hoe denken jullie over deze uitspraak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:06

Ayasha schreef:
Asyaa schreef:
Liever paardlief uit balans dan een kind plat.

Of dan tegen de dichtsbijzijnde boom klappen.
Bovendien hoef je imo niet te rukken.... Je kan ook rustiger er aan gaan en dan hebben ze tijd om af te rennen voor ze niets meer zien.

Idd, kan me goed vinden in de uitspraak.

Wij waren vanmiddag aan het toeren, we kwamen langs een paard wat overduidelijk erg nerveus was, dus we zijn er echt langs gekrópen (ruiter was ons erg dankbaar) maar een slof om zo een paard lijkt me geen overbodige luxe, niet iedere automobilist rijdt zo rustig.
En sowieso, hoe rustig en cool je paard ook is, een noodrem erop hebben zitten lijkt me een noodzaak.

elias

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:07

@ ayasha:
nee, met mijn paard zn balans is niets mis, maar zie jij paarden die keihard rennen met hun hoofd in de krul? En waarom denk je dat dat zo is?
Ik zou trouwens niet weten of mijn paard dan zou vallen, want ik rij ook nie met een hulpteugel buiten.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:09

Wij doen de tiedeman altijd even om.
1 van onze pony`s is wel M dressuur maar ga je weer voor het eerst een buitenrit maken na de winter,nou dan zit je de eerste paar keer toch echt op een andere pony!
Na een paar buitenritjes word ze wel steeds war rustiger maar de tiedeman blijft er voor de zekerheid om.

Staat nu weer een 4 jarige te wachten en die krijgt de tiedeman ook om.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:10

Ayasha schreef:
Waves: die van mij heeft ook geen hulpteugel om, daar niet van, maar om per definitie te stellen dat een hulpteugel voort komt uit onzekerheid is ook weer zo iets...

Nou ja, als je bang bent zonder de slof te "verongelukken" of kinderen onder je paard te krijgen en weet ik wat hier allemaal niet voorbij komt... dan is dat nou ook weer geen teken van groot vertrouwen :+

Maar je hebt gelijk, het is natuurlijk niet zo zwart wit. Net zo goed als het dus niet per definitie onverantwoord is om zonder slof te rijden.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:10

elias schreef:
Asyaa schreef:

Paardlief uitbalans>> paard valt >> kind zit er onder >> kind plat.
Even heel simpel bekeken, maar ik heb liever dat mn paard er vandoor gaat, dan dat hij er vandoor gaat, ruk in zn mond krijgt, uit balans komt en valt en jij plat..

Je trekt met een slof echt geen paard uit balans. Je brengt je paard alleen uit balans, als je aan 1 teugel gaat trekken, dan zou je kunnen vallen.
Als een paard schrikt, dan steken ze meestal het hoofd in de lucht. Een slofteugel begrenst dat en kan in geval van nood wat extra remmen.
Die verhalen van pony's die gaan bokken door een slof, klinken erg penny. Ik heb zoiets nog nooit meegemaakt en ik rij toch best wel veel paarden, die allemaal met een slof mee naar buiten gaan. Het kan natuurlijk wel voorkomen dat een paard de slof niet accepteerd als naar benedentrek-middel, maar dan gebruik je hem verkeerd.

