Waarom mag een paard geen eenpersoonspaard zijn?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Re: Waarom mag een paard geen eenpersoonspaard zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 19:03

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 19:06

Mijn paard is dus ook zon eenmansvriendje.

Ik zelf vind het heerlijk. Ze luisterde altijd alleen maar naar mij :')

Maar inmiddels heb ik een verzorgster voor haar rondlopen, en ik merk dat ze nog steeds liever naar mij toenijgt. Ik zou zo graag zien dat ze haar net zo aardig gaat vinden. Gezien zij haar vanaf nu meer zal gaan rijden dan ikzelf.
Ze begint nu wel al meer naar haar toe te trekken. Maar als ik er bij sta, dan neigt ze toch meer naar mij toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 19:06

Dubbelpost :+

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 19:08

Eh wie zegt dat dat niet mag dan?

Mij maakt 't niet veel uit eigenlijk. Eenkennigheid is misschien wel leuk, want je voelt je 'vereerd' dat je paard alleen jou ziet als baasje, maar echt handig is het niet.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 19:10

Ik vind het juist zo super dat mijn paard voor en met iedereen aan het werk gaat! Hij is een echte allemansvriend, hoewel hij mij wel echt de leukste en de liefste vindt. Maar ik kan iedereen erop laten, van beginner tot gevorderd ruiter. Gewoon wat rondstappen en draven of echt aan het werk, hij doet het voor je. Waarom zou dat nou toch niet fijn zijn? Dat snap ik dus echt niet. Stel ik rij mezelf morgen tegen een boom dood, ik hoef niet bang te zijn dat mijn paard geen nieuw liefhebbend baasje vindt of maanden onverzorgd staat omdat de juiste persoon nog niet gekomen is. Ook als ik hem te koop moet zetten vanwege andere redenen weet ik zeker dat men voor hem in de rij staat. Een veelzijdig beleerd paard die super braaf en toch lekker voorwaarts is, dat willen de meeste mensen toch?
En tuurlijk mag een paard best ietwat eenkennig zijn en eerst de kat uit de boom kijken, maar persoonlijk heb ik liever een paard waar iedereen mee weg kan. Ik zet er zelfs regelmatig mensen op zonder tuigage, gewoon om eens te voelen hoe het is om zonder iets te rijden, kan allemaal met hem, heerlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 19:17

Peuk schreef:
Eh wie zegt dat dat niet mag dan?

Mij maakt 't niet veel uit eigenlijk. Eenkennigheid is misschien wel leuk, want je voelt je 'vereerd' dat je paard alleen jou ziet als baasje, maar echt handig is het niet.

Mijn pony is wel enorm eenkennig. (Ze laat zich door een ander neit vangen in het land :') ).

Maar als ik er iemand op zet, en diegene zet haar aan het werk, dan doet ze dat prima. Ze luisterd wel naar diegene. Maar je kunt aan haar afzien dat ze het vaak totaal niet leuk vind.

Dus wat is eenkennig?

keeltje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 19:44

haha, k zou me best machtig voelen als t paard alleen naar mij zou luisteren.
Ik zou het ook leuk vinden en hetzelfde als n hond mag ene paard dat ook. Wel jammer voor vriend(inn)en, maarja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 20:56

Iris82 schreef:
Haha, jij hebt de tegenhanger gemaakt van mijn topic:

[RT-D] Ik ben de enige die op mijn paard kan rijden...

Hahaha, ja, ik zie het nu pas :))
petitparis schreef:
eenkennigheid is in geval van nood een nadeel, maar zolang het betreffende paard "goede manieren" heeft is er geen probleem toch?
ik vind eenkennigheid pas een probleem van het moment dat het paard in kwestie zich door niemand anders laat benaderen, vasthouden, leiden, voeren, borstelen,... het mag wat mij betreft laten merken dat het er niet mee opgezet is, maar moet zich gedragen. Dus bv zuur kijken of met de staart zwaaien is toegestaan of in het geval van uit de weide halen een enkele keer weer weglopen, maar dreigen, bijten, stampen, omverlopen, bij het rijden iemand er doegericht proberen af te gooien,... is niet toegestaan.
Maar zoals ik eerder zei, dit hoort allemaal tot een goede opvoeding

Dan is het ook echt geen probleem.

