Bakrijders kunnen niet buiten rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 12:07

santana67 schreef:
In plaats dat jij meefietst zal ik haar mee laten fietsen zo zit er bij haar absoluut geen druk op en zal ze zien dat er niks aan de hand is en als ze zelf aangeeft dat ze het wel aandurft kun je onderweg wisselen ik zou er zeker geen druk achter zetten ben je straks ook nog een fijne bijrijder kwijt.

zou ik ook doen, ik reed een draver voor iemand anders (ook niet zon dressuur paard ;)) Zij reed er altijd mee buiten en ik durfde dat niet. Ik ben dus een paar keer mee gegaan op de fiets om te zien wat ze doet buiten. en daarna andersom, zodat als ik niet durfde zij erop kon. Daarna met andere naar buiten gegaan en toen alleen. Nu doe ik niet anders met dat paardje ;) Iig niet pushen als ze niet durft daar komen alleen maar ongelukken van, de opmerking met gewoon gaan met die banaan vind ik daarom ook niet zo gepast. (ik weet hoe het is om bang te zijn en ook dat paardje doet niks buiten echt super lief!)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 12:08

Persoonlijk heb ik liever bakruiters als verzorgers omdat de kans dat er iets fout kan gaan wat minder groot is en de gevolgen daarvan voor mij ook.

Ik kan mij heel goed voorstellen dat iemand die eigelijk alleen maar in de bak rijd, het buiten eng vind.
Zo'n persoon heeft - als je dit wilt - enige begeleiding nodig doordat jij misschien met de fiets een paar keer mee gaat.
Veiligheid voor alles!

amberi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 12:24

Ik kan mezelf erg goed in jou bijrijdster verplaatsen ik ben namelijk ook huiverig om naar buiten te gaan, terwijl de eigenaresse van mijn verzorgpony ook heel veel buiten rijd.

Omdat ik zo onzeker/ bang ben, voelt Starwin (de pony) dat natuurlijk aan, en ik heb het idee dat hij daar door een beetje in de war raakt.

Nu ga ik af en toe naar buiten met de eigenaresse, dan gaat een van ons op de fiets en een van ons rijden op Starwin. We nemen altijd een halster touw mee voor als ik bang ben en zo maken we toch erg leuke ritten, waar ik, de eigenaresse en Starwin vrolijk van worden. Ook rijd ik nu ongeveer een jaar op starwin gewoon in de bak en hier door heb ik hem ook beter leren kennen en dat zorgt buiten ook voor minder spanning.

Sambucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 12:28

Maar als jij opzoek gaat naar een verzorg/bijrijdpaard en jij weet dat je buitenrijden eng vindt....waarom begin je dan aan een paard die je alleen buiten kan rijden en niet in een bak??
Dan zoek je toch even verder tot je wel de juiste verzorg/bijrijdpaard hebt gevonden die je lekker in een bak kan rijden?
Ik neem aan dat die bijrijdster wist waar ze aan begon....en dan blijkt dat ze niet durft buiten te rijden...
En 1Boefje zegt natuurlijk gaan met die banaan omdat ze ervan uit gaat dat de bijrijdster wel in staat is buiten te rijden omdat ze immers heeft toegezegd het paard in deze omstandigheden te gaan rijden.

landvrouw

Re: Bakrijders kunnen niet buiten rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 13:10

Ik rijd eigenlijk ook altijd in de bak, maar als ik dan naar buiten ga geniet ik het meest!
Ik denk dat het een kewestie van vertrouwen is. Misschien dat je een keer samen met haar kunt gaan, dat jij het paard vasthoudt zodat ze er vertrouwen in krijgt? zo ben ik ook begonnen en vind buitenrijden nu GEWELDIG

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 19:33

Ik zal het haar nog wel eens vragen hoe ik haar kan helpen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:46

Tja, kan haar angst wel begrijpen.

Ik heb vandaag op mijn nieuwe paard 1e buitenrit gemaakt, genoten..

Totdat ik vanavond telefoontje kreeg, stalgenoot..
paard, brommer, brommer bleef naast paard, paard en ruiter in kanaal geeindigd...
Dus tja, een beetje voorzichtig en wat angst is ook niet verkeerd.

Gaat mijn smile van oor tot oor, die ik nog had tot ik ze aan de telefoon had....

Al heb je een braaf paard, de overige verkeersdeelnemers kunnen soms ook best roet in het eten gooien..