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 21:11

jullie uitspraken hebben me wel aan het denken gezet. die NH-er in eerste instantie. ik rij regelmatig buiten, maar gewoon met mijn teugels. ik rij ook altijd heerlijk lekker los en ontspannen en ik heb weleens gedacht: als die gaat, dan zal die gaan en dan hou ik er niks meer aan. nu heb ik een paard die dat in eerste instantie niet zo snel zal doen, maar ik weet donders goed dat een paard op de kletter kan gaan 9tja het is en blijft een vluchtdier). daarentegen waar ik langs moet is een erg kronkelige weg met sloten aan beide kanten. auto's komen daar ook rakelings bij je langs. er zijn daar al regelmatig ruiters en paarden op de kletter gegaan en in een sloot beland. ik zit er nu toch aan te denken om er gewoon een slof om te doen puur voor de zekerheid. het is geen kwestie van onzekerheid enzo anders krijg je die discussie weer. maar het is een paard van 800 kilo en hij is beresterk (dat laat hij eigenlijk nooit zien tijdens het rijden), nou en als die het eens een keer in zijn bolle kop krijgt dan ben ik nergens meer met mijn 55 kilo en nog geen 1.60m. en als die dan in zo'n sloot terecht komt en zijn poten breekt....moet er niet aan denken.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:11

Een slof is om een paard op verantwoorde wijze aan teugel te laten lopen, en niet om je paard naar beneden te trekken.
Misschien kun er dan beter van af blijven, zeker met een buitenrit.
Als je denkt dat je je paard niet onder controle kunt houden, blijf dan lekker in de bak rijden.
En flossen[Zagen]daar zou ik maar niet over beginnen, er zijn nog heel veel mensen die nog een hoop moeten leren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:12

elias schreef:
@ ayasha:
nee, met mijn paard zn balans is niets mis, maar zie jij paarden die keihard rennen met hun hoofd in de krul? En waarom denk je dat dat zo is?
Ik zou trouwens niet weten of mijn paard dan zou vallen, want ik rij ook nie met een hulpteugel buiten.

Dus als ik jouw redenering volg is de slof net prima: trek hun hoofd in de krul en ze kunnen niet meer hard rennen. Simpel zat toch?

Mijn witte kan overigens behoorlijk hard als hij in aanleuning loopt (anders zouden dressuurpaarden ook geen uitgestrekte galop kunnen doen). Hoofd in de lucht is IMO omdat ie uitgedoktert heeft dat je hem dan minder goed kan controleren en het paard wil nu eenmaal rennen... Dus een slof zorgt dat je enige controle behoud waardoor je hem makkelijker terug kan nemen dan wanneer hij wel het hoofd de lucht in zou kunnen steken.

Waves: Dat zijn dingen die kunnen gebeuren, ook met dat dier wat je voor 99% onder controle hebt (1% zijnde het feit dat het nu eenmaal een dier is)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 05-05-10 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

bandita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:14

elias schreef:
Asyaa schreef:

Paardlief uitbalans>> paard valt >> kind zit er onder >> kind plat.
Even heel simpel bekeken, maar ik heb liever dat mn paard er vandoor gaat, dan dat hij er vandoor gaat, ruk in zn mond krijgt, uit balans komt en valt en jij plat..

Ja we kunnen het verhaal net zo moeilijk maken als we zelf willen.... :D

Vandaag zonder slof het bos in geweest, kon haar amper houden in de galop (heb een erg robuust paard van 1.74m) dan let ze nergens op en is heeeeeel enthousiast, en krijg haar bijna niet meer terug. Ik wil ook niet met haar gaan vechten in het bos, het moet wel leuk blijven! Dus, voor mij is de oplossing dan al snel gemaakt. Geen rukken in de mond, niet trekken en boos worden. Als ik een relaxte bosrit wil maken, hang ik de slof eraan, en gebruik hem alleen daar waar het echt nodig is!

Dus volgende keer weer de slof eraan! Ik ga niet moeilijk doen als het makkelijk kan. Simpel dacht ik.. Blijft het voor ons beiden leuk! *D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:16

uudje schreef:
Een slof is om een paard op verantwoorde wijze aan teugel te laten lopen, en niet om je paard naar beneden te trekken.
Misschien kun er dan beter van af blijven, zeker met een buitenrit.
Als je denkt dat je je paard niet onder controle kunt houden, blijf dan lekker in de bak rijden.

En flossen[Zagen]daar zou ik maar niet over beginnen, er zijn nog heel veel mensen die nog een hoop moeten leren.

