Met een nog geen 3 jarig paard op wedstrijd!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 08:25

Monica_1987 schreef:
DDW1190 schreef:
noem zelf dan eens op hoe je een paard zadelmak wilt maken en op welke leeftijd...?

Zie wel hoe het loopt. Heb daar geen schema voor.
Mijne is nu 3. Longeren kent ze niet zadel kent ze wel zonder singel.
Het loopt zoals het loopt en ik ga niet forceren omdat ik een schema heb.
Welke leeftijd weet niet ze zal eerst toch zeker 3,5 moeten zijn voordat ik er aan denk er op te gaan zitten. En misschien wel 4 of 4,5.
Als het aan andere had gelegen was ze inderdaad wel "ff" ingereden op haar 2,5 maar goed dat is totaal niet mijn keuze beter een jaar te lang wachten dan te kort.

tuurlijk is het beter als ze 4 of 4,5 zijn..
maar als je gewoon met beleid met het paard om gaat vind ik het in mijn ogen kunnen dan heb ik het over een 3 jarige.
als je 2 a 3 x in de week 10 min (veel stappen, drafje en op ten duur een klein galopje) rijd vind ik dat echt niet schadelijk!

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 08:26

Monica_1987 schreef:
DDW1190 schreef:
noem zelf dan eens op hoe je een paard zadelmak wilt maken en op welke leeftijd...?

Welke leeftijd weet niet ze zal eerst toch zeker 3,5 moeten zijn voordat ik er aan denk er op te gaan zitten. En misschien wel 4 of 4,5.
Als het aan andere had gelegen was ze inderdaad wel "ff" ingereden op haar 2,5 maar goed dat is totaal niet mijn keuze beter een jaar te lang wachten dan te kort.

Dat je ergens niet zoveel verstand van hebt, kortom wat je zelf zegt onprofessionele reacties, maakt helemala niks uit.
Maar ik vind dan niet dat je moet reageren op een kwestie zoals dit, terwijl je het in feite nog nooit hebt meegemaakt of gedaan.
NU zeg ik niet dat jij dat bent, maar dit bedoel ik over het algemeen.
Je praat ook niet over auto's als je er geen verstand van hebt toch?

Mij is altijd geleerd, en dit heb ik ook op alle trainings en opfok stallen gezien die ik bekijk samen met het jong kwpn, dat een zadel voor 3 jarige leeftijd tijdens longeren een uitkomst is omdat hij went aan de ligging hiervan, de beugels die langs zijn buik komen en ga zo maar door.
Natuurlijk kan dit pas op 3 jarige leeftijd of ouder, maar waarom iedereen dit nou eerder doet is omdat een 3 jarige die pas wordt beleerd dan in eens voor allerlei nieuwe dingen komt te staan, en gigantisch gestresst is.
Loop je dan al een tijdje te longeren met een zadel erop, dan ziet hij dit al als normaal aan en maakt het hem al minder uit. Ook veiliger voor de amazone die hem zadelmak mag gaan maken.

DDW1190

Re: Met een nog geen 3 jarig paard op wedstrijd!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 08:29

mirrriii: ik denk niet dat je ontkomt aan een beetje stress bij het paard met het zadelmak maken..

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 08:30

DDW1190 schreef:
mirrriii: ik denk niet dat je ontkomt aan een beetje stress bij het paard met het zadelmak maken..

