Traditionele warming up??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 12:25

FaberSmid schreef:
Losrijden wordt gewoon over geslagen, wordt meteen maar warm gereden, omdat het toch geen piep uit maakt.

Om verwarring weg te nemen en in het vervolg te voorkomen: kunt u misschien uitleggen wat het verschil is tussen losrijden en warmrijden en hoe dit in de training naar voren komt? Zelf heb ik dit ook nooit uitgelegd gekregen, en u hecht duidelijk nogal wat waarde aan dit verschil.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 12:38

Rijerijerije schreef:
kunt u misschien uitleggen wat het verschil is tussen losrijden en warmrijden en hoe dit in de training naar voren komt?

ik zie het verschil ook niet... Als ik hier allerlei zogenaamde ingewikkelde theorieen voorbij zie komen denk ik alleen maar; wat een interessantdoenerij.

poes schreef:
Ik vind ongecontroleerd sjeezen toch niet vergelijkbaar met verstandig opwarmen en losmaken.

Nou hij was anders prima opgewarmd ;) Dat had hij heul verstandig zelf al gedaan. Ik had er niets meer aan toe te voegen. Hij liep als een trein en na een half uurtje stond hij weer op stal. Alles wat ik van hem vroeg deed hij prima en gemakkelijk. Dan ben je zo klaar he? We hoeven er tenslotte ook niet iedere dag anderhalf uur op te zitten harken toch? Zo blijft dressuur voor paarden ook nog een beetje leuk ;)

poes

Re: Traditionele warming up??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 13:28

Ik zit er nooit anderhalf uur op, maar opwarmen vind ik toch wel belangrijk. En ja, de mijne is op sommige dagen ook sneller los dan op andere, en veel hangt af van hoe je zelf kunt rijden vind ik.

Als ik kort wil werken dan doen we alleen loswerken trouwens, hoogstens tussendoor eens een lange zijde (qua afstand kan ook op de volte zijn) wat bijeen rijden en weer doorlaten.

Ik heb ook dagen dat ik meteen flink hard wil beginnen rondlopen en toch is dat niet goed voor me.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 18:23

Rijerijerije schreef:
FaberSmid schreef:
Losrijden wordt gewoon over geslagen, wordt meteen maar warm gereden, omdat het toch geen piep uit maakt.

Om verwarring weg te nemen en in het vervolg te voorkomen: kunt u misschien uitleggen wat het verschil is tussen losrijden en warmrijden en hoe dit in de training naar voren komt? Zelf heb ik dit ook nooit uitgelegd gekregen, en u hecht duidelijk nogal wat waarde aan dit verschil.

