hoe reageren jullie op verkeerd rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tomorrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 17:37

Zelf zou ik het niet echt geweldig vinden als iemand even komt vertellen als ik iets fout zou doen.
Begrijp mij niet verkeerd, ik rij niet met sporen, mijn pony loopt niet aan de teugels of wat dan ook (ze hangen bijna slap) en ik gebruik wel een zweep voor het in mijn handen hebben omdat ze anders niet loopt, ik heb hem niet nodig.

Meestal komt het denk ik toch een beetje aanvallig over, je bemoeid je toch met andermans zaken ...
Als ik er zelf meer verstand van zou hebben hoe ze het bijvoorbeeld wel zou kunnen doen zou ik er denk ik wel wat van zeggen. Maar ik ben niet zn persoon die gelijk z'n mond open trekt. (helaas) :o

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 17:42

ja ik zeg heel eerlijk.........ik ben echt niet netjes wat dat betreft :n
en ja durf er wel voor uit te komen dat ik dat op dat punt dus niet ben .....

als ik zie dat iemand zn paard niet eerlijk behandeld, dan ga ik overduidelijk aan de kant staan te bestuderen en krijgen ze een linkse en rechtse opmerking bij het paseren.......dat ik dan eventueel een ruzie kan krijgen,ja so be it.....het dier gaat mij meer aan het hart
als het echt te grof wordt (ruiter die paard echt teveel en ten onrechte slaat) dan loop ik gewoon de bak in, en trek je zo van je knol....

ja ik weet ik loop veel risico's, ja ik weet,niet goed te praten gedrag......
maar zo ben ik nou eenmaal als ik woest wordt door onrecht naar het dier te zien

vaak probeer ik wel ergens anders naar te gaan kijken of mij in te houden......maar zodra de grens wordt bereikt verdwijnt het plakband van de mond...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 18:13

randie schreef:
Citaat:
Nee hoor zie je niet. Ik was op zo'n moment ook bijzonder boos op die dame, hoe kan je nou "serieus" op een paard over komen als je er met een smile op zit?

Dat laat je jezelf ook kennen :). Je hoeft er niet met een smile op te zitten maar wanneer je echt boos raakt ga je te ver. Ik sta ook voor de klas en "speel" boos ben het zelden. Waarom? Omdat je dan nog in staat bent om doordachte keuzes te maken en jezelf niet te kakken gaat zetten. Idem met paardrijden, ik ben helemaal niet tegen klappen schop of wat dan ook. Maar het moet niet voortkomen uit onmacht, want je hebt er 9 van de 10 keer niks aan.
Beter een keer groot reageren alsof je boos bent ( dus wel aanpakken) Dan aanpakken wanneer het stoom al uit
je oren komt. En een smile zegt ook niks, heb ooit een vrouwtje in zien rijden met een krankzinnige smile, in de proef donderde ze eraf omdat ze aan het hyperventileren was :Y) .

Ik kan nog heel doordacht keuzes maken hoor, maar als t peerd klote doet dan verhef ik mijn stem ook wel eens en krijgt ze de tik die ze verdient en dan ga ik echt niet zeggen "foei paardje mag nie!" maar eerder iets alle "verrekte klere knol tis genoeg!". Jij verward boos zijn met blinde woede, en daar zit nog wel een wereld van verschil tussen. ;)

ikdoemaarwat: wat ben jij een onbeschoft mens dan :o sorry. Ga er dan gewoon netjes op af of spreek de ruiter achteraf aan maar niet zo achterbaks opmerkingen geven of zelfs iemand van het paard trekken... Dan ga je beter eerst zelf manieren leren voordat je een ander wat gaat leren.

oOoKellyoOo

Re: hoe reageren jullie op verkeerd rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 18:20

Als ik iets zie waarvan ik weet dat dat veel beter kan , of als ik weet dat de ruiter niet beter weet zeg ik er zeker iets van (kan ja mn mond niet houden ) maar soms bekijk ik me het even aan herhaalt zich dan zeg ik er wel wat van

