Waar zijn sporen nou precies voor.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 05:56

Karlijn_xx schreef:
Bij ons op stal stond een tijdje een paard die we Z-startklaar moesten rijden.. Paard kon nog heel weinig en toen kwam ik erachter dat het echt een spacekees was.. Helaas was de eigenaresse verplicht om met sporen in het M1 te starten, dat is toen echt niet goed gekomen :n Maar ging alleen maar hard en deed "simpele" dingen als wijken niet eens.. (die ik erin heb gehamerd)

Hier ben ik het niet helemaal mee eens.
Je mag niet meer met zweep rijden, maar volgens mij is het niet verplicht om met sporen te rijden, hoor.
Verbeter mij asl ik het fout heb.
Maar als jij je paard zonder sporen alles kan laten doen, waarom dan met sporen rijden?
Sporen zijn er om de hulpen te verfijnen, maar als jou paard al op fijne hulpen reageert, is dat toch voldoende?

evie21girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 17:42

ik zou zeggen dat het er aan licht waar voor de pony het nodig heeft
maar ik zie dat genoeg mesne al hebben gereageert

Snoevie

Re: Waar zijn sporen nou precies voor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 05:43

nee,sporen zijn ervoor om je hulpen zogezegd 'te verfijnen' en ze horen nergens anders voor te zijn.

dat wil niet zeggen dat ze nergens anders voor gebruikt worden,helaas.

en bovendien,inderdaad zijn sporen vanaf het M niet meer verplicht,maar daarvoor kon je ook dummysporen dragen,als je geen sporen nodig had.......

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:03

Alweer een topic over spoorgebruik...ik ben het niet met de stelling eens dat het gebruiken van spoortjes om je paard beter aan het been te maken geen verfijning van de hulp is. Kom een keertje op mijn paard rijden en probeer hem zonder spoortje fijn aan de hulpen te krijgen. Lukt wel, maar ben je lang mee bezig. Met spoortje hoef ik maar 1 a 2 overgangen serieus te rijden en ik heb hem fijn aan het lopen. Ik vind dat ook vallen onder verfijning van de hulpen, omdat ik zonder spoortje flink druk met mijn kuiten moet geven en vaak ook een (flinke) tik bij. Het is nu eenmaal een dieseltje die even op gang geholpen moet worden. Ik vind een klein prikje met spoor dan vriendelijker als een schop en een tik bij. Het moet dan alleen wel zo zijn dat het paard na dit "wakker" maken uit zichzelf blijft lopen, en niet zo dat je iedere pas bij moet drijven (met spoor) om hem aan de praat te houden. Dan ben je in het begin niet consequent en duidelijk genoeg geweest.

Verfijning moet je breed zien denk ik, ook correctie kan daar wat mij betreft onder vallen. Beetje spoor er bij is een veel kleinere hulp (mits goed gebruikt) als een tik, en heeft ook sneller resultaat.

CriolloHope

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 14:09

sporen gebruiken om je paard te straffen? heeel fout.
ik denk dat het gebruikt word om de hulpen te verfijnen,
als je paard bv niet goed naar je been luistert.
zelf ben ik geen voorstander van sporen. ;)

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 14:22

Ik heb altijd geleerd om mijn sporen te verdienen.
Bij mijn oude wedstrijdpaard, gebruikte ik mijn sporen, daar had ik een stille beenligging en hij kon oefeningen op hoger niveau die we er wel eens uitreden.
Nu bij mijn nieuwe jonge paard, vertik ik het om met sporen te rijden. Ik wil er dadelijk een fijn beeld hebben. Zo wil ik dat mijn paard op mijn been reageerd, en wanneer ze dat niet doet zal ik haar een tikje geven met de zweep. Sporen hoop ik pas over een jaar of 2 te hoeven gaan gebruiken. Wanneer de echte oefeningen aan bod gaan komen.

Maar ze zijn er immers voor om je hulp te verfijnen, en dat moet bij een 3 jarige nog niet het geval zijn.
Maar gezien de praktijk denkt niet iedereen daar zo over ...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 14:24

Waar is de zoekfunctie nou precies voor...?

Fijn dat je antwoorden krijgt, TS, maar hier zijn al veel topics over geweest :j

paulien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 17:47

wat s dan het verschil van al de sproren? stomp etc????