Alles heeft met de anatomie van het paard te maken, wat bij de mens eigenlijk niet anders is. de smering van de gewrichten om het zo maar te beschrijven, doet er het langste over "vloeibaar" genoeg te worden voor het echte werk.
Om een voobeelt te geven, wat u beter kan begrijpen is het net zo bij dieselvoertuigen, dat de olie op temperatuur moet komen. Voordat men met een dieselvoertuig voluit kan werken, of dat nu met kracht of snelheid is. Rijdt men een dieselvoertuig niet "warm", gaat dat ten koste van de dieselmotor en hydrolische besturing (heet dat zo in het Nederlands?). U heeft vast wel eens een slechte dieselmotor gehoord, het is dan net of er kogellagers tikken.
Dus als een ruiter zijn paard vraagt zijn gewrichten volop te gebruiken, zonder dat de gewrichtenvloeistof op temperatuur is, kan dat ten koste gaan van de gewrichten. En nu komt het verschil tussen los en warm rijden, de gewrichtenvloeistof wordt niet "warm" van overgangen, beter geschreven wordt niet vloeibaar. Het gewrichtsvloeistof wordt vloeibaar, door losmakende dressuuroefeningen te rijden in stap. In draf en vooral galop doet de ruiter het risico op blessures verhogen. Pas na 10 a 15 minuten is het gewrichtenvloeistof vloeibaar genoeg, dan pas kan er warm gereden worden. Belangrijk is ook om te weten, dat met het losrijden, het paard gehoorzaam wordt en zich zal ontspannen, wat ook wenselijk is voor het rijden.
Nu dat de gewrichten(vloeistof) los gereden zijn die er het langste over doen, komt het warmrijden. De banden, pezen, en spieren behoren nu warm gereden te worden door overgngen. Niet te vergeten hebben deze al de eerste fase losrijen gehad en zijn rustig op begintemperatuur. Beginnend met de draf, dan de galop, dan tempi en overgangen. Tussendoor rijdt men dressuuroefeningen, ook deze fase zal 10 a 15 minuten in beslag nemen.
Dan heeft de bloedcirculatie en ademhaling ook een rustige opbouw gehad, wat de kans op beschadiging en verzuring gering maakt. De training zelf is een interval, dus opbouwen, pieken en afbouwen. Na de training abouwen, rustig uitgaloperen, uitdraven. Belangrijk hier is ook de hals laten strekken, zodat de afvalstoffen de spieren kunnen verlaten en zo de verzuring voorkomen wordt. Daarna komt het uitstappen, zodat de bloedcirculatie en ademhaling weer tot rust komt en het lichaam op normale temperatuur. Wat de ruiter kan herkennen aan de versnelde ademhaling en wijde neusgaten en (na)zweten. U alle weet uit eigen ervaring, dat het paard minimaal op adem behoort te zijn, voor het paard naar stal mag. Op stal kan het paard dan worden afgenomen met een spons of afspuiten en dan droog wrijven of solarium. Solarium is trouwens net zo gezond als een sauna voor mensen na sporten, dat verlaagd het verzuren van de spieren en dus spierpijn nog meer.
Hopelijk heeft u nu wat duidelijkheid verkregen?

jasmijn78 schreef:
Rijerijerije schreef:
kunt u misschien uitleggen wat het verschil is tussen losrijden en warmrijden en hoe dit in de training naar voren komt?

ik zie het verschil ook niet... Als ik hier allerlei zogenaamde ingewikkelde theorieen voorbij zie komen denk ik alleen maar; wat een interessantdoenerij.

Met u laatste zin schrijft u veel kapot, zonde dat u zo negatief over dit soort belangrijke theorie en praktijk denkt. Het losmaken en warmmaken van de mens bij vechtsporten en dansen (balet bijvoorbeeld) is dan ook interessantdoenerij? Heeft u wel eens deel genomen aan die voorbereiding? Persoonlijk heb ik jaren verschillende vechtsporten op wedstrijdniveau beoefend, nu nog voor mijn conditie en plezier. Kan u wel schrijven, dat het losmaken en warmmaken geen overbodige luxe is maar bittere noodzaak. Was die voorbereiding niet goed genoeg, was een blessure of verzuring dus spierpijn de straf en wijze les. En dat zou ik mijn paard nooit aan willen doen, dan maar interessandoenerij.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 20:49

Interessant. Ik ga het ook een proberen, want mijn pony komt super goed los in de galop.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:32

FaberSmid schreef:
Met u laatste zin schrijft u veel kapot, zonde dat u zo negatief over dit soort belangrijke theorie en praktijk denkt.

Mijn opmerking was wat sarcastisch bedoelt richting degene die de theorie onnodig ingewikkeld maken met allerlei (zelfbedachte) termen en elkaar hier een beetje proberen te imponeren en de mond te snoeren....

FaberSmid schreef:
Heeft u wel eens deel genomen aan die voorbereiding? Persoonlijk heb ik jaren verschillende vechtsporten op wedstrijdniveau beoefend, nu nog voor mijn conditie en plezier.