Nee zeker niet.
Maar het is wel fijn om hier zo min mogelijk stress bij te laten komen kijken.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 08:30

ik ga pas op mijn paarden zitten als ze rond de 4 jaar zijn, echter kennen ze wel allang een zadel en andere dingen op hun rug, dat gaat hier spelenderwijs als, als ik een paard opzadel en een veulen staat erbij, dan leg ik daar eens een dekje op. Dekensingeltjes, hooinetten, dat soort dingen, hebben ze hier op hun rug gehad voordat ze zadelmak gemaakt worden.
ik heb een kunstof zadeltje, een hele oude, maar superhandig om op een jong paard te leggen.
Als ze hier als veulen/jaarling in de paddock of wei liggen, ga ik er wel eens een beetje opzitten, voor het gevoel dat er iets op hun rug zit en boven ze hangt.
scheelt onwijs veel met inrijden in de toekomst.
maar echt erop zitten, dat doe ik liever pas rond hun 4e.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 08:32

DDW1190 schreef:
Monica_1987 schreef:

tuurlijk is het beter als ze 4 of 4,5 zijn..
maar als je gewoon met beleid met het paard om gaat vind ik het in mijn ogen kunnen dan heb ik het over een 3 jarige.
als je 2 a 3 x in de week 10 min (veel stappen, drafje en op ten duur een klein galopje) rijd vind ik dat echt niet schadelijk!

En daar zit denk ik heel vaak het probleem. Als een paard dingen snel oppakt overvraag je hem gewoon snel.
Schadelijk weet niet vind persoonlijk 2 a 3x erg veel. Zou eerder zeggen 1x in de week/2 weken. Maar goed dat zie je niet vaak.
En is voor iedereen anders.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 08:33

Mindim schreef:
Urielle schreef:
heb er geen problemen mee, B-proefje stelt niks voor, de ervaring van meegaan naar andere omgeving doet meer, maar goed, de ene is heel nuchter en de andere is compleet van zijn melk (en dan heeft de laatste er des te meer baat bij om te leren dat het allemaal 'normaal' en 'veilig' is).

Het paard is 2, moet in juni 3 worden en is al ingereden en neemt deel aan een wedstrijd, daar heb jij geen problemen mee?

Ieder paard wordt voor mij 1 januari drie jaar oud. De ene van augustus is al een compact kasteel die wel vier lijkt, de andere van februari lijkt misschien nog wel een jaarling en blijft zeker nog een half jaar staan. Nee, heb er geen problemen mee. Vind het jaar dat ze drie worden een hele normale leeftijd om te gaan inrijden, afhankelijk van ontwikkelingssnelheid van het paard, en met een maand na het begin kun je (ZEKER op een onderlinge waar het niveau vrijwel altijd ook nog eens bagger is) met een gemiddeld jonkie wel al in stap, draf, galop en wat voltes draaien hoor. Meer is de B gewoon niet, thuis doe je niet veel anders.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 08:38

Monica_1987 schreef:
En daar zit denk ik heel vaak het probleem. Als een paard dingen snel oppakt overvraag je hem gewoon snel.
Schadelijk weet niet vind persoonlijk 2 a 3x erg veel. Zou eerder zeggen 1x in de week/2 weken. Maar goed dat zie je niet vaak.
En is voor iedereen anders.

Nee dat zie je niet veel, want als je zijn spieren kapot wilt rijden moet je hem zo weinig pakken. Je bezorgt hem zo een wekelijkse/tweewekelijkse spierverzuring, want die spieren raken niet ingesteld op die belasting, die blijft zo uitzonderlijk. Daar gaan ze het rijden echt niet leuk mee vinden hoor :+ Om de rugspieren te trainen op de belasting van een ruiter kun je beter dag trainen, 2 dagen rust, dag trainen, 2 dagen rust, ofwel om de dag. Met een keer per week of per twee weken doe je het paardenlichaam ook echt geen goed. Dan ben je imo net zo wreed bezig als de recreant die zijn paard de hele week op de wei heeft staan en op zondag ineens een rit van 4 uur gaat maken.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 08:42

Mirrrriii schreef:
Monica_1987 schreef:

Dat je ergens niet zoveel verstand van hebt, kortom wat je zelf zegt onprofessionele reacties, maakt helemala niks uit.
Maar ik vind dan niet dat je moet reageren op een kwestie zoals dit, terwijl je het in feite nog nooit hebt meegemaakt of gedaan.
NU zeg ik niet dat jij dat bent, maar dit bedoel ik over het algemeen.
Je praat ook niet over auto's als je er geen verstand van hebt toch?

