dressuur voor het paard of paard voor dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Revanches

Re: dressuur voor het paard of paard voor dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:44

Moderatoropmerking:
Diverse vetes en aanvallen verwijderd. Graag vriendelijk en respectvol reageren in dit topic als je ook daadwerkelijk iets (onderbouwends)toe te voegen hebt. Zo niet, reageer dan ook niet en speel aanvallen uit via de PB en niet openbaar in een topic. Dus graag normaal en respectvol reageren met een goede onderbouwing gericht op de vraagstelling van de TS.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 21:09

pol013 schreef:
Voor mij persoonlijk zou de hier aangehaalde militaire discipline dus niets zijn. Ik heb voldoende intrinsieke motivatie om het zo goed mogelijk te willen doen dat schreeuwen of mij publiekelijk te berispen eerder averechts zou werken. Ik persoonlijk zie dus wel degelijk voordelen bij onze 'huidige' manier van rijden en trainen.
Daarbij heb ik een paard wat beter vaart bij veel afwisseling en daar werd in een militair regime vast geen riumte voor. Een 'persoonlijk ontwikkel plan'.....

Denk dat u een verkeerd beeld van militair heeft? Hoe komt u aan dat schreeuwen of publiekelijk berispen? Schreeuwen werd zelden gedaan, alleen als de ruiter de grootste fout begin schofterig naar het paard te misdragen. Dan werd de stem verheft en duidelijkste taal "geschreeuwd". Maar in dat geval is naar mijn mening, al het geduld en begrip verloren en ten einde. In het geval het paard slachtoffer wordt, door wangedrag van de ruiter mag en moet er knalhard ingegrepen worden en de les geleerd. Dan kan men niet vriendelijk vragen daar mee op te houden en excuses aanbieden tegenover het paard?
Wat betreft afwisseling kan ik u ook niet volgen, juist bij het militair was oneindig veelzijdig afwisseling? War verstaat u onder persoonlijk ontwikkelplan? er werd per paard, per ruiter en per combinatie en situatie geschoold en getraind? Mijn werk was de scholing en africhting van de paarden en draaide de scholing en training met alle paarden, ruiters en instructie mee? Daarbij heb ik zeer veel kunnen en mogen leren bij de hoefsmeden en smederij, veelzijdiger kon ik het persoonlijk niet wensen?

laboum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 21:14

Mijn paard is er voor de dressuur anders had ik wel een springpaard gekocht.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 21:20

En als ik kijk wat hij moet werken ( mss 1 uur) voor een fulltime verzorging met alles erop en eraan, dan heeft hij het zo slecht nog niet. En als er geen dressuur zou zijn, zat hij misschien nu in de Italiaanse salami, nou de keus voor hem (en hun) door mij lijkt mij niet zo moeilijk.
Laatst bijgewerkt door setteke op 03-05-10 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 21:27

In mijn geval is de dressuur er voor het paard..echt niet voor mij.
Ik ben absoluut geen bakruiter.. heb mijn paard voor buitenritjes..
Maar ik wil wel graag dat hij zich goed ontwikkeld, en mij goed kan dragen. Daarom doen we regelmatig aan dressuur, en volg ik ook les bij een goede (en helaas dure) instructrice.

Ook probeer ik wat dressuurmatige oefeningen mee te pakken op buitenrit.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 21:32

Volgens mij is het paard er altijd voor jou, wat voor discipline je ook kiest :D

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 21:34

Mijn paard is er voor mij, en voor mij rijden we buitenritjes..
Maar als ik hem alleen met een lang teugeltje laat bosklossen, dan is zijn rug over een paar jaar helemaal kaduuk..

Daarom rijden we dressuur voor hem. Dan leert hij zijn spieren goed te gebruiken, en blijft hij heel.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 21:35

setteke schreef:
En als ik kijk wat hij moet werken ( mss 1 uur) voor een fulltime verzorging met alles erop en eraan, dan heeft hij het zo slecht nog niet. En als er geen dressuur zou zijn, zat hij misschien nu in de Italiaanse salami, nou de keus voor hem (en hun) door mij lijkt mij niet zo moeilijk.

