Recreatie ruiter > geen les?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 14:36

Als je vindt dat je het al kunt en niets meer hoeft te leren voor datgene waar je mee bezig bent, dan kan ik me voorstellen dat je het nut van lessen niet ziet. Geldt voor iedere tak van sport, misschien zelfs wel voor iedere bezigheid of vaardigheid.

Ikzelf zie les krijgen als begeleid trainen, begeleiding krijgen bij mijn pogingen om mijn paard en mijzelf goed te onderhouden.

Verder sluit ik mij aan bij Waratje. Juist nu mijn paard wat ouder begint te worden (hij is 18) vind ik goede begeleiding meer dan noodzakelijk. Als ik het nu laat versloffen, dan weet ik zeker dat mijn paard (met zijn natuurlijke neiging tot 'scheefgroei') binnen de kortste keren op is. Vandaar dat onderhoud. Daarbij heeft hij een ruiter nodig die hem zo min mogelijk hindert, vandaar ook dat onderhoud.

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 08:51

Apart argument zeg..

Ik rij zelf ook groot en deel recrearief. Gewoon lekker voor lol en samen plezier hebben. Maar ik heb zomers wel altijd les, gewoon om aan mijn houding werken en het paard lekker soepel laten lopen. Want vaak juist bij de mensendie nooit lessen, sluipen de meeste foutjes heel snel in!

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 09:15

Marijee schreef:
Apart argument zeg..
Was die voor mij of voor Karin? :)
@Karin: ik ben het met je eens dat het niet klopt als iemand zegt dat ze alles al kunnen en geen les meer nodig hebben. Dat zal ik ook nooit beweren, een mens kan altijd bijleren, mijn paardje en ik kunnen nog heel veel leren samen, als we dat willen. Maar juist dat laatste is een punt: ik wil dat niet. Ik heb er geen behoefte meer aan om op dit punt nieuwe dingen te leren, ik vind uberhaupt in de bak rijden niet leuk, in het bos kun je namelijk net zo goed oefeningen doen. Het is niet zo dat hij altijd met lange teugels door het bos mag sloffen, soms moet ie ook wel echt iets doen.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 10:20

Ik denk dat Marijee de beginpost bedoeld Majo ;)

Marijee

Re: Recreatie ruiter > geen les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 10:27

Ja, ik bedoelde de beginpost :j

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 11:43

Marijee schreef:
Ja, ik bedoelde de beginpost :j
Oh sorry :D ach, ik ben in ieder geval weer een stukje duidelijker geweest met mijn uitleg die dus niet voor Marijeee bedoeld is, hahaha.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 14:01

ik zou toch les nemen, ik heb geen eigen paard en doe ook niet aan intensief dressuur maar leer wel de basisdingetjes, en het is toch fijn om het te kunnen als je eens een paardje krijgt, en dat je niet alleen weet hoe je moet zitten.:P

amazone37

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 10:15

En jullie denken werkelijk dat een gemiddelde (manege) instructeur weet hoe je een paard goed, recht, en soepel krijgt? En jullie denken ook dat wanneer je jarenlang rijdt nog steeds les nodig hebt? Geen wonder dat er miljoenen euro's omgaan in de paardenbussines.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 10:18

Met mijn pony van 31 had ik de laatste jaren ook geen les meer
Ik probeerde hem recht te houden en meer eigenlijk niet

Nu met mijn paard begeleidt de staleigenaar me, als ze me ziet rijden en er ergens een probleem lijkt te zijn helpt ze even, maar ik heb nooit echt les. Toch ben ik heel blij met die begeleiding, soms kom je gewoon een probleem tegen en dan kun je het even vragen en dan weet je dat ook weer en dan kun je er mee aan de slag

Ik vind dat zo lang je weet hoe je je paard soepel houdt les niet echt supernoodzakelijk is, maar iemand om even op terug kunnen te vallen is wel heel fijn

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 17:32

amazone37 schreef:
En jullie denken werkelijk dat een gemiddelde (manege) instructeur weet hoe je een paard goed, recht, en soepel krijgt? En jullie denken ook dat wanneer je jarenlang rijdt nog steeds les nodig hebt? Geen wonder dat er miljoenen euro's omgaan in de paardenbussines.