Al heb je alle controle in de wereld, als een paard wilt dan gaat ie. Een slof geeft je dan in z'n situatie net wat meer te zeggen, en dat kan een behoorlijk groot verschil maken. Daarbij komt ook nog, paarden zijn dieren, vluchtdieren.

elias

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:18

Ayasha schreef:
Dus trek hun hoofd in de krul en ze kunnen niet meer hard rennen. Simpel zat toch?

Mijn witte kan overigens behoorlijk hard als hij in aanleuning loopt (anders zouden dressuurpaarden ook geen uitgestrekte galop kunnen doen). Hoofd in de lucht is IMO omdat ie uitgedoktert heeft dat je hem dan minder goed kan controleren en het paard wil nu eenmaal rennen...

Waves: Dat zijn dingen die kunnen gebeuren, ook met dat dier wat je voor 99% onder controle hebt (1% zijnde het feit dat het nu eenmaal een dier is)

zo'n paard is echt niet 1 2 3 terug naar rustig zegmaar dan hoor..

Ayasha
Blogger

Re: hoe denken jullie over deze uitspraak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:20

Niemand zegt dat de slof een wondermiddel is waarmee ie binnen de meter op de rem is. Wel dat het net dat beetje meer kan geven dat je nodig hebt om iig ongelukken te voorkomen áls hij gaat. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:20

elias schreef:
Ayasha schreef:
Dus trek hun hoofd in de krul en ze kunnen niet meer hard rennen. Simpel zat toch?

Mijn witte kan overigens behoorlijk hard als hij in aanleuning loopt (anders zouden dressuurpaarden ook geen uitgestrekte galop kunnen doen). Hoofd in de lucht is IMO omdat ie uitgedoktert heeft dat je hem dan minder goed kan controleren en het paard wil nu eenmaal rennen...

zo'n paard is echt niet 1 2 3 terug naar rustig zegmaar dan hoor..

Het gaat hier ook helemaal niet om rustig, het gaat hier om voorkomen van ongelukken. Als jij de slof nodig hebt voor rust, dan doe je het fout.

elias

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:23

Ik heb de slof niet nodig :+
edit: in dat soort situaties. Ja ik weet dat elk paard aan de kletter enz kan gaan, maar een heel sterk paard van 1.74 maakt wel uit met een pony van 1.35 waar ik op rij die ik ook voor99% vertrouw.
Laatst bijgewerkt door elias op 05-05-10 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:25

Het gaat er om dat je wel oordeelt maar kennelijk niet echt door hebt wat de bedoeling is van die slof. En op deze manier maak je je er wel erg makkelijk van af ipv gewoon toe te geven dat je het zo nog niet bekeken had. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:28

elias schreef:
Ik heb de slof niet nodig :+
edit: in dat soort situaties. Ja ik weet dat elk paard aan de kletter enz kan gaan, maar een heel sterk paard van 1.74 maakt wel uit met een pony van 1.35 waar ik op rij die ik ook voor99% vertrouw.

Das nog steeds 1%
Als een slof het verschil kan maken tussen een ziekenhuis bezoek van jou, of erger, andere, in die 1%? Als je een slof correct gebruikt, dan heb je in de 99% helemaal niks mee te maken, maar in die 1% kan het een giga verschil maken.
Wat ga je dat 12 jarige kind vertellen als ie onder je paard terecht komt en voor de rest van ze leven in een rolstoel beland? 'Sorry ik vertrouwde hem voor 99 procent'?

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:29

Ayasha schreef:

Klopt, ik kende helaas iemand die echt verongelukt is op een buitenrit. Situatie waar een slof niks aan had kunnen veranderen. Ze had geen cap op.... Maar dat terzijde.

Er zijn zoveel factoren.

