Rijden veranderen door nieuwe regels, dat is de discussie.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 18:03

MarcelDufour schreef:
Wat ik nu ga zeggen is absoluut niet rot of krenkend bedoelt, maar als dat nooit gebeurd is dan komt dat alleen maar omdat je niet het talent hebt laten zien welke vereist is. Want anders waren ze echt wel gekomen. Nogmaals, dit bedoel ik op geen enkele wijze denigrerend, maar dat is gewoon de realiteit. Zo werkt het. Wat goed is, komt snel en altijd!

Nee, precies. Ik heb het talent niet, of heb niet de omstandigheden waardoor ik mijn talent (sneller)kan ontwikkelen.

MarcelDufour schreef:
Individueel inschrijven kan niet eens. De KNHS krijgt de uitnodiging, en die bepaalt welke ruiters mogen gaan.
.

Precies, de KNHS bepaald. Dus je zal jezelf eerst in hun ogen moeten bewijzen. Wat mijn punt is, is dat de weg daarnaartoe handen vol geld kost en dat er maar een select groepje is die dat A. dat talent heeft EN kan bekostigen (want de kosten gaan altijd voor de baten uit) en B. dat er dus maar een select groepje is dat kan leven van sport en wedstrijden en dat dat dus het argument onderuit haalt dat iedereen het in de dressuur dus maar voor het winnen en het geld doet. De meesten rijden zoals ik in de basis of nationaal en doen het omdat ze dressuur gewoon mooi vinden. Mijn salaris (en ik heb echt geen slecht salaris, boven modaal...) gaat voor een groot deel op aan de paarden en ik zie er dus niets voor terug. Als ik geen passie voor dressuur had gehad, dan was ik er dus allang mee opgehouden. (kon ik nu ook eens in een knappe auto rijden, of eens een keer duur en ver op vakantie :D )

MarcelDufour schreef:
Dat heb ik al eerder beantwoord. Genoeg talent hebben. Mag ik je er op attenderen dat de startlijsten vol staan met ruiters die geen rijke pa hebben, of een grote sponsor hadden, tot ze boven de middelmaat begonnen uit te steken, toen kwamen de eigenaren en sponsors en de internationale wedstrijden. Dus deze weg begint altijd bij jezelf.

Ik was er dus ook altijd van overtuigd dat dit de weg was. En dat die best lang kan zijn. (over het algemeen zie ik vaker namen waarvan ik weet dat ze wel financieel flink ondersteund zijn. En dat is geen jalouzie van mijn kant, begrijp mij niet verkeerd, maar wel de realiteit. Met geld gaat het gewoon veel sneller. Ik kom bijvoorbeeld niet uit een paardengezin, beschik wel over wat gevoel/aanleg (zonder arrogant te willen zijn...) moet door schade en schande wijs worden en dan is de weg gewoon veel langer) Ik heb er nog altijd vertrouwen in dat het zo dus ook mogelijk is en doe al jaren mijn stinkende best boven de middenmoot uit te komen. Als ik dat vertrouwen er niet in had, dan was voor mij de lol in het wedstrijden rijden er nu wel af geweest. Maar als ik dus veel reacties hier lees, dan krijg ik gewoon de indruk dat het allemaal maar een koud kunstje is, want niemand lijkt respect te hebben voor de dressuuruiters aan de top. En dat zou wel verdiend zijn als ze die weg hebben afgelegd zoals jij die hierboven omschrijft. En als topruiters ECHT zoveel talent hebben zoals jij zegt, dan zouden ze ook wel wat meer vertrouwen verdienen dat ze op een verantwoorde wijze met de training van hun paarden omspringen. (zonder naief te willen zijn en te ontkennen dat ook in de topsport wel eens dingen gebeuren die niet door de beugel kunnen)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 18:08

FaberSmid schreef:
MarcelDufour schreef:
FaberSmid, om jouw vraag te beantwoorden of het rijden gaat veranderen door de nieuwe regels, kan ik kort zijn. Nee!
Er zal wel een klein beetje veranderen, maar lang niet genoeg.
De mentaliteit zal eerst moeten veranderen, dan pas verandert het rijden.