Mij is altijd geleerd, en dit heb ik ook op alle trainings en opfok stallen gezien die ik bekijk samen met het jong kwpn, dat een zadel voor 3 jarige leeftijd tijdens longeren een uitkomst is omdat hij went aan de ligging hiervan, de beugels die langs zijn buik komen en ga zo maar door.
Natuurlijk kan dit pas op 3 jarige leeftijd of ouder, maar waarom iedereen dit nou eerder doet is omdat een 3 jarige die pas wordt beleerd dan in eens voor allerlei nieuwe dingen komt te staan, en gigantisch gestresst is.
Loop je dan al een tijdje te longeren met een zadel erop, dan ziet hij dit al als normaal aan en maakt het hem al minder uit. Ook veiliger voor de amazone die hem zadelmak mag gaan maken.

Omdat het voor jouw misschien onproffecioneel is maar het kan ook gewoon een totaal andere mening zijn?
Ik praat graag over dingen ookal heb ik er dan "weinig" verstand zijn als je er niet over praat leer je het nooit?
Dat is ook weer een mening waar ik het niet helemaal mee eens ben.
Ergens moet je een grens trekken voor jouw is dat met 2,5 beginnen?
Bij mij ligt dat zoiezo al hoger maar voor de rest ben ik het wel met je eens ze moeten eerst iets accepteren voordat je een stap verder kunt gaan. Maar er zijn grenzen en nee sommige dingen vind ik totaal geen meerwaarde hebben en kun je in mijn ogen zeker te vroeg beginnen met bepaalde dingen. Dat een 2 jarige de dagelijkse omgang een beetje leert kennen vind ik niet meer dan normaal. Maar om ze dan ookal voor te bereiden op het werk vind ik niet nodig. Gezien ze nog jong zijn niet zoveel concentratie hebben en omdat het ook prima zal gaan als ze wat ouder zijn. Maar zoals gezegt jij begint vroeger als mij daarmee en dat is toch wel een verschil.

@Urielle
Van die 10 minuten in de week/2weken zie ik geen kwaad.
Maar moet nu gaan dus geen tijd voor verdere uitleg.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 08:46

In 10 minuten kun je niet rijden, in 10 minuten heb je spieren losgestapt en gewrichten 'gesmeerd'. Dus dat is de fase erop zitten en wat rondhobbelen om te kijken of het paard je accepteert op zijn rug. En hoe ga je daarna dan verder als je ook wilt gaan aandraven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 12:16

Akhal_Teke schreef:
Dan verschillen wij van mening daarover.
En voortraining is:
- Laten wennen aan zadel en hoofdstel zodat een 3 jarige daar niet pas aan hoeft te wennen wanneer het 3 is en dat dus meer stress ervaart.
- wandelen.
- longeren. (vooral los)
- schriktraining
- Laten wennen aan bewegingen en geluiden die bij het rijden kunnen voorkomen.
- Laten wennen aan gewicht.

Tevens is het niet zo dat die rassen er alleen volgroeid "uitzien" . Ze zitten ook werkelijk op het ontwikkelingsniveau van een bv KWPNer op 3 jarige leeftijd. Dit komt door evolutie en het heersende klimaat in de gebieden van oorsprong.

Let wel.. ik heb het hier nu even niet over het paard in kwetie, die ken ik niet, maar over paarden in het algemeen.

Dat een jong paard moet wennen aan de omgang met de mens vind ik niet meer dan normaal. Die van mij kan vanaf de veulentijd al keurig vast staan, is altijd braaf bij de smid om dat ik hem dat heb geleerd. Ik kan overal aanzitten, sprays en alles is ie vanaf veulentijd gewend, ook het halster en met 2,5 heeft hij ook wel eens een hoofdstelletje met bit aan gehad. Braaf mee lopen evenzo en ook schriktraining.
Gewicht niet, maar de eerste keer het zadel heeft ie een bok gegeven met het singelen, maar verder niet.
Ik was even benieuwd wat jij onder voortraining verstond.

