Lesgeefster op je paard laten rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:24

Henrieke schreef:
Urielle schreef:
Ik zal het je nog sterker vertellen: in mijn ogen zijn juist de wat minder getalenteerde ruiters betere instructeurs dan de hele getalenteerde ruiters. Als je enorm veel talent en ruitergevoel hebt, zul je een heleboel dingen onbewust juist doen, waardoor je je paarden aan het lopen krijgt. Als je veel hulp van je eigen instructeurs en kilometers en rijervaring nodig hebt om problemen op te lossen en dus zelf hele nachten na ligt te denken over oplossingen en je eigen problemen, kun je dat ook weer meenemen naar je lesklanten. Ik zou niks hebben aan een instructeur die wel even opstapt en mijn paard er even doorheen rijdt, of zelfs het hele probleem niet tegenkomt omdat hij zo fantastisch rijdt. Wel aan een instructeur die goed kan zien dat ik bepaalde fouten maak die hijzelf ook maakte en heeft opgelost.

Inderdaad, ik ben het helemaal met je eens! Rijden leer je niet uit een boekje of volgens de 'dressuurregels' maar door het vaak te doen en er veel mee bezig zijn. Dat wil niet zeggen dat ik die dressuurregels niet goed zou vinden :).

@ aerdenhout;
Zij weet heus wel waar het probleem zit, maar waarom zou ze er op moeten? Ik moet het toch ook zat zelf op kunnen lossen? We zijn er alleen maar mee vooruit gegaan.

vind ik ook. Mijn instructrice zegt ook altijd "ik ben heus geen grand prix ruiter, maar het gevoel is er"
dit vind ik zelf heel fijn.

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:26

Bij mij rijdt mijn lesgeefster regelmatig op mijn paard. :) Ik moet met mijn paard nog heel hard werken aan het over de rug lopen, rechtrichten, en constant een lichte druk houden. Ik moet hiervoor er heel hard aan rijden en tegen het einde van de les ben ik zelf zo moe dat ik echt niet meer kan. Mijn paard merkt dit dan en begint dan te vervelen om toch nog onder het werk eruit te geraken. Mijn lesgeefster rijdt er dan nog 10 minuten op om mijn paard toch nog even er doorheen te rijden. Zo leert mijn paard het ook steeds langer vol te houden :)
Misschien gaat mijn paard ook nog 2 weken naar mijn lesgeefster als ik examens heb. Op dit moment in de training kan ik haar echt niet stil zetten dus dan heb ik liever dat mijn lesgeefster er op rijdt ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:26

Moll schreef:
excuseer mij maar dat is toch een beperking en je paard ondermijnen, je paard in deze is namelijk je partner , je maatje waar mee je het samen moet doen, ligt de istructie je paard niet of visa versa is er een beperking in het kunnen en zal dit in de les en verder inde opleiding van het paard parte spelen.

mol

Ik zie de beperking in het kunnen niet, sorry.
Mijn zwarte is een eenmanspaard, dus ik kijk er niet vreemd van op dat hij zich niet laat rijden. Met een van mijn andere paarden zouden ze mogelijk zo wegrijden. Toch weten beide instructeurs ieder op hun eigen wijze, mij aan het rijden te krijgen zodat ik de paarden laat lopen alsof het andere dieren zijn. En dat vind ik de kracht van een goede instructeur. Een losse opmerking en het probleem waar je de hele week mee aan het stoeien bent geweest lijkt ineens zo'n futiel iets, en je snapt niet wat er nu zo moeilijk was.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:29

Mijn instructrice van de clubles laat ik er niet op, maja dat kan ook niet want dan rijd je met meer. Maar mijn privé instructrices gingen er wel heel af en toe op. Mijn vorige instructrice liet me wel eens zien hoe ik dan reed (overdreven) Ik had bijvoorbeeld een periode dat ik mijn ene hand wat hoger zette en ook vast hield. Zelf had ik dat niet meer zo in de gaten en zij liet dat toen zien, toen schrok ik wel! Toen vond ik het ook makkelijker om het goed op te lossen, want dat liet zij uiteraard ook zien, hoe het wel moest. Sinds een aantal weken les ik bij iemand anders, krijg ik ook HTC les van en zij gaat er de volgende keer ook even op. Kan ze haar ook even aanvoelen en meteen even kijken of ze er wat mee kan, want als ik dan op vakantie ga dan laat ik haar er een paar keer op rijden.

