De juiste nageeflijkheid....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

olgamaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 21:53

fijne duidelijke uitleg.

Zou iemand een korte desnoods een lange beschrijving willen en kunnen geven waarom je je handen NIET af mag drukken naar beneden (lees dijbenen) om het paard de nageefelijkheid te vragen (eisen in dit geval).
Ik probeer dit iemand duidelijk te maken via internet en vind dit erg moeilijk om dit zo kort mogelijk en duidelijk te omschrijven zonder dat ik naast het paard sta.
Misschien met behulp van foto's plaatjes

Alvast bedankt

x_Layla_x

Re: De juiste nageeflijkheid....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 22:10

Wat een supertopic!

Kan iemand mij hier dan ook het volgende uitleggen, want dat heb ik nooit begrepen;

In de les werd mij altijd verteld dat het paard zijn bovenlijn aan moest spannen, (zodat hij de ruiter beter kan dragen?).
Maar het is toch juist zo dat een nageeflijk paard zijn buikspieren aanspant en zijn rug ontspant.

Hoe kan een paard nou een ruiter dragen met een ontspannen rug? Daar heeft hij toch juist die spieren voor nodig?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 22:37

olgamaria schreef:
fijne duidelijke uitleg.

Zou iemand een korte desnoods een lange beschrijving willen en kunnen geven waarom je je handen NIET af mag drukken naar beneden (lees dijbenen) om het paard de nageefelijkheid te vragen (eisen in dit geval).
Ik probeer dit iemand duidelijk te maken via internet en vind dit erg moeilijk om dit zo kort mogelijk en duidelijk te omschrijven zonder dat ik naast het paard sta.
Misschien met behulp van foto's plaatjes

Alvast bedankt

Je zou met mijn stuk tekst kunnen beginnen en zeggen dat nagefelijkheid niet afgedwongen kan worden, waarom het nagefelijk heet. Dat door extra druk te zetten je paard echt niet gaat onstpannen. Want door middel van handen vast zetten en naar beneden drukken gebruik je enorm veel druk. Dus paard heeft pijn in de mond, er is geen aanleuning (wat cruciaal is in de dresuur), geen ontspanning, dus geen nagefelijk en een valse knik. Die valse knik kan voor serieuze nekproblemen zorgen , zelfs zo erg dat er niet meer opgereden kan worden. Door ontspanning word de nek niet overbelast, kiest het paard zelf een houding en kunnen er niet die nekproblemen ontstaan, want een paard loopt niet vanzich zelf in een krul.

Verder als het paard pijn in de mond heeft, kan hij ongevoelig voor de hulpen worden, eenmaal ongevoelig is er veel moeite en kennis voor nodig om het weer goed te zetten. Ook als je je handen vastzet op je dijbeen, leun je je naar voren, dus verkeerde zit. Schouders steken naar voren, rug zit in abnormale positie en dus loop je serieuze kans op nek/rug en schouderproblemen en overbelasting. (Ik zelf heb schouderoverbelasting gehad doordat ik voorovergebogen zat.... Heb een maand met volle pijn in schouder gelopen, voelde net alsof iemand er steeds een mes instak.. Echt geen pretje)

Dit zou je kunnen uitwerken, is nu even in grote lijnen verteld :)

olgamaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 22:41

thanks Juangi

Ik ga er mee aan de slag.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 09:17

Goed topic!! :)

Ben blij dat mensen nu eindelijk even kunnen lezen hoe het hoort...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 17:32

Jammer dat dit soort topics nodig zijn, hoop dat de juiste mensen het lezen ;)

Carlijn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 17:38

Hier leer je weer eens wat van :D

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 17:54

Ben benieuwd naar de foto's.
Zelf rijd ik ook een een paard, maar het is zo moeilijk te zien hoe hij nou loopt als je er zelf op zit.
Nog een vraagje (kan het wel aan mijn instructrice vragen maar dat duurt nog eventjes voordat ik die zie), wat is nou het grootste verschil in travers en renvers? het lijkt zo veel op elkaar (nu bezig met Travers, heel inimini begin) 4 sporen,check, veen buiging check.. Kom er gewoon niet uit haha. Is het niet dat travers de rechterkant op en is Renvers de linker? Of zeg ik nu iets heel stoms :+

