Je hebt meer aan een springpaard dan aan een dressuurpaard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:44

@ Wouterpaard, ik denk dat je in je achterhoofd moet houden, dat je als fokker zijnde niet paarden voor de recreatieruiter probeert te fokken die een paar duizend euro opleveren, maar iedereen wil een "topper" fokken. En dus krijg je paarden die minder allround gefokt zijn, en misschien wel minder koel zijn als vroeger. Maar een fokker probeert nou net die ene te fokken die beter is als de rest, en niet een doodnormale huis, tuin en keuken knol.

Ik zal heel eerlijk zeggen dat we hier ook fokken met bloed waarvan we weten dat het een moeilijk paard oplevert, maar 9 van de 10 keer geven deze combinatie's wel een bovengemiddelde springer. En dus fokken we er wel mee, met als doel dat het 1 van de betere paarden wordt EN dus meer geld oplevert. Dat een recreatieruiter die ook eens een rondje wil springen er niet mee over weg kan, is jammer dan. En ik denk dat de meeste fokkers zo denken.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:49

Daar kan ik me vinden, maar er zijn maar heeeeel weinig echte toppaarden en veel 'normale' paarden.
Ik zou persoonlijk liever 10 'normale' paarden verkopen dan 1 echte topper maar dat is mijn instelling ;)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:52

Ben het zeker met je eens dat er veel normale paarden rondlopen en weinig echte toppers, dat is zeker zo. Maar je probeert er toch zoveel mogelijk uit te halen, en zo'n goed mogelijk paard te fokken. Ik verkoop liever 1 topper, dan 10 'gewone'... Het doel is toch echt om zo veel mogelijk geld eruit te halen, en dus probeer je om zo'n goed mogelijk paard te fokken.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:53

Hoeveel hobbyfokkers hebben we? Is dat een redelijk aantal of niet want dan zou het elkaar kunnen opheffen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:55

Okee, ik had het nu dus niet over hobbyfokkers. :+ ;)
Laatst bijgewerkt door Aukelizzy op 20-04-10 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:56

nee snap ik, maar die groep hebben we natuurlijk ook. Zijn er vast wel tussen die met kwpn' ers fokken....

Lilian_AapIe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 21:00

Jullie blijven lekker ontopic ;) :D

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 21:00

haha bedahct ik me ook net :+

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 21:01

Lilian_AapIe schreef:
Jullie blijven lekker ontopic ;) :D

Ik weet het ;), Gaat idd niet meer echt over het oorspronkelijke onderwerp. Misschien kunnen we deze discussie eventueel voort zetten in een nieuw topic...

annetmulder

Re: Je hebt meer aan een springpaard dan aan een dressuurpaard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 21:53

Goed idee. Mag ik mijzelf een kleine hobbyfokker noemen?
Wij laten onze Emilion X Esteban merrie dekken door Bodinus.
Dit met het idee om een bruikbaar paard te fokken!

Als je in de sport leuk wilt meedraaien en zelf niet 1 van de kleinste bent dan wil je graag een bruikbare kwpn-er!

annetmulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 22:19

Er is zeker een markt voor bruikbare allroud kwpn-ers kijk hier maar eens naar:
http://bestallroundhorses.vpweb.nl/default.html
Dus als je geen haflinger of Groninger wilt dan heb je maar pech? Erg zwart wit hoor.
Gelukkig zijn er ook nog kleinschalige fokkers van kwpn-ers die hier toch anders over denken.
Van zo'n fokker komt dus mijn kwpn-er vandaan. Niets mis mee.

Yamcha schreef:
Een dressuurpaard die geen handigheid met zijn lijf heeft, en geen goed en snel beengebruik, is een slachtpaard. Heb je geen bal aan. Wat jij nu roept is niet exclusief voor springpaarden :D
annetmulder schreef:
Dus met bovenstaande, heb je toch een paard nodig met zowel spring als dressuur aanleg! Een gat in de markt zou ik zeggen.

Elke KWPN heeft aanleg voor beide, het wordt er alleen zelden beide uit gereden.
annetmulder schreef:
Tuurlijk wilt men het perfecte dressuur of springpaard fokken.
Maar dit blijft maar geschikt voor een beperkte doelgroep.

Het KWPN fokt sowieso niet voor iedereen, dat schijnt niet helemaal door te dringen. Je fokt altijd voor een bepaalde doelgroep, je kunt nu eenmaal niet een paard fokken voor iedereen, dat is gewoon onmogelijk.
annetmulder schreef:
Een bruikbaar paard daar gaat het om in ieder niveau.