Ik krijg soms het idee dat paarden maar allemansvriendjes móeten zijn, terwijl dat gewoon bij sommige paarden echt niet past :) vind dat je een dier daarin in zijn waarde moet laten :)

uiteraard wel goed opvoeden, gevaarlijke stunts moeten we niet hebben :D

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 21:05

Ik heb ook een eenkennige, trouwens alleen met rijden, voor de rest kan er nog een kleuter mee over het erf en hij is aan de hand zeer gezeggelijk en gehoorzaam, ook voor vreemden. Die van mij heeft er ook een goeie reden voor, die heeft voor mij meer klappen dan liefde gehad en ze hadden de lust tot werken er aardig "uitgeslagen", het heeft even geduurd, maar we zijn nu 5 jaar verder en ik heb nog nooit zo'n verschrikkelijk fijn paard gehad :D Maar inderdaad toen ik afgelopen week met een hersenschudding in bed lag had hij dus ook verplicht "rijvakantie" Tja, ik heb er verder geen problemen mee hoor, hij mag gewoon blijven tot hij aan het eind van zijn levensdagen is, maar door zijn gehechtheid aan mij doet ie net wel altijd dat extra stukje zijn best voor mij dat mijn vorige allemansvrienden niet deden en ik ben dan ook super aan hem gehecht ( het is echt wederzijds :P )

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 11:48

Ik denk dat ik het meest sociale paard van de wereld heb. Op wesdstrijd is geen voorbijganger veilig. Als je te dicht in de buurt komt heb je een paardenneus bij je armen en handen staan snuffelen, schooiend om een aai over de bol. Iedereen is dan ook nog eens zo gek om hem dan ook daadwerkelijk een aai over de bol geven.

In de manege zijn bakhangers ook niet veilig. Als bakhanger heb je heel snel de kans dat er opeens een theeleut van 1.70+ zich komt melden.

Tja mijn paard is nu eenmaal een theeleut. Tel daar bij op dat hij ook goed opgevoed is en iedereen kan wel met hem uit de voeten.

Maar laat je niet beduvelen, door deze grote vriendelijk reus. Hij laat er geen twijfel over bestaan dat hij 1 vriendinntje heb. Dat vriendinntje ben ik. Heel wat up en dows gehad, offcourse :P Maar we zijn nu vrijwel onafscheidelijk.

Wil je een ritje maken, prima hoor. Verwacht niet dat hij zich gaat uitsloven voor je. Wil je een 2e ritje maken, ook wel prima, maar ga niet denken dat je nu meer kan verwachten. Doe je dat wel, dan staat hij op de plaats te hupsen om je wel even een lesje te leren.

Dus ja, eigenlijk is het een één persoons paard. Maar mijn man en mijn ouders, die in het voorhuis wonen, kunnen er ook prima mee uit de voeten. Eigenlijk kan iedereen met hem uit de voeten, maar je moet dan gewoon geen verwachting scheppen. Op dit moment gaat hij voor mij door het vuur en zet altijd zijn beste beentje voor. Maar bij een ander doet hij dat niet. Hij zal best braaf zijn rondje lopen, maar meer ook niet. En ik vind het prima en eigenlijk vind ik ook dat dat zo hoort.

