Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Peuk schreef:Eh wie zegt dat dat niet mag dan?
Mij maakt 't niet veel uit eigenlijk. Eenkennigheid is misschien wel leuk, want je voelt je 'vereerd' dat je paard alleen jou ziet als baasje, maar echt handig is het niet.
Iris82 schreef:Haha, jij hebt de tegenhanger gemaakt van mijn topic:
[RT-D] Ik ben de enige die op mijn paard kan rijden...
petitparis schreef:eenkennigheid is in geval van nood een nadeel, maar zolang het betreffende paard "goede manieren" heeft is er geen probleem toch?
ik vind eenkennigheid pas een probleem van het moment dat het paard in kwestie zich door niemand anders laat benaderen, vasthouden, leiden, voeren, borstelen,... het mag wat mij betreft laten merken dat het er niet mee opgezet is, maar moet zich gedragen. Dus bv zuur kijken of met de staart zwaaien is toegestaan of in het geval van uit de weide halen een enkele keer weer weglopen, maar dreigen, bijten, stampen, omverlopen, bij het rijden iemand er doegericht proberen af te gooien,... is niet toegestaan.
Maar zoals ik eerder zei, dit hoort allemaal tot een goede opvoeding
Yamcha schreef:Breghje schreef:Ik heb een eenkennig zuur kreng, die idd eigenlijk niemand anders op haar rug wil dan ik. En dat vind ik helemaal niet erg eerlijk gezegd!!
Iedereen kan haar buiten of binnen zetten, iedereen kan haar een wormkuur geven, voer geven, is netjes bij de smid, kan zo de trailer op, alles doen, maar rijden niet.
Mocht ze ooit verkocht moeten worden dan zal de nieuwe eigenaar, net als ik, het hele proces moeten doorlopen van leren kennen, vertrouwen winnen en acceptatie van streken en humor, en dan erop. Niks mis mee hoor, in mijn opzicht.
Toch niks mis mee dan? Ze is goedgemanierd, en goed opgevoed, en zo hoort het
En niet iedereen vertrouwen is haar goed recht he
lailapri schreef:Zou het niet ook te maken hebben met dat wij een paard gewoon gaan pakken, poetsen, zadelen en rijden?
Hoe zullen die paarden zijn als je echt kennis wilt maken en ook open staat voor wie ze echt zijn en dus ook vrede kunnen hebben als ze nog niet toezijn aan wat wij in ons hoofd hadden.
Heb laatst eens zo anders met mijn moeilijkere merrie gewerkt en ze leek wel een lammetje ipv de onopgevoede &%*!
lailapri schreef:ik bedoel dus niet degene die het baasje is maar juist degene die eens willen rijden.