ONgepast gedrag van de ruiter bij blijven meppen ergeren enz, dan probeer ik met een oplossing te helpen, dus tips geven, en vaak word het toch wel aangenomenen

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 19:45

Ik denk zelf ook dat dat de meest efficiënte manier is!
Als je wat vriendelijker reageert nemen andere meer dingen aan, en houd je ook de eer aan jezelf i.p.v. dat je een heisa aan gaat maken!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 19:50

Ik heb gister toevallig een meisje aangesproken hier op stal. Ze sloeg behoorlijk in op haar paard met de zweep toen hij niet stil stond bij het afstappen. De rillingen liepen over mijn rug.

Ik heb haar als eerst gevraagd wat er gebeurde dat haar zo boos maakte. Op die manier kon ik in gesprek komen met haar. Ze zei dat hij niet stil wilde staan en dat dat de dag daarvoor ook al zo was. Het paard was bang.

Ik heb haar gezegd dat ik het niet de manier vond om hier mee om te gaan. Ze benadrukte dat ze het zat was en daarop heb ik aangegeven dat ik begreep dat ze gefrustreerd was, maar dat dit in mijn ogen de oplossing niet was. Ook heb ik haar gezegd dat ze zelf moet weten wat ze er mee doet en ik heb nogmaals herhaald dat ik dit niet de manier vond.

Ik heb het dus heel erg bij mezelf gehouden, zodat het niet te aanvallend overkomt. Ik had er zelf wel een goed gevoel over. Ik heb het in ieder geval uitgesproken, op een normale manier.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 19:51

Pollewoppy schreef:
Ik heb gister toevallig een meisje aangesproken hier op stal. Ze sloeg behoorlijk in op haar paard met de zweep toen hij niet stil stond bij het afstappen. De rillingen liepen over mijn rug.

Ik heb haar als eerst gevraagd wat er gebeurde dat haar zo boos maakte. Op die manier kon ik in gesprek komen met haar. Ze zei dat hij niet stil wilde staan en dat dat de dag daarvoor ook al zo was. Het paard was bang.

Ik heb haar gezegd dat ik het niet de manier vond om hier mee om te gaan. Ze benadrukte dat ze het zat was en daarop heb ik aangegeven dat ik begreep dat ze gefrustreerd was, maar dat dit in mijn ogen de oplossing niet was. Ook heb ik haar gezegd dat ze zelf moet weten wat ze er mee doet en ik heb nogmaals herhaald dat ik dit niet de manier vond.

Ik heb het dus heel erg bij mezelf gehouden, zodat het niet te aanvallend overkomt. Ik had er zelf wel een goed gevoel over. Ik heb het in ieder geval uitgesproken, op een normale manier.

+:)+ super! Stond ze niet open voor eventuele tips?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 19:54

Jawel, ze reageerde zelf heel rustig en was volgens mij een beetje verrast. Ik ben namelijk niet iemand die snel zijn mond opentrekt, maar dit ging me gewoon te ver. Eigenlijk heb ik mezelf verbaasd :+

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 21:09

Als ik iemand tekeer zie gaan tegen zijn paard dan zeg ik er zeker wat van en probeer het op een normale manier te doen zodat we ook nog een gesprek kunnen hebben en anders niet. Kan het niet over me laten komen te doen alsof ik niets merk

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 11:23

Ik zeg er niks van. Gewoon, om geen ruzie uit te lokken.
Pas was ik met een vriendin op wedstrijd, en zagen we een meid, die echt heel verkeerd bezig was met haar paard. Trekken, schoppen, schelden etc. Dat vind ik dan super zielig, dat blijft de hele dag in mijn hoofd zitten, toch 'durf' ik er niks van te zeggen.

