjaar van het paard geen problemen hoeft op te leveren.
En tuurlijk is het per combinatie verschillend of ze er al aan toe zijn,de graad van africhting van het paard speelt hierbij mee maar ook de ervaringen van de ruiter.

Hooguit 1x in de 3 weken en dan zo'n 50cm hoog kan in mijn ogen totaal geen kwaad,ik zou zelf zeggen doe het 1x in de week net wat je zelf zegt goed voor de afwisseling.
Misschien is het wel leuk om te weten hoe oud jouw paard is?

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 16:08

Sandrohit schreef:
Om maar even heel simpel antwoord te geven op de vraag van TS,ik vind dat springen voor het 5de levensjaar van het paard geen problemen hoeft op te leveren.
En tuurlijk is het per combinatie verschillend of ze er al aan toe zijn,de graad van africhting van het paard speelt hierbij mee maar ook de ervaringen van de ruiter.

Hooguit 1x in de 3 weken en dan zo'n 50cm hoog kan in mijn ogen totaal geen kwaad,ik zou zelf zeggen doe het 1x in de week net wat je zelf zegt goed voor de afwisseling.
Misschien is het wel leuk om te weten hoe oud jouw paard is?

Deze vraag is naar mij bedoeld? :o Mijn paard is eind maart 4 jaar geworden. :) Ik heb haar sinds juli 2009, dus nog geen jaar. ;)

nina444

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:15

@xSannnn
Mijn stal ken je ook niet, en wie zegt dat dit paard met 4 is begonnen mee te doen aan concours?
Hij is op 4 jaar wel mee geweest, om ervaring op te doen (met de trailer en om ander terrein.) maar is pas officieel gestart op zijn 5e.
Omdat de ruiter die met hem springt, al in het Z heeft gesprongen, hoeft hij niet in het B te beginnen.
Als het paard er aanleg voor heeft en je hem ook nog zijn rust geeft, snap ik niet wat het probleem is als je met 5 jaar wat wedstrijden in het L springt en met 5/6 jaar in het M en nu dus met 6 jaar dit weekend voor het eerst in het Z. En ja er zijn kopers voor, zelf uit amerika, maar die zouden er echt niet zijn, als hij het niet aan zou kunnen.
En wat heb je er als fok/africhtings stal, om al je paarden kapot te rijden, door er te vroeg mee te gaan springen.
ik denk dat dat ze toch echt wel weten, wat ze aan het doen zijn.

Kimberly_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:31

als ie gewoon heel braaf is met dressuur kan je gewoon met springen beginnen!

_Hoefslag_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:34

Nou Bianca, leuk dat ik jou hier tegen kom, en ik weet precies wie het heeft gezegt! :D
Ook tegen mij zij hij dat, ik vind het ook beter om niet te springen op een pony onder de 5 jaar ;).
Mijn pony is net 4 en hij adviseerde mij ook om 'n jaar te wachten ;).

Succes! :)

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:51

laura444 schreef:
@xSannnn
Mijn stal ken je ook niet, en wie zegt dat dit paard met 4 is begonnen mee te doen aan concours?
Hij is op 4 jaar wel mee geweest, om ervaring op te doen (met de trailer en om ander terrein.) maar is pas officieel gestart op zijn 5e.
Omdat de ruiter die met hem springt, al in het Z heeft gesprongen, hoeft hij niet in het B te beginnen.
Als het paard er aanleg voor heeft en je hem ook nog zijn rust geeft, snap ik niet wat het probleem is als je met 5 jaar wat wedstrijden in het L springt en met 5/6 jaar in het M en nu dus met 6 jaar dit weekend voor het eerst in het Z. En ja er zijn kopers voor, zelf uit amerika, maar die zouden er echt niet zijn, als hij het niet aan zou kunnen.
En wat heb je er als fok/africhtings stal, om al je paarden kapot te rijden, door er te vroeg mee te gaan springen.
ik denk dat dat ze toch echt wel weten, wat ze aan het doen zijn.