Zeker, ik werk nog altijd regelmatig aan mijn eigen conditie en weet daardoor ook wat het effect van een training op het lichaam kan zijn. Of dat nu de mijne is of die van mijn paarden.

Ik verzet mij gewoon een beetje tegen de stelregels voor het losrijden die men hier lijkt te zoeken. Stelregels in de zin van dat je eerst moet losrijden in draf, of stap minimaal zoveel minuten etc. Met dergelijke stelregels lijkt met te willen aantonen dat een ander het niet goed doet, of men lijkt bevestiging te zoeken of zij het zelf goed doen. Maar of iemand zijn paard goed losrijd is vanachter een PC niet te beoordelen. Losrijden laat zich niet samenvatten in stelregels omdat het maatwerk is, per paard, per dag, per africhtingsniveau verschillend.

Verder vind ik losrijden een wat stomme term. Ik probeer mijn paard te allen tijden los(gelaten) te krijgen en te houden, dus 'los'rijden is geen apart deel van mijn training.

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 15:18

Als je flink instapt zodat het bloed door heel het lichaam lekker doorstroomt en de spieren lekker warm zijn,zou een rustig ontspannen galopje mij geen kwaad lijken kunnen. ik zelf stap met lange teugel,paar rondjes elke hand, neusje over de grond,maar opgepakt stappen kan niet dan word hij druk ,dus paar rondjes draven en dan galoperen,daarn ais hij fijn en kan ik eran zitten. anders is ie veel te vlug.

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 15:26

Ik doe altijd met mijn oudje 24 :+ ,

15 min stappen en loswerken daarna draven 15m in en dan pas galloperen,

moet zeggen dat die van mij liever gallopeerd dan draaft,
het is een westernpaard en altijd in de jog gereden (tussen stap en draf)

maar zodra het tempo omhoog gaat,
dan gaat hij van voor galloperen en van achter draven,
en hoef geen commentaar waarom hij dat doet! het is geen dressuurpaard!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 15:33

Voor mijn paard zijn de stap en galop zijn fijnste gangen. Na een poosje stapwerk met daarbij wat gehoorzaamheidsoefening (even halthouden, een pasje wijken voor de kuit) begin ik 9 van de 10x met de galop.
In de galop rij ik wat grote voltes, afwisselend met wat tempowisselingen en tijdens die galop pak ik hem eigenlijk al steeds meer op. Daarna rij ik wat eenvoudige galopswisselingen, afgewisseld met weer wat stapwerk.
Afhankelijk van hoe mijn paard zich gedraagt, wat hij aangeeft op een bepaald punt in het rijden al wel en niet te kunnen, pak ik daarna eigenlijk pas de draf op.
In die draf heb ik hem dan eigenlijk al opgepakt.

Maar tsja, dit is mijn paard. Als ik in de draf lang en laag ga rijden als warming up, dan is het oppakken echt heel lastig en wordt hij erg instabiel in de aanleuning. Hij laat zich in de galop gewoon veel makkelijker en fijner bewerken. Bovendien heeft hij erg veel beweging in de draf en zit hij als een huis in de galop. Voor paard en mij dus het fijnste.

Je moet als ruiter gewoon kijken en aanvoelen wat voor het paard het fijnste werkt.

Wat anderen daar dan van vinden, ach, heb ik lak aan, hoewel ik een leuke conversatie erover niet uit de weg zou gaan. ;)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 17:28

jasmijn78 schreef:
FaberSmid schreef:
Met u laatste zin schrijft u veel kapot, zonde dat u zo negatief over dit soort belangrijke theorie en praktijk denkt.

Mijn opmerking was wat sarcastisch bedoelt richting degene die de theorie onnodig ingewikkeld maken met allerlei (zelfbedachte) termen en elkaar hier een beetje proberen te imponeren en de mond te snoeren....