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:52

Ik ben ook fanatiek bakrijder! Het liefst binnenbak maar buitenbak is ook goed te doen als het lekker weer is. Buitenrijden vind ik voor de afwisseling ook leuk om te doen en ben ook totaal niet bang. Wel oplettend (met harde wind en kou) maar dat is eerder omdat paard dingen best wel spannend kan vinden en je dan vol overtuiging moet rijden zodat hij niet stopt.

Ben het er ook totaal niet eens dat "bakrijders" banger zijn.

shakiraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 15:38

volgens mij moet het beide gewoon kunnen., maar niet met iedere combinatie zal het gaan.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 15:46

Over de stelling die jij stelt. Ik denk wel dat er een hele hoop 'bakrijders' zijn die in de bak ontzettend goed kunnen rijden, maar voor het buitenrijden minder geschikt zijn. Andersom ook, mensen die buiten met de moeilijkste pony om kunnen gaan, maar er nog geen fatsoenlijke B-proef uit kunnen rijden.
In de bak draait het veel meer om perfectie terwijl je buiten een paar dingen heel duidelijk aan je paard over moet kunnen dragen. Het is niet eng, het is leuk, staan we stil dan staan we ook echt stil en we gaan in het tempo dat ik wil. Ik ben best nuchter ingesteld en heb al gemerkt dat ik qua buitenrijden met de meeste paarden wel om kan gaan. Beter dan sommige mensen om mij heen die in principe veel beter kunnen rijden dan ik.

Het is dus niet dat bakrijders niet buiten kunnen rijden, maar ze zijn vaak minder nuchter en duidelijk naar het paard toe.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 18:36

Fenn schreef:
Over de stelling die jij stelt. Ik denk wel dat er een hele hoop 'bakrijders' zijn die in de bak ontzettend goed kunnen rijden, maar voor het buitenrijden minder geschikt zijn. Andersom ook, mensen die buiten met de moeilijkste pony om kunnen gaan, maar er nog geen fatsoenlijke B-proef uit kunnen rijden.
In de bak draait het veel meer om perfectie terwijl je buiten een paar dingen heel duidelijk aan je paard over moet kunnen dragen. Het is niet eng, het is leuk, staan we stil dan staan we ook echt stil en we gaan in het tempo dat ik wil. Ik ben best nuchter ingesteld en heb al gemerkt dat ik qua buitenrijden met de meeste paarden wel om kan gaan. Beter dan sommige mensen om mij heen die in principe veel beter kunnen rijden dan ik.

Het is dus niet dat bakrijders niet buiten kunnen rijden, maar ze zijn vaak minder nuchter en duidelijk naar het paard toe.

Ja jij omschrijft het inderdaad mooier. :j
Ik kan inderdaad geen enkele proef rijden :j
Ik ben juist dol in het razen langs de bomen, maar ook naar het kijken van al die mooie natuur om me heen.
Ik heb nu 2 jaar endurance gedaan, maar het echte tempo heb ik nu wel gehad. Ik merk dat ik meer plezier heb als ik met vrienden om 9 uur in de zomer vertrek en pas rond 6 uur thuis ben :D
1 uur een rondje rijden in de bak, dat gaat nog net, maar daarna gauw weer een stukje ruiterpad meenemen naar huis!
Vlak naast de rijbak heb je een duingebied, ik moet dan altijd even over de zandheuvel heen :D

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 18:55

boefje,
Vroeger wilde ik ook altijd hard, hard, hard toen ik nog buiten reed, maar nu vind ik relaxt buitenrijden vooral fijn. Mijn buitenrij-ervaring is geen endurance, maar ponykampen. Hier is het verschil heel goed te zien tussen de meiden die echt goed in de bak zijn en in het bos. Al zitten er altijd tussen die beide wel redelijk tot goed kunnen.

Wat ik ook nog merk aan bakruiters is dat ze vaak niet zo goed weten wat ze moeten doen bij buiten rijden. Misschien heeft dit er ook iets mee te maken. Als ik over een pad rijd dan weet ik dat de pony waar ik op zit wel stapt of draaft of wat dan ook en dan geniet ik lekker van alles om me heen. Blijf wel allert, maar pony loopt wel en ook aan een half lang teugeltje. Bakruiters hebben dan vaak de neiging nog iets aan het paard te willen controleren.

Dat is vast niet zo bij iedere bakruiter trouwens, maar het valt mij ook op.

Blynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 19:03

doordat ze angst heeft, voelt het paard het..... het is misschien een idee om haar angst samen af te bouwen, door idd met de fiets mee te gaan of met iemand anders.....begin met een klein stap ritje en breidt dit dan uit...
suc6

1031717

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 12:57

grappige discussie..

ik zelf ben echt een buitenrijder en vind het in de bak rijden juist een stuk spannender.. Persoonlijk denk ik dus dat het wel twee kanten opwerkt...

En vertrouwen in het paard is iets dat je naar mijn idee moet opbouwen! Dat is ook iets wat de ruiter dus echt zelf moet krijgen. De één heeft het meteen de ander heeft wat meer aanloop nodig..

Zoals boven geopperd zal het dus inderdaad van de combinatie paard / ruiter afhangen...

Kun je zelf niet aan haar vragen hoe ze dit zou willen oplossen?

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 16:38

Volgens mij is de stelling wel een beetje waar. Ik rijd op een manege in de Randstad, waar ze nauwelijks naar buiten gaan met de manegepaarden. Het gevolg is dat de meeste mensen bij ons dit nog nooit geprobeerd hebben en dus niet goed durven. Ook zijn de paarden het niet echt gewend. Dus als ze dan na lang aanringen een keer een buitenrit mogen maken gaan de paarden helemaal uit hun dak (gek hé?!?) en dan zegt de manegehouder: "zie je nou wel: een buitenrit houden is vragen om moeilijkheden". |o

broodje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 17:20

ik rijd wedstrijden maar ik rij ook minstens 1 x in de week buiten:D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 19:44

Weet nog dat mijn pony ruitertje ooit keer mee mocht naar bos.
Ik op mijn pony (die kon toendertijd in het bos, best stout zijn, buiten het bos trouwens ook :+ )
Zij op de braafste en vriendin van me op de jongste. (fjorden waren van haar)

Stukje gegaloppeerd, kreeg ze hem niet terug, maar ze wou veels te netjes rijden.
Buitenrijden heeft normale regels, maar ook noodregels.
Aan elk bos komt een einde en hoe je het doet doe je het,
maar je paard moet dan toch echt stil staan voor de 80 km weg....
Zij wou te lief blijven vragen, gevolg, fjord die er een loopje mee nam.
Vriendin van me ze ingehaald en teugel gepakt en ze stond stil.

Tja en buiten rijden in de randstad, is ook wel een ervaring op zich hoor...
Ik heb zondag in de stromende regen (dan geen wielrenners en motoren, dus was bewuste keus)
en rustig op de weg, mijn 1e buitenrit gemaakt met mijn nieuwe paard. En genoten!!
Overigens dit paard in 1e instantie bedoeld als dressuur paard ;) .
([TEN-ITP] Nat begin van Tobago's endurance carriere, 1e buitenrit.)

Echter het gevaar van de randstad..
ruiter van mijn stal, diezelfde avond, omdat brommer naast haar ging gassen, paard op hol...
Brommer bleef ernaast rijden!! en gassen.
Uiteindelijk op de weg naar stal zit een haakse bocht een boogbrug op.. Hij heeft de bocht niet gehaald...
Paard is het kanaal in gevallen...
Paard zit onder de wonden en ruiter is bont en blauw..
Boer heeft hem gelukkig het kanaal uit kunnen krijgen.
Tja en verkeersmak of niet, in de randstad, heb je altijd vreemde vogels..
Die het fenomeen paard niet snappen, dus het gevaar zit hem niet alleen in het dier zelf,
maar ook in niet begrijpende weggebruikers.

En hoe krijg je een paard verkeesmak? Ermee tussen het verkeer rijden..
(uiteraard niet zo het diepe in smijten... op terein kun je ook al veel oefenen. En leuk verkeersmak vriendje is ideaal..)
Ik snap best dat niet ieder paard daarvoor geschikt is.
Zo van stal het bos in of het verkeer in, dat is nogal een verschil.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 19:46

ik ben een fanatieke wedstrijdruiter, maar rijdt minimaal 1 keer per week lekker buiten ( strand, maar ook langs de weg).

Met mijn vorige paard kwam ik haast nooit buiten, die was gewoon niet betrouwbaar buiten. Ze sloeg echt naar fietsers ect. Dus dan ga ik het risico niet nemen.

