Waarom in stap makkelijker nageven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Re: Waarom in stap makkelijker nageven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 07:32

de beweging die de ruiter in galop volgt is rond en nagenoeg mer beide bekkenhelften tegelijk, wel moet je natuurlijk al kundig genoeg zijn om mee te gaan. De draf zijn ook rondjes die je volgt maar met meer links/rechts erin. De rondje met nadruk op links, rondje met nadruk op rechts. Ik draf is het ook moeilijker beenhulpen op het juiste moment te geven. Als je buiging wilt en het binnenachterbeen er meer onder zul je moeten aansporen als je staat. Als je zit staat het binnen achterbeen op de grond en activeer je dus het buitenachterbeen.

Bij mijn fjord werk het om hem flink naar voor te rijden in galop en als die dan gaat springen iets terug. Hij loopt niet echt vlak, maar gooit bij aangaloperen zijn hooft omhoog en gaat dan huppelen, voorhand-achterhand-voorhand-achterhand (zo voelt het dan). Ik probeer dit dan voorwaarts op te lossen. Misschien zou jij het ook voorwaarts kunnen oplossen en dan proberen de beweging meer mee omhoog te nemen alsof je klitterband aan je broek hebt. Zonder dat je heel hard gaat werken en bewegineg natuurlijk want dan verstoort het weer eerder. Wat bij mij ook wel eens werkt om paard nageeflijker te krijgen en paard van achter wel goed wilt komen maar blokkeerd in de rug/hals/kaak, is dat ik denkbeeldig het paard zijn schoft omhoog wil trekken met mijn borstbeen. Je hoeft dan maar 1 min je borstbeen naar je toe en omhoog te bewegen, kan vaak al erg veel verschil geven in het gevoel wat je in je handen hebt en je teugels dus niet voor nodig gehad.

JustOneBite

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:59

Ik denk dat dit per paard verschillend is in welke gang deze het meest ontspant en dus het meest nagevelijk loopt ;) maar ook de bewegingen van de ruiter zullen vast een rol spelen.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 17:23

Mijn pony is makkelijker te rijden in draf. Ze ontspant dan het meeste! In stap juist totaal niet, omdat ze dan gaat lopen drammen, omdat ze wil draven.
Maar uiteindelijk ontspant ze in stap ook wel. Anders draaf ik vaak gewoon niet aan :+

Prinssieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 18:01

mijn pony loopt in stap ook het makkelijkste

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 20:14

In stap is ruiter en paard ontspannen, ruiter zit stabiel en bonkt niet..

Vanaf de overgang naar draf (zeker bij mangepaarden) kan de ruiter (in een fractie van seconden) evenwicht verliezen, waardoor de ontspanning van het paard ook weg gaat.

Natuurlijk is dit niet de 'enige' reden. Maar dat kan een oorzaak zijn *even realistisch nagedacht*

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 20:16

Mijn pony loopt juist in draf het makkelijkst daarna in galop en stap is het moeilijkst

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 00:55

Maar in draf is het hoofd 'stabiel' terwijl in er in stap en galop een 'knik' inzit. Dus zou daar ook een oorzaak in kunnen zitten, dat de ontspanning bemoeilijkt wordt omdat je niet goed je handen stil kunt houden ten opzichte van de mond van het paard.
Als het moeilijker gaat in draf zou 't dus kunnen zijn dat je de beweging van het paard niet goed opvangt en je handen dus 'mee hupsen', terwijl je in galop misschien te weinig mee gaat naar voren.

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 00:59

Juul schreef:
Gewoon uit pure nieuwsgierigheid eigenlijk.

Ik merk het zo ontzettend veel bij (manege)paarden die ik rijd. In stap geven ze na een tijdje dan lekker na, lekker ontspannen, maar bij en na het aandraven is die hele ontspanning weer totaal weg. En het is dan ook veel lastiger om toch die ontspanning weer te bereiken. Ook merk ik dat het in galop juist weer makkelijker is dan in draf. Is het omdat het een andere gang is en ze er dan weer 'in moeten komen', of is het gewoon moeilijker om te ontspannen in draf dan in stap of galop? Ben toch wel benieuwd. :j

Ik ga even de kortste weg nemen, en niet het hele topic lezen omdat ik eigenlijk al had moeten slapen. De reden is je zit. Met draf ga je als je zit nog niet goed is, meer onrust geven in de hand en mogelijk in galop nog meer, of minstens evenveel.
Je hoort vaak mensen praten over een stille hand, ik word zelf in de war van dat begrip. Wat een eis is, is een meegaande hand.
Tip, ga zitlessen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 10:40

BPVS schreef:
[naam] schreef:
Gewoon uit pure nieuwsgierigheid eigenlijk.