Daarom moet je die les niet halen bij een gemiddelde instructeur, maar een goede zoeken :P
En ja, als je jarenlang rijdt is les nog steeds zinvol, je kunt altijd meer leren en elk paard is anders. Ik rijd al jaren, heb ook al jaren een eigen paard waar ik veel mee heb geleerd, maar je gaat toch weer in een nieuw leerproces als je een ander paard gaat (bij)rijden. De laatste 5 (?) jaar rij ik behalve mijn eigen paard ook regelmatig op de paarden van mijn vriend en dan is een lesgeefmens toch heel handig. Elk paard heeft zijn/haar eigen sterke en zwakke kanten en vraagt ook om andere eigenschappen van de ruiter, als je dat zelf moet gaan uitzoeken kost dat veel meer tijd (en dus ook onduidelijkheid in de communicatie) dan prettig is voor paard en ruiter. Het gros van de mensen die een eigen paard voor de recreatie hebben zal meestal niet duizenden paarden op enig niveau hebben gereden en missen simpelweg de ervaring om heel snel om te kunnen schakelen in rijden. Het hoeft niet dagelijks, zelfs niet wekelijks, maar wel met enige regelmaat. En over de resultaten heb ik niet te klagen, mijn merrie van 23 is sterker en soepeler dan de meeste jongere collega's 8-)

Vanny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 18:06

amazone37 schreef:

Beetje kort door de bocht vind ik, kun je het misschien verder uitleggen?

Ik ben van mening dat je vooral in de paarden(sport) eigenlijk niet raakt uitgeleerd. Al ben je zowat op een paardenrug opgegroeid en inmiddels in de veertig... Zoals Waratje al postte, je komt in aanraking met verschillende paarden, verschillende problemen, jonge dieren/"oude rotten" in het vak... Je blijft jezelf als het goed is steeds verbeteren m.b.v. les of onder een begeleidend oog (valt imo ook onder les) zelfs de ruiters op topniveau. Maar in dit topic gaat het om recreatieruiters.
Je spreekt jezelf ook een beetje tegen als ik het goed begrijp. Ik ben het met je eens dat de kwaliteit van veel manegelessen achteruit is gegaan, maar als je dus heel lang hebt gereden op een manege heb je geen les nodig (ook al is het met eigen paard)? Ik snap dat je dit niet zo bedoeld waarschijnlijk maar zo is het ook op te vatten.

Maargoed, waarschijnlijk rijd je zelf al veel langer dan mijn negen jaar op een manege en sinds twee jaar 'serieus' met verzorgpony dus wie ben ik. Zelf heb ik momenteel 1x per week les, zit zelfs nog te twijfelen of het niet te vaak is, maar ik merk toch dat het nodig is en het is echt te zien dat we vooruit gaan. Nou heb ik niet de makkelijkste om te rijden, maar ik vind het juist daarom belangrijk dat hij sterker wordt onder de man, soepel blijft en een pasje kan dressuren. Dit werkt ook positief bij het springen wat we ook doen.

amazone37

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 19:21

Ik bedoel het wel zo, dat wanneer je een aantal jaren op een manege hebt gereden, en je hebt een eigen paard waar je goed mee om kan gaan, je geen les nodig hebt. Oftewel: het is zonde van je geld om les te nemen. Goed les krijg je toch niet. Misschien denk je van wel. Immers, in het land der blinden is éénoog koning.

Regelmatig zie ik in discussies het antwoord voorbij komen "zoek goed les" . "Goed les" is tegenwoordig vaak pas voorhanden wanneer je een bepaald niveau (M/Z) hebt behaald. Goede instructeurs zullen liever geen les geven aan recreatieruiters. Zij steken veel liever hun tijd in gemotiveerde en talentvolle ruiters. Doen ze het wel... dan hebben ze het geld nodig maar zullen veel minder hun best doen.

Wil je goed leren rijden dan zul je zelf je verstand moeten gebruiken. Constant blijven nadenken, voelen, waar zit het probleem, hoe kan ik mijn paard sterker maken, welke spieren gebruikt hij en wanneer, wanneer groeien spieren, enz. enz. Dit zijn zaken waar een goede instructeur je bij kan begeleiden, maar zoals ik al eerder zei, die zijn voor de meeste recreatieruiters niet voorhanden.

