Wat is dat toch met die dikke ruiters...?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:24

Bramasole schreef:
Ik ben nu ook te dik, durf ik gerust te zeggen. Anderen zullen ook zien dat ik veel ben aangekomen, het is zoals het is. Als iemand zegt dat ik beter even wat kan afvallen voordat ik weer op het paard spring, vind ik ook niet kwetsend. Ik ben het er namelijk mee eens. Zie het als een tip die me ogen weer even opent.

Knap dat je het zelf ziet en het begrijpt. Maar het gaat natuurlijk ook om de manier waarop het gezegd wordt.

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:24

Heel simpel, mensen die niet tevreden zijn met zichzelf reageren pittig op de kritiek van hun uiterlijk.
Ik heb heb zelf aanleg om zwaar te worden, zit in de familie, maar na een stevige lijnperiode ben ik 26 kilo afgevallen, dit voor de gezondheid en mijn eigengevoel.
Mijn paard loopt nu een stuk soepeler, duidelijk te merken en alles gaat me veel makkelijker af dan eerst.
Toen ik nog zwaar was vond ik het best kwetsend als iemand er een opmerking over maakte, ik voelde me aangesproken.
Nu denk ik soms als ik een zwaar medemens zie 'val toch af, even consequent zijn met een dosis zelfdicipline, wat ik kan, kan jij ook'. Maar het is makkelijker gezegd dan gedaan.
Voor dunne hetzelfde, het is de onvrede over jezelf als je je gekwetst voelt.
Nu voel ik me nergens meer door gekwetst, ik ben tevreden over mezelf, dat verschil is enorm en dat alleen maar door die gesmolten kilo's.

Overigens gaat wel degelijk ieder pondje door het mondje, ondanks medicatie, ziektes, aanleg etc.
Maar soms zijn er geen mogelijkheden om af te vallen.
Of je dan op een paard moet gaan zitten is een ander verhaal.

Toch vind ik in de beginne de ts op geen enkele manier beledigend of kwetsend is, ze heeft wel gelijk.
Mensen reageren altijd vrij heftig op dit zo gevoelige punt.

Liiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:25

Moontje1991 schreef:
Wat is nou dik en wat is nou dun?
ben ik dik met maatje 40?
De gemidelde dunne persoon zal vinden van wel.
EN het is wel zo dikke mensen hebben hier vaker een psychishe reden voor dan dunne. (Mishandeld worden thuis, net gescheiden zijn, egtgenoot overleden enz enz enz)
Terwijl dunne mensen vaker zo zijn omdat het Zo hoort en dat perfect is enz en vinden vaak dikke mensen minder waard.
Dat de ts uit het andere topic dat topic opende is heel goed te begrijpen.
Hoeveel jongeren met maatje 34 Worden gepest? Nauwlijks die worden aanbeden want die zijn perfect.
Hoeveel jongeren met maatje 44 worden gepest? De meesten want die zijn dik en lelijk en moet afvallen.

Het is nou eenmaal zo maatje 34 wordt in nederland als perfect beschouwd ik ben zelf in een simpel eet cafe geweigert met maat 40 omdat ik te dik was en ze namen alleen mensen van maat 36 en minder aan.
Hoeveel dunne mensen overkomt dat? Nauwlijks want die worden als perfect beshouwd terwijl mensen met een wat grotere maat als vies en lelijk worden beschouwd

Daar moet ik je toch even tegenspreken.
Ik ben altijd weldegelijk schuin aangekeken omdat ik gewoon te dun ben (maatje 34). En dat gaat niet over psychische redenen, nee, het zit gewoon in mijn bouw. Net als mensen die wat steviger zijn door hun bouw.. Niet alleen stevige mensen worden gekwetst door hun gewicht..
:)

WhiteWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:25

ik vind het vooral vervelend dat dikkere mensen gelijk als een last worden gezien voor een paard....Ik begrijp donders goed dat dunne mensen er ook mee zitten dat ze dun zijn en ze niet graag uitgescholden willen worden. Maar mag er dan wel zomaar gezegd worden dat zware mensen gelijk een last voor het paard zijn en maar niet moeten paardrijden...

Sheila_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:26

Doe ik ook niet, ben wel harder geworden daarin. Maar misschien om haar ogen te openen?

Bon_Bon

Asyaa schreef:
Zonnetje81 schreef:
@Randie wat een klets! Ik ben met 26 weken geboren (april ipv eind juli) en ik heb duidelijk geen ondergewicht :+ Dat het een wonde ris dat wij geen stoornissen/handicap hebben, is zo maar heeft niks met je gewicht te maken. (was het maar waar)

U is hoogleraar medische wetenschappen?
Ik ben 2 weken te laat geboren en ik heb ook ondergewicht. Misschien is het bij haar de doorslaggevende factor geweest voor ondergewicht, en bij jou niet. Misschien heb ik weer iets anders.