Bedoel het volgende niet aanvallend, maar zie jij zijn werktijd als compensatie voor zijn verzorging? Een paard kiest er niet voor om dressuur paard te worden. Mijn paarden hebben de winter niets gedaan.. Kon niet vanwege de sneeuw en ik had zelf een blessure. De stal werd gedaan, ze gingen naar binnen en buiten.. De tijd die ik er toen in gestoken heb duurt een jaar voordat dat gecompenseert is met werk van het paard denk ik.. Is toch gezellig en leuk om samen met je paard bezig te zijn?
SOrry als ik het verkeerd heb begrepen hoor Setteke!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 21:44

Nee hoor, Soeske, geen probleem, ik zie zijn werktijd tov een mens, die moet veel harder werken en meer uren maken voor de centjes en verzorging (als ie al verzorgd wordt). En krijgt de mens iedere dag een schouderklopje en beloningen? Volgens mij niet, dus mijn ros(sen) hebben het niet slecht getroffen als dressuurpaard. En i love quality time met ze :D

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:08

haha, dacht al ;) Maar dan is het goed :)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:10

de gemiddelde tijd die hier door gebracht word met 1 paard is 3 uur om en na bij. we hebben er 3.

mol

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:21

Oh Mol, mijn hele leven is erop ingericht, 1 uur werk voor het edele dier, ik heb het verder niet over quality time en hoeveel tijd daar in gaat zitten.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:24

Wel erg offtopic, maar hoe doen jullie dat dan.. slapen jullie niet, of werken jullie niet.. of is jullie huishouden een puinzooi en je partner verwaarloosd..

De mijne krijgt elke dat een uurtje of 2 aandacht.. meer tijd heb ik niet.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:27

oftopic, ben eigen baas en werk veel op stal, dus het heeft zijn voordelen.

mol

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:30

Als ik werk moet ik of om half 3 of om 4u weg (horeca). Daarvoor dus vele tijd.. Een partner heb ik niet, slapen doe ik wel, maar wordt nog wel wakker. Huishouden heb ik ook niet haha. Ik heb geen tijd om alle 3 2uur quality tijd te geven.. de 2 shetties hebben elkaar wel en doe ik wel wat mee.. De grote rij ik wel regelmatig mee, poets ik uitgebreid..

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:32

Haha FitzChivalry, ze slapen echt niet bij mij in bed en ik zit ook niet de hele dag op Bokt, dus in die tussentijd, en da's lang ;) .
Maar heb ook een andere dagindeling gekend, met 40 uur werk in de week, maar dan waren er andere mensen. Nu heb ik ook ongeveer zoveel werk, maar dan voor hun (Rosjes).

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:54

9 uur totaal moll, waar haalt u de tijd vandaan?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:57

nog maals ben eigen baas, en we kunnen gebruik maken van de faciliteiten bij ons op stal om les klanten te ontvangen, dus in die vorm kan ik dus dat heel goed combineren.

mol

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 23:02

Dan heeft u dag wel meer uren, of u maakt extra lange dagen, of andere dingen nemen geen tijd in beslag.
Persoonlijk mag ik al blij zijn met 1 uur per paard voor training. Verzorging wordt verzorgd en paarden worden klaar gemaakt en overgenomen, hoewel ik liever zelf de verzorging voor en na het trainen doe.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 23:09

Oh, het gaat nu om de tijd te besteden aan onze dresuurrosjes, we doen plus en min, volgens mij, maar dwalen niet af :D

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 00:26

FaberSmid schreef:
Dan heeft u dag wel meer uren, of u maakt extra lange dagen, of andere dingen nemen geen tijd in beslag.
Persoonlijk mag ik al blij zijn met 1 uur per paard voor training. Verzorging wordt verzorgd en paarden worden klaar gemaakt en overgenomen, hoewel ik liever zelf de verzorging voor en na het trainen doe.

maken van lange dagen is niks meer dan normaal werken van 7 tot 4 of 9 tot 5 zit er hier nu eenmaal niet in, meestal stap ik rond 23 uur s'avonds weer binnen..

mol

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 06:32

K zal weer ff on topic komen :D

Moll... bedankt voor de uitleg over hulteugels. Dit is ook mijn idee, maar zoals gezegd zitten hier veel mensen met meer kennis dan ik.
Ben ook benieuwd naar de argumentatie van iemand die er anders over denkt
(discussie daarover zou wel mooi en leerzaam zijn, mits het netjes gebeurd)

Setteke... het paard is gedomestiseerd voor de mens. Klopt zonder meer. Maar ik bedoel vooral welke gedachte bij mensen voorop staat als ze dressuur trainen. Doen ze het om hun paard degelijk voor te bereiden op hun taak (ongeacht welke taak/tak van sport/recreatie) en op die manier te zorgen dat het dier zijn opgelegde taak kan uitvoeren zonder daarvan schade op te lopen Of doen ze het omdat ze wedstrijd willen rijden/dressuur mooi vinden ogen/vul maar in....
En hoeveel tijd/jaren is iemand bereid om daarin te steken...
En dan bedoel ik dus in alle eerlijkheid... :o
Kan me dus voorstellen dat iemand die vooral het paard sterk en soepel wil maken en dat wil doen zonder gebruik van hulpmiddelen, jaren bezig is maar dat iemand die het paard traint, alleen om wedstrijden te rijden, dat veel sneller doet. (je mag best zeggen als je het anders ziet hoor... )