En daarom, mijn advies: Lekker rijden en gaan met die banaan. Maak je in het bos vooral niet druk om uitstekende tenen en liggende handen. Wat je vooral wel moet doen is genieten van de natuur en het samenzijn met je paard.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 19:26

amazone37 schreef:
Goede instructeurs zullen liever geen les geven aan recreatieruiters. Zij steken veel liever hun tijd in gemotiveerde en talentvolle ruiters. Doen ze het wel... dan hebben ze het geld nodig maar zullen veel minder hun best doen.

Een gewaagde uitspraak zeg je daar zeg.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 19:31

amazone37 schreef:
Goede instructeurs zullen liever geen les geven aan recreatieruiters. Zij steken veel liever hun tijd in gemotiveerde en talentvolle ruiters. Doen ze het wel... dan hebben ze het geld nodig maar zullen veel minder hun best doen.

Wat een gegeneraliseer weer. Er zijn ook 'goede' instructeurs die met een andere insteek werken. Mijn instructrice hoeft niet van de paarden te leven. Zij is van beroep personal coach: zij begeleidt mensen bij belangrijke keuzes die zij in het leven maken. Bij haar staat niet voorop hoe talentvol een ruiter is. Motivatie wordt wel verwacht, maar niet per se motivatie om het allerhoogst mogelijke te bereiken. Plezier en voldoening, aan beide kanten, dat staat bij haar voorop. Dat zij verder een instructeursopleiding heeft gevolgd, aangevuld met Centered Riding (wat mij zeer aanspreekt), en op redelijk niveau SGW heeft gereden (veelzijdig en ervaring met bloedpaardjes) maakt het pakket voor mij compleet. Van zo iemand krijg ik graag les en zij geeft mensen als ik graag les. Gelukkig is er voor elk wat wils. :)

amazone37

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 19:35

Ik spreek uit eigen ervaring. Ik ga niet in de bak les staan geven wanneer het nergens toe leidt. Misschien dat zo'n meisje de eerste paar keer nog gemotiveerd is, maar naar een poosje raken ze de draad kwijt en snappen ze niet meer waar je het over hebt. Om nog maar te zwijgen over hun eigen vermogen om na te denken over wat er onder hun gebeurd. Als VMBO het hoogst haalbare is moet je niet naar de Universiteit willen. En zo denken meer trainers hierover.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 19:37

Mijn instructrice en ik denken op hetzelfde (universitaire) niveau, misschien scheelt dat. }>

En ach, nergens toe leiden... Als winstpunten scoren het enige is waar dressuur goed voor is. ;)

amazone37

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 19:41

Dan begrijp je vast wel wat ik bedoel, Karin

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 19:41

Ik ben een recreatieruiter in hart en nieren, wedstrijden vind ik helemaal niets. Maar les vind ik o zo belangrijk. Hoe kan de merrie mij anders goed dragen als ze alleen maar met een weggedrukte rug oid loopt? Ik streef er naar om één geheel te worden maar heb de behoefte niet om dit op wedstrijden te laten zien.

Jij zou mij dus ook geen les gaan geven?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 19:43

amazone37 schreef:
Dan begrijp je vast wel wat ik bedoel, Karin

Om eerlijk te zijn: nee. En als ik ergens allergisch voor ben, dan is het voor generaliseren.

Het is IMO heel gemakkelijk om uit te gaan van wat een lesklant (leerling) niet kan en misschien ook wel nooit zal bereiken. Ik heb meer waardering voor instructeurs (docenten, coaches, noem maar op) die uitgaan van wat de ander wél kan. Ik krijg zelf ook liever les van zulke mensen.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 19:55

@Karin: Je hebt een mooie paardgerichte visie... Vind ik helemaal +:)+

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 20:58

amazone37 schreef:
Ik spreek uit eigen ervaring. Ik ga niet in de bak les staan geven wanneer het nergens toe leidt. Misschien dat zo'n meisje de eerste paar keer nog gemotiveerd is, maar naar een poosje raken ze de draad kwijt en snappen ze niet meer waar je het over hebt. Om nog maar te zwijgen over hun eigen vermogen om na te denken over wat er onder hun gebeurd. Als VMBO het hoogst haalbare is moet je niet naar de Universiteit willen. En zo denken meer trainers hierover.

