Wanneer beginnen met jong paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nessah

Re: Wanneer beginnen met jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 12:21

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 12:33

Ik heb 1 enter, hij geeft al voetjes, loopt braaf achter me mee naar de wei, en ik kan hem overal uitgebreid poetsen.
Als hij 2 is gaan we beginnen met grondwerk en longeren.

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 14:34

Niks ten nadele hoor van alle meningen hier, maar waarom koop je een jong paard als je graag iets wilt doen met een paard?
Ik begrijp dat er een kostenaspect mee zal tellen in de aanschaf of dat je graag iets wilt, maar laat een paard eerst vooral paard zijn!
Denk niet: leuk dan groeien we samen op en naar elkaar toe, een paard leert in die periode 6x sneller dan wij als mens!
Laat zaken ook over aan mensen die dit al vaker gedaan hebben.
Een paard rijklaar maken vergt inzicht, geduld, consequent gedrag, lef etc.
Dat doe je niet zomaar even......(autorijden moet je ook een rijbewijs voor halen en pas als je dat papiertje hebt, leer je écht wat autorijden is!)

En als je graag dingen wilt doen met een paard: koop dan eentje bij een vertrouwd adres, zonder verhaaltje met wat ervaring dan hebben je paard en jij er veel plezier van.

Ik weet ik kan de wereld niet veranderen, maar heb het soms zo te doen met al die afgestompte paarden die van adres naar adres gaan omdat......??
Tja de onkunde van ons als mens.......met als gevolg dat veel paarden een beroerd leven krijgen omdat de basis al verpest is.
Immers is het niet zo dat als het jou niet lukt om je paard goed aan te rijden of je bent te jong begonnen dat na ongeveer een jaar de motivatie weg en en je uiteindelijk je paardje zal verkopen omdat je bij nader inzien er weinig mee kunt????
Persoonlijk vind ik het belangrijk dat de klik er is, dat we samen leuk kunnen rijden, dat ik mij erzelf mee kan redden (dus niet afhankelijk van andere met stallen, trailerladen, buitenrit etc.) en dat mijn paard contact heeft met soortgenoten.
Dit lukt vaak alleen als de basis goed is en het paard ook heeft kunnen leren omgaan met soortgenoten en niet alleen wij als mens.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 16:32

Basis als voetjes geven, poetsen, netjes stilstaan, meelopen (in stap -draf) zijn i.m.o. zaken die er al op moeten zitten vóór ze twee zijn... Mijn driejarige heb ik sind ze 8 maanden was en heb nu ook een jaarling die van zijn zes maanden bij mij was. Deze dingen zijn dus al gekend... Vind ik belangrijk, ik moet mijn paard kunnen pakken uit de wei, hij moet braaf zijn ongeacht zijn leeftijd. Ook ukkies moeten af en toe naar de hoefsmid en/of dierenarts...

Ik ben altijd bezig met mijn jonge paarden, niet constant... Ook met jonkies kan je VD doen, wandelen, grondwerk... Stelselmatig en niet te veel verwachten. Kijken naar je paard.

Mijn driejarige heb ik nu zelf ingereden. Na onze basis samen, was dit een logische verdere stap. Longeren heb ik nagenoeg niet gedaan. Zadelmak was ze al ruimschoots. Of ik nu een deken op haar gooi, een dekje, een zadel of een stuk plastic. Maakt allemaal niet uit door alles wat we samen doorlopen hebben. En toen was alleen het moment even spannend: eerste keer erop. Iemand hield haar vast, in orde... Daarna: opstappen en wegrijden. Ze is nog geen een keer aan de bak geweest in de bak. :+ Mee naar buiten en rijden maar...

Mijn paardjes staan verder lekker 24/7 buiten, ruime loopstal en samen. Het is dus niet zo dat ze geen paard mogen/kunnen zijn. Ik ben het ermee eens, je moet weten waarmee je bezig bent. Maar persoonlijk vind ik het hele gebeuren rond omgaan met jonge paarden en inrijden nogal overroepen... Punt is, ik heb ook al veel verkl*te paarden gezien... Maar ik heb ook zelf ervaren dat paarden heel vergevingsgezind zijn en dat je er samen wel uitkomt als je wil. Ik heb ook fouten gemaakt met mijn 'oudste', die ik met mijn jongste niet meer ga maken. Fouten maken is niet erg, maar je moet het durven toegeven en er een oplossing voor zoeken...

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 17:39

Hierover zijn al een paar andere topics, die hierboven ook genoemd worden. Ik zal deze op slot zetten.