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 16:01

Ik reed laatst ook langs iemand buiten en die zat zo gru-we-lijk te zagen. Ik zag het bit gewoon van links naar rechts door de mond glijden. Dat paard stak juist zn hoofd de lucht in en zijn oren stonden geirriteerd naar achteren.. Werd ook helemaal onrustig.. trappelen/sprongetjes maken puur omdat het bit zo bewoog continue.. voor de rest zat ze der hartstikke netjes op..
Maarja vind het ook zo stom om er dan iets van te zeggen, zo van ik weet het beter

Maar wel beter voor het paard als ik er wat van gezegd had want het was echt zielig..
Maar hoe breng je zoiets dan? Als je zegt; meid je zit gruwelijk te zagen dan denkt ze ook zo van; ja en/wat is zagen?

Dus is best lastig..

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 17:16

Nrkee schreef:
Ik reed laatst ook langs iemand buiten en die zat zo gru-we-lijk te zagen. Ik zag het bit gewoon van links naar rechts door de mond glijden. Dat paard stak juist zn hoofd de lucht in en zijn oren stonden geirriteerd naar achteren.. Werd ook helemaal onrustig.. trappelen/sprongetjes maken puur omdat het bit zo bewoog continue.. voor de rest zat ze der hartstikke netjes op..
Maarja vind het ook zo stom om er dan iets van te zeggen, zo van ik weet het beter

Maar wel beter voor het paard als ik er wat van gezegd had want het was echt zielig..
Maar hoe breng je zoiets dan? Als je zegt; meid je zit gruwelijk te zagen dan denkt ze ook zo van; ja en/wat is zagen?

Dus is best lastig..

Hier is dus het punt waarin jij jou kennis op anderen overbrengt. Er zijn ook instructrices die hun leerlingen júist leren om te zagen, lekker makkelijk en paard wordt er heerlijk nagefelijk van. Misschien weten die mensen dat wel niet, en ook al zouden ze het misschien ergens wel weten, ze doen het omdat de "juf" het zegt. Als jij zoiets ziet moet je inderdaad niet gaan gillen dat het gruwelijk is en dat hij/zij haar paard mishandeld, dan raakt iemand alleen maar in paniek en wordt hij/zij boos. Wat je wel kan doen is gewoon zeggen; 'Joh, dat is niet helemaal de manier, zo en zo en zo zou ik het als ik jou was doen'. Als iemand dan vraagt waarom zagen dan slecht is vertel je het gewoon; het bit heen en weer trekken in de mond is pijnlijk voor het paard, moet je, je voorstellen dat jij een ijzeren staaf in je mond zou hebben en iemand zou die aan de uiteinden heen en weer halen'. Veel mensen staan gewoon open voor dit soort kritiek en dat kan je op die manier ook rustig en fatsoenlijk leveren.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 21:24

tsja...ik geef mijn paard ook wel eens een behoorlijke knal en ik geef ook wel eens een schreeuw. Ziet er soms heel bruut uit als je vanaf de kant staat te kijken maar mijn paard heeft het af en toe gewoon nodig. Als je hem 1 vinger geeft neemt hij je hele hand. Beter 1 keer goed boos worden dan 10 keer: 'foei mag niet'

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 17:25

Ik ben ook niet een ruiter van aai, aai, knuffel, knuffel, goed zo paardje. Uiteraard krijgt mijn paard het te horen als hij het goed doet, maar als hij het niet goed doet, of eigenlijk expres gaat lopen klieren, dan wordt ik ook boos. Mijn Haf is echt een eigenwijze boerenknol, die móet je wel een keertje laten weten dat jij er ook nog op zit omdat er anders geen rem of stuur op zit. Ze blijft maar lopen en één keer goed boos worden wilt dan nog wel eens helpen. Andere dagen is ze weer juist niet voorwaarts, en dan werkt precies hetzelfde, maar dan andersom.