Ik 2 weken te laat en heb overgewicht...
Ofwel het maakt waarschijnlijk geen drol uit of je vroeg of laat ben geboren..

OT. Wat een gezwets weer zeg, misschien meot er gewoon eens opgehouden worden met dan gemiep op een ander. jij bent dun een ander is dik So What?
Moet daar dan elke keer een topic over geopend worden..?

git

Mensen zijn er nu eenmaal in alle vormen soorten kleuren enz enz. Als we elkaar eens accepteren zoals we zijn ? Zou de wereld misschien een stukje beter van kunnen worden.
Laatst bijgewerkt door Revanches op 04-05-10 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Gedeelte uit de tekst verwijderd.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:29

Citaat:
Volgens sommige tabellen niet hoor, juist de haflingers en fjorden zouden prima zwaardere mensen aan kunnen ;)

precies! Ze kunnen maar 1/3 van hun eigen gewicht dragen ofzoiets, zou ik moeten opzoeken. Misschien omdat deze juist breder gebouwd zijn betekend nou weer niet dat ze gelijk zwaardere mensen kunnen dragen.. zij hebben ook hun limiet, juist omdat ze minder groot zijn.
Laatst bijgewerkt door Revanches op 04-05-10 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:29

AnnemiekvM schreef:
Bramasole schreef:
Ik ben nu ook te dik, durf ik gerust te zeggen. Anderen zullen ook zien dat ik veel ben aangekomen, het is zoals het is. Als iemand zegt dat ik beter even wat kan afvallen voordat ik weer op het paard spring, vind ik ook niet kwetsend. Ik ben het er namelijk mee eens. Zie het als een tip die me ogen weer even opent.

Knap dat je het zelf ziet en het begrijpt. Maar het gaat natuurlijk ook om de manier waarop het gezegd wordt.

Ja, ook dat inderdaad. Maar een duidelijke boodschap, die zonder poepas wordt gezegd, komt wel aan. Het is niet altijd leuk maar doordat het ineens zo aankomt, denk je er zelf wel overna.

Soms werken de zijden handschoentjes juist averechts en zoeken mensen alweer naar uitwegen. Ik vind dat je allemaal zelf moet weten hoe dik of dun je bent maar wanneer je paardrijdt moet je gewoon niet te veel gewicht meedragen t.bv. het paard zelf.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:30

Liss dan ben jij denk ik een uitzondering want op mijn vroegere scholen, maneges, sportverenigingen, buurt enz heb ik nog nooit mee gemaakt dat iemand werdt beledigd omdat die gene te dun was.
Daar werden die mensen juist als superiur gezien.
Terwijl ik met maatje 40 en 1,74 lang als smerig onderkruipsel werdt gezien omdat ik te dik was. (nee ik vindt mezelf helemaal niet dik maar gewoon normaal)
Net zoals alle andere met maat 38 of meer overigens.
Niet beledigend naar jou bedoeld hoor ik wil alleen aangeven dat het voor mij iets heel nieuws is dat een slank iemand zegt beledigd te worden om die reden

AnnemiekvM

In het heel kort:
Haflingers kunnen een wat weke rug hebben. Ze zijn soms net wat lang en wat overbouwd. Wat je ook wel eens bij een fries ziet.
Ook zie je bij haflingers nog best wat rugproblemen.

Dit geldt niet voor alle haflingers, maar je moet er wel mee uitkijken.

Volgens mij hebben Fjorden daar minder last van, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen.
In verhouding kunnen ze wat meer hebben, maar echt geen 100 kilo.
Laatst bijgewerkt door Revanches op 04-05-10 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd.

__PSM__

http://i39.tinypic.com/2v0csbt.jpg

Dit ben ik op mijn paard, tja dik lijk ik niet echt, maar zeker ook niet dun, terwijl ik zo zonder paard toch echt een stevige dame ben hoor :P

Ik vind dat je een ieder in zijn waarde moet laten, en zie je echt grote risico's tuurlijk mag je dan waarschuwen, maar doe dat dan niet zo kwetsend als soms wel eens gebeurd ;)

Grapjasjes12

Allereerst wil ik tegen TS zeggen dat ik de beginpost niet kwetsend vind...nu ik een normaal gewicht heb ;)
Daar wringt de schoen een beetje. Mensen met overgewicht weten zelf dondersgoed dat ze te zwaar te zijn. Ik ben zelf 95 kilo geweest met m'n 1,78m en ik flipte de pan uit als iemand er ook maar wat over durfde te zeggen.