mariskajays

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 12:07

Ook mijn paard moet weinig tot niets van anderen hebben.Heb eens een verzorgster voor d'r gehad en zolang ik erbij was ging het redelijk maar nadat ze eens alleen ging omdat ik moest werken heeft ze terwijl ze er was gebeld dat het niks ging worden.Met rijden had ze de verzorgster klem gereden met d'r been tegen het hek en alleen maar gecrost en nadat ze haar buiten had gezet en gemest had kreeg ze haar niet meer te pakken omdat me paard ging aanvallen.En ik kan je vertellen dat ze echt niet alleen maar dreigt maar je ook echt pakt.Ook mijn vader die haar elke dag voerde kon niet haar stal in als er een dekensingel los was of wat,eten geven vond ze prima maar kom niet bij d'r in de stal.Tegenwoordig ging het een stuk beter maar nadat ze vorig jaar gedekt is en nu tegen het einde aan loopt is ze weer vreselijk na anderen.Ze heeft nu al verschillende mensen te pakken gehad:1 in zijn vinger,2 in de borst,1 in het haar en wat in de armen.Leuk is het niet altijd dus.Heb nu op de stal ook met koeienletters geschreven dat ze kan bijten en gelukkig houden de meesten er rekening mee.Zij en ik zijn 2 handen op 1 buik.Je kan het zo gek niet bedenken of we doen het samen.Ze staat in de 1 na achterste stal van een rij stallen van 11 maar zodra ik me auto parkeer en de eerste stappen in het gangpad zet roept ze gelijk.Iedereen weet nu ondertussen wel dat als ze begint te roepen en helemaal over de stal gaat hangen dat ik eraan kom.Het is mijn lieverd,mijn allessie.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 12:13

ik zie het probleem er ook niet echt mee :)
Van mij hoeft mn toekomstige eigen paard ook niet jan en alleman erop te laten... :)
ikzelf ben zelfs zo erg dat als het ff kan ik liever met een nieuw verzorgpaardje er eerst niet op wil... gewoon eerst ff een tijdje knuffelen/wandelen erna wat grondwerk en dan erop. Vind dat zoon dier het recht heeft eerst iemand te leren kennen alvorens hij maar weer iemand op zn rug heeft en moet luisteren

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 12:30

Ik rijd nu zelf een paardje dat heel gevoelig is en eenkennig. Je moet echt een klik met haar hebben anders wordt het niks.

Het is niet mijn eigen paard maar ik vind het geen fijne gedachte als zo'n type paard ooit onverhoopt de handel in gaat ofzo. Dan loopt zo'n paard toch meer risico op onbegrip, ongeduld, dwang en hardhandigheid. Waardoor het alleen maar erger wordt en voor je het weet staat zo'n "moeilijk" paard bij de slacht als het verder geen uitzonderlijke prestaties of afstamming heeft ofzo. Dus voor het paard zelf zou het handiger zijn als ze soms wat makkelijker zou zijn.
Maar ja, wat doe je er aan hè ;)

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 18:25

Ik rijd handelspaarden, die hou ik expres op een afstandje (geen kusje kusje knuffel aai poesje aai) terwijl mijn eigen paarden echt mijn babies zijn. Ook al heb ik mindere periodes met beide, iemand anders krijgt ze niet uit het weiland hoor :D Mijn paard went heel snel aan andere mensen, maar hij stort zich dan wel volledig op die persoon. Ik heb er een tijdje uit gelegen door rugklachten, toen heeft een bijrijdster hem gereden. Eerst moest hij niks van haar weten, maar na een paar weken was het ineens zijn beste vriendin. Mijn pony daarentegen is echt eenkennig op de manier van 'ik ga voor je door het vuur baasje'. Die volgt me blindelings, vertrouwd me volledig, schrikt nooit ergens van zo lang ik ook niet in paniek raak, en ik ben echt de enige die haar kan rijden :D

Ik vind het.... geweldig! Tijdens mijn rugklachten heb ik er bewust voor gekozen mijn pony even ruimte te geven, even te stoppen met hard trainen, meer bosritten gaan rijden en wat terug naar het grondwerk. Dit heeft onze band alleen maar versterkt en op dit moment sjees ik met een ouderwetse, lompe, maar vooral jonge en roekeloze Haflinger door de punten heen in het B! Met mijn paard is dat nu misschien iets minder, maar dat komt omdat het echt een werklustig paard is, die kan je niet stil zetten. Mijn bijrijdster is weg, ik rij er zelf nog niet full-time op, en hij raakt verveelt. Dat longeren is saai, grondwerk is voor watjes en ga zo maar door.