Ik denk dat als je staat te kijken, dat het niet per sé bruut is als iemand zijn paard een keer een tik geeft of zijn stem verheft, behalve kleine penny-meisjes en mensen die weinig verstand hebben van paarden. Ik heb tijdelijk een ruin gereden die mijn arm gebroken heeft door me 3 keer achter elkaar tegen het hek te smijten, ja op een gegeven moment was ik dat ook zat. Mijn moeder was mee en die stond bijna te huilen omdat ik zo streng voor hem was. Niet in de zin van zagen of hard schoppen, maar wel in de zin van een scherper bit erin en op een gegeven moment ook even een flinke ruk in zijn mond. Voor haar zag het er verschrikkelijk uit, maar zo lang jij je er goed bij voelt maakt het niet uit toch?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 17:41

ikdoemaarwat schreef:

als ik zie dat iemand zn paard niet eerlijk behandeld, dan ga ik overduidelijk aan de kant staan te bestuderen en krijgen ze een linkse en rechtse opmerking bij het paseren.......dat ik dan eventueel een ruzie kan krijgen,ja so be it.....het dier gaat mij meer aan het hart
als het echt te grof wordt (ruiter die paard echt teveel en ten onrechte slaat) dan loop ik gewoon de bak in, en trek je zo van je knol....

maar zo ben ik nou eenmaal als ik woest wordt door onrecht naar het dier te zien

vaak probeer ik wel ergens anders naar te gaan kijken of mij in te houden......maar zodra de grens wordt bereikt verdwijnt het plakband van de mond...

Pff, dan zou je bij mij dus echt aan het verkeerde adres zijn. Als iemand het lef zou hebben om mij van mijn paard af te trekken of zelfs maar constant commentaar te leveren, zou ik echt uit mijn plaat gaan. Je kent de achtergrond van het verhaal niet, en je weet totaal geen reden waarom iets zo is.
Kan genoeg voorbeelden noemen waarbij lief en aardig zijn niet de oplossing is en ze gewoon een pak rammel nodig hebben. Als ik met die van mij lief en braaf aan de gang was geweest, vrees ik dat ik dagelijks zand kon gaan happen nu.

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:00

Iemand van zijn knol aftrekken vind ik inderdaad wel een beetje overdreven, en natuurlijk moet het mogelijk zijn om een paard een keertje te laten weten waar hij staat, maar er zijn ook mensen die serieuze mishandeling toepassen op hun paard alleen maar zodat ze gaan lopen. Een voorbeeld hiervan is echt extreem zagen, (te) veel hulpteugels, ga zo maar door. Ik zou iemand nooit van zijn paard af trekken, maar ik zou zonder oneerbiedig voer te komen wel altijd proberen iemand hierbij te helpen.

En natuurlijk weet ik het hele verhaal dan niet, maar verkeerd rijden is verkeerd rijden, en als iemand echt ten onrechte heel erg boos wordt op zijn paard of zit te zagen, zie ik geen rede om dit niet even op te gooien. Dit doe ik alleen niet tijdens het rijden, maar als ik diegene toevallig tref op stal :)

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 12:05

ikdoemaarwat schreef:

Moest iemand me ooit van mijn paard trekken... sta ik niet in voor de gevolgen... dat is ronduit onbeleefd en boers. Je kan er ook op een respectvolle en tactvolle manier iets van zeggen...

Ik zeg meestal helemaal niks, hooguit tegen een vriendin. Zeker niet rijtechnisch, want iedereen heeft een andere manier van rijden. Ook weet je te weinig achtergrondinformatie.
Als het om pure mishandeling gaat (zoals op het hoofd slaan) zal ik er uiteraard wel iets gepasts over zeggen.
Ik heb het niet zo op moeiallen. Gister nog een nieuwe meid op stal die me even kwam onderwijzen dat ik mijn handen laag moest houden.
Daar was ik het niet mee eens :+ , ik draag ze namelijk liever. Op zulke mensen heb ik het dus niet begrepen :)
(inclusief het bit voor mij insteken, riempjes vastdoen :+ )

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 12:14

haha daar zou ik ook niet van gediend zijn! al zit iemand er achterstevoren op!