Koop dan geen KWPN. Een KWPN-er is een sportpaard, en dus voor de mensen die serieus met de paardensport bezig zijn, en verder willen komen dan de Z.
Koop een Groninger, koop een knappe luxe Haflinger, koop een..... keus zát, echt. Maar als jij een bruikbaar paard wit voor de basis, moet je geen KWPN kopen. Maar ga dan ook niet miepen over de KWPN fokkerij, want ze fokken dan niet voor jou.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 17:23

Yamcha schreef:
Koop dan geen KWPN. Een KWPN-er is een sportpaard, en dus voor de mensen die serieus met de paardensport bezig zijn, en verder willen komen dan de Z.
Koop een Groninger, koop een knappe luxe Haflinger, koop een..... keus zát, echt. Maar als jij een bruikbaar paard wit voor de basis, moet je geen KWPN kopen. Maar ga dan ook niet miepen over de KWPN fokkerij, want ze fokken dan niet voor jou.

Ik hoef niet verder te komen dan het Z. Mijn paard is een leuke KWPN-er, maar wel gewoon een middelmatige en is dus ook prima voor de basissport.

Er zijn zat KWPN-ers die niet dat beetje extra hebben, maar die kunnen best door normale ruiters worden uitgebracht in de basissport. ;)

annetmulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 17:43

Skygirl schreef:
Yamcha schreef:

Ik hoef niet verder te komen dan het Z. Mijn paard is een leuke KWPN-er, maar wel gewoon een middelmatige en is dus ook prima voor de basissport.

Er zijn zat KWPN-ers die niet dat beetje extra hebben, maar die kunnen best door normale ruiters worden uitgebracht in de basissport. ;)

Helemaal mee eens Skygirl! Stel je voor dat alleen de toppers uit het kwpn stamboek een goed tehuis zouden vinden......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 21:08

Skygirl schreef:
Yamcha schreef:

Nou, wat is het probleem dan?

Dan zijn er toch zat paarden voor de basissport?
In principe fokt het KWPN daar niet voor, dat is gewoon wel zo. Maar ik snap die klacht dan niet dat er niet genoeg paarden zijn voor de basisruiters.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 21:58

Dat is één kwpn-er ;)
Ik ben toch van mening dat er ook heel veel aan milieu ligt, dus ook hoe de kwpn wordt getraind en klaargemaakt voor de verkoop. Vooral bakwerk verrichten en wedstrijden rijden en dus niet erbuiten komen...
*blijven ff off topic
En niet alleen het kwpn fokt niet voor deze doeleinden langzamer hand worden heel veel stamboeken zo of ze veranderen zoals de arabofriezen... jammer

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 22:01

ik heb zelf ook een springgefokte merrie waarmee ik dressuur rijd,
ikzelf vind het wel iets moeilijker,
waaron?omdat ze haar voorbenen korter heeft als haar achterbenen,
jemerkt dus echt dat ze dubbel moet zitten achter,
dus dat is wel te merken aan haar.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 08:42

Yamcha schreef:
Skygirl schreef:

Nou, wat is het probleem dan?

Dan zijn er toch zat paarden voor de basissport?
In principe fokt het KWPN daar niet voor, dat is gewoon wel zo. Maar ik snap die klacht dan niet dat er niet genoeg paarden zijn voor de basisruiters.

Oh dan heb ik je post verkeerd gelezen. :)

Dacht namelijk dat je bedoelde dat je vond dat je met een KWPN'er echt een ambitieuze ruiter moest zijn. ;)

endorable

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 09:08

Ik denk dat veel mensen hier vergeten dat het KWPN eigenlijk alleen maar spring bloed is. Alle dressuur hengsten zijn ontstaan uit de springlijnen. En de term Dressuurhengst bestaat bij het KWPN nog niet eens zo lang.

Kijk naar de Hengsten zoals Ferro en Kigali, dit zijn volgens de meeste mensen toch echte dressuurhengsten maar iedereen vergeet dat deze hengsten spring gefokt zijn en ook in de GP gesprongen hebben. En wat iemand anders hier al zie wat dacht je van Sallinero???? of de grootvader van veel dressuurpaarden flemming??