Nogmaals, ik vind het fijn dat mijn paarden gek zijn op míj, en ik vind het héérlijk om te zien hoe mijn pony bij anderen niet wil stoppen met galopperen of niet nagefelijk wil lopen of niet wilt ontspannen of heel erg vervelend gaat doen, en ik vind het een nog beter gevoel als ik er dan op stap en ze alles in één keer doet.
De handelspaarden hier zijn ... stuk voor stuk schatten, maar als die allemaal eenkennig en op mij gericht zouden zijn, zou ik gek worden. Die dieren worden bijna dagelijks door andere mensen gereden, potentiele kopers, ik, kopers die haar meenemen naar huis en dan toch besluiten het niet te doen, ik, nieuwe potentiele kopers, en ga zo maar door. Als die elke keer als er een ander op stapte zouden gaan flippen, zou ik in de problemen zitten met mijn bedrijf.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 18:40

Ik zie het probleem niet. Heb er een in pension. Iedereen kan met hem omgaan, maar houdt van zijn baasje en daar staat hij op te wachten, ook al komt ze weinig. Ziet mij als voerleverancier en mag hem behandelen als er wat is.

Lastiger wordt het als je een in pension hebt die onhandelbaar is voor ieder die niet zijn baasje is. Met zulke paarden sluit ik graag een zakelijk contract af.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 18:47

Yamcha schreef:
Breghje schreef:
Ik heb een eenkennig zuur kreng, die idd eigenlijk niemand anders op haar rug wil dan ik. En dat vind ik helemaal niet erg eerlijk gezegd!!

Iedereen kan haar buiten of binnen zetten, iedereen kan haar een wormkuur geven, voer geven, is netjes bij de smid, kan zo de trailer op, alles doen, maar rijden niet.

Mocht ze ooit verkocht moeten worden dan zal de nieuwe eigenaar, net als ik, het hele proces moeten doorlopen van leren kennen, vertrouwen winnen en acceptatie van streken en humor, en dan erop. Niks mis mee hoor, in mijn opzicht.

Toch niks mis mee dan? Ze is goedgemanierd, en goed opgevoed, en zo hoort het :)

En niet iedereen vertrouwen is haar goed recht he :)

Pcies. Een allemanspaard is niks voor mij, ben zelf ook geen allemans vriend (dat was iets met spiegeltje spiegeltje enzo geloof ik :D ) en de fokker heeft mij er ook tevoren voor gewaarschuwd en ik zag het idd als een uitdaging om de klik die we zeer zeker hadden uit te bouwen. Bij een allemanspaard zou ik toch het gevoel hebben dat er geen speciaal plekje zou zijn voor mij, dat iedereen leuk is... Nu heb ik een heel erg goede band met haar, en daar kan ik echt van genieten.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 18:57

Zou het niet ook te maken hebben met dat wij een paard gewoon gaan pakken, poetsen, zadelen en rijden?
Hoe zullen die paarden zijn als je echt kennis wilt maken en ook open staat voor wie ze echt zijn en dus ook vrede kunnen hebben als ze nog niet toezijn aan wat wij in ons hoofd hadden.

Heb laatst eens zo anders met mijn moeilijkere merrie gewerkt en ze leek wel een lammetje ipv de onopgevoede &%*!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 19:07

lailapri schreef:
Zou het niet ook te maken hebben met dat wij een paard gewoon gaan pakken, poetsen, zadelen en rijden?
Hoe zullen die paarden zijn als je echt kennis wilt maken en ook open staat voor wie ze echt zijn en dus ook vrede kunnen hebben als ze nog niet toezijn aan wat wij in ons hoofd hadden.