Waar heb jij mij horen oordelen over hoe oud jou verzorgpaard was toen ie sprong, ik had het erover dat je binnen het jaar dat hij 5 is dus al zoveel wedstrijden hebt kunnen rijden dat je er nu met 6 makkelijk mee in de z zou kunnen starten kwa punten.
maargoed, die laatste zin ben ik het mee oneens, ik bedoel elke handelsstal haalt uit het paard wat ze kunnen en aanbieden.
omdat hoe meer ze kunnen op leeftijd van verkoop wat meestal rond de 4 ligt des te meer geld ze ervoor kunnen vragen.
jij gaat ook niet voor een paard 5,000 betalen terwijl die niks kan, terwijl een ander paard al aan de teugel kan lopen, sprong onder het zadel kan maken, wijken o.i.d. als je voor een paard dat dus nog weinig tot niets kan 5,000 moet betalen en voor een paard dat een sprong onder het zadel etc etc kan maken en die dan inene 10.000 kost heb je dat er toch eerder voor over dan dat je het paard koopt die nog niks kan. mensen willen zeker heid en als een paard het niet laat zien, zijn ze eerder geneigd een paard te kopen dat dit wel aantoont. dit komt doordat de stal er geld mee wilt verdienen, maar kennelijk heb je je nog nooit in een handelsstal verdiept.
nu gaan we btw wel heel erg off-topic. maargoed, dat ze het eruit halen om het paard voor een hoger bedrag te verkopen betekend niet dat het altijd goed is, problemen komen later pas als ze ouder worden en dan is die maand proeftijd allang voorbij.

nina444

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:08

Dit is geen handelsstal, maarja.
en natuurlijk weet ik wel dat bijna iedereen graag winst wil maken op z'n paard. Maar dit is geen stal, waar het welzijn van een paard niet op de eerste plaats word gezet. Ook al heb jij daar misschien een andere opvatting over.

Maar even to the point, ik denk dat het echt heel erg verschilt per combinatie, ruiter en paard.
Als je met je paard niet spring gericht bezig gaat, lijkt het mij ook beter om met 4 jaar, wat balkjes te doen, en misschien een laag kruisje en met 5 jaar wat hoger te gaan springen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 09:41

Even voor de mensen die pas met 10 willen inrijden en met 20 springen ;) ...
Denken jullie dat in het wild ook de leeuwen niet op jonge paarden jagen omdat ze nog te jong zijn? Dat jonge paarden niet belast worden met lange sprints en stevige piekbelasting soms enzo?
En dat handelsstallen hun inkomen rond krijgen met het aaien van paarden ofzo?

Welcome to the real world ;)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 10:00

Even op de vraag terugkomende van TS.
Persoonlijk vind ik het echte springwerk niet kunnen als je een jong paard onder je heb of hij moet echt spring gefokt zijn maar dan nog heb ik mijn bedenkingen daarbij.
Juist voor het lichamelijk aspect.

Dat je hem eerst doorrij in de dressuur prima, en daarbij als afwisseling inderdaad 1x in de zoveel tijd een balkje laat draven of klein sprongetje laat maken.. prima.

Zelf heb ik idd een laatbloeier en mijn mening is ook altijd geweest hij gaat niet springen voor zijn 6e jaar ivm het sluiten van zijn groeischijven. En toen zijn we gewoon begonnen met balkjes en 40 cm 1x per maand ofzo.

Het is anders als je een paard wilt verkopen zoals de handelsstallen....maar ik wil mijn Haffie heel graag nog minimaal 20 jaar bij me houden in een goede gezondheid en conditie dus ik ben er dan misschien voorzichtiger mee.

Maar er is meer dan alleen dressuur rijden en dat vergeten mensen soms of vinden dat onzin of niet leuk om te doen.
Werken aan de hand, werken aan de lange teugel, longeren, een lekker buitenrit... enz enz... daar houd je je paard ook soepel mee en hoef je er niet steeds op te stappen en te belasten. je belast ze zo ook wel maar wel op een positieve manier.
Ook positief voor dat koppie.

Maar iedereen heeft daar een andere mening over en dat is prima. Je heb verschillende takken van sport en de sportpaarden zijn vaak afgeschreven op een normale leeftijd dat is de handel en de wedstrijdsport.. inderdaad welcome to the real world.

Maar de niet hoog in de sport lopende paarden/ruiters zullen anders met hun paard omgaan omdat ze ervan willen genieten en ze een lang leven willen bieden.

nina444

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:24

Btw,
hij is gister in het M uitgekomen en voor het eerst in het Z, alle 2 gewonnen!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:30

laura444 schreef:
Btw,
hij is gister in het M uitgekomen en voor het eerst in het Z, alle 2 gewonnen!