Bij mijn weten sluiten de groeischijven bij ieder paard rondom het 7e jaar.

Met 1,5 het zadel al opleggen, zie ik het nut niet van.
Paarden in de opfok ben ik ook geen voorstander van, juist omdat op 3 de wereld dan 180 graden anders wordt. Die van mij stond in een kleine kudde, met oudere paarden om op te voeden zowel als leeftijdsgenoten om mee te spelen. En een paar keer per week kwam hij in de hand, even als de andere veulens.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 12:59

Urielle schreef:
In 10 minuten kun je niet rijden, in 10 minuten heb je spieren losgestapt en gewrichten 'gesmeerd'. Dus dat is de fase erop zitten en wat rondhobbelen om te kijken of het paard je accepteert op zijn rug. En hoe ga je daarna dan verder als je ook wilt gaan aandraven?

Nee niet echt rijden maar moet je dan perse al?
Daarbij kun je een paard van te voren goed loswerken voordat je er op gaat en daarna aan de hand uitstappen.
Daarna rustig opbouwen naar 15 minuten, 20 minuten, 25 min.
Over die verzuring wil ik wel wat meer info. Dus als je er een site van hebt zou ik die graag willen kan ik dat even lezen.

Maar met 1x in de week 10 minuten rijden wil niet zeggen dat je het paard de overige dagen alleen maar op de wei laat staan.
Ook dan kun je een paard aan het werk zetten zonder er op te gaan zitten. Zo kun je afwisselen met longeren,grondwerk,wandelen en dubbele lange lijnen. Genoeg afwisseling zodat het paard het ook leuk blijft vinden en toch werkt.

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 13:11

Op hyves word meestal erg positief gerageerd, zie je een rij-foto met slof, sporen en bijv. een ruiter die heel erg in de mond zit, staan er alleen maar reacties; wauw! jij kan goed rijden ect. Maar dat zijn bijna altijd de vrienden die reageren.

RobbyK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 13:15

erg vreemd, ik zou een paard dat nog geen 3 is niet eens inrijden.
een wedstrijd vergt nogal veel voorbereiding, en de basis moet ook al geleerd zijn.
kan je na gaan hoe vroeg dat beest is ingereden zeg.
Hier is een paardenlichaam nog helemaal niet toe op die leeftijd.
snap niet dat als je een eigenpaard hebt , dit ermee doet.
lijkt me wel dat je een beetje verstand hebt als je een eigenpaard hebt.
maar dat is blijkbaar niet het geval.

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 13:18

Een paard van 3 hoort naar mijn mening gewoon nog lekker op het land te lopen of iig, er hoort echt nog niet iemand op te zitten. misschien de beginsels van het longeren en dingen aan de hand doen enzo, maar echt nog niet inrijden :n
en dan al helemaal niet op wedstrijd!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 13:38

Mirrrriii schreef:

Een paard van 3 pas alles beginnen te leren is pas zielig, dan komt alles direct op hem af.
Wanneer het gelijkmatig gebeurd voor zijn 3e, en niet te zwaar zal hij de training het beste oppakken.

En dat noem ik een onproffesionele mening, juist als pro zou je toch moeten weten dat er niet alleen zwart of wit bestaat.
Je kan niet alleen kiezen uit of met 3 beginnen en dan direct alles heel snel willen of al op zn 2e beginnen en dan langzaam aandoen.

Met een paard van 2 beginnen vind ik hetzelfde als een kind naar de basischool sturen en dan niet met groep 1 en 2 beginnen maar met groep 3 beginnen al op die jonge leeftijd.

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 17:56

x_Marr schreef:
Mirrrriii schreef:

Een paard van 3 pas alles beginnen te leren is pas zielig, dan komt alles direct op hem af.
Wanneer het gelijkmatig gebeurd voor zijn 3e, en niet te zwaar zal hij de training het beste oppakken.