Gezien het over een quote ging die met mij persoonlijk te maken had, gig ik er uit dat u ook mijn richting schreef? Ben wel benieuwd welke persoon(en) u dan bedoeld, die naar uw mening uw sarcastische opmerking betreft?

FaberSmid schreef:
Heeft u wel eens deel genomen aan die voorbereiding? Persoonlijk heb ik jaren verschillende vechtsporten op wedstrijdniveau beoefend, nu nog voor mijn conditie en plezier.

Zeker, ik werk nog altijd regelmatig aan mijn eigen conditie en weet daardoor ook wat het effect van een training op het lichaam kan zijn. Of dat nu de mijne is of die van mijn paarden.

Ik verzet mij gewoon een beetje tegen de stelregels voor het losrijden die men hier lijkt te zoeken. Stelregels in de zin van dat je eerst moet losrijden in draf, of stap minimaal zoveel minuten etc. Met dergelijke stelregels lijkt met te willen aantonen dat een ander het niet goed doet, of men lijkt bevestiging te zoeken of zij het zelf goed doen. Maar of iemand zijn paard goed losrijd is vanachter een PC niet te beoordelen. Losrijden laat zich niet samenvatten in stelregels omdat het maatwerk is, per paard, per dag, per africhtingsniveau verschillend.

Verder vind ik losrijden een wat stomme term. Ik probeer mijn paard te allen tijden los(gelaten) te krijgen en te houden, dus 'los'rijden is geen apart deel van mijn training.

Denk dat u het stom bevindt, omdat u alles met elkaar verward en door elkaar heen haalt? Met uw ervaring over geen u beschrijft, weet u dat het losmaken en warmmaken van het lichaam verschillend zijn en niet het een en hetzelfde, juist daardoor ook ieder hun fase van "training" en niet dezelfde training. Ben benieuwd of u ook dagelijks voluit uw training aanvangt, zonder losmaken.

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 17:31

Ik vind losrijden altijd heel belangrijk en dat is voor mij ook de basis van iedere training. Ik zie de stap dan ook als belangrijkste begin punt, dan de draf en dan de galop. Een paard wat ook maar 1uurtje op stal heeft gestaan, moet goed worden los gewerkt. lekker de spieren gebruiken, maar ook een paard wat vers van de wei komt moet even wennen aan de ruiter op zijn/haar rug.
loswerken op een goede manier is DE manier voor het behoud van de pezen en voorkomt vaak veel blessures.
Dit is dus de reden waarom ik lekker lang laag, en stap voor stap los rijd.
Wat je daarna doet is niet meer van belang..

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 07:49

@ FS: Ik heb de pb ontvangen, dank. Ik had idd het antwoord hier ook al gelezen, uw bericht was duidelijk. Toch blijkt dat er in praktijk (zoals in elke tak van sport) nogal wat verschillen zijn. Interessant om te zien hoe mensen hun training beginnen....

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 23:18

Ooo ik herinner mij de warmups bij de bokslessen nog, man daar zouden veel mensen wat van kunnen leren! Zelfde met de cooling down.

Maarja, het is tijdrovend om een paard goed los te rijden zeker?

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 06:44

poes schreef:
Ooo ik herinner mij de warmups bij de bokslessen nog, man daar zouden veel mensen wat van kunnen leren! Zelfde met de cooling down.

Maarja, het is tijdrovend om een paard goed los te rijden zeker?

Jaa juist... volgens mij wordt er vaak zo gedacht en dan is het heel raar wanneer je paard plots een peesblessure heeft oid...
Ik vind het voormezelf ook fijn om mijn paard even lekker los te werken op een goede manier van stap, draf galop aan een lekker lange teugel. En natuurlijk rijd ik ook zo weer uit voordat ze weer klaar zijn.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 10:10

Ik begin doorgaans met even losstappen, daarin wat voltes maken en het paard lekker laag over de rug laten lopen. Dan neem ik de teugels wat meer op en gallopeer ik 10 minuten in verlichte zit los, met minimaal teugelcontact. Dit werkt het prettigst voor mijn paard. :j