Ik denk dat er thuis weinig tot niks zal veranderen, maar op wedstrijden zal er toch het een en ander veranderen. De foto's en opnemen laten sommige ruiters al ongemakkelijk voelen, denk dat als alles wordt opgenomen, in de gaten gehouden en indien nodig en mogelijk ook gehandeld zal worden het toch een ander verhaal zal worden. Voor de ruiters die niks te verbergen hebben, zal er niks veranderen. Maar ik denk dat de hollandse school toch niet aangenaam tevreden is met deze druk, de macht en alleenrecht komt ten einde.

Dat er geen geld te verdienen is in de (dressuur)sport, geen prijzengeld, geen onkostenvergoeding, geen sponsoring is broodje aap. Hetzelfde dat er geen reclame en sponsoring op de televisie, kranten, radio en bladen zou zijn.

Bij de basis dus het begin gaan verbeteren, manege, instructie, opleiding, organisatie (bond) en ga zo maar door. Nederland bezit een prachtige handleiding, herschrijven of vertalen naar de moderne Nederlandse taal met jip en janneke uitleg en dan kan ieder het begrijpelijk lezen en gebruiken. En MarcelDufour de springruiters zoals u komen ook aan bod, er is zelfs een springhandleiding los ook nog verkrijgbaar. Het grootste gedeelte staat ook in de rode handleiding, die vroeger grijs was in 2 delen.

Heb je helemaal gelijk in. Maar springruiters zoals ik komen juist niet aan bod! Bij mij geen paarden die met de kin tegen de borst lopen, bij mij zelden sterke bitten in de mond. Als het maar even kan rij ik alles op een gewone trens. Kijk maar in mijn profiel en dan zal je zien dat veruit de meeste paarden op een gewone trens lopen. Bij mij ook geen hevig zwetende paarden, dus waarom je zegt dat springruiters als ik ook aan de beurt komen begrijp ik niet. Integendeel zelfs, ruiters zoals ik komen juist niet aan de beurt!

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 18:13

FaberSmid schreef:
Bij de basis dus het begin gaan verbeteren, manege, instructie, opleiding, organisatie (bond) en ga zo maar door. Nederland bezit een prachtige handleiding, herschrijven of vertalen naar de moderne Nederlandse taal met jip en janneke uitleg en dan kan ieder het begrijpelijk lezen en gebruiken. En MarcelDufour de springruiters zoals u komen ook aan bod, er is zelfs een springhandleiding los ook nog verkrijgbaar. Het grootste gedeelte staat ook in de rode handleiding, die vroeger grijs was in 2 delen.

Aan bod betreffende de handleiding, niet gelezen?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 18:23

jasmijn78 schreef:
Precies, de KNHS bepaald. Dus je zal jezelf eerst in hun ogen moeten bewijzen. Wat mijn punt is, is dat de weg daarnaartoe handen vol geld kost en dat er maar een select groepje is die dat A. dat talent heeft EN kan bekostigen (want de kosten gaan altijd voor de baten uit) en B. dat er dus maar een select groepje is dat kan leven van sport en wedstrijden en dat dat dus het argument onderuit haalt dat iedereen het in de dressuur dus maar voor het winnen en het geld doet. De meesten rijden zoals ik in de basis of nationaal en doen het omdat ze dressuur gewoon mooi vinden. Mijn salaris (en ik heb echt geen slecht salaris, boven modaal...) gaat voor een groot deel op aan de paarden en ik zie er dus niets voor terug. Als ik geen passie voor dressuur had gehad, dan was ik er dus allang mee opgehouden. (kon ik nu ook eens in een knappe auto rijden, of eens een keer duur en ver op vakantie :D )

Maar dat heb ik ook nooit beweerd dat iedereen het daarvoor doet. Volgens mij begint iedere ruiter omdat hij het leuk vindt, en vaak op een leeftijd dat ze helemaal niet stil staan bij het feit dat er geld te winnen is. Dus daar ben ik het met je eens. Maar het zijn ook niet die ruiters waar de regels voor veranderd moeten worden. Zij staan niet op het internet met die gruwelijk diep ingestelde paarden. Dat zijn de toppers, en daar hebben we het over.

