setteke schreef:Nu vind ik het interessant worden. Want inderdaad, tactmatig drijven als het paard niet voor het been is, heeft naar mijn mening totaal geen zin. Er komt dan geen reactie en zeker geen beter doortredend achterbeen. Is het paard voor het been (gemaakt), is een ademend been (been wat aanligt en meebeweegt) voldoende.
Mee eens hoor, maar - niet-tactmatig drijven als het paard niet voor het been is, heeft ook totaal geen zin. Toch? In die zin is er totaal geen verschil tussen tactmatig drijven en tweezijdig drijven. Hulp=reactie!
Blijft de vraag of tactmatig drijven alleen maar toegepast mag/kan worden als een soort 'hogere' vorm van drijven, dus eerst niet-tactmatig drijven en daar het paard gehoorzaam op laten worden en als dat pas bereikt is, ook het tactmatig drijven toepassen.
Dat is nl. wat ik hier een beetje tussen de regels doorlees.
Ik denk dat dat dus niet opgaat.
Tactmatig drijven is drijven op een moment dat het voor een paard 'logisch' is om te reageren. Je drijft op het moment dat het paard er gemakkelijk een reactie op kan geven.
Met andere woorden; als je een paard goed aan het been wilt krijgen, kan je hem dat heel goed met tactmatige hulpen leren, net zo goed als tweezijdige beenhulpen, zo niet beter.