Heb laatst eens zo anders met mijn moeilijkere merrie gewerkt en ze leek wel een lammetje ipv de onopgevoede &%*!

Ik heb met mijn paard een peesblessure doorstaan het eerste jaar dat ik haar had, en een koliekoperatie een jaar later... dus rijden... dat kan sinds een jaar, ik heb haar nu 3 jaar ;) . Dat wil zeggen dat ik 2 jaar met haar heb rondgesjouwt, gestapt, getroost, geholpen met pijnstilling, poetsen, knuffelen etc. Dus in mijn geval kan ik oprecht zeggen: Nee. :D

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 19:30

ik bedoel dus niet degene die het baasje is maar juist degene die eens willen rijden.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 19:52

lailapri schreef:
ik bedoel dus niet degene die het baasje is maar juist degene die eens willen rijden.

Ah op die fiets! Ik weet het niet, kan het alleen maar vanuit mijn paard zeggen...bij haar moet je echt eerst vertrouwen winnen, dus ja in dat geval heb je gelijk bij haar, iemand zo maar op haar zetten die ze niet kent... dat gaat hem niet worden.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 19:58

Leuke is dat ik soms wel al eens een oordeel over iemand heb en dan daar een pony bij bedenk, laat ik er nou toch regelmatig erg naast zitten. Paard kiest zijn baasje.

Brimi_Disa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 08:05

Ik denk ook niet dat eenkennigheid iets is dat je echt kunt corrigeren.
Het ene paard is nu eenmaal een allemansvriendje en de ander niet.
Maar is daar iets mis mee?

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 16:05

Tsja, ik denk dat het met de tijd wel af te leren is.. Toen ik in de winter niet kon rijden heb ik een bijrijdster gehad voor mijn Z-ruin, en eerst ging het belabberd, dat beest wou écht niet luisteren, maar na een tijdje is het en goede combi geworden, en nu ben ik degene die problemen met hem heeft, haha :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 19:30

Mag best, eenpersoonspaard zijn, mits!
Wel goed opgevoed en fatsoenlijk luisterend naar anderen in geval van nood.
En niet in hongerstaking gaand als baasje keer in ziekenhuis of zo belandt.

Ik ben uit praktische overwegingen heel blij met mijn allemansvrienden, zijnde:
Dibbes de hond, Sjolvir de fjord en Tobago de Knabstrupper.

De eerste is altijd blij, luisterd naar iedereen en wil best met je mee wandelen.
(alleen moet ik er dan niet bij zijn, want dan wil hij bij mij blijven)
Heb lichtelijk eingenzinnige merrie fjord, die zeer zelfstandig is, vind iedereen prima,
zolang je haar met respect behandeld en niet om haar nek gaat hangen om te knuffelen of zo.
Tobago is een echte kleuter en een ventje, bijzonder gezellig.

Het is wel zo dat mijn allemansvriendjes voor hun eigen mens net ietsje meer doen.
Maar ik kan ze aan iedereen meegeven, allicht even aan elkaar wennen.
(fjord neemt loopje met mensen als ze door heeft dat ze niet echt consequent en streng maar rechtvaardig zijn }> :D )

(En zie daar, was al weer praktisch.. was ziek.. dus aantal weken mijn diertjes uit moeten besteden
en Sjol afgelopen zondag gedumpt in een weiland bij een hengstenhouder er stond gras dus het leven is daar goed. )

Zelfs mijn kat is allemansvriend.... :(

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 22:25

Sjolvir schreef:
Mag best, eenpersoonspaard zijn, mits!
Wel goed opgevoed en fatsoenlijk luisterend naar anderen in geval van nood.
En niet in hongerstaking gaand als baasje keer in ziekenhuis of zo belandt.

ik vraag me af hoe je dit dan wil afleren?