Ik denk dan ook zeker dat het een goede aanvulling kan zijn op je vooruitgang en les om af en toe je instructrice te laten rijden.
Iemand anders zou ik er niet heel snel oplaten, tenzij ik goed weet hoe diegene rijdt en ik het eens bent mijn zijn/haar manier van rijden

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:29

Ik heb nog geen lesgever gehad die er op durfde dus dat gebeurt hier niet :') Maar moest er eentje willen mogen ze er altijd effe op :j Ik les er bij omdat ik ze vertrouw in hun kunnen.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:31

mijn pony is eigenlijk van mijn lesgeefster.
ik had laatst een wedstrijd wat echt heel erg slecht ging, toen heeft zij hem de volgende dag gereden en de dag daarop liep die supergoed.
zij kan dan net even dat probleempje verhelpen waar ik zelf afentoe nog niet handig genoeg voor ben.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:33

het is voor een ruiter er prettig een paard na te rijden, er is ook niks moeilijkers dus een voledig los gereden paard die elek willekeurige oefening aan neemt na te rijden en te behouden, het is voor je ruiter erg prettig te voelen wat losgelassenheit, zuegelgewicht echt is, en het is voor een ruiter in opleiding ook heel moeilijk om dit de voledige les vol te kunnen houden zonder dat ze zich vast zetten in een SB of wanneer verder in opleiding de Piaffe, pasage, om maar een voorbeeld te geven, in het begin kunnen veel ruiters het losgereden paard nog niet eens een baan ronden volhouden, en dit is niet erg maar ze weten wel waar het doel is en dat het mogelijk is ook op hun eigen paard

mol
Laatst bijgewerkt door Moll op 02-05-10 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:35

Inderdaad over dat narijden heb ik ook in verschillende boeken gelezen en ook van mijn instructrice gehoord. Je hebt dan net even dat gevoel van: Oh ja zo moet dat, of zo moet dat voelen en dan kun je zelf proberen iedere keer weer naar dat gevoel toe te werken

wake_up

Re: Lesgeefster op je paard laten rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:39

Mijn lesgeefster klimt ook wel eens op mn paard, als hij niet lekker loopt en het mij ook niet echt meer lukt. Dan heb ik er meer aan als zij even aanvoelt wat er mis is en hoe ze het het beste kan oplossen, om me daarmee verder te helpen in plaats van dat we lang blijven aanmodderen. Moet zeggen dat ik dat heel erg fijn vind. Andersom rij ik ook soms op haar paard, om het gevoel te krijgen en daarvan te leren. :D

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:40

Urielle schreef:
Ik zie de beperking in het kunnen niet, sorry.
Mijn zwarte is een eenmanspaard, dus ik kijk er niet vreemd van op dat hij zich niet laat rijden. Met een van mijn andere paarden zouden ze mogelijk zo wegrijden. Toch weten beide instructeurs ieder op hun eigen wijze, mij aan het rijden te krijgen zodat ik de paarden laat lopen alsof het andere dieren zijn. En dat vind ik de kracht van een goede instructeur. Een losse opmerking en het probleem waar je de hele week mee aan het stoeien bent geweest lijkt ineens zo'n futiel iets, en je snapt niet wat er nu zo moeilijk was.

Dat had ik dus ook met die pony, precies hetzelfde :j.
En ik ben er helemaal niet op tegen dat een lesgeefster er niet op moet of hoort, ik zou het zelf ook wel doen hoor, maar dan alleen als het écht nodig is. En als ze het paard niet kent zodat ze zelf even kan 'uittesten' hoe of wat, want zo kan ze mij dan ook alleen maar weer makkelijker helpen :).

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:47

Ik vind het een pre en baal ervan als instructeurs het weigeren. Soms is het echt nuttig, was met mijn huidige paard ook zo. Voor het oog liep hij best netjes, maar alleen als je erop zat voelde je de problematiek. Nadat ze erop had gereden snapte ze beter waar ik mee zat en konden we gerichter verder lessen.

Ik vind het helemaal geen probleem om een keer een uur aan de kant toe te moeten kijken bij wijze van, als het goed is voor je paard omdat jij het niet voorelkaar krijgt is het toch fijn als het een ander wel lukt? Niet alles hoef je te kunnen, als je daarna weer verder kunt trainen is het toch ook prima.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:49

Dat gevoel van 'narijden' of 'leren van je paard' kun je ook met een leerpaard. Ik vond het vroeger op mijn werk heerlijk om eens gewoon maar te voelen op een GP-paard en dat gevoel mee te nemen naar mijn eigen M-paard. Daar ging ik ook veel grensverleggender van rijden, gewoon veel speelser eens kijken wat er mogelijk is.
Dat is voor mij ook de reden dat de schimmel er is gekomen. Ik heb vroeger verschillende paarden tot Z-niveau opgeleid maar bijv. het rijden van een wissel was al zo lang geleden, dat kan ik dan mooi eerst met de schimmel op de rit krijgen en dat meenemen naar mijn zwarte en hopelijk ook straks de andere paarden.
Als mijn instructeur de wissels op mijn zwarte monteert, wat leer ik daar dan nog van? Weer een kans gemist om te leren van je ervaringen!