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 13:35

sokje87 schreef:
Ik begin doorgaans met even losstappen, daarin wat voltes maken en het paard lekker laag over de rug laten lopen. Dan neem ik de teugels wat meer op en gallopeer ik 10 minuten in verlichte zit los, met minimaal teugelcontact. Dit werkt het prettigst voor mijn paard. :j

Wat het pretigste werkt is niet altijd goed.
Wonderbaarlijk dat men vergeet dat een paard meer als 200 spieren meer heeft als de mens, en dat b.v. schaatsers veel langer gebruiken voor het los maken van hun spieren, en dat zijn mensen met veel minder spieren en pezen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 13:45

Een paard met ruiter wordt in stap zwaarder belast dan een paard zonder ruiter in galop. Een vergelijking met een paard in de wei gaat dus niet op.
Ik ben het met Prof eens dat een paard echt de tijd nodig heeft om in stap op te warmen. Dan hebben we het over gewrichten, spieren, doorbloeding van benen (hoefmechanisme), lichaamstemperatuur, kortom het gehele metabolisme.
Het winterseizoen is nu voorbij maar het is een feit dat met name bij koud weer te kort losstappen een verhoogd risico op spierbevangenheid geeft.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 18:59

Professor schreef:
sokje87 schreef:

Wat het pretigste werkt is niet altijd goed.
Wonderbaarlijk dat men vergeet dat een paard meer als 200 spieren meer heeft als de mens, en dat b.v. schaatsers veel langer gebruiken voor het los maken van hun spieren, en dat zijn mensen met veel minder spieren en pezen.

Ik merk toch duidelijk het verschil.

Ik stap doorgaans een kwartier los, en dan nog eens 10 minuten los galopperen. Dan ga ik terug naar stap, pak ik haar wat meer op en zo werken we de training verder uit. Als ik dit niet doe, en bijvoorbeeld eerst ga draven na het los stappen, voel ik echt dat de merrie daarin stijver is.

Ik zal overigens de eerste zijn om toe te geven dat ik weinig kaas heb gegeten van de spieranatomie van het paard. Ik doe meer op gevoel.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 20:15

Losrijden bestaat toch niet alleen maar uit tempi en warmrijden bestaat toch niet alleen maar uit overgangen?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 21:55

sokje87 schreef:
Ik merk toch duidelijk het verschil.

Ik stap doorgaans een kwartier los, en dan nog eens 10 minuten los galopperen. Dan ga ik terug naar stap, pak ik haar wat meer op en zo werken we de training verder uit. Als ik dit niet doe, en bijvoorbeeld eerst ga draven na het los stappen, voel ik echt dat de merrie daarin stijver is.

Ik zal overigens de eerste zijn om toe te geven dat ik weinig kaas heb gegeten van de spieranatomie van het paard. Ik doe meer op gevoel.

Wat noemt u losstappen??
Het heet werken, men werkt met het paard.
Aan een lange teugel een kwartier stappen heeft geen enkel loswerkende werking.
De spieren verstijven eerder dan dat ze los worden.
Monoton rondstappen geeft verstijving, werken met het paad in stap dat word overal beschreven, en niet stappen en dan montoton rondjes draven en het paar moe maken.
Heb meerdere malen beschreven wat de warming up omvat, maar heelaas word het vaak verkeerd begrepen.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 22:03

Sorry, ik had het duidelijker moeten omschrijven.

Ik stap eerst 2 rondes aan een lange teugel om de stijvigheid van stal eraf te stappen. Vervolgens neem ik teugelcontact en probeer ik mijn paard laag en over de rug te stappen, waarbij ik veel voltes maak, wat wijk voor het been, veel met stelling werk en verschillende tempowisselingen rij. Hierna ga ik over in een voorwaartse galop, met minimaal teugelcontact.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 22:08

sokje87 schreef:
Sorry, ik had het duidelijker moeten omschrijven.

