Kip of het ei. Is t paard scheef door mij of ik door t paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 06:48

In hoe verre heeft de bodem met het scheeft of recht rijden te maken? Sommige bodems lijken het te verergeren?

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 08:51

pasdedeux schreef:
Het is alleen in die keertwending. Het heeft inderdaad met gewichtsverplaatsing te maken.
Er is wel een foto te vinden met mijn houding in die keertwending en ik kan zelf ook precies vertellen wat ik verkeerd doe maar ik krijg het gewicht gewoon niet goed.
De laatste foto wordt het al beter maar wat je ziet is dat ik een draai maak in mijn bekken, mijn binnenbeen zelfs afsteek om het paard ruimte te geven toch de kant op te gaan wat ik wil, maar mijn onderlichaam de andere richting aangeeft. De tweede foto ben ik nog meer verkrampt. Mijn lijf blokkeer letterlijk in deze oefening, heel apart.

Probeer eens op te letten wat er met je binnen zitbeenknobbel gebeurt als je dat been afsteekt.
Met alle goede bedoelingen om ruimte te geven, beperk je die dan juist met je bekken.
Je kan wel ruimte geven, maar dat is een andere beweging: subtiel met die zitbeenknobbel wat verlichten zeg maar.

Gewoon op de volte kun je dit makkelijk uittesten: met been afsteken en die zitbeenknobbel hulp.
Was een behoorlijke eye-opener voor mij. Het werkte precies andersom dan ik altijd dacht.

Dit soort hulpen geef je meestal zonder veel over na te denken.
Als dit een probleem is, helpt het om eerst simpele oefeningen (volte openen/sluiten) te rijden met de correcte hulpen.
Op een gegeven moment hoef je niet meer na te denken en gaat dit vanzelf ook goed bij de keertwending.

Weet niet of je er dan al bent, maar ieder stapje in de goede richting is meegenomen.

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 11:52

Hmm ik lees nog eens terug en zie dat ik het vorige iets te snel had getypt.

Als travers en appuyementen goed gaan, dan zit je over het algemeen goed, anders zou dat ook niet gaan.
En bewustzijn is ook niet het probleem lees ik, maar meer het daadwerkelijk uitvoeren van gewicht verplaatsen naar rechts.

Voor mijn gevoel heb je in je bekken 2 functies van ondersteunen.
Ene is het overeindhouden van je lijf en lijkt op fenomeen 'standbeen'.
Andere is dynamisch meer/minder druk geven, wat je met je hulpen doet.
Ik denk dat over het algemeen, je buitenbeen meer het standbeen is.

Wil niet altijd zeggen dat die de meeste druk heeft, maar het is een soort basis iets.
Lastig uitleggen dit, er zijn wel mensen die hier stukken beter in zijn dan ik :)
Misschien als die weten wat ik bedoel dat die het kunnen verduidelijken.

Die 2 functies van hierboven is een soort van samenspel.
De ene kan niet werken als de andere zijn deel niet doet.

Ik kreeg de tip om meer op links te zitten, maar ik had al veel druk op linker zitbeenknobbel, op de verkeerde manier.
Rechterbeen kon die standbeen basis niet, dus links deed beide functies naar beste kunnen.
Voor paardrijden werkt dat niet, kwam ik achter en heb dus op rechtse been moeten oefenen om uiteindelijk links goed te kunnen gebruiken.
Symptomen links waren bij mij dat ik dat been makkelijk optrek en meer moet doen om beenhulp door te laten komen.

De situaties zijn verschillend, en ook het niveau, maar ik had die vorige reactie te snel getypt.
Misschien dat je (of iemand die meeleest) er wat aan heeft.

Vraag anders je instructie om met je mee te kijken als je de oefening droog op de grond doet.
Er zijn van die grote oefenballen waar je op kan zitten wat kan helpen om het uit te voeren.