Ook heeft er een tijdje geleden in IDS een artikel gestaan over deze vraag, waarop o.a anky zij dat een goed dressuurpaard springbloed nodig heeft, volgens haar was dit essensieel voor de handigheid die een paard nodig heeft in de dressuur. En daarnaast ben ik van mening dat voor een dressuurpaard de koelheid in karrakter van een springpaard ook wel handig is in de dressuurring.

Dus ik ben van mening dat je beter een springpaard kan hebben voor de sport en dan dus ook de dressuur, dan een middelmatig dressuur paard. Het is ook niets voor niets dat je Wel nakomelingen van o.a. indoctro in de GP dressuur ziet (ook terug te vinden in de nieuwste indexering), maar geen Jazz of gribaldie in de GP springen.

nikkietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 10:32

Ik ben niet van mening dat een spring gefokt paard per definitie meer een allrounder is dan een dressuur gefokt paard. Ik heb zelf een dressuur paard waar ik ook fanatiek mee spring. Met het springen kunnen je dingen ontwikkelen die je in het dressuren weer mee kunt nemen.
Daarnaast denk ik dat er simpelweg gewoon meer springruiters zijn die af en toe ook dressuren dan andersom.

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 22:04

Maar het ligt er ook aan wat je paard leuk vind, als hij dressuur nou geweldig vind, en springen dus helemaal niks, dan zal, ook al is hij er speciaal coor gefokt, minder goed zijn, als dat hij het keileuk vind...

Of heb ik het nou mis??
Maarja, ieder paard heeft zijn specialiteiten ;)

janiiskA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 22:59

vibabu schreef:
Ik heb ook een springgefokte ben nog wel op M niveau maar hij heeft zeker de kwaliteiten voor veel meer! En ik ben het wel eens met de stelling met een springpaard kan je wel dressuren maar een met een dresuurknakker niet springen. Dressuurpaarden kijken toch veel sneller naar "enge" dingen en ken zelfs een dressuurpaard met hoogtevrees.

dat heeft niets te maken met of een paard spring of dressuur gefokt is.. een spring paard ziet veel meer is meer gewent en vind dus ook minder dingen eng na een tijdje.. een spring paard ziet kleuren hindernissen.. waterbakken, bloembakken en weet ik veel wat. een dressuur paard loopt alleen maar in een bak hoeft nergens over heen en ziet helemaal niks wat eng is.

maar idd zou ik wel met een spring paard dressuur gaan rijden maar niet andersom.. ik weet ook niet wat dat is dat klinkt niet logisch :D
spring paarden zijn vaak korter in de rug en kunnen scherp wenden.. dat gaat een stuk lastiger met een paard met een wat langere rug

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 20:36

Grappig dat er hier gelijk het KWPN geroept wordt. Daar wordt door TS niet over gesproken.

Bij het KWPN zijn er ruim voldoende paarden met die geschikt zijn voor de basis sport ( t/m Z2 ) Het is alleen jammer dat er veel ruiters hun gebrek aan talent en tijd willen compenseren met een talentvoller paard. Steek je geld in een goede instructie en dan kan je met elk gezond basis paard het ZZ-L ook wel redden en als je iets meer talent in je donder hebt ook het ZZ-Z nog wel. Idem dito voor het springen. Tegen die tijd kan je wel zo'n potje sturen dat je met een talentvoller paard ook wel uit de voeten kunt.

Karakter is niet gebonden aan het spring of dressuur gefokte. Alle paarden die het talent hebben voor de top hebben pittige karakters, uitzonderingen daar gelaten. Springpaarden zien alleen meer als dressuur paarden. Dus eigenlijk kan je het aan de ruiters wijten als hun paard van elk blaadje opzij springt, al zijn er ook daar uitzonderingen.

Voor de basis ruiters maakt het vrij weinig uit of je een dressuur of spring paard neemt. Een leuk basis paard volstaat dan ook

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:55

Als dat zo is, is het dan vanwege de spieropbouw?

Zover ik had geleerd is dat een springpaard en dressuurpaard weer van elkaar verschillenvanwege al die spieropbouw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 19:27

Die spieropbouw rijd je er toch zelf op, hoor.
Geloof dat er qua bouw niet denderend veel verschil is, meer qua talent. Net zo als de ene mens erg goed in wiskunde is en de ander in talen, kun je aan de buitenkant ook niet zien.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 14:14

Volgens mij heb je meer aan een goed,veelzijdig opgeleid paard..