passage

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 16:34

keeltje17 schreef:
c_alsemgeest schreef:
Hmmm... ik vindt het sowieso niet logisch dat een Z2 paard de passage al kan. Deze oefening is zo veel verder qua niveau dan het Z2. Is hem dat voor de gein aangeleerd omdat hij er aanleg voor bleek te hebben?
Die van mij heeft ook Z2 gelopen en heeft erg veel aanleg voor de piaffe... (passage waarschijnlijk ook, zie het hem los in de bak vaak doen maar nog nooit ohz ;) ) maar ik denk er niet aan om het te proberen.
Hij heeft wel momenten dat hij het 'gebruikt' om onder dingen uit te komen. Of als hij buiten erg heet wordt. Mijn instructrise liet hem wel vaak aantreden als piaffe om hem vlug te maken... maar die weet ook echt waar ze mee bezig is... ik niet :+ Dus hou ik me er ver vandaan :D

M2 is pas het midden van de basis-dressuur... niets meer... Bij het behalen van winst in het Z2 heb je pas de basis correct voor elkaar ;)
Je kan het een keer willen proberen, om het te voelen, wanneer je paard het daadwerkelijk ook op een goede manier geleerd heeft.
Maar dat moet je alleen met begeleiding doen van iemand die ook op niveau zit. Minimaal PSG... maar zelfs dat is kantje boord bij deze oefening ;)

dankjewel, ik weet niet wie hem de passage heeft geleerd, hij is een manege paard geweest dus reed eerst totaal niet meer ontspannen. Ik heb hem nu goed los en ontspannen gereden, en laatst (paar maanden geleden) vertelde mijn leraar dat hij zeer zwaar heeft gereden (voordat hij overgekocht werd door de manege vanwege een blessure) verder als Z2 en dus ook kur op muziek. Daar hoort passage en piaffe enzo bij. Hij zij dat hij dat kon.
zelf wist ik niet hoe het moest dus heb het de leraar gevraagd, hij heeft het em uitgelegd en ik heb het voorzichtig geprobeerd maar het lukte niet. De leraar vond dat we het langzaam konden gaan oefenen als ik dat leuk vond. maarja ik vroeg me dus af hoe dat moest enzo. Maar het is nu ik al deze reactie's lees verstandig om door te rijden naar hoger niveau en het pas te gaan leren wanneer ik en neolino er klaar voor zijn. maar toch bedankt voor het advies:)

Een kur op muziek heeft niks met passage etc te maken :')
Je kan een kur altijd rijden en in elke klasse... :D

Alleen de grand prix special is dè kur die we altijd te zien krijgen.
Je paard kan dus waarschijnlijk helemaal geen passage ;)

Maar ik zie al dat je even wil wachten, heel erg verstandig... wacht gewoon tot je de oefeningen echt nodig hebt.
Pas als je zeker weet dat je paard het kan, kan je het een keer samen met een ruiter van niveau uitproberen.
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 04-04-10 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 16:40

Gewoon nog helemaal niet aan beginnen!
Je hebt nog een lange weg te gaan.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 16:40

Ik denk, ookal kan je paard passage, als jij het nog nooit gedaan hebt, moet je het ALTIJD met begeleiding doen.
Er kunnen zoveel fouten ontstaan, bijv, dat je paard te weinig voorwaarts meer denkt, etc, en dan kan je je paard aardig verpesten..
Ben blij dat je er nu mee wacht, TS. En zou wel even uitkijken als je paard een blessure heeft gehad, dat je niet teveel wilt, want dan heb je kans dat die blessure weer terugkomt. :j
Laatst bijgewerkt door Revanches op 04-04-10 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Gedeelte uit de tekst verwijderd.

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 16:43

Bizzybijtje schreef:
Gelukkig :)

Maar ik heb toch nooit gezegt dat hun het op die internationale stallen het zo ook doen?
Daar doen ze het anders en op niveau, wij doen het om uit te vinden. Niet voor het echte werk.
Maar voor de lol ;)
Waarom maken jullie probleem over mijn oude topic! danique neemt het nu niet op voor mij hoor, ze zegt alleen maar zoals ik het deed doen ze het niet op die inter stallen ;).