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 20:20

ZusJacobs schreef:
Zelf rijd ik ook een een paard, maar het is zo moeilijk te zien hoe hij nou loopt als je er zelf op zit.
Nog een vraagje (kan het wel aan mijn instructrice vragen maar dat duurt nog eventjes voordat ik die zie), wat is nou het grootste verschil in travers en renvers? het lijkt zo veel op elkaar (nu bezig met Travers, heel inimini begin) 4 sporen,check, veen buiging check.. Kom er gewoon niet uit haha. Is het niet dat travers de rechterkant op en is Renvers de linker? Of zeg ik nu iets heel stoms :+

Hihi, BoktWiki is your friend!

http://www.bokt.nl/wiki/Zijgang#Renvers

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 21:07

Juangi, één vraagje heb ik eigenlijk nog.

Wanneer en hoe, neemt een paard zelf aanleuning?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 21:18

Juangi schreef:
ZusJacobs schreef:

Hihi, BoktWiki is your friend!

http://www.bokt.nl/wiki/Zijgang#Renvers

Jonge, ik wist het wel.. _O-
Ik had het namelijk vannochtend nog opgezocht maar er waren twee plaatjes. 1 renvers 1 travers. Dom domme ik, ze waren verschillende kanten op en je kon niet zien wat de kont of het hoofd was _O- Nja dom foutje :P

Toch bedankt voor het antwoord :P weet ik gelijk wat ik mis gekeken heb haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 21:44

Heb maar 1 woord als reactie op het lezen van dit topic: WOW :wow:

TS wat een duidelijke en goede uitleg, ik ben al leuk bezig met rechtrichten en dat werkt erg goed voor mijn paard en mij. Maar zoals hierboven ook al gezegd word vind ik het ook best moeilijk te voelen wanneer mijn paard nu écht goed loopt. Toch merk ik dat het wel steeds wat beter gaat en ben ook erg blij met 'mijn' beloning wanneer ik voel dat ze uit zichzelf nageeflijk loopt.

Toch vraag ik me wel nog 1 ding af: Je leest op bokt eigenlijk altijd dat een paard zélf moet nageven en je dit vooral niet moet afdwingen d.m.v aan de mond te zitten. Toch zie je op HAW nog veel topics voorbij komen waarbij een paard voorwaarts neerwaarts word losgereden en vervolgens 'wat dieper' word ingesteld tijdens de training. Zijn er dan paarden die al meteen bij het losrijden de rugspieren dusdanig loslaten dat ze meteen nageeflijk (dus zonder dwang van de ruiter) netjes lopen? En het dieper instellen, dat zal dan toch vrijwel altijd met dwang van de teugels gaan? Of sla ik de plank daarmee helemaal mis? :o Bij mijn paard duurt het namelijk altijd wel eventjes en vergt het best wat rijden voordat ze netjes over de rug gaat lopen en haar hoofdje laat zakken.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 21:47

Bij mijn shetlander (werk ik mee met lange lijnen) komt het eigenlijk gelijk. Zodra ik de teugels aanneem kan ik hem overal instellen, diep (doe ik heel af en toe, iets achter de loodlijn om net dat beetje meer te vragen als hij wat blijft hangen met aandacht), laag, opgericht etc. Ik denk dat zoiets met de tijd steeds makkelijker wordt.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 21:52

mooi verwoord topic, ik heb zeker wat geleerd ! :)
dankjewel dus :D +:)+

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 22:15

Ik zit dus met het probleem dat als ik op beide teugels even veel druk neem, mijn paard standaard naar links kijkt.
Daardoor ga ik automatisch meer druk nemen op mijn rechter teugel, iemand tips?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 22:16

Pally schreef:
Ik zit dus met het probleem dat als ik op beide teugels even veel druk neem, mijn paard standaard naar links kijkt.
Daardoor ga ik automatisch meer druk nemen op mijn rechter teugel, iemand tips?

dan heb je waarschijnlijk toch nog iets verschil in druk, of de hoogte van je handen :j

x_Layla_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 09:30

@Miss_Montana; ik vraag mij inderdaad ook af of het zo is dat sommige paarden na 1 minuut al nageeflijk (uit zichzelf!) lopen. Mijn paard heeft daar echt 20 minuten voor nodig!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 13:14

Uitzichzelf hangt van het paard en de ruiter af. Het ene paard ontspant erg snel, bij de andere (zoals die van mij) hangt het volledig van de ruiter af. Je kan hem door middel van een trucje aanleren hem wel doorvragen. Daar komt, als je het goed bij doet geen dwang bij kijken. Je leert hem dan los te laten en dus 'in de krul' te lopen, zonder dta jij aan het zagen bent. Je geeft dan één kneepje of houd je hand wat hoger en je paard is er al.