Ik stap eerst 2 rondes aan een lange teugel om de stijvigheid van stal eraf te stappen. Vervolgens neem ik teugelcontact en probeer ik mijn paard laag en over de rug te stappen, waarbij ik veel voltes maak, wat wijk voor het been, veel met stelling werk en verschillende tempowisselingen rij. Hierna ga ik over in een voorwaartse galop, met minimaal teugelcontact.

Tempowisselingen???
Dus in de stap tempi rijden als ik het goed begrijp???
Om duidelijk te zijn, overgangen zijn wisselingen tussen de verschillende gangen.
Tempi rijden is om het heel duidelijk te beschrijven in stap, arbeidsstap, verzameldestap, middenstap en uitgestrektestap, dat zijn de verschillende tempi van de stap.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 22:18

Een wisseling in tempo is inderdaad harder of zachter gaan. Tempi, zo u wilt. Uw laatste zin is inderdaad wat ik bedoelde.

Overigens begrijp ik de functie van een vraagteken, en volstaat een er van aan het einde van een zin prima. ;)

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 22:27

Beginnen in galop is helemaal geen probleem! Dat is van nature de makkelijkste gang van het paard, dus waarom zou je daar niet mee beginnen? Als je je paard maar niet meteen "in de houding" trekt, zie ik het probleem niet, laat hem lekker over de rug en op eigen benen lopen, en ondersteun hem niet te veel.
Komt helemaal goed hoor!
Mensen die beweren dat dat belachelijk is hebben vaak niet de benodigde ervaring, en zijn waarschijnlijk alleen manege lessen gewend, waar de galop vaak pas op het einde van de les komt.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 22:35

Vroeger stapte ik nooit lang los, ging vrij snel draven en galopperen.
Tegenwoordig stap ik wel lang los. Minimaal 10 minuten. Vaak zelfs 15 tot 20 minuten.
Ik werk met veel buiging, omstellingen, halthouden, achterwaarts, op de volte de achterhand over laten stappen (ubertreten), schoudervoor, schouderbuiten. Gewoon aan een contactteugel, werk er aan dat ze los van de hand is. Op het moment dat ze in stap los aanvoelt, draaf ik aan. Als ze niet los is en wat duwerig op de hand is, maakt ze een huppeltje met aandraven. Laat haar dan niet doordraven maar ga terug naar stap om haar losser te maken.
Gaat de overgang naar draf goed, doe ik hetzelfde als in stap. Regelmatig een overgang terug naar stap of naar halt, wat kleine tempowisselingen (moet ik eigenlijk vaker doen in het rijden..).
Tussendoor weer terug naar stap en een keer ontspannen aan een lange teugel.
Soms doe ik alleen dit, gewoon losmaken en dan weer uitstappen.
Galop pak ik niet eens altijd mee. Als het stap en draf gedeelte lekker gaan en ze fijn aanvoelt galoppeer ik wel.
Als ze in de hand fijn aanvoelt, ga ik naar de stap en laat haar klein maar met impuls stappen om dan vervolgens gesloten aan te draven. Paar pasjes draf en weer naar een gesloten stap. Laatst in de les heb ik dit eigenlijk voor het eerst gedaan. Ze kreeg toen zoveel afdruk dat ik zowat uit het zadel werd gelanceerd :D Ben daar dus mee aan het oefenen, maar doe dat alleen als ze in de hand fijn aanvoelt anders wordt het snel een trekspelletje. Blomke is nl niet altijd even makkelijk in de hand. Weet dat deze oefening niet met alleen hand gereden hoort te worden, maar de verleiding is op zo'n moment dan gewoon te groot, dat weet ik van mezelf :o

Ik werk ook veel aan de hand, dubbele longe en aan de lange teugel. Ook dan werk ik heel veel in stap.