De eerste is dat mensen in hun eentjenaar buiten gaan op bloednerveuze, niet goed verkeersmakke paarden. Dan is een slof niet de oplossing, sterker nog, denken dat het met een slof wel kan en dus naar buiten gaan is onverantwoordelijk. Paard moet eerst maar eens samen naar buiten, iemand er naast, schriktraining etc.

Andere factor is dat mensen niet leren hoe ze in noodsituaties hun paard op kunnen vangen. Ze voelen zich machteloos. Ook daar is een slof niet de eerste oplossing. Neem eerst maar eens een les bij een instructrice over noodsituaties.

Nog een factor: "gedwongen" over hele gevaarlijke stukken moeten. Je kan bijvoorbeeld niet bij het bos komen zonder over een smalle dijk met langsrazende auto's en landbouwverkeer te moeten. En liefst nog twee sloten aan weerszijden. Is de oplossing dan een slof? Of is dat een lapmiddel voor een situatie die je helemaal niet in moet gaan? Paard op de trailer of iemand op de grond ernaast laten lopen zou pas echt verantwoordelijk zijn!

Kortom: kijk nou eens écht naar de risico´s en pak ze bij de kern aan. Een slof kan een schijnzekerheid bieden waardoor mensen dus eerder in situaties gaan rijden waar je in de eerste plaats al niet in zou moeten belanden.

Ayasha
Blogger

Re: hoe denken jullie over deze uitspraak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:30

En mensen die én de slof gebruiken en hebben geleerd hoe te reageren op nood situaties?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:31

Asyaa schreef:
Das nog steeds 1%
Als een slof het verschil kan maken tussen een ziekenhuis bezoek van jou, of erger, andere, in die 1%? Als je een slof correct gebruikt, dan heb je in de 99% helemaal niks mee te maken, maar in die 1% kan het een giga verschil maken.
Wat ga je dat 12 jarige kind vertellen als ie onder je paard terecht komt en voor de rest van ze leven in een rolstoel beland? 'Sorry ik vertrouwde hem voor 99 procent'?

Tja, dat vind ik dan ook wel weer heel ver gezocht.
Als je van je paard weet dat hij een goed rem heeft, dan heeft ie dat ook in geval van nood zonder slof.
Je moet een slof natuurlijk ook weer niet als wondermiddel gaan zien.
Laatst bijgewerkt door Schoentje op 05-05-10 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Brittje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:31

ik rijd ook altijd met slof buiten .
maar een slof is zo hard als de ruiter hand
en ik weet niet of jullie de prijsuitrijking van anky van grunsven in aken meegemaak hebben maar daar ging zelf salinero een super goed getraind paard aan de kletter en anky hield hem ook niet (mischien een andere situatie maar het komt op het zelfde neer) en anky kan echt wel rijden hoor en salinero is super getraind en staat ook goed aan de hulpen
en als je buitenrijd met de slof er aan en je paard gaat aan de kletter dan kan een slof wel zeer handig wezen en dan hoef je helemaal niet in de beugels te astaan en aan de slof te trekken maar je kunt hem dan als nog op je zit terug rijden en dan met als verfijning een slof zodat hij iets makelijk tot zinnen komt
en dat van bij mijn paard hoef je niet aan te komen met hulpteugel een paard kan niet lezen hoor en kan ook niet zien van als jij met een slof aan komt lopen van o daar heb je der weer met de hulp teugel kan ik een raar gaan doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:33

Waves schreef:
Ayasha schreef:

Klopt, ik kende helaas iemand die echt verongelukt is op een buitenrit. Situatie waar een slof niks aan had kunnen veranderen. Ze had geen cap op.... Maar dat terzijde.

Er zijn zoveel factoren.

De eerste is dat mensen in hun eentjenaar buiten gaan op bloednerveuze, niet goed verkeersmakke paarden. Dan is een slof niet de oplossing, sterker nog, denken dat het met een slof wel kan en dus naar buiten gaan is onverantwoordelijk. Paard moet eerst maar eens samen naar buiten, iemand er naast, schriktraining etc.