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:51

FaberSmid schreef:
Als er geen vertrouwen is om te laten rijden, waarom dan wel les nemen?

Hier ben ik het helemaal mee eens.

W0PPY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:51

Ik vind het juist fijn als mijn instructrice op mijn paard stapt.
Laatst nog, als voorbeeld, was paardlief erg drammerig. Instructrice even een rondje gereden, en zij voelde precies waar hij vast hield. Daarna kon ze me veel betere tips geven waardoor het ook toen ik er op zat weer helemaal lekker ging.

*plus dat het natuurlijk best gaaf is om paardlief onder een ruiter te zien die zelf lichte tour rijd, toch wel gaaf om te zien als je paard er zo knap bij loopt en je iedereen jaloers ziet kijken, haha*
Laatst bijgewerkt door W0PPY op 02-05-10 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:52

tja maar dan moet je dus wel die luxe hebben dat je een leerpaard kunt kopen/rijden. Ik zou dat hier bijvoorbeeld niet hebben, zou het wel graag willen trouwens.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:59

Ik zou het niet toestaan.
ze is nu pas 1 jaar.
Maar ook als ze straks groot is en rij klaar.
Absoluut niet.
Ik vindt het idee dat ik op een gegeven moment waarschijnlijk naar een andere stal moet al vreselijk.
Het idee dat iemand anders dan degeene die haar heeft gefokt eten geeft en buiten zet vreselijk.
Het is nog lang niet zo ver maar ik heb er nu al slaapelose nachten van.
Dus laat staan iemand anders erop ook mijn instructeur/instructrice niet nooit.
Want weet jij wat degeene met je paard doet?
mischien ben ik wel te argwaanend maar liever dat en een blij en gezond paard dan te makelijk en een paard dat kapot wordt geslagen door anderen.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:00

Urielle schreef:
Dat gevoel van 'narijden' of 'leren van je paard' kun je ook met een leerpaard. Ik vond het vroeger op mijn werk heerlijk om eens gewoon maar te voelen op een GP-paard en dat gevoel mee te nemen naar mijn eigen M-paard. Daar ging ik ook veel grensverleggender van rijden, gewoon veel speelser eens kijken wat er mogelijk is.
Dat is voor mij ook de reden dat de schimmel er is gekomen. Ik heb vroeger verschillende paarden tot Z-niveau opgeleid maar bijv. het rijden van een wissel was al zo lang geleden, dat kan ik dan mooi eerst met de schimmel op de rit krijgen en dat meenemen naar mijn zwarte en hopelijk ook straks de andere paarden.
Als mijn instructeur de wissels op mijn zwarte monteert, wat leer ik daar dan nog van? Weer een kans gemist om te leren van je ervaringen!

Maar de wissels erop zetten vind ik weer een stap verder gaan, dan af en toe je instructeur laten rijden. Ik vind het makkelijk om bij iemand te lessen die het ook daad werkelijk beter kan. Hij/zij kan zelf voelen wat het probleem is en wat uitproberen wat het beste werkt.

Al kan ik me voorstellen dat sommige mensen het niet noodzakelijk vinden om een instructeur te laten rijden. Ik denk wel dat het vertrouwen er moet zijn om je instructeur op je paard te laten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:00

Phylos schreef:
tja maar dan moet je dus wel die luxe hebben dat je een leerpaard kunt kopen/rijden. Ik zou dat hier bijvoorbeeld niet hebben, zou het wel graag willen trouwens.

Dan vraag je dat heel brutaal eens aan je instructeur, of je gaat tijdens je vakantie niet naar het strand maar op een dressuurstal werken in ruil voor lessen op ervaren paarden, of je zoekt een stal op in de buurt waar je tegen betaling mag lessen op een routinier, of...
waar een wil is, is een weg!