X_Biekeh_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 16:48

Vind dit een goed topic en vind dat je volkomen gelijk hebt.
Vele ruiters trekken hun paard aan de teugel en dat vind ik behoorlijk zielig.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 16:57

x_Layla_x schreef:
Wat een supertopic!

Kan iemand mij hier dan ook het volgende uitleggen, want dat heb ik nooit begrepen;

In de les werd mij altijd verteld dat het paard zijn bovenlijn aan moest spannen, (zodat hij de ruiter beter kan dragen?).
Maar het is toch juist zo dat een nageeflijk paard zijn buikspieren aanspant en zijn rug ontspant.

Hoe kan een paard nou een ruiter dragen met een ontspannen rug? Daar heeft hij toch juist die spieren voor nodig?

de bovenlijn aanspannen is eigenlijk een verkeerde term, het paard moet inderdaad de buikspieren aanspannen om de rug en hals op de juiste manier te kunnen welven.
deze welving is wat sommigen "aanspannen" noemen, omdat het paard "in verbinding" loopt, van oren tot staart is 1 denkbeeldige ronde lijn.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 17:03

Miss_Montana schreef:
Heb maar 1 woord als reactie op het lezen van dit topic: WOW :wow:

TS wat een duidelijke en goede uitleg, ik ben al leuk bezig met rechtrichten en dat werkt erg goed voor mijn paard en mij. Maar zoals hierboven ook al gezegd word vind ik het ook best moeilijk te voelen wanneer mijn paard nu écht goed loopt. Toch merk ik dat het wel steeds wat beter gaat en ben ook erg blij met 'mijn' beloning wanneer ik voel dat ze uit zichzelf nageeflijk loopt.

Toch vraag ik me wel nog 1 ding af: Je leest op bokt eigenlijk altijd dat een paard zélf moet nageven en je dit vooral niet moet afdwingen d.m.v aan de mond te zitten. Toch zie je op HAW nog veel topics voorbij komen waarbij een paard voorwaarts neerwaarts word losgereden en vervolgens 'wat dieper' word ingesteld tijdens de training. Zijn er dan paarden die al meteen bij het losrijden de rugspieren dusdanig loslaten dat ze meteen nageeflijk (dus zonder dwang van de ruiter) netjes lopen? En het dieper instellen, dat zal dan toch vrijwel altijd met dwang van de teugels gaan? Of sla ik de plank daarmee helemaal mis? :o Bij mijn paard duurt het namelijk altijd wel eventjes en vergt het best wat rijden voordat ze netjes over de rug gaat lopen en haar hoofdje laat zakken.

Dan geef je gewoon van voren meer ruimte en als je een goede aanleuning hebt zal het paard je hand dan volgen. +:)+

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 21:45

Goed topic, ik wil dit ook graag goed leren.
Er zijn echter weinig instructeurs die hier echt aandacht aan besteden.
Dat mis ik best wel in de lessen van verschillende personen.
Misschien proberen ze het wel aan te geven maar het wordt iig niet zo benoemd.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 21:58

Tja, het zijn er helaas weinig... Maar vooral de klassieke instructeurs zijn hier mee bezig, als ik het goed heb :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:20

Heel goed topic dit! voor de mensen die meer willen weten..op deze site staat goed beschreven hoe je een goede aanleuning krijgt en veel problemen die kunnen voorkomen worden behandelt.En ook de verschillen tussen de "moderne" en "klassieke""dressuur.
http://correctedressuur.webklik.nl/page/home

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 23:45

Wow
wat een goede en bruikbare tips staan er in
nog niet alles gelezen
maar ga er van de week nog is even goed voor zitten :j