Andere factor is dat mensen niet leren hoe ze in noodsituaties hun paard op kunnen vangen. Ze voelen zich machteloos. Ook daar is een slof niet de eerste oplossing. Neem eerst maar eens een les bij een instructrice over noodsituaties.

Nog een factor: "gedwongen" over hele gevaarlijke stukken moeten. Je kan bijvoorbeeld niet bij het bos komen zonder over een smalle dijk met langsrazende auto's en landbouwverkeer te moeten. En liefst nog twee sloten aan weerszijden. Is de oplossing dan een slof? Of is dat een lapmiddel voor een situatie die je helemaal niet in moet gaan? Paard op de trailer of iemand op de grond ernaast laten lopen zou pas echt verantwoordelijk zijn!

Kortom: kijk nou eens écht naar de risico´s en pak ze bij de kern aan. Een slof kan een schijnzekerheid bieden waardoor mensen dus eerder in situaties gaan rijden waar je in de eerste plaats al niet in zou moeten belanden.

Een slof is inderdaad niet dé oplossing, netzoals een cap dat niet is, of een body protector.
[VN] Veiligheid bij werken met paarden ernstig onderschat
In dat topic is een prachtige discussie gevoerd over risico vermindering. Dat is een slof. Risicovermindering. Niet risicouitsluiting. Als je aan risicouitsluiting wil doen dan stel ik voor om niet te gaan paardrijden. Je werkt met dieren, en dat is bij definitie al gevaarlijk.

elias

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:33

Er rijden geen anderen op hem, dus dat hoeft niet, ik ben me bewust van alle risicos van paardrijden, maar je hebt ook risicos met skien, hockey en noem ze maar op.
Moeten we dan maar met helm, gezichtsbeschermer knie en elleboogbescherming en alle hulpteugels die er zijn op het paard aan doen zodat het voor 99,9 % veilig is?

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:35

Ayasha schreef:
En mensen die én de slof gebruiken en hebben geleerd hoe te reageren op nood situaties?

Prima, dat moet ieder voor zich weten.

Ik wil er alleen op wijzen dat mensen eerst moeten kijken of ze überhaupt wel in bepaalde situaties moeten gaan rijden. De slof moet geen "zekerheidje" worden waardoor je je dus in risicovolle situaties gaat begeven terwijl je dat normaal niet zou doen. Als je een bloednerveus paard hebt doe niet goed verkeersmak is en je zou er normaal niet alleen mee naar buiten durven dan moet je dat met een slof ook niet doen! Je creeert dan bewust gevaarlijke situaties onder het mom van "ik heb toch een noodrem"

Dát is in mijn ogen echt onverantwoordelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:36

schoentje schreef:
Asyaa schreef:
Das nog steeds 1%

Tja, dat vind ik dan ook wel weer heel ver gezocht.
Als je van je paard weet dat hij een goed rem heeft, dan heeft ie dat ook in geval van nood zonder slof.
Je moet een slof natuurlijk ook weer niet als wondermiddel gaan zien.

Een paard in nood, dat denkt dat ie moet overleven, boeit het echt niet meer of er iets op zn rug zit. Ik sla dan even terug op een eerdere opmerking van mij, dat je moet kunnen inschatten wanneer je naar buiten kan en wanneer niet (je moet niet naar buiten gaan als je een paard hebt dat gaat survivelen). Het is inderdaad geen wondermiddel, maar als het ongelukken kan voorkomen? Daarom dragen we toch ook een cap? En sommige bp's? Om ongelukken (of in dit geval de gevolgen) te beperken. Het was inderdaad ver gezocht, maar ik wou even een duidelijk (theoretisch) voorbeeld geven.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-05-10 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:36

mijn standaard uitrusting is helm bp en slof ja op paarden waarbij het wel eens spannend zou kunnen worden.......