Het heeft dus niet altijd met angst te maken, kan ook gewoon met veiligheid te maken hebben.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 19:53

Ik ben ook een buitenrijder. Rij graag in de bak, maar heb 6 jaar op een stal gestaan zonder bak en dat ging ook prima.
Echter ik ben niet als buitenrijder geboren. Eerst met de manege met een groep op buitenrit, dan steeds vaker. Vervolgens verzorgpony's gekregen waarmee we met zn tweeen naar buiten gingen. Uiteindelijk ook alleen op buitenrit.
Met mijn eigen pony ga ik ook regelmatig alleen op pad. Zoiets moet je ook leren, zelfvertrouwen kijken.
Oftewel neem de tijd om het rustig op te bouwen.

skyeboxer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:43

We hebben vroeger een rijpaarden verhuurbedrijf gehad. We gingen met groepjes naar het duin of strand. Iedere zomer hadden we wel weer een paar z ruiters die les hadden van die en die.
Ging het mis omdat onze paarden niet aan de teugel liepen, of er kwam een trekker en dat vonden ze eng. Rengalop nog nooit mee gemaakt in de bak etc.
Daarin tegen waren er meisjes van 12 die van een manege kwamen en alles zo mee reden.
Ik denk dat het vooral zit in het willen controleren van een dressuur ruiter tegen de go with the flow buiten ruiter.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:48

Vreemde conclusie die je trekt. Het meiske is pas begonnen en is kennelijk beetje angstig door iets met een voormalig paard en jij trekt daaruit de conclusie dat bakruiters niet buiten kunnen rijden? :+ Met mijn eigen paarden ga ik zonder problemen buiten maar een paard dat ik net een maand rijd ben ik ook niet happig op om er mee naar buiten te gaan. Heeft niets met niet kunnen te maken. :?

En ik rijd overigens dressuur dus ik ben ook een "controlefreak" kennelijk.... := Vraag me af hoe sommige "go with the flow" ruiters het zouden afbrengen op bepaalde dressuurpaarden. Die dieren zijn echt niet braaf geboren. Niet alles is wat het lijkt.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:56

Ayasha er zit ook vaak een verschil tussen een 'buitenrijdpaard' en een bakpaard. Op de meeste dressuurpaarden ben ik waarschijnlijk net een beginner, die vanwege een paar zitlesjes wel oké zit. Maar als 'go with the flow' ruiter stap ik wel zo op een vreemd paard om een lesje mee te polocrossen of rijd ik prima buiten.

Ik denk ook gewoon dat er een verschil zit in rijstijl tussen buitenrijden en bakrijden en dat er ook mensen zijn die in het één heel goed zullen zijn, maar het ander niet echt beheersen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:58

Nee hoor, ze hebben allebei vier benen en ze hebben allebei een staart, ik zie het verschil niet? :)

Mijn bakpaard kan net zo fijn mee naar buiten, wordt geen tamtam rond gemaakt. Dat sommige dat wel doen kan de rest van de bakruiters niet aan doen. :) Maar uiteindelijk zijn het allebei paarden en die kunnen allebei prima mee naar buiten. Anky gaat toch ook lekker buiten op haar paarden?

Ook op een buiten-rij-paard ga ik de eerste tijd liever niet naar buiten. Ik leer dat dier liever eerst een beetje kennen. :) Dat lijkt me veiliger voor mezelf, voor het paard en voor alles er rond. Dan is er ook nog een verschil of je meteen het bos in kan, of dat je eerst nog een flink stuk tussen verkeer moet doen.

skyeboxer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 00:00

Dat zeg ik ook niet. Onze paarden waren gewoon wat minder gevoelig in de mond en aan het been. Dat kan voor sommige ruiters die gewent zijn licht te rijden beangstigend overkomen.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 00:05

Ik deelde paarden nu ook heel makkelijk in, maar ik vermoed dat het buitenrijdpaard van de TS in de bak niet zo makkelijk blijkt te zijn als hij relaxt buiten is. Andersom zal een dressuurpaard dat in de bak heel fijn rijd buiten iets minder prettig zijn. Je schoolt het om en dan gaat het prima, maar er zit gewoon een groot verschil in qua dicipline.

Om ook maar voor mijzelf te spreken en dan op het niveau ponykampen, dus brave manegepaarden of onbekende privé paarden waarvan bekende zeggen dat ze buiten braaf zijn, ik heb er geen moeite mee om direct naar buiten te gaan.

Het is uiteraard ook niet zo zwart/wit dat je het één kan of het ander, maar als echte bakruiter is het inderdaad nodig dat je meer een controlfreak bent terwijl dat tijdens een fijne buitenrit vaak niet handig is.