Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
xSannnn schreef:Ik vind dit echt idioot, jij gaat toch ook niet op je 12e een heel zwaar parcour afleggen, daarnaast lopen wel heel veel mensen te zeuren als je een paard zadelmak maakt met 3 ipv van 4 maar als je springt als het paard net een maand onder het zadel is is de normaalste zaak van de wereld, sorry ik vind dit echt absurt. En er zijn genoeg handelsstallen die met een 3 jarige springen onder de man, maar dit is omdat het nu moet presteren dan kan het zo snel mogelijk met winst door verkocht worden. Ze doen het niet omdat het goed is voor het paard hoor, ze doen het omdat ze er winst uit willen halen.
En je hoeft niet te beweren dat het niet zo is, want ik ken alles achter een handelstal met name een spring stal!
Edit; ik heb gezien dat je zelf ook op een spring stal werkt of dat je de eigenaar bent, dan zal je helemaal beter moeten weten.
En je hoeft me echt niet wijs te maken dat handelsstallen geen winst proberen te maken, want dat doen ze keer op keer.
Sandrohit schreef:Om maar even heel simpel antwoord te geven op de vraag van TS,ik vind dat springen voor het 5de levensjaar van het paard geen problemen hoeft op te leveren.
En tuurlijk is het per combinatie verschillend of ze er al aan toe zijn,de graad van africhting van het paard speelt hierbij mee maar ook de ervaringen van de ruiter.
Hooguit 1x in de 3 weken en dan zo'n 50cm hoog kan in mijn ogen totaal geen kwaad,ik zou zelf zeggen doe het 1x in de week net wat je zelf zegt goed voor de afwisseling.
Misschien is het wel leuk om te weten hoe oud jouw paard is?
Mijn paard is eind maart 4 jaar geworden.
Ik heb haar sinds juli 2009, dus nog geen jaar.
laura444 schreef:@xSannnn
Mijn stal ken je ook niet, en wie zegt dat dit paard met 4 is begonnen mee te doen aan concours?
Hij is op 4 jaar wel mee geweest, om ervaring op te doen (met de trailer en om ander terrein.) maar is pas officieel gestart op zijn 5e.
Omdat de ruiter die met hem springt, al in het Z heeft gesprongen, hoeft hij niet in het B te beginnen.
Als het paard er aanleg voor heeft en je hem ook nog zijn rust geeft, snap ik niet wat het probleem is als je met 5 jaar wat wedstrijden in het L springt en met 5/6 jaar in het M en nu dus met 6 jaar dit weekend voor het eerst in het Z. En ja er zijn kopers voor, zelf uit amerika, maar die zouden er echt niet zijn, als hij het niet aan zou kunnen.
En wat heb je er als fok/africhtings stal, om al je paarden kapot te rijden, door er te vroeg mee te gaan springen.
ik denk dat dat ze toch echt wel weten, wat ze aan het doen zijn.
...
jantergouw schreef:het ligt er ook aan op wat voor manier het gebeurt. er zijn er die weten precies hoe je een 4-jarig paard moet leren springen en hem gezond te houden. er zijn er die er helemaal niks van weten en zelfs een 7-jarige binnen een paar maanden kapot kunnen rijden. voor een 4-jarige is springen geen enkel probleem als er maar iemand op zn rug zit die weet wat er gedaan moet woorden en hoe.
Als je je paard dress. matig niet voor elkaar hebt (kunnen schakelen) heb je niks in het parcour te zoeken..ik zie zovaak mensen op goed geluk rond crossen, daar wordt je paard niet beter van
die van mij is al wel mee geweest naar de springles en 'cross' les..op een speelse manier af en toe springen is niks mis mee! Die van mij gaat za. voor het eerst BB mee!