Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
olgamaria schreef:fijne duidelijke uitleg.
Zou iemand een korte desnoods een lange beschrijving willen en kunnen geven waarom je je handen NIET af mag drukken naar beneden (lees dijbenen) om het paard de nageefelijkheid te vragen (eisen in dit geval).
Ik probeer dit iemand duidelijk te maken via internet en vind dit erg moeilijk om dit zo kort mogelijk en duidelijk te omschrijven zonder dat ik naast het paard sta.
Misschien met behulp van foto's plaatjes
Alvast bedankt
ZusJacobs schreef:Ben benieuwd naar de foto's.
Zelf rijd ik ook een een paard, maar het is zo moeilijk te zien hoe hij nou loopt als je er zelf op zit.
Nog een vraagje (kan het wel aan mijn instructrice vragen maar dat duurt nog eventjes voordat ik die zie), wat is nou het grootste verschil in travers en renvers? het lijkt zo veel op elkaar (nu bezig met Travers, heel inimini begin) 4 sporen,check, veen buiging check.. Kom er gewoon niet uit haha. Is het niet dat travers de rechterkant op en is Renvers de linker? Of zeg ik nu iets heel stoms
Juangi schreef:ZusJacobs schreef:Ben benieuwd naar de foto's.
Zelf rijd ik ook een een paard, maar het is zo moeilijk te zien hoe hij nou loopt als je er zelf op zit.
Nog een vraagje (kan het wel aan mijn instructrice vragen maar dat duurt nog eventjes voordat ik die zie), wat is nou het grootste verschil in travers en renvers? het lijkt zo veel op elkaar (nu bezig met Travers, heel inimini begin) 4 sporen,check, veen buiging check.. Kom er gewoon niet uit haha. Is het niet dat travers de rechterkant op en is Renvers de linker? Of zeg ik nu iets heel stoms
Hihi, BoktWiki is your friend!
http://www.bokt.nl/wiki/Zijgang#Renvers
x_Layla_x schreef:Wat een supertopic!
Kan iemand mij hier dan ook het volgende uitleggen, want dat heb ik nooit begrepen;
In de les werd mij altijd verteld dat het paard zijn bovenlijn aan moest spannen, (zodat hij de ruiter beter kan dragen?).
Maar het is toch juist zo dat een nageeflijk paard zijn buikspieren aanspant en zijn rug ontspant.
Hoe kan een paard nou een ruiter dragen met een ontspannen rug? Daar heeft hij toch juist die spieren voor nodig?
Miss_Montana schreef:Heb maar 1 woord als reactie op het lezen van dit topic: WOW
TS wat een duidelijke en goede uitleg, ik ben al leuk bezig met rechtrichten en dat werkt erg goed voor mijn paard en mij. Maar zoals hierboven ook al gezegd word vind ik het ook best moeilijk te voelen wanneer mijn paard nu écht goed loopt. Toch merk ik dat het wel steeds wat beter gaat en ben ook erg blij met 'mijn' beloning wanneer ik voel dat ze uit zichzelf nageeflijk loopt.
Toch vraag ik me wel nog 1 ding af: Je leest op bokt eigenlijk altijd dat een paard zélf moet nageven en je dit vooral niet moet afdwingen d.m.v aan de mond te zitten. Toch zie je op HAW nog veel topics voorbij komen waarbij een paard voorwaarts neerwaarts word losgereden en vervolgens 'wat dieper' word ingesteld tijdens de training. Zijn er dan paarden die al meteen bij het losrijden de rugspieren dusdanig loslaten dat ze meteen nageeflijk (dus zonder dwang van de ruiter) netjes lopen? En het dieper instellen, dat zal dan toch vrijwel altijd met dwang van de teugels gaan? Of sla ik de plank daarmee helemaal mis?Bij mijn paard duurt het namelijk altijd wel eventjes en vergt het best wat rijden voordat ze netjes over de rug gaat lopen en haar hoofdje laat zakken.