Er zijn idd mensen die door een hormoon probleem te dik zijn, of een of ander genetisch probleem. Maar het overgrote deel eet gewoon te veel, simpel. Dat kan een emotionele oorzaak hebben, of wat anders, dat maakt niet zoveel uit.
Ik weet hoe moeilijk het is om af te vallen, je kijkt naar jezelf in de spiegel en vraagt je echt af wat het nut zou zijn, je ziet eruit als een varken, het gaat nooit beter worden. (ik zeg dit overigens vanuit mezelf en over hoe ik me voelde toen ik te zwaar was)

Wat ik wel goed vind is dat er hier mensen zijn met overgewicht die gewoon foto's plaatsen. De weinige foto's die er van mij waren uit m'n dikke 'periode' heb ik ritueel verbrand :=

Afijn, het punt is dat het antwoord op je vraag heel erg simpel is (ik ga me hierover ook niet meer verontschuldigen): Te zware mensen weten dat ze te zwaar zijn, voelen zich machteloos, weten dat ze minder zelfcontrole hebben en elke opmerking doet zeer hierdoor.

Ik ben het er wel mee eens dat in een HAW topic misschien 1 opmerking over het te zwaar zijn moet kunnen, mar verder hoeft niet iedereen het te roepen, dat is sowieso iets op Bokt waar ik een hekel aan heb, dat eeuwige herhalen...pffff.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:31

WhiteWoman schreef:
ik vind het vooral vervelend dat dikkere mensen gelijk als een last worden gezien voor een paard....Ik begrijp donders goed dat dunne mensen er ook mee zitten dat ze dun zijn en ze niet graag uitgescholden willen worden. Maar mag er dan wel zomaar gezegd worden dat zware mensen gelijk een last voor het paard zijn en maar niet moeten paardrijden...

Dat komt omdat het een feit is/kan zijn.
Te zwaar voor een paard is niet goed, te licht maakt meestal niets uit.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:31

AnnemiekvM schreef:
In het heel kort:
Haflingers kunnen een wat weke rug hebben. Ze zijn soms net wat lang en wat overbouwd. Wat je ook wel eens bij een fries ziet.

Volgens mij hebben Fjorden daar minder last van, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen.

Dit is dus niet wetenschappelijk onderbouwd ofzo.. Ik ga dan in mijn ding uit die tabellen wel uit van paarden die gewoon goed in elkaar zitten...

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:32

Bramasole schreef:

Respect! Heel knap dat je zoiets dan ook zelf erkend. +:)+

Stitchy

__PSM__ schreef:
http://i39.tinypic.com/2v0csbt.jpg

Dit ben ik op mijn paard, tja dik lijk ik niet echt, maar zeker ook niet dun, terwijl ik zo zonder paard toch echt een stevige dame ben hoor :P

Ik vind dat je een ieder in zijn waarde moet laten, en zie je echt grote risico's tuurlijk mag je dan waarschuwen, maar doe dat dan niet zo kwetsend als soms wel eens gebeurd ;)

Zoiets heet stevig, maar absoluut niet dik.

celticpony

het is zo jammer dat maatje 40 al als dik wordt bestempeld. Daar ligt nou ook net het probleem..wie nemen we als uitgangspunt? in andere landen zijn gevulde billen, met zachte buik en heupen/ lees vrouwelijke rondingen het schoonheidsideaal. Hier in europa en amerika bepaalt de reclame het ideaal..dat is dus maatje strak in het vel. wie bepaalt nou wat goed is???????

Wat ik al eerder zei, laten we ons nou eens niet zo druk maken om dat gewicht. het gaat erom of iemand zich er goed bij voelt.

ff ander weetje...het is trouwens onderzocht dat de fysieke aantrekkelijkheid bepaalt word door de verhouding heupen/taille. het gewicht is van ondergeschikt belang..het zijn de verhoudingen! want daar gaat het toch allemaal om, zijn we wel mooi genoeg :+

de paarden lijden meer onder verkeerd ruggebruik dan onder een ruiter die dat met een paar kilo's meer goed weet te rijden!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:33

__PSM__ schreef:
AnnemiekvM schreef:
In het heel kort:

Dit is dus niet wetenschappelijk onderbouwd ofzo.. Ik ga dan in mijn ding uit die tabellen wel uit van paarden die gewoon goed in elkaar zitten...

Je kunt er best veel over lezen via Google, maar of het wetenschappelijk is onderbouwd? Dat weet ik niet.
Ik kijk meestal naar een combinatie. Het een kan wel en het ander niet. Dat maakt het juist heel lastig.