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 13:07

Misschien dat dit nog verduidelijkt: vertraagd filmpje van onze versie van rechtsom voor zover we dat aankunnen nu.

paard is links stug, rechts week; linkerschouder is meer ontwikkeld (groter als je vanaf achter kijkt)
ik zat lange tijd met mijn linkerheup te ver naar achter en trok dat been op, gaat nu beter
plaatje van vorig jaar, wringend:
http://www.xs4all.nl/~chali/PICTURES/paard/HAW01/20090805_stap_rechtsom02.JPG

videoding stond op de minst scheve weipaal die ik kon vinden

Ik vind het zelf lastig te zien wat er allemaal qua zit gebeurd. Voor mijn gevoel ging het wel okay.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 15:57

Dat wringen herken ik wel. Dat doe ik dus vooral in oefeningen die ik moeilijk vind. Het heeft denk ik inderdaad te maken met het samenspel van een drijvende hulp, druk geven en op een andere zitbeenknobbel zitten. Ik moet zeggen vandaag op wedstrijd was mijn paard wat gespannen en dan merk ik dat ik ook verstrak en raar ga zitten in mijn travers. Het heeft dus met het 'dwingen' opzij te gaan te maken. Ik had daardoor dus ook geen lengtebuiging.

Lb bedankt voor de links, daar ga ik eens de tijd voor nemen om die door te nemen.

Mijn schouders zaten ook weer onder mijn hoofd inplaats van ze te laten afhangen. Dat is op wedstrijden erger dan gewoon, maar ik merk nu ook dat tijdens het typen van dit bericht ik ze ook hoog heb. Lastig gewoontes veranderen.

Vind het erg leuk dat er nu meer technische reacties komen in dit topic inplaats van het standaard. handen laag, schouders naar achteren.

Ook mooi om te merken hoe je je paard kunt remmen en laten lopen op je zit. Iets achter de beweging zitten en iets voor of op de beweging zitten, geven zulke grote verschillen.

Mijn paard is heel gevoelig en nu in de M2 heb ik daar ook de meeste moeite mee. Verzit ik iets...taktfout. Iets meer op de linkerzitbeenknobbel...paard scheef. Ineens houdt het op met puntenrijden _O- wel fijn dat er nu zoveel strenger wordt gejureerd want had vaak het idee dat ik punten kado kreeg. Ze kijken in deze klasse goed naar het recht zijn.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 16:07

FaberSmid schreef:
In hoe verre heeft de bodem met het scheeft of recht rijden te maken? Sommige bodems lijken het te verergeren?

Ik zou graag de bodem de schuld geven :D maar over het algemeen maakt de bodem niet extreem uit. Ja natuurlijk als je met schuin op een dijk rijdt heeft dit ook invloed op de belasting van je paard en daarmee op de scheefheid. Meer belasting op een kant van het paard gaat compensatie geven en dat kan zich uiten in scheefheid. Als jij met 1 been op de stoep rent zul je ook in je bovenlichaam de scheefheid van de bodem corrigeren.

FaberSmid

Re: Kip of het ei. Is t paard scheef door mij of ik door t paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 16:11

Dus een schots scheve zware mulle bodem zal geen problemen leveren?
Gewoon uitgelijken en klaar?

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 16:23

Nee dat zeg ik niet, een paard kan door een mulle bodem meer op de voorhand gaan lopen (wat ook een scheefheid is) of de achterhand meer naast de massa gaan zetten omdat het door de bodem niet kan dragen. Natuurlijk heeft het invloed. Het is denk ik algemeen bekend dat een goede bodem belangrijk is voor het behoud van je paard. Een mulle bodem geeft zeker niet de voorkeur. Maar goed waar wil je heen? Er zijn natuurlijk heel veel meer factoren die het scheef gaan van een paard beinvloeden, zoals de voetstand, de training, hoe het paard anatomisch in elkaar zit (lichaamsbouw), blokkades in het lichaam, gebitsproblemen. Ik zou het in dit topic graag houden op ruiter en paard en de invloed van die 2 op elkaar, want daar is al genoeg om te doen.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 10:45

Even snelle reactie, te mooi weer om te kompjoeteren.

