Majo schreef:Je hebt wel een punt Jasmijn. Wat ik zelf echter bedoel in lol met je knol, is dat je samen plezier hebt. Dit creeer ik zelf door mijn paard zoveel mogelijk in de wei te hebben, van 06.30 tot 19.00 Daarna geeft hij zelf aan naar binnen te willen door bij het hek te gaan staan. Verder maken we alleen maar plezierritjes en hoeft hij van mij niet hard te werken. Ik ervaar zijn plezier doordat hij erg alert is, nog speelt (een keer een blij bokje) en me als ik in de wei ben, soms heerlijk uitdaagt om te spelen.
Uiteraard eis ik wel gehoorzaamheid, maar ook dat kun je onder lol verstaan. Als we op de weg rijden, moet hij goed opletten.
Ja, dat hoort er allemaal bij. Zo vindt mijn paard een plezierritje ook leuk hoor, maar hij vindt het nog mooier om iets nieuws te leren, afgelopen maanden zijn we bijvoorbeeld bezig geweest met lange lijnen, en meedraven naast de fiets. Dat kende hij niet en hij vond het prachtig om te leren. En hij wordt een heel ander paard wanneer er mensen naar hem kijken, bij de proefjes steelt hij de show, niet zozeer door zijn prestaties maar wel door zijn uitstraling en enthousiasme. Geweldig toch, als hij van het publiek geniet
Majo en ik vinden dus allebei iets anders het beste voor ons paard, qua werk en ook qua verzorging want mijne is ontzettend niet blij op stal. Wij hebben nou eenmaal verschillende paarden, en het is aan iedereen om de manier van omgaan te vinden die fijn is voor het paard en voor de verzorger/ruiter
Het is ook zeker per paard heel afhankelijk. Heb met de mijne ook jaren in de bak gereden om hem nieuwe dingen te leren, en het interesseerde hem gewoon niet. Hij vond het helemaal niet leuk, waardoor het na een tijd puur conditietraining werd. Het was altijd maar een gevecht in de bak, paard dat er steeds vandoor ging, op een grote volte opeens de hele bak als volte rende... heb meerdere malen stevig jankend op het punt gestaan om hem weg te doen, omdat het helemaal niet goed ging.
)
Lol met je knol, en dan alleen voor de ruiter, noem ik je paard afjakkeren om ik weet niet hoe lang te willen galopperen omdat dat zo leuk is, met zijn drieen op zijn paard gaan zitten etc. Dat noem ik niet lol met je knol.