MyHorseGirl

__PSM__ schreef:
AnnemiekvM schreef:
In het heel kort:

tabellen kunnen ook best afwijken, het hoeft niet allemaal waar te zijn..
Je kunt het eventueel ook al zien als er een zwaarder iemand op een fjord zit. Loopt hij dan lekkerder als er een minder zwaar iemand op zit?
Laatst bijgewerkt door MyHorseGirl op 04-05-10 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

AnnemiekvM

celticpony schreef:
het is zo jammer dat maatje 40 al als dik wordt bestempeld. Daar ligt nou ook net het probleem..wie nemen we als uitgangspunt? in andere landen zijn gevulde billen, met zachte buik en heupen/ lees vrouwelijke rondingen het schoonheidsideaal. Hier in europa en amerika bepaalt de reclame het ideaal..dat is dus maatje strak in het vel. wie bepaalt nou wat goed is???????

Wat ik al eerder zei, laten we ons nou eens niet zo druk maken om dat gewicht. het gaat erom of iemand zich er goed bij voelt.

ff ander weetje...het is trouwens onderzocht dat de fysieke aantrekkelijkheid bepaalt word door de verhouding heupen/taille. het gewicht is van ondergeschikt belang..het zijn de verhoudingen! want daar gaat het toch allemaal om, zijn we wel mooi genoeg :+

de paarden lijden meer onder verkeerd ruggebruik dan onder een ruiter die dat met een paar kilo's meer goed weet te rijden!

Maar een paar kilo's is wat anders dan een heleboel kilo's.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:34

Ik denk dat er altiijd mensen zijn die commentaar hebben over het gewicht/figuur van een ander.
Tot mijn 25ste was ik te dun, mt 34 was soms nog te groot, en werd er altijd gevraagd of ik wel genoeg at en of ik niet aan de lijn was enzo. Nu 2 kinderen en 10 kilo zwaarder, wordt er vaak gezegd, zo jij bent ook dik tegenwoordig. Ik heb nog wel mt 38, soms 40, maar wat ik hiermee wil zeggen dat mensen vaak commentaar hebben op een ander.

Over dat te vroeg geboren: mijn dochters zijn allebei slank, de jongste eigenlijk mager, die is 8 weken te vroeg geboren, maar ik was ook mager op die leeftijd, en ze eet super goed, dus waardoor het komt?

devi786

@ TS

inderdaad je bevind je op glad ijs :o
Mensen willen namenlijk niet graag aangesproken worden op hun fysieke tekortkomingen ( dun/dik etc...)
Omdat ik wel redelijk vaal ( In Belgié) moet jureren word ik ook vaak met dit "probleem"geconfronteerd ...
Op wedstrijden ie ik steeds meer ruiters met overgewicht ... daar is op zich niks mis mee
Het wordt pas een probleem wanneer hun overgewicht de natuurlijke gangen van het paard gaat belemmeren ...
Dan zie ik zo'n paardje dat heel erg mooi loopt maar letterlijk gebukt gaat onder het gewicht van zijn ruiter ....als ie dan zijn paard zoveel mogelijk ontziet >>> ok ! ;)
Maar zit die er op als een zoutzak van 100+ Kg dan vind ik het echt zielig voor het paard.
Mag/Kan ik dit vermelden in de protocol ???
JA >>> ik doe dit door te zeggen : ruiter haalt paard uit balans.
In elke sport wordt van de deelnemer een zekere fitheid verwacht > zo ook in de paardensport.
HEt is niet omdat je nu even niet op je eigen benen moet lopen ( want dat zou je niet kunnen) dat jij je mag laten gaan : je paard is je partner & verdient ook respect!
Trouwens het "plaatje" klopt langs geen meter .... :(
Sorry hoor ....
MSN hard maar wel waar :+ :7

Wat de oorzaak ook mag zijn : ruiter & paard horen in balans te zijn.
Ik zie voldoende ruiters met wat overgewicht die het hartstikke goed doen : pas je keuze van paard aan op je lichaamsbouw & zorg dat beiden plezier beleven >>>>ENJOY !!!! 8-)

mltex

Nou TS je hebt dus duidelijk een punt, dat blijkt wel uit de intolerante reacties.

Het kan dat te vroeg/laat geboren heel veel gevolgen hebben voor nog meer aandoeningen dan over/ondergewicht...dus die uitspraken vind ik erg kortzichtig.
Net zoals degene die zegt dat dikke mensen vaak psychische oorzaken hebben en dunne mensen modebeeld...ja dat is niet psychisch natuurlijk...er zijn geen eetstoornissen voor dunne mensen _O-

Het zal ook de aard vd mens zijn om de oorzaak buiten zichzelf te zoeken.

Bramasole

MyHorseGirl schreef:
Bramasole schreef:

Respect! Heel knap dat je zoiets dan ook zelf erkend. +:)+

Aardig van je. Ik ben ook flink aan de slag om de kilo's er weer af te krijgen.