@LB_ Bedankt voor de links. Ga er zsm naar kijken.
@Azmodania Jij bent toch ook van dat andere topic? Interessant verhaal was dat, knap dat je zo verbeterd bent. Eigen werk ;-) of heb je hulp gehad?
@pasdedeux Foto's gezien. Wat is die laatste knap genomen met de spiegel op de achtergrond waar je ook de achterkant van jullie ziet. Wat een leuk paard is het. Kan me voorstellen dat jouw postuur (lang en slank) het je niet makkelijk maakt.

Nog even naar kip of ei. Volgens mij is het en, maar heeft de ruiter de verantwoordelijkheid voor symmetrie. Bij het paard door rechtrichtende oefeningen. Is het meer dan alleen een rijtechnisch probleem dan door chiro, osteo, fysio etc. Tanden, zadel etc. horen daar wat mij betreft ook bij. Net als een redelijk goede bodem ;-)

Voor de ruiter zelf ook door zo recht mogelijk te worden, anders heb je een recht paard met een scheve ruiter, dat schiet ook niet op. Voor mij maakt vooral een goede (symmetrische) core stability het verschil. Focussen op verschillende voeten bijvoorbeeld is aardig, maar imo symptoombestrijding.

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 16:22

koeke schreef:
@Azmodania Jij bent toch ook van dat andere topic? Interessant verhaal was dat, knap dat je zo verbeterd bent. Eigen werk ;-) of heb je hulp gehad?

Ja, ik ben een voorbeeld van hoe het niet moest en toch een heel eind goed kan komen :)

Hierbij heb ik veel hulp gehad.
Vanuit medische hoek, maar voor mijn gevoel heeft de fijne begeleiding bij het rijden de meeste zoden aan de dijk gezet.
Zonder dat wakend oog dat me in de gezonde volgorde op fouten attendeert was het lang zo vlug niet gegaan.
Verder ben ik blij met de zorgzame stalgenoten die Sandor leidden met mij erop en voor de morele support.

Ik had ook wilskracht nodig om continu op mijn houding in het dagelijks leven te letten.
Die is wel eigen werk :D

Als ik nu terugkijk was het belangrijkste om zelf goed op te letten wat er in je lijf gebeurt.
En dan specifiek voor de fase waar je in zit fysiotherapie nemen.
Zoals:
SI los
rug hol/bol
schouders ontspannen
links/rechts heupen gelijk

In de jaren dat ik afwachtend naar de doktoren luisterde ben ik voornamelijk achteruit gegaan.
Rontgenfoto's en al, maar toch niet gezien wat er nodig was.

Toen op gegeven moment ommekeer in mijn hoofd en ben ik zelf grondoefeningen gaan doen.
Deze gedemonstreerd aan mensendieck en cesar therapeut ter controle + gerichte oefeningen bijgevraagd voor specifieke problemen.
Manuele therapie als ik het nodig vond etcetera.

Dus ik ben wel in het fysio circuit gebleven, maar ik wist nu van te voren wat ik daar kwam halen.
Met die instelling schoot het ineens wel op en heeft zowel paard als mij op het juiste spoor gezet.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 16:42

Ik ben nu bezig met posture get it straight van janice novak. Dit zijn dvd's met oefeningen en een boek om je algehele houding te verbeteren. Ook nu weer betrap ik me op het optrekken van mijn schouders. Als ik dat in het dagelijks leven straks niet meer doe moet het op het paard ook goed gaan!

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:52

Die kende ik nog niet, maar lijkt me goed materiaal als ik de site zo zie.
Ook duidelijke uitleg over rechtrichten van de mens bij spinal alignment stukje.

Wat ze daar over je hoofd naar voren steken schrijven was ik net vandaag op aan het letten.
Hoofd netjes recht gehouden en ineens is ook dat hele heup links/rechts gelijk houden makkelijker.
Zit toch allemaal behoorlijk aan elkaar gekoppeld geloof ik.