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 19:14

zoek maar eens op google plaatjes op.........kan je er heel veel verschillende zien

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 07:27

kimmie88 schreef:
Karlijn_xx schreef:
Bij ons op stal stond een tijdje een paard die we Z-startklaar moesten rijden.. Paard kon nog heel weinig en toen kwam ik erachter dat het echt een spacekees was.. Helaas was de eigenaresse verplicht om met sporen in het M1 te starten, dat is toen echt niet goed gekomen :n Maar ging alleen maar hard en deed "simpele" dingen als wijken niet eens.. (die ik erin heb gehamerd)

Hier ben ik het niet helemaal mee eens.
Je mag niet meer met zweep rijden, maar volgens mij is het niet verplicht om met sporen te rijden, hoor.
Verbeter mij asl ik het fout heb.
Maar als jij je paard zonder sporen alles kan laten doen, waarom dan met sporen rijden?
Sporen zijn er om de hulpen te verfijnen, maar als jou paard al op fijne hulpen reageert, is dat toch voldoende?

Het is wel degelijk VERPLICHT om met sporen te rijden in het M-dres..
Ik vind het belachelijk maar goed,als je paard goed en fijn loopt zonder waarom dan met?!
Kijk die zweep,idd dan blijven in iedergeval de handen stil.(daarbij is van hand veranderen eigenlijk je zweep ook overnemen)....
Ik rijdt eigenlijk altijd met een spoortje (klein of blok,ligt aan het paard). Wél ter verfijning van mijn trainigen. Ik gebruik hem alleen als ik hem nodig heb.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 17:09

het is niet meer verplicht.

misschien even de reglementen doorlezen?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:41

Verfijning van hulpen. Maar dat hoeft niet persee op 'hoog' niveau te zijn.
Ik rij mijn jonge paard heel soms ook met sporen.
Ik hoef dan maar 1x aan te geven wat ik bedoel ipv 10x zonder effect.
Denk hierbij een het weglopen over de buitenschouder.
Soms loopt ze gewoon door mijn buitenhand&buitenbeen heen.
Ik hoef haar dan maar 1x een prikje met de spoor te geven en ze snapt het weer. Ik laat haar even 'schrikken'.
De volgende training kunnen mijn sporen gewoon weer in de kast blijven en mevrouw gaat normaal de bocht door. :)
Ook een vorm van verfijning.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:22

Snoevie schreef:

Je hebt idd gelijk!!!
10. Het gebruik van sporen is in alle klassen toegestaan maar niet verplicht

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:31

Elinexx schreef:
Sporen zijn om de hulpen te verfijnen en niet om het paard voorwaarts te krijgen

Inderdaad, is je paard niet voorwaarts aan je been hebben sporen geen nut. Zie zo vaak dat ook met sporen flink geport word. Je gaat het doel van de sporen geheel voorbij. Beenligging moet ook stil zijn zeker als je hoger komt gaat die verfijning steeds meer een rol spelen. Zie vaak dat de benen flink bewegen om het paard maar aan de gang te houden. Vind daar niets sierlijks aan eerlijk gezegd.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 17:18

vivana schreef:
Snoevie schreef:

Je hebt idd gelijk!!!

volgens mij is het ook nog niet zo heel lang hoor!

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 18:10

vivana schreef:
Je hebt idd gelijk!!!

Citaat:
volgens mij is het ook nog niet zo heel lang hoor!

Ook dat klopt sinds April 2010 ;)

Cluni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 18:15

Monica_1987 schreef:
Sporen zijn om de hulpen te verfijnen voor de hogere dressuur.
Maar goed dat is mijn mening.
Als je sporen gebruikt voor het voorwaarts gaan vraag ik me af hoe je dat gaat doen als je hoger op komt. Gezien je paard dan al niet aan het been is.

Helemaal mee eens :)

juno88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 22:57

je hoort idd van iedereen wat anders waarom ze met sporen rijden.

ik rij zelf met sproren om mijn hulpen te verfijnen. om met nog minder je paard te laten doen wat jij wil.
als hij niet voor waarts genoeg is vind ik het geen oplossing om met sporen te rijden