halsstrekken: oefening of gevolg van aanleuning

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: halsstrekken: oefening of gevolg van aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 15:25

:D Het is mijn favoriete onderdeel van de proef waar ik doorgaans de meeste punten op scoor.

In tegenstelling tot Lielle oefen ik het elke training wel een paar keer door de teugels uit mijn hand te laten kauwen. Het is voor mij een bevestiging dat het paard niet in een houding loopt.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 15:28

Maar dat zie ik niet als oefening, maar als een gevolg van. :) Lukt het niet weet je dat er nog basis voorwaarden zijn die nog niet in orde zijn.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 15:30

en zo zie ik het idd ook. Wsl doen we in de praktijk het niet zo anders.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 15:31

het is een gevolg maar daarom kun je het in je training ook nog wel meenemen als oefening, om het op deze manier nog meer te perfectioneren :P

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 15:43

Lielle schreef:
tot op zekere hoogte. De dingen die je noemt zijn nl ook gevolg van andere basisvoorwaarden, nl balans en verbinding.

hoe zie je dat precies? het is me niet helemaal duidelijk

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 15:47

een paard dat op de voorhand valt in het hals strekken heeft nog niet genoeg balans en loopt niet voldoende op eigen benen.
'mooi gebogen en gesloten blijven' is een gevolg van de verbinding tussen hand en been.

@psm, mss kan ik het makkelijkste uitleggen hoe ik het zie door te zeggen dat als ik problemen tegenkom in het hals strekken, ik die ga oplossen door andere oefeningen te doen en niet het hals strekken 20 keer (bij wijze van spreken) te herhalen.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 07-04-10 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 15:52

Lielle, dat doe ik zelf ook hoor, maar toch probeer ik dan ook het halsstrekken te rijden als oefening opzich om mijzelf te controleren (durf ik zelf voldoende los te laten) en volgt het paard ook echt... ik laat mijn paard misschien 2 a 3 keer de oefening doen zoals hij in de proef ook zit...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 15:54

dat kan prima, dat zijn gewoon individuele voorkeuren, die paard- en ruiterafhankelijk zijn.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 15:55

Idd, dat bedoel ik ook, maar daarom kan je het halsstrekken ook als een losse oefening zien, dat bedoel ik ermee duidelijk te maken :P

Ik ben weer heerlijk omslachtig merk ik al :P

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 15:55

Ik zie halsstrekken gewoon als aan de teugel rijden met hele lange teugels. Tijdens het halsstrekken doe ik vaak juist oefeningen; achten rijden, slangevolte's etc.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 15:59

ben je dan niet meer vwnw bezig, ik bedoel. ik rijd ook wel eens met langere teugels, voornamelijk met het warmrijden en het uitstappen. tussendoor een paar keer als ik er zin in heb en het me een leuke afwisseling lijkt. maar dan strekt ze niet tot kniehoogte, maar dan hou ik haar tot ongeveer de borst. iets lager dus, maar niet haar hals gestrekt zoals in de proef moet (om het zo maar eens aan te geven)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 16:07

Dat noem ik idd ook vwnw rijden. Bij hals strekken wil ik ze eens stuk lager zien.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 16:10

Lotte1990 schreef:
Het is zeker een kwestie van aanleren de eerste paar keren, het kwartje moet even vallen bij de meeste paarden.
Verder moet het inderdaad lichamelijk ook mogelijk zijn, paarden die vast zitten in de rug of de nek komen vaak niet ver.
En als laatste moet je natuurlijk ook een nette aanleuning hebben en stil kunnen zitten.
Vind het een van de belangrijkste oefeningen :)

Ieder paard kan halsstrekken. Hij kan toch ook grazen? Dus laag met z'n hoofd kan echt ieder paard.
Maar de meeste ruiters kunnen het niet. Het is dus een oefening.
Een paard mag nooit iets doen wat hij zelf wil, als je hem rijdt (of longeert, ment etc.)
Zelfs als hij wordt uitgestapt, moet hij nog naar de ruiter luisteren.
In het land en op stal, dan is hij vrij.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 16:37

abeltje_xx schreef:
ben je dan niet meer vwnw bezig, ik bedoel. ik rijd ook wel eens met langere teugels, voornamelijk met het warmrijden en het uitstappen. tussendoor een paar keer als ik er zin in heb en het me een leuke afwisseling lijkt. maar dan strekt ze niet tot kniehoogte, maar dan hou ik haar tot ongeveer de borst. iets lager dus, maar niet haar hals gestrekt zoals in de proef moet (om het zo maar eens aan te geven)

Ik heb ze nog liever wat lager, op de hoogte van halsstrekken. MI is halsstrekken ook niets meer dan laten zien dat je je paard correct van achter naar voren vwnw kan rijden en dat de ruiter durft los te laten aan de voorkant en het paard met vertrouwen het bit aanneemt.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 16:40

Grazen is wel wat anders dan halsstrekken met ruiter erop. Paard moet balans kunnen houden en zijn rug bol houden om de ruiter te dragen. Ondertussen moet het paard door blijven lopen en zijn achterbeen onder de massa zetten. Nee grazen en echte halsstrekken kan je absoluut niet vergelijken.
Ik snap ook niet dat je zegt de ruiter kan het niet.
Laatst bijgewerkt door Lauura op 07-04-10 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 16:40