Citaat:
Ik was er dus ook altijd van overtuigd dat dit de weg was. En dat die best lang kan zijn. (over het algemeen zie ik vaker namen waarvan ik weet dat ze wel financieel flink ondersteund zijn. En dat is geen jalouzie van mijn kant, begrijp mij niet verkeerd, maar wel de realiteit. Met geld gaat het gewoon veel sneller. Ik kom bijvoorbeeld niet uit een paardengezin, beschik wel over wat gevoel/aanleg (zonder arrogant te willen zijn...) moet door schade en schande wijs worden en dan is de weg gewoon veel langer) Ik heb er nog altijd vertrouwen in dat het zo dus ook mogelijk is en doe al jaren mijn stinkende best boven de middenmoot uit te komen. Als ik dat vertrouwen er niet in had, dan was voor mij de lol in het wedstrijden rijden er nu wel af geweest. Maar als ik dus veel reacties hier lees, dan krijg ik gewoon de indruk dat het allemaal maar een koud kunstje is, want niemand lijkt respect te hebben voor de dressuuruiters aan de top. En dat zou wel verdiend zijn als ze die weg hebben afgelegd zoals jij die hierboven omschrijft. En als topruiters ECHT zoveel talent hebben zoals jij zegt, dan zouden ze ook wel wat meer vertrouwen verdienen dat ze op een verantwoorde wijze met de training van hun paarden omspringen. (zonder naief te willen zijn en te ontkennen dat ook in de topsport wel eens dingen gebeuren die niet door de beugel kunnen)

Anky komt uit een gezin dat helemaal niet rijk was, en toch heeft ze de wereldtop gehaald. Jos Lansink, Piet Raijmakers, Albert Voorn en tientallen anderen komen ook niet uit rijke gezinnen of paardenfamilie's. En toch hebben ze de top gehaald. Daar is maar een reden voor, namelijk dat er een moment kwam dat bleek dat ze beter waren dan de gemiddelde ruiters. Toen pas kwamen de sponsors en middelen. Dus talent is de enige weg, als je niet rijk van huis uit bent.
Om op je tweede punt in te gaan. Er zijn legio voorbeelden van topsporters die zelfs bereid zijn om hun eigen gezondheid op het spel te zetten. (lees: doping gebruiken) dus laat staan dat van een paard! Of wil je me zeggen dat ruiters een heilig soort is, en niet, net als atleten in ALLE andere sporten, vals spelen en bereid zijn om alles te doen om de top te halen? Ikzelf ben zo naief in ieder geval niet, ik denk dat het zelfs nog wat makkelijker is om een paard dat aan te doen dan jezelf! Dus vind ik het argument dat die toppers wat meer respect gegeven moet worden juist omdat ze toppers zijn. Zou het niet vaak zo zijn dat het toppers zijn geworden omdat ze juist bereid waren om net dat een stapje verder te gaan? Dat denk ik namelijk.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 18:28

FaberSmid schreef:

Is dat een verplichte handleiding voor dressuur, springen of de paardensport? Ik ken hem niet namelijk.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 18:30

MarcelDufour schreef:
Anky komt uit een gezin dat helemaal niet rijk was, en toch heeft ze de wereldtop gehaald.

Anky haar vader had een aannemersbedrijf en was niet onbemiddeld...

