Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Juul schreef:Gewoon uit pure nieuwsgierigheid eigenlijk.
Ik merk het zo ontzettend veel bij (manege)paarden die ik rijd. In stap geven ze na een tijdje dan lekker na, lekker ontspannen, maar bij en na het aandraven is die hele ontspanning weer totaal weg. En het is dan ook veel lastiger om toch die ontspanning weer te bereiken. Ook merk ik dat het in galop juist weer makkelijker is dan in draf. Is het omdat het een andere gang is en ze er dan weer 'in moeten komen', of is het gewoon moeilijker om te ontspannen in draf dan in stap of galop? Ben toch wel benieuwd.
BPVS schreef:[naam] schreef:Gewoon uit pure nieuwsgierigheid eigenlijk.
Ik merk het zo ontzettend veel bij (manege)paarden die ik rijd. In stap geven ze na een tijdje dan lekker na, lekker ontspannen, maar bij en na het aandraven is die hele ontspanning weer totaal weg. En het is dan ook veel lastiger om toch die ontspanning weer te bereiken. Ook merk ik dat het in galop juist weer makkelijker is dan in draf. Is het omdat het een andere gang is en ze er dan weer 'in moeten komen', of is het gewoon moeilijker om te ontspannen in draf dan in stap of galop? Ben toch wel benieuwd.
Ik ga even de kortste weg nemen, en niet het hele topic lezen omdat ik eigenlijk al had moeten slapen. De reden is je zit. Met draf ga je als je zit nog niet goed is, meer onrust geven in de hand en mogelijk in galop nog meer, of minstens evenveel.
Je hoort vaak mensen praten over een stille hand, ik word zelf in de war van dat begrip. Wat een eis is, is een meegaande hand.
Tip, ga zitlessen doen.
Juul schreef:Maar als ik hem in galop meer tegen zou werken met mijn hand dan in draf zou je daar toch ook negatief resultaat van moeten zien?
Later toen ik ging doorzitten ontspande hij wel weer wat, en ik galop ook. 
Nell_ schreef:Mijn pony is makkelijker te rijden in draf. Ze ontspant dan het meeste! In stap juist totaal niet, omdat ze dan gaat lopen drammen, omdat ze wil draven.
Maar uiteindelijk ontspant ze in stap ook wel. Anders draaf ik vaak gewoon niet aan