Johanna59 schreef:
Lotte1990 schreef:
Het is zeker een kwestie van aanleren de eerste paar keren, het kwartje moet even vallen bij de meeste paarden.
Verder moet het inderdaad lichamelijk ook mogelijk zijn, paarden die vast zitten in de rug of de nek komen vaak niet ver.
En als laatste moet je natuurlijk ook een nette aanleuning hebben en stil kunnen zitten.
Vind het een van de belangrijkste oefeningen :)

Ieder paard kan halsstrekken. Hij kan toch ook grazen? Dus laag met z'n hoofd kan echt ieder paard.
Maar de meeste ruiters kunnen het niet. Het is dus een oefening.
Een paard mag nooit iets doen wat hij zelf wil, als je hem rijdt (of longeert, ment etc.)
Zelfs als hij wordt uitgestapt, moet hij nog naar de ruiter luisteren.
In het land en op stal, dan is hij vrij.

hoewel ik jouw mening in het eerste deel waardeer, snap ik niet helemaal waar het dikgedrukte deel op slaat :? :P

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 16:41

Tot de borst zie ik niet als halsstrekken.. Eerder als horizontaal rijden.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 16:57

oeh trouwens dat "de ruiter kan het niet" snap ik wel. je kan best hebben dat een paard heel braaf zijn hals laat zakken, maar dat de ruiter teveel vasthoudt, waardoor dat paard te gen een bit aan stoot en dan ook denkt "zoek het maar uit" :)
volgens mij was hier iemand in het topic die zich er zo bij voelde, een paard dat wel wil/kan, maar een ruiter die er nog niet ( altijd) de handigheid in heeft.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 17:18

Dat was ik :D

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 17:54

whaha!! :D

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 18:17

Ik snap niet echt wat jullie dan bedoelen met de ruiter kan het niet. Kan de ruiter het halsstrekken niet toelaten of de correcte aanleuning, en dan dus uiteindelijk ook het halsstrekken.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 18:34

S__L schreef:
Ik snap niet echt wat jullie dan bedoelen met de ruiter kan het niet. Kan de ruiter het halsstrekken niet toelaten of de correcte aanleuning, en dan dus uiteindelijk ook het halsstrekken.

ik denk dat we erop doelen dat de ruiter ( vaak onbewust) teveel vasthoud, of niet snel genoeg loslaat. waardoor het paard dat op goed vertrouwen strekt een barriere tegenkomt, of te wel hij krijgt de boodschap "tot hier en niet verder". de ruiter geeft dan dus tegenstrijdige hulpen "volg mijn hand naar beneden" en "ho, niet verder dan dit" tegelijk. ik kan me dan voorstellen dat een paard hierop reageerd door of niet helemaal te strekken, hij loopt immers steeds tegen de hand aan en dat is geen prettig gevoel, of door helemaal niet te strekken. hij heeft het gevoel dat hij niet naar beneden kan -> ruiter laat niet los, dus blijft hij bovenin.

en misschien heeft het ook wel een beetje te maken met de aanleuning op zo'n manier dat, wanneer de ruiter daar onhandig of storend in is, het paard natuurlijk ook niet fijn de hand volgt. maar dat heeft volgens mij ook weer te maken met de balans van de ruiter en de onafhankelijke zit.

poe, heel verhaal :D is het wat duidelijker wat wij denken/ bedoelen? dit hoeft niet de waarheid te zijn, maar dit is wat ik me erbij voorstel als je het hebt over de ruiter kan het niet.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 18:39

Ik snap wat jullie bedoelen. Ik denk wel dat het eerder niet durven is dan niet kunnen...

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 18:47

S__L schreef:
Ik snap wat jullie bedoelen. Ik denk wel dat het eerder niet durven is dan niet kunnen...

ik denk dat het een beetje een vicieuze cirkel is. als je iets niet durft en het gaat (logisch) dan ook niet goed, wordt ze vanzelf versterkd in het gevoel dat je het niet kan. als je al onzeker ben dat je iets niet durft denk ik dat dat een gevolg ervan kan zijn. je kan zelfs blokkeren in je kunnen omdat je zo overtuigd bent dat je het niet kan. maar dat is een heel saai psychosomatisch blabla verhaal voor een andere keer :P

ik had trouwens nog een leuke: halsstrekken tegen over überstreichen. het is een oefening die niet wordt gevraagd in nederland ( geloof ik), het is het overstrijken van de manenkam zondar dat het paard hierdoor de halshouding verliest. maar, denk ik dan :D, als je juist wilt dat je paard je hand volgt en dus niet in z'n eigen houding loopt is überstreichen toch een rare oefening? of is het een oefening met een heel ander doel,...dat ik dan niet snap :Y)

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 18:52

S__L schreef:

Klopt, ik durf niet los te laten op tijd, bang dat ik hem toch nog kwijt raak :P slaat nergens op I know :P maar toch doe ik het :P