Ik geef wel eens goedbedoeld advies als bv een jong paard lastig is en de ruiter dit met een klein tip/handeling kan oplossen.
Bv uitbreken op de volte, dan geef ik een tip bv contrastelling, buitenbeen begrenzen, binnenbeen voorwaarts en grotere voltes rijden)
tips die ze ook wel van mij aannemen omdat ik veel jonge paarden zadelmak gemaakt en ingereden heb.
Maar dit zijn tips, dus geen rijtechnisch commentaar ;-)

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 12:20

Jep, zo'n tips kan ik zeker in dank afnemen, kom zulke problemen ook tegen met mijn jonge paard, altijd handig om er op gewezen te worden :j

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 12:25

Ik zeg er niets van. Iedereen rijdt zoals hij/zij rijdt en daar hebben ze vast een goede reden voor.

Overgens stel ik het ook echt niet op prijs als iemand anders zich bemoeit met mijn rijden. Zo had een meisje hier op stal altijd les van een instructrice die vervolgens daarna een half uur bij mijn rijden bleef staan kijken (ik stapte in tijdens haar uitstappen) en commentaar leverde. Om gestoord van te worden. Ik heb zelf een instructrice, en ik hoef geen opmerkingen van anderen, goed bedoeld of niet.

Daarbij denk k dat het altijd een slecht idee is om je met een ander te bemoeien. Of dat nou met rijden, relaties of weet ik het wat is, het is nooit een goed idee. Je hebt het in the end altijd gedaan.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 19-04-10 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 12:26

Ik ben ook gestopt er iets van te zeggen.. mensen nemen je het alleen maar kwalijk, en uiteindelijk heb ik het dan gevreten..

SWDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 14:15

Ik wordt altijd heel fel als ik dat (op een grove manier rijden en erg onredelijk zijn) zie en zeg er ALTIJD wat van want er zijn al genoeg beesten die slecht worden behandeld. Je krijgt dan wel een boze blik of bemoei je er niet mee terug maar vaak is het bestuur en het publiek het roerend eens en doordat er dan over de ruiter wordt gepraat binden ze wel in en gaat de boosheid iig niet meer naar het paard uit maar naar mij ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 14:22

SWDesign schreef:
Ik wordt altijd heel fel als ik dat (op een grove manier rijden en erg onredelijk zijn) zie en zeg er ALTIJD wat van want er zijn al genoeg beesten die slecht worden behandeld. Je krijgt dan wel een boze blik of bemoei je er niet mee terug maar vaak is het bestuur en het publiek het roerend eens en doordat er dan over de ruiter wordt gepraat binden ze wel in en gaat de boosheid iig niet meer naar het paard uit maar naar mij ;)

Dus ook als jij totaal geen idee hebt van de geschiedenis die de ruiter en het dier hebben, of als je net aan komt lopen terwijl een ruiter misschien al wel een half uur aan het rijden is en je niets hebt gezien van hoe het dier in dat half uur (laat staan het half jaar) daarvoor liep, dan nog lever je commentaar?

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 14:23

Ik zie ook wel eens mensen hun agressie africhten op hun paard of dingen doen waar ik het niet mee eens ben. Als ze dan vragen hebben of ik een oplossing weet dan help ik ze ermee en dan gaat het zeker beter maar sommige mensen hebben eenmaal een andere insteek dan dat ik heb, heb daarom niet echt de neiging om er wat van te zeggen. Botst toch altijd wel. Ieder zijn eigen manier van rijden en omgaan met paarden en ieder zijn eigen mening.

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:44

Ik durf dat nooit....
Soms denk ik in mijn hoofd als ik iemand zie zagen het liedje 'zagen zagen wiede wiede wagen, jan komt thuis om een boterham te vragen' maar iets ervan te zeggen, heb ik het lef niet voor...