MarcelDufour schreef:
Er zijn legio voorbeelden van topsporters die zelfs bereid zijn om hun eigen gezondheid op het spel te zetten. (lees: doping gebruiken) dus laat staan dat van een paard! Of wil je me zeggen dat ruiters een heilig soort is, en niet, net als atleten in ALLE andere sporten, vals spelen en bereid zijn om alles te doen om de top te halen? Ikzelf ben zo naief in ieder geval niet, ik denk dat het zelfs nog wat makkelijker is om een paard dat aan te doen dan jezelf!

Ik zeg ook niet dat dat NIET gebeurd, maar niet in die mate die hier vaak geschetst wordt.

MarcelDufour schreef:
Dus vind ik het argument dat die toppers wat meer respect gegeven moet worden juist omdat ze toppers zijn. Zou het niet vaak zo zijn dat het toppers zijn geworden omdat ze juist bereid waren om net dat een stapje verder te gaan? Dat denk ik namelijk.
.

Precies, ze zijn bereid een stapje verder te gaan, maar dat hoeft niet altijd negatief uitgelegd te worden. ook legio (net-niet) toppers die even uit beeld zijn omdat hun paard een scheet dwars zit en omdat ze geen risico willen lopen. De toppers die hier steeds worden aangehaald zijn toch niet de enige? Nederland telt veel meer toppers.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 18:41

MarcelDufour schreef:
FaberSmid schreef:

Is dat een verplichte handleiding voor dressuur, springen of de paardensport? Ik ken hem niet namelijk.

Het is de handleiding voor de nhs (k hadden ze toen nog niet) en deurne, waar alles origineel beschreven door onder andere het militair en is van het originele Nederlandse rijden afkomstig van het Franse rijden.
Zonder de fouten en misverstanden, die nu onder andere veroorzaakt zijn door verkeerd vertalen en jip en janneke taal. Het zou weer verplicht moeten worden, zoals het was.

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 18:42

Jasmijn 78, er is toch niemand hier die beweert dat IEDERE sport/dressuurruiter slecht bezig is...? Mij zal je dat iig niet horen zeggen. Ik begrijp gewoon niet waarom (het iig lijkt dat) je zo in de verdediging schiet. Het lijkt mij alleen maar positief voor de paarden (en uiteindelijk ook de sport!) als bepaalde trainingsmethoden kritisch onder de loep worden genomen...

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 18:54

jasmijn78 schreef:
Anky haar vader had een aannemersbedrijf en was niet onbemiddeld...

Ik heb de carriere van Anky meegemaakt vanaf dat ze een jaar of 14, 15 was. En haar vader stopte op geen enkele manier vermogens in die sport. Ze kwamen leuk met een trailertje op concours. Als je dus zegt dat de hoeveelheid geld waar zij mee begonnen is een garantie is voor de top bereiken, dan zouden we in Nederland alleen al honderden Anky's moeten hebben. En toch hebben we er maar 1 of 2. Blijft gewoon over dat ze een uitzonderlijk talent is en dat is de enige reden dat ze is waar ze is.
Citaat:
Ik zeg ook niet dat dat NIET gebeurd, maar niet in die mate die hier vaak geschetst wordt.

En ik zeg dat het vaker gebeurt dan jij wil doen laten geloven. Afgelopen jaar als waren er weer diverse schorsingen van topruiters wegens dopinggebruik. Dus dat bewijst het al.
Citaat:
Precies, ze zijn bereid een stapje verder te gaan, maar dat hoeft niet altijd negatief uitgelegd te worden. ook legio (net-niet) toppers die even uit beeld zijn omdat hun paard een scheet dwars zit en omdat ze geen risico willen lopen. De toppers die hier steeds worden aangehaald zijn toch niet de enige? Nederland telt veel meer toppers.
Ik durf keihard te stellen dat iedere topper dingen doet die niet door de beugel kunnen. Valsspelen zit mensen in het bloed, daar kunnen we niets aan doen. We zijn een soort van manipulators, valsspelers en leugenaars. Dat is de aard van het beestje, en net als in het echte leven, zullen er heus bij zijn die een uitzondering zijn op de door mij genoemde zaken, maar ze zijn in de minderheid, en zeker niet in de meerderheid zoals jij denkt. Ik loop al zo lang mee, en als ik nu op zou schrijven wat ik allemaal weet van de huidige toppers, dan zou er een rel ontstaan die nog veel groter is dan die er nu omtrent de rollkur aan de gang is. Dat garandeer ik je. Maar misschien, als ik er toe gedwongen of uitgedaagd wordt, zal ik ze op een dag allemaal noemen met naam en plaats. Dat punt is al bijna bereikt daar ik inmiddels al bedreigingen krijg uit de paardenwereld. Alleen heb ik daar wel helemaal lak aan, het lokt me alleen maar uit om helemaal los te gaan. Een kat in het nauw maakt rare sprongen. En ze zouden dat eigenlijk moeten weten want dat zijn mensen die me al heel, heel lang kennen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 18:59