Ohoh, nu gaat ie stuk als ie 8 is ;)

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:30

het ligt er ook aan op wat voor manier het gebeurt. er zijn er die weten precies hoe je een 4-jarig paard moet leren springen en hem gezond te houden. er zijn er die er helemaal niks van weten en zelfs een 7-jarige binnen een paar maanden kapot kunnen rijden. voor een 4-jarige is springen geen enkel probleem als er maar iemand op zn rug zit die weet wat er gedaan moet woorden en hoe.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 15:33

jantergouw schreef:
het ligt er ook aan op wat voor manier het gebeurt. er zijn er die weten precies hoe je een 4-jarig paard moet leren springen en hem gezond te houden. er zijn er die er helemaal niks van weten en zelfs een 7-jarige binnen een paar maanden kapot kunnen rijden. voor een 4-jarige is springen geen enkel probleem als er maar iemand op zn rug zit die weet wat er gedaan moet woorden en hoe.

Jij snapt het Jan! ;)

nina444

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 21:49

2e x in het Z en 2e gaat prima toch!?

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 07:44

Als je een paard op 3 jarige leeftijd inrijdt vind ik wel dat je met 4 jaar mag springen. Hij is dan al 1 jaar ohz!

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 12:48

Ik probeer mijn paard altijd alle ruimte te geven die hij nodig is. Hij was 3,5 toen ik echt begon met rijden, maar dat nog maar heel weinig. Inmiddels is hij bijna 4 (dinsdag) en zijn we nog steeds aan de basis van de basis. Ik rij hem maximaal 3x en zelden langer dan 20/30 minuten. Ik longeer hem zelden, maar als ik dat doe is het zonder hulpmiddelen.
Toch zou ik het wel erg leuk vinden om straks ook met hem te springen. Nu laat ik hem bij wijze van voorbereiding ong eens in de 8/10 weken vrijspringen en balkjes draven. De sprongen zijn nooit echt hoog (max is 80 cm maar dat was al een uitschieter, ik zorg meestal dat ik niet hoger ga dan 50 cm). Wat ik dan weer wel doe is de hindernisjes steeds een andere uitdaging te geven. Een stukje breder, met heel veel balken, creatieve kruisjes, dekjes, doeken of een jas op de balken, scheve hindernissen (als in ongelijke kruisjes) zodat het hem lichamelijk minimaal belast maar hij zich goed bewust is van zijn lichaam en ervaring krijgt in het springen over niet-alledaagse dingen. Goed voor z'n koppie en goed voor zijn lijf :)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 12:24

in alleen dressuurwerk kun je al veel afwisselen hoor. Maar wil je nog weer afwisseling, denk dan eens aan tteam vrijheidsdressuur buitenrijden lange lijnen aan de hand en longeren. Wat betreft de leeftijd ben ik het eens, maar omdat sommige jonge paarden springen heel leuk vinden laat ik ze wel eens vrijspringen oid.

Henrieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 13:04

Als je je paard dressuurmatig goed onder controle hebt, zou ik het best aandurven om een sprongetje te wagen! Gewoon rustig opbouwen en niet gelijk beginnen bij 1 meter. Je merkt vanzelf of je paard het aankan om een stukje hoger te gaan.
Wat ik altijd heb gedaan, is het paard eerst onder controle, dressuur mooie figuren en overgangen kunnen rijden, dan eens een keer los balkjes laten lopen, eventueel zelfs een hindernis, en dan gewoon rijdend springen. Als je het rustig opbouwd, zie ik geen problemen.
Succes ermee!
Groetjes, Henrieke
ps. Veel verschillende meningen inderdaad!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 13:07

Mijn ruin wordt juni dit jaar 5, we springen amper en toch heb ik hem voor de springsport :+ Als je je paard dress. matig niet voor elkaar hebt (kunnen schakelen) heb je niks in het parcour te zoeken..ik zie zovaak mensen op goed geluk rond crossen, daar wordt je paard niet beter van :n die van mij is al wel mee geweest naar de springles en 'cross' les..op een speelse manier af en toe springen is niks mis mee! Die van mij gaat za. voor het eerst BB mee!

evie21girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 17:43

er zit wat in maar ik wist het eerlijk gezegt niet

handige tip
dan weet ik dat ook weer

ilonapakes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:20

als het paard goede spieren heeft waarom zou je het dan niet mogen doen kijk je moed ook niet bijna elke dag springen dat is niet goed

Noortje_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 09:46

Springen op jonge leeftijd is niet goed.
ik vind inderdaad dat ze 5 moeten zijn voordat je echt gaat springen
een x een sprongetje kan wel, alleen niet hoger van 50cm.

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 16:59

Noortje_xxx schreef:
Springen op jonge leeftijd is niet goed.
ik vind inderdaad dat ze 5 moeten zijn voordat je echt gaat springen
een x een sprongetje kan wel, alleen niet hoger van 50cm.

Hierbij ligt het ook aan de hoogte vind ik, aangezien je met een 3 / 4 jarige B pony geen 50 cm gaat springen. ;)