TS wat je ook kan doen mailtje sturen naar een inter stal of het boek van dressuur met marlies kopen, daar staat het ook allemaal in!
Laatst bijgewerkt door Dressagegirl op 04-04-10 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

_Daniquee

Re: passage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 16:44

ik vind eerlijk gezegt,
het niet kunnen op je pony/paard op dat niveau hem helemaal onder druk te zetten en hem helemaal gespannen laten worden ;)

Mijn pony kan ook de vliegende wissels ja, maar dat was omdat myn zus misschien met de pony naar de paarden ging maar dat is niet door gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 16:45

melissaxx94 schreef:
Bizzybijtje schreef:

Meen je dit nou serieus :+
Alle oefeningen moeten toch écht ontspannen gebeuren hoor.
Dus hoe je hier bezig bent is ook niet echt je-van-het ;)

Hoe denk je dat het op die internationale stallen gebeurd? leg dat dan even uit.Trouwens die pony is verkocht! dus heb nu een jong paard waar dat niet mee gedaan word.

;)

Bovendien moet je het niet als 'trucje' aanleren. Dus eigenlijk moet je het wél alleen voor het echte werk doen, niet omdat het er zo mooi uitziet of 'omdat Anky het ook doet'.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 16:46

als je het voor de lol wilt doen, moet je het vooral niet op die manier doen :n Sowieso liever niet 'voor de lol', zonder begeleiding, maar als je het doet, doe het dan vanuit de verzameling (zolang het voorwaartse maar erin blijft), en niet vanuit het zo heet mogelijk maken dat je paard vanzelf gaat passageren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 16:47

melissaxx94 schreef:
Mijn pony was altijd heet! en die zweep pakte ik erbij om de midden draf goed te doen. en dan werd ie nog heter ;) enja dan kon ie passage. maar niet om hem te dwingen ;)

Zoals jij het omschrijft is het toch echt afdwingen hoor :)

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 16:51

Hmm, dit klinkt meer als opvouwen, dan een correcte passage, maar volgens mij heb je allang de algemene boodschap begrepen....gewoon voorlopig niet aan beginnen en netjes de basisdressuur door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 17:02

Janine1990 schreef:
melissaxx94 schreef:
Ik denk dat het toch niet zo'n goed idee was om het topic te openen :n Er is nu wel weer eens een vreselijke discussie ontstaan.

Ohja mensen ;) word er op internatio stallen ook goed en lief te werk gegaan?

Jij hebt het topic niet geopend???
TS heeft al aangegeven dat ze de discussie graag wilde beëindigen en dat ze de adviezen ter harte zou nemen.
Jullie gaan er echter nog langer op door.

Als hier iemand komt verkondigen dat ze haar pony de passage heeft geleerd door hem heet te maken, mogen wij daar dus niet op ingaan? Moeten we dus maar zo bezig laten :) ? Zal het onthouden voor de volgende keer :j

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 17:04

Het heeft zoiezo toch geen zin meer. Want die pony is verkocht ;) dus heb nu niks meer te doen aan zoiets! en trouwens. Het kan goed zijn dat ik het fout heb hoor maar je kan het bijna niet uitleggen hoe je het doet! want dat moet je zelf zien.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 18:04

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 18:23

Je ziet dat Guus niet tot dragen komt, maar juist hoog in het kruis en achter een beetje huppelt.
Dat is eigenlijk niet de bedoeling, hij zou achter moeten gaan zakken zodat hij voor meer vrij komt.
Maar ik vind het wel een knap trucje voor de pony, denk dat het met zijn bouw ook haast niet beter uit te voeren is.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 18:32

Alle respect dat praat toch niet goed hoe hard de hulpen zijn? Ziet u het verzet en verspanning bij het paard niet, of wil u dat niet zien? Fouten maken doet iedere ruiter, het is aan de ruiter daar wat van te leren.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 18:36

SparklingApp schreef:
Je ziet dat Guus niet tot dragen komt, maar juist hoog in het kruis en achter een beetje huppelt.
Dat is eigenlijk niet de bedoeling, hij zou achter moeten gaan zakken zodat hij voor meer vrij komt.
Maar ik vind het wel een knap trucje voor de pony, denk dat het met zijn bouw ook haast niet beter uit te voeren is.

inderdaad....het is een misvatting om te denken dat ieder paard in staat is een goede piaffe of passage neer te zetten....gehuppel wat er wat beenzetting betreft op lijkt

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 18:40

dat filmpje is gewoon echt amateurwerk, kijk naar dat spoorgebruik, de staart, het gepush van de ruiter en dan ook nog de bok die duidelijk aangeeft dat het paard dit helemaal niet leuk vind, buiten dat draagt het paard niet genoeg, het zou veel meer moeten zakken in het kruis..
Nee sorry, van dit filmpje zou ik niks willen leren, behalve dan hoe het niet moet...