Succes met het oefenen!

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 19:28

Mijn hoefsmid was er woensdag en die maakte de opmerking dat ik naar mijn voeten moest laten kijken. Doordat mijn linkervoet naar binnenzakt werkt dat ook mee aan de scheefheid.

De site van janice novac kende ik niet eens, maar de dvd's zijn inderdaad erg goed en ze legt het heel langzaam en duidelijk uit. Je kunt het rustig met de dvd meedoen en het grappige is ze zegt precies op de juiste momenten: als je nu je nek voelt dan moet je je schouders laten zakken, en niet je adem inhouden. Alsof ze me ziet staan.

BigOrion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 19:47

Net zoals mensen zijn paarden toch ook rechts- of linkshandig? Ik ben zelf ook naar de kraker geweest, omdat ik scheef zat op het paard. Heeft een beetje geholpen, maar je moet ook je houding veranderen. Je kan bij de fysio of ook op i-net goede oefeningen vinden om jezelf recht te maken. Wel consequent doen, anders helpt het niet!
Mijn paard is lekker afwisselend: ene week is ie rechtshandig en de andere week is ie linkshandig :D MAF! Hoe kan dat?!

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 21:55

Ik vermoed BigOrion dat je het hebt over een verschil in aanleuning per keer? Of je paard is gewoon erg recht ;) maar om en om links en rechtsgebogen komt niet echt voor althans niet per week verschillend

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 08:22

BigOrion schreef:
Mijn paard is lekker afwisselend: ene week is ie rechtshandig en de andere week is ie linkshandig :D MAF! Hoe kan dat?!

Qua logica snap ik dit ook niet, maar heb het al vaker gehoord.

Wat ik bij Sandor de laatste tijd merk is dat die de ene dag stug is op links en de andere op rechts.
Dat merk ik dan bij het stappen van voltes van 10 tot 15 meter.
De ene kant gaat dan beduidend makkelijker wat betreft de buiging in zijn lijf om die op dezelfde lijn als de volte te houden.
De goede kant wisselt dus tussen links en rechts.

Maar bijvoorbeeld bij het rijden van een rechte lijn, neigt zijn achterhand altijd dezelfde kant op. Dat wisselt dan weer niet.

Hoe is dat bij jouw paard, is het ook alleen met buigen dat die goede kant wisselt, of met echt alles?

ponylove1995 schreef:
Zo is het wel dat mijn pony mij ook naar links zet, maar hoe het nu komt.

Sorry even quote van de eerste bladzijde, maar duurde even eer ik doorhad dat ik dit nog niet snap.

Wat gebeurt er als je op links gezet wordt?
Is dat net zoiets als dat je zelf je rugzak een hupsje geeft?
Dan zijn wij de rugzak en zet het paard ons op een comfortabele plek?

En als het paard je dan scheef zet, omdat hij dat het fijnste vindt, dan is het paard dus de kip en zijn wij het ei?
Als je dan zelf weer terug recht ("goed") gaat zitten, dan werk je feitelijk je paard tegen?

:?

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 09:55

In principe zijn paarden allemaal scheef. Het is zelden dat een jong paard aan beide kanten even makkelijk is.
Dat is de uitdaging van de ruiter om beide kanten gelijk te maken.
De ruiter heeft vaak ook een goede en mindere kant. Zo ben ik rechts veel makkelijker met coordineren dan links.
De uitdaging voor jezelf is om beide kanten gelijk te maken.
Zelf merkte ik dat toen ik mijn paard ging inrijden zij me steeds naar links "gooide". Ik ging dus door haar scheef zitten.
Door veel training en aan mezlef te werken werd het paard gelijker aan beide kanten en zat ik zelf ook rechter.

Dus het ligt aan beide!
Als het paard scheef is ga jij ook scheef zitten.
Maar als het paard recht is en je zit dan scheef zal het paard ook uit balans raken.