En dat noem ik een onproffesionele mening, juist als pro zou je toch moeten weten dat er niet alleen zwart of wit bestaat.
Je kan niet alleen kiezen uit of met 3 beginnen en dan direct alles heel snel willen of al op zn 2e beginnen en dan langzaam aandoen.

Met een paard van 2 beginnen vind ik hetzelfde als een kind naar de basischool sturen en dan niet met groep 1 en 2 beginnen maar met groep 3 beginnen al op die jonge leeftijd.

Wat je zegt klopt ook wel. Het bestaat inderdaad niet alleen uit die keuze.
Ik heb ook niet gezegd dat het wanneer het bij de 3e gebeurd altijd heel snel gebeurd.

Maar ik train, en werk met paarden in opfok. En dit zijn allemaal sportpaarden.
De eigenaren die hier hun paarden brengen, brengen deze vanaf de leeftijd van 2 en willen gewoon graag dat je er dan mee begint te werken. Dit omdat zij gewoon kortweg willen verdienen aan die paarden, die moeten getraind worden, gaan wedstrijd rijden en worden dan weer verkocht.
Mijn ervaring is dat als een 3 jarig paard bij ons gestald wordt, het ook allemaal in grote haast moet gebeuren, dit is de reden waarom de stal heeft gezegd dat ze paarden liever eerder hebben en zo meer tijd hebben om de training rustig op te pakken.

Dit alles is de reden waarom wij, en ik dus ook, op deze manier paarden trainen. En zo heb ik het ook uitgelegd omdat hier naar gevraagd werd.
Ik zeg ook niet dat dit de perfecte trainingsmethode is, maar bij ons werkt het effectief, de paarden hebben geen last van problemen of ongemakken, werken graag mee en krijgen ook de ruimte om nog lekker in de kudde te lopen en te genieten van het jonge paard zijn.

Waar ik nu op doel is op de begin post van de TS, ja er zijn mensen die hun paarden op jonge leeftijd beginnen te trainen.
Het verschil ligt hoe je dit aanpakt.
Begin je met het 2e levensjaar direct zadelmak te maken en je gaat er op rijden, of begin je gewoon lekker met grondwerk en maak je het paard een beetje wegwijs met alle beginselen.
Dit is een groot verschil, en dit maakt het verschil of dit goed is of slecht.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 18:31

Monica_1987 schreef:
Urielle schreef:

Nee niet echt rijden maar moet je dan perse al?
Daarbij kun je een paard van te voren goed loswerken voordat je er op gaat en daarna aan de hand uitstappen.
Daarna rustig opbouwen naar 15 minuten, 20 minuten, 25 min.
Over die verzuring wil ik wel wat meer info. Dus als je er een site van hebt zou ik die graag willen kan ik dat even lezen.

Maar met 1x in de week 10 minuten rijden wil niet zeggen dat je het paard de overige dagen alleen maar op de wei laat staan.
Ook dan kun je een paard aan het werk zetten zonder er op te gaan zitten. Zo kun je afwisselen met longeren,grondwerk,wandelen en dubbele lange lijnen. Genoeg afwisseling zodat het paard het ook leuk blijft vinden en toch werkt.

Moet niet, kan imo bij een best deel van de paarden al wel. Zoals ik postte: een jeugdig ding laat je nog wat langer staan, een beer van een paard kan (imo dus) gerust wat aan het werk. Maar laten staan is voor mij dan ook echt laten staan, van eeuwenlang erop zitten en alleen maar stappen worden ze ook niet beter, loop je als ruiter alleen maar kans dat er van alles misgaat omdat je nog geen gas en rem hebt gemonteerd en omdat je problemen toch voorwaarts oplost.
Van te voren loswerken heb je idd gelijk in, maar heel veel en langdurig longeren is ook weer niet je-van-het met oog op het beenwerk. Grondwerk en wandelen vind ik geen werk, sorry als ik hier mensen mee voor het hoofd stoot. Dat valt voor mij onder 'wat spelen met je paard', ook leuk, maar totaal geen toegevoegde waarde als het om spieropbouw gaat.