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 18:43

Melissa, iets wat me al vaker is opgevallen: Je denkt dat mensen die zelf heel hoog hebben gereden altijd gelijk hebben, maar als ik naar deze beelden kijk (en bijv, bij je vorige topic) heb ik toch niet het gevoel dat de methode niet bij iedereen werkt, en heb het gevoel dat ze meer verteld wat je wilt horen dan soms de waarheid :o Niet aanvallend bedoelt naar Marlies van Baalen, maar ze kijkt denk ik toch heel anders naar dingen dan ik.. :)

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 18:47

Oh oke, ik dacht dat je met je paard ook bij marlies leste, maar sorry, dan neem ik dat terug ;)

Maar. ZZ-licht met een fjord, prima, maar dan moet het wel op de goede manier gebeuren, en dat is bij die passage en piaffe niet het geval vind ik ;)

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 18:53

Wat ook een nadeel is is dat je met passage/piaffe de draf kan verprutsen.
Wij hebben dan een kwpner staan die ooit, vroegah, in een ver verleden op hoog niveau heeft gereden. Doet nu dienst als beginnerspaard met een echte beginner, alleen draven... noem het maar altijd passage en piaffe lopen...
Is ook niet helemaal de bedoeling.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 18:57

_Zsazsa_ schreef:
dat filmpje is gewoon echt amateurwerk, kijk naar dat spoorgebruik, de staart, het gepush van de ruiter en dan ook nog de bok die duidelijk aangeeft dat het paard dit helemaal niet leuk vind, buiten dat draagt het paard niet genoeg, het zou veel meer moeten zakken in het kruis..
Nee sorry, van dit filmpje zou ik niks willen leren, behalve dan hoe het niet moet...

U beschrijft precies waar ik op doel, dat zulk rijden toch niet de bedoeling kan en mag zijn. Van wie men ook les krijgt, praat het nooit goed.

Equidea en zo ook de stap kapot maken.
Laatst bijgewerkt door FaberSmid op 04-04-10 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 18:58

melissaxx94 schreef:
Geef hier geen antwoord op, weet zelf beter. Heb dr in het echt zien rijden en heb ook met haar gesproken. Voor Marlies (waar ik overigens ook bij les) en Jolanda heb ik veel bewondering voor ;)

Je weet zelf beter?

Hmm, ik denk dat FaberSmid toch wel heel erg goed weet waar hij over praat....
Het is slechts een kunstje, en als ik eerlijk ben, vraagt Jolanda véél te veel van haar pony. Meer dan de pony aangeeft te kunnen.
En is dat eerlijk tegenover een pony/paard? Neeh, denk het niet ;)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 19:16

een kunstje ten kosten van het paard, als je naar zijn houding en lichaamstaal kijkt.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 19:26

melissaxx94 schreef:
FaberSmid schreef:
Zoals dit kan toch niet de bedoeling zijn?
http://www.youtube.com/watch?v=Pmr65HQUUpE

Waarom niet? Het is in een les bij Marlies opgenomen.!

Die staart van dat paard alleen al .. 1 brok spanning. En dit soort hoge oefeningen horen uit ontspanning voort te komen :) .
Laatst bijgewerkt door Sabinee__ op 04-04-10 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 19:27

Janine1990 en c_alsemgeest, u hebben het geen ik probeerde duidelijk te maken ook begrepen. En van wie men dan les heeft, maakt op mij geen indruk of liever geschreven geen goede indruk.
Die longeerfoto's waren die niet van dezelfde stal?
Als dat een voorbeeld moet zijn, dan pas ik daar toch echt voor.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 20:49

Moderatoropmerking:
Ik heb even flink moeten huishouden in dit topic. Blijkbaar kan er niet normaal en respectvol op elkaar gereageerd worden. De een weet het nog beter dan de ander en uiteindelijk gaat het totaal offtopic. Dit is niet de bedoeling. Ik heb vele berichten verwijderd, en ik verzoek jullie om het nu alleen nog bij het aanleren van de passage te houden, en niet opnieuw offtopic of met onliners te reageren! En probeer een beetje leuk met elkaar om te gaan!