Ik merk het zo ontzettend veel bij (manege)paarden die ik rijd. In stap geven ze na een tijdje dan lekker na, lekker ontspannen, maar bij en na het aandraven is die hele ontspanning weer totaal weg. En het is dan ook veel lastiger om toch die ontspanning weer te bereiken. Ook merk ik dat het in galop juist weer makkelijker is dan in draf. Is het omdat het een andere gang is en ze er dan weer 'in moeten komen', of is het gewoon moeilijker om te ontspannen in draf dan in stap of galop? Ben toch wel benieuwd. :j

Ik ga even de kortste weg nemen, en niet het hele topic lezen omdat ik eigenlijk al had moeten slapen. De reden is je zit. Met draf ga je als je zit nog niet goed is, meer onrust geven in de hand en mogelijk in galop nog meer, of minstens evenveel.
Je hoort vaak mensen praten over een stille hand, ik word zelf in de war van dat begrip. Wat een eis is, is een meegaande hand.
Tip, ga zitlessen doen.

Even het dikgedrukte: Hoe verklaar je dan dat het in galop juist makkelijker gaat dan in draf? Als het paard dan meer last zou moeten hebben van mijn hand? Verder klopt het waarschijnlijk wel wat je zegt; op manegepaarden is mijn zit zeker niet optimaal, ik moet elke keer weer wennen als ik erop stap, aan de bewegingen van dat paard.

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 14:01

Omdat je in draf je handen stil moet houden op 1 plaats, daar waar je goed contact hebt met de mond van het paard. Je lichaam wordt echter omhoog gegooid door de drafbeweging.
In galop (en in stap!) is het zo dat de plaats van je handen verandert, omdat je de mond van het paard moet gaan volgen in díe beweging.
Dus is het de kunst om je handhouding los van je lichaamshouding te houden omdat je in verschillende gangen ook verschillend moet bewegen/schakelen tussen die houdingen.
En dat begint idd met een goede zit, zodat je de voorwaartse beweging opvangt met je onderrug, en de rest dus 'vrij' hebt om hulpen te geven (en dus mee te gaan met je hand)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 15:38

Juul schreef:
Hoe verklaar je dan dat het in galop juist makkelijker gaat dan in draf? Als het paard dan meer last zou moeten hebben van mijn hand?

Waneer hij in de galop zijn achterhand goed onder de massa zet, krijgt hij een bollende rug en dan zal hij eerder zakken in de hals ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:10

Maar als ik hem in galop meer tegen zou werken met mijn hand dan in draf zou je daar toch ook negatief resultaat van moeten zien?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 10:08

Juul schreef:
Maar als ik hem in galop meer tegen zou werken met mijn hand dan in draf zou je daar toch ook negatief resultaat van moeten zien?

soms weegt het 1 meer dan het ander. Ik geloof ook dat het tegen werken met de hand te zien valt, maar in welke mate dat zichtbaar is hang van meerdere factoren af. ;)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 12:16

Het is een combinatie van verschillende factoren,; balans van de ruiter in verschillende gangen, gemak en balans van het paard in verschillende gangen, makkelijker ontspanning in langzame gang, makkelijker impuls in een snellere gang, etc etc.

6marly6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 16:23

Heeft het er misschien niet mee te maken dat de meeste paarden stap de makkelijkste gang vinden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 17:16

Vandaag in de les merkte ik inderdaad dat ik zelf waarschijnlijk tegenwerk met mijn zit. Paard was namelijk in stap heerlijk ontspannen. De eerste rondjes draf ook en daarna kwam dat koppie weer omhoog en was de ontspanning ver te zoeken. Waarschijnlijk had ie dan inderdaad last van mijn onbalans ofzo. :j Later toen ik ging doorzitten ontspande hij wel weer wat, en ik galop ook.

silke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 18:07

dit is voor ieder paard anders mijn vorige paard die nu is over genomen door een ander meisje bij ons op stal is in de stap zwaarder dan in de draf

paardje44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 19:16

ik heb eens gelezen dat je, als je wilt leren nageeflijk te rijden, dat het beste in draf kan oefenen, omdat als je het in stap verkeerd doet je snel je paard's stap heel erg verslechterd.
ik weet niet of dat iets te maken hiermee heeft.....

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 20:42

miss bedoelen ze daar mee dat de stap moeilijker voorwaarts te houden is en je dan snel kan vervallen in het in de krul trekken?

keeltje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 10:26

Het ligt er ook aan dat jij in stap mee controle hebt, in draf moet je op dingen letten waar je in de stap niet op hoeft te letten. Draf doe je namelijk omdat je gaat veruimen je handen naar voren en duw je met je kuiten. dat is voor het paard een teken de ruiter met iets anders bezig is. In de galop heb ik er nooit zo'n moeite mee gehad je moet gewoon zorgen dat het paard in galop een tempo heeft wat jij kan bijhouden, en dan gaan proberen om te laten afbuigen.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 04:52

Nell_ schreef:
Mijn pony is makkelijker te rijden in draf. Ze ontspant dan het meeste! In stap juist totaal niet, omdat ze dan gaat lopen drammen, omdat ze wil draven.
Maar uiteindelijk ontspant ze in stap ook wel. Anders draaf ik vaak gewoon niet aan :+

Heel bekend 'probleem'.
Maar vaak is wel de stap en galop de makkelijkste gangen voor een paard, waarschijnlijk dat ze daardoor ook makkelijker nageeflijk te rijden zijn

Roxannelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 20:12

ik vond dit ook altijd al vreemd!
stap en galop gaat heel goed bij mij, maar de draf is echt een drama..:S