Verzuring zal ik eens kijken of ik iets kan vinden op internet. Het is iig een gekend fenomeen: 1 dagen training, 1 a 2 dagen rust (bij oudere paarden die elke dag gereden worden dus 1 dag intensief en 1 of 2 dagen op ontspanning werken of gericht andere spieren aanspreken), iig elke dag keihard dezelfde spieren aanspreken is niet goed en slechts eenmaal per week ook niet. Ik geloof dat er ook iets van instaat in diverse boeken over paardenmassage en trainingsopbouw en het is ook gekend in de humane sportwereld (en ook paardenfysio's prediken dit beleid), maar ik zal eens voor je kijken wat internet te bieden heeft.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 20:05

DDW1190 schreef:

Ik ga er nu wel even vanuit dat je het verschil tussen zadelmak en inrijden weet...?
Zadelmak kan wanneer er een zadel op past.
Inrijden is voor elk paard verschillend zoals ik al eerder beschreef.
Laatst bijgewerkt door Akhal_Teke op 24-04-10 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 20:07

x_Marr schreef:
Mirrrriii schreef:

Dat gebeurt ook in veel landen. Nederland loopt wat dat betreft erg achter. Kijk naar Belgie en Engeland waar kinderen al woordjes kunnen lezen op 4 jarige leeftijd.
Het hangt helemaal van het kind af.. of ze er aan toe zijn en datzelfde geldt voor paarden.

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 20:34

beginnen ze normaal niet ten vroegste in te rijden op 3 jaar? :\

sylblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 20:58

een wedstrijd rijden is wel erg veel voor een drie jarig paard, maar hem/ haar daar laten wennen is niks verkeerds aan.
ik ken iemand die met drie jarigen dan pas begint en dan heel rustig aan doet ermee zoals eerst twintig minuten er mee bezig zijn zoals stappen een beetje draven en dat heel rustig opbouwen.

Lisenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 07:47

Akhal_Teke schreef:
En spaanse rassen trouwens ook.

Even een opmerking. Spaanse rassen (dan heb ik het over de PRE (andalusiër) worden juist niet vroeg ingereden. Deze paarden zijn pas heel laat volwassen. Zelfs in Spanje worden deze paarden normaal gesproken pas op 4/5 jarige leeftijd ingereden. Op 3 jarige leeftijd zijn het nog potro's (veulens).

Ik vind het ook veel te vroeg om met een 3 jarige op wedstrijd te gaan. De KNHS heeft er ook niet voor niets een leeftijdsgrens aan gehangen. Verder kun je er weinig tegen doen. Denk ook niet dat deze persoon ervoor openstaat.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 07:58

Ik weet toevallig over wie het gaat. En ja ik vroeg me ook al af waarom??

Het is ook nog een behoorlijke grote, die volgens mij nog lang niet uitgegroeid is.
Ze heeft er nog een ander paard bij staan, dus snap ik ook niet dat ze daar eerst niet mee verder gaat en deze nog een jaar op het land gooit.

Maar er zijn altijd mensen die er anders over denken..

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 09:10

kaatje89 schreef:
Ik weet toevallig over wie het gaat. En ja ik vroeg me ook al af waarom??

Het is ook nog een behoorlijke grote, die volgens mij nog lang niet uitgegroeid is.
Ze heeft er nog een ander paard bij staan, dus snap ik ook niet dat ze daar eerst niet mee verder gaat en deze nog een jaar op het land gooit.

Maar er zijn altijd mensen die er anders over denken..

gelukkig denk jij er ook zo over! :j gaat dan idd over dezelfde persoon..
Zo dacht ik inderdaad ook: pak dan je andere paard die al beleerd is mee op wedstrijd en rijd hem tot de ander er echt klaar voor is..