Ik geloof niet dat ik ooit van jou les zou willen hebben, je lijkt een erg beperkte visie te hebben.
Ik heb (ruim) meer dan 10 jaar manegelessen gehad en heb pas later een paard gekocht. Mijn paard heb ik al 17 jaar, heb in die tijd er flink wat werk aan gehad en daar had ik de lessen van goede lesgeefmensen hard bij nodig. Maar die lesgeefmensen waren niet de mensen die het hadden over uitstekende tenen of liggende handen, maar degenen die mij hebben begeleid (en nog steeds) in het ontwikkelen van mij en mijn paard, haar lichaamsgebruik verbeteren, haar (nog) sterker maken, het leren te ontspannen in het werk, haar soepelheid optimaal maken en houden en ja, die lesgeefmensen zijn er ook voor recreatieruiters. Het resultaat is dat ik een 23-jarige merrie heb die zich nog steeds ontwikkelt, waarvan hoogstens de tandarts gelooft dat ze 23 is :P (nooit in een dressuurwedstrijd gestart, voor mijn tijd won ze de barrelraces......)
Oja, lesgevers die zeggen dat ze alleen maar les willen geven aan mensen die minimaal M-niveau rijden (dus wedstrijden starten) heb ik geen behoefte aan. Als zij niet verder kunnen kijken dan een wedstrijdring, dan heb ik er niets aan. Gelukkig zijn er gewoon lesgeefmensen die niet zeuren over een minimaal rijtechnisch niveau, maar alleen vragen naar een motivatie-niveau 8-)

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 21:04

Waratje schreef:
Maar die lesgeefmensen waren niet de mensen die het hadden over uitstekende tenen of liggende handen, maar degenen die mij hebben begeleid (en nog steeds) in het ontwikkelen van mij en mijn paard, haar lichaamsgebruik verbeteren, haar (nog) sterker maken, het leren te ontspannen in het werk, haar soepelheid optimaal maken en houden en ja, die lesgeefmensen zijn er ook voor recreatieruiters. Het resultaat is dat ik een 23-jarige merrie heb die zich nog steeds ontwikkelt, waarvan hoogstens de tandarts gelooft dat ze 23 is :P (nooit in een dressuurwedstrijd gestart, voor mijn tijd won ze de barrelraces......)
Oja, lesgevers die zeggen dat ze alleen maar les willen geven aan mensen die minimaal M-niveau rijden (dus wedstrijden starten) heb ik geen behoefte aan. Als zij niet verder kunnen kijken dan een wedstrijdring, dan heb ik er niets aan. Gelukkig zijn er gewoon lesgeefmensen die niet zeuren over een minimaal rijtechnisch niveau, maar alleen vragen naar een motivatie-niveau 8-)

Het gaat de goede kant op! *\o/*

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 21:17

Dat was ook wel nodig, dat paard dat ik 17 jaar geleden kocht was een volstrekt gestoort geval dat nog steeds niet helemaal voldoet aan het labeltje "normaal" :D De "gewone" lesgeefmensen zouden me met dit paard hebben laten verongelukken.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 07:56

yole schreef:
@Karin: Je hebt een mooie paardgerichte visie... Vind ik helemaal +:)+

Dank je. Het is mijn algemene visie op onderwijs en training.

Niet iedereen heeft het behalen van 'universitair niveau' als hoogste doel in zijn/haar leven. Ook heeft niet iedere docent/trainer het opleiden tot 'universitair niveau' als hoogste doel in zijn/haar leven.

Het is maar goed dat niet iedere docent/trainer zich te goed voelt om mensen te begeleiden die niet het hoogste van het hoogste als doel hebben (in dit geval een hoog niveau in de wedstrijdsport, maar voor mij is dat verre van heilig). En ik vind het van een behoorlijke arrogantie getuigen om te stellen dat dat dan de 'mindere' trainers zouden zijn omdat 'goede' trainers wel wat beters te doen hebben.

Waratje schreef:

Voor mij geldt hetzelfde. Op zich prima dat zij een minimum eis stellen, dat is hun goed recht. Maar gelukkig zijn er ook instructeurs bij wie mensen als ik wél terecht kunnen.

En dit snap ik ook niet:

amazone37 schreef:
En jullie denken ook dat wanneer je jarenlang rijdt nog steeds les nodig hebt?

Anky doet het inmiddels allemaal zelf?

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 10:30

Heel apart, ik zou gewoon lessen gaan volgen, vind dat je, op welke manier je ook rijd, je wel moet weten waar je mee bezig bent.
Om het dan voor jezelf en je paard niet te moeilijk te maken en vooral om je paard niet in de weg te zitten.