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:02

Moontje1991 schreef:
Ik zou het niet toestaan.
ze is nu pas 1 jaar.
Maar ook als ze straks groot is en rij klaar.
Absoluut niet.
Ik vindt het idee dat ik op een gegeven moment waarschijnlijk naar een andere stal moet al vreselijk.
Het idee dat iemand anders dan degeene die haar heeft gefokt eten geeft en buiten zet vreselijk.
Het is nog lang niet zo ver maar ik heb er nu al slaapelose nachten van.
Dus laat staan iemand anders erop ook mijn instructeur/instructrice niet nooit.
Want weet jij wat degeene met je paard doet?
mischien ben ik wel te argwaanend maar liever dat en een blij en gezond paard dan te makelijk en een paard dat kapot wordt geslagen door anderen.

Maar die gene vertrouw je wel om je rijtechnische aanwijzingen te geven?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:07

ik stapte alleen maar op om OF iets voor te doen, OF als de leerling er zelf niet doorheen kwam bij het paard.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:21

@Sporter
Rijtechnische aanwijzingen zijn aanwijzingen en die kun je naar eigen inzicht gebruiken.
Als iemand anders op jou paard zit kun je die niet naar jou inzicht laten rijden.
Daarnaast kan iemand zich heel anders voordoen dan dat hij/zij is.
De beste lessen geven op een paardvriendelijken manier waarbij je ook vooruitgang boekt.
Maar als diegeene zelf op jou paard stapt kan dat heel anders zijn.
Zeker als je er zelf niet bij bent.
Denk jij echt dat alle mensen die goed les geven zelf ook zo rijden?
Ik vraag het me maar af hoor hoe het eraan toe gaat als er niemand kijkt en dat risico ga ik niet lopen.

Overgens zou ik mijn huidige instructeur er wel op laten (als ze oud genoeg was geweest) maar dat komt enkeld omdat als diegeene een slecht persoon was geweest ik niet zo`n geweldig paard had gehad aangezien ze daar op stal is geboren en dus al haar hele leven staat.
Laatst bijgewerkt door Moontje1991 op 02-05-10 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:26

Afgelopen week is mijn instructrice op mijn paard gestapt. Puur om te voelen hoe hij is.
Zou niet weten waarom ik haar er niet op zou laten.
Je zoekt iemand op die bij jou past, waar je een bepaalde klik mee hebt.
Het kan soms erg handig zijn als diegene er op stapt, soms zit je gewoon vast en kom je zelf niet verder, doordat diegene dan het op dat moment aanvoelt kan het soms tot een snellere oplossing komen door andere tips te kunnen krijgen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:38

Moontje, dat vind ik wel heel wantrouwig gedacht hoor, met zo'n gevoel zou ik echt niet goed bij iemand kunnen lessen!

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:39

Moontje1991 schreef:
@Sporter
Rijtechnische aanwijzingen zijn aanwijzingen en die kun je naar eigen inzicht gebruiken.
Als iemand anders op jou paard zit kun je die niet naar jou inzicht laten rijden.
Daarnaast kan iemand zich heel anders voordoen dan dat hij/zij is.
De beste lessen geven op een paardvriendelijken manier waarbij je ook vooruitgang boekt.
Maar als diegeene zelf op jou paard stapt kan dat heel anders zijn.
Zeker als je er zelf niet bij bent.
Denk jij echt dat alle mensen die goed les geven zelf ook zo rijden?
Ik vraag het me maar af hoor hoe het eraan toe gaat als er niemand kijkt en dat risico ga ik niet lopen.

Nee dat denk ik niet. Mijn ervaring is wel, dat als we het over de beste les geef mensen hebben. Deze vaak ook zelf een leuk stukje kunnen rijden.
Verder ga ik er vanuit dat je er gewoon naast staat als je instructeur erop zit anders leer je ook niets.

Maar wat ik me af vraag is hoe je iemand genoeg kunt vertrouwen om je rij technische tips tegeven. Als je hem niet eens vertrouwd om op je paard te gaan zitten.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:48

zoals ik al zij rijtechnische tips kun je naar eigen inzicht gebruiken en verplichten je tot niks.
ALs je instructeur op je paard stapt dan kun je niks dan sta je machteloos als je paard dan kapot wordt geslagen dan kun je niks alleen toekijken.

Rijtechnische tips zijn vrijblijvend je bent niet verplicht er iets mee te doen je doet iets met de tips die je goed vindt en met de andere niet.
Als je instructeur op je paard zit en hem kapot slaat om niks dan doet je paard echt niet iets met de dingen die de instructeur wel goed doet en vergeet hij dat hij kapot wordt geslagen.