Laboum...je bedoelt dat je paard er is voor dressuurwedstrijden?
Moet dressuur op zich niet de basis zijn van iedere discipline, ook van springen, cross, bosrijden etc? Iig wel bij mensen die vinden dat dressuur er voor het paard is toch?In die zin vind ik dat Fitzchivalry een zeer goed punt heeft
Laatst bijgewerkt door liljebo op 04-05-10 06:40, in het totaal 1 keer bewerkt

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 06:39

Arabesk schreef:
Zoek de zeven verschillen:

AfbeeldingAfbeelding

Hier hoef je zelfs geen verstand van paarden voor te hebben om dit te zien :7

Hoewel jasmijn wat boos werd om dit plaatje, vind ik dit toch een mooi voorbeeld om de discussie op door te breien :o Niet om de huidige dressuur af te breken, maar om mijn vraag te verduidelijken.
Waarom is in de huidige dressuur het linkerplaatje het prijzenwinnende plaatje en het rechterplaatje iets wat je eigenlijk niet ziet. (althans... ik heb het nog niet gezien. Plaatjes die het tegendeel laten zien zijn uiteraard zeer welkom.)
Dan kom ik dus weer bij mijn oorspronkelijke vraag...
Waardoor is de dressuur vanuit de richting in het rechterplaatje, naar de richting in het linkerplaatje verschoven?

Iemand noemde al dat een reden de huidige haast met trainen is. Het vroeg verschijnen van de paarden op wedstrijden. Het stond vermeld in een goed onderbouwde reactie en was dus een zinvol antwoord.
(denk ik dan)
Er waren ook mensen die gepikeerd reageerde en dat kan ik mij ook voorstellen.. maar ook van die kant zou een goed onderbouwde reactie wel mooi zijn.
Zodat er sprake kan zijn van een goede discussie.

Want al discussierende ga je nadenken over zaken en dat is, lijkt mij, altijd goed. Ook als je je houdt aan datgene waar je al mee bezig bent, want dan kun je je eigen argumenten mee laten werken in je enthousiasme. Toch?

Dus hou het netjes en respektvol.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 09:56

Waar ik tegen ageer isde stelling dat vroeger alles zoveel beter was.

Ik plaats twee filmpjes van vroeger, en daar lijkt verder ook niemand inhoudelijk op in te gaan.

Even een stukje dresuur uit de jaren 60:

http://www.youtube.com/watch?v=-5IKb5Cu ... re=related

Bovenstaand filmpje is van de OS in 1960. Tegenwoordig kom je met zo'n verrichting amper de Z2 door (en ze hebben er nog een aantal onderdelen uitgeknipt... Het laat zich raden hoe dat er uit moet hebben gezien) Deze ruiter is representatief voor wat destijds de internationale top was. Zonder deze ruiter te kort te doen (want wellicht als hij in deze tijd had geleefd, had zijn verrichting er anders uit gezien) kan ik niet anders concluderen dat het algemene niveau toch echt gestegen is in de dressuur. De dressuur heeft zich verder ontwikkelt en er zijn nu kwalitatief betere paarden. Een paard van een dergelijke kwaliteit als in het filmpje zal je nu ook niet snel meer op een OS tegenkomen, er zijn nu gewoon betere paarden voor handen. Maar in 1960 was dit ongeveer het hoogst haalbare in de dressuursport, binnen de mogelijkheden. En daarom verder alleen maar respect hoor, voor deze ruiter.

setteke schreef:

je moet je niet gaanverdedigen over hoeveel uur jij aan je paard besteed. Ook over al dat militaire geneuzel dat vroeger alles beter en respectvoller was... Vroeger zullen er best mensen zijn geweest die heel goed voor hun paard zorgden, maar ook heel veel die dat niet deden. Gewoon een stomme discussie dus, waar je je niet toe moet laten verleiden. Vroeger had men ook opvattingen die nu totaal achterhaald zijn

Of je paard een goede verzorging en training krijgt is echt niet per definitie af te leiden aan het exacte aantal minuten. Waar het om gaat is dat wat je doet, je goed en bewust moet doen. En ik zie ook niet in wat er mis mee is als je op een stalling staat dat er bijv. voor je wordt uitgemest en buitengezet. WIE de stal uitmest en het paard binnen en buiten zet, of desnoods opzadeld, dat maakt toch niet uit? Een goede verzorging is een goede verzorging, ook als bepaalde taken aan een ander worden gedelegeerd.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 10:02

Jasmijn, ik jij verwoordt precies wat ik er van vind! (Maar dat heb ik eigenlijk bijna altijd met jouw posts op bokt :) Jij kan dingen zo geweldig nuchter verwoorden.)