FaberSmid schreef:
Het is de handleiding voor de nhs (k hadden ze toen nog niet) en deurne, waar alles origineel beschreven door onder andere het militair en is van het originele Nederlandse rijden afkomstig van het Franse rijden.
Zonder de fouten en misverstanden, die nu onder andere veroorzaakt zijn door verkeerd vertalen en jip en janneke taal. Het zou weer verplicht moeten worden, zoals het was.

Maar FaberSmid, wat zeg jij nou? Jij bedoelt te zeggen dat, net als in een dictatuur, ruiters verplicht moeten worden om volgens een bepaalde handleiding te gaan rijden en trainen? Dat zou echt een unieke gebeurtenis worden die ik nog nooit in geen enkele andere sport heb meegemaakt. Iedereen moet dus op dezelfde, verplichte, manier trainen en rijden? En wie is dan die heilige alleswetende die bepaald heeft wat in die handleiding staat de enige en juiste weg is?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 19:01

MarcelDufour schreef:
Ik durf keihard te stellen dat iedere topper dingen doet die niet door de beugel kunnen. Valsspelen zit mensen in het bloed, daar kunnen we niets aan doen. We zijn een soort van manipulators, valsspelers en leugenaars. Dat is de aard van het beestje, en net als in het echte leven, zullen er heus bij zijn die een uitzondering zijn op de door mij genoemde zaken, maar ze zijn in de minderheid, en zeker niet in de meerderheid zoals jij denkt. Ik loop al zo lang mee, en als ik nu op zou schrijven wat ik allemaal weet van de huidige toppers, dan zou er een rel ontstaan die nog veel groter is dan die er nu omtrent de rollkur aan de gang is. Dat garandeer ik je. Maar misschien, als ik er toe gedwongen of uitgedaagd wordt, zal ik ze op een dag allemaal noemen met naam en plaats. Dat punt is al bijna bereikt daar ik inmiddels al bedreigingen krijg uit de paardenwereld. Alleen heb ik daar wel helemaal lak aan, het lokt me alleen maar uit om helemaal los te gaan. Een kat in het nauw maakt rare sprongen. En ze zouden dat eigenlijk moeten weten want dat zijn mensen die me al heel, heel lang kennen.

De doping wordt nu ook steeds meer aangepakt, http://feicleansport.org/ . Goed nieuws naast de the Prohibited Substances list, komt er ook een lijst met de middelen die wel zijn toegestaan. Dat is een goed voorbeeld van wat ik bedoel met niet alleen negatief maar ook positief bericht geven.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 19:09

FaberSmid schreef:
De doping wordt nu ook steeds meer aangepakt, http://feicleansport.org/ . Goed nieuws naast de the Prohibited Substances list, komt er ook een lijst met de middelen die wel zijn toegestaan. Dat is een goed voorbeeld van wat ik bedoel met niet alleen negatief maar ook positief bericht geven.

Wel een interessant topic dat je aangemaakt hebt, FaberSmid. +:)+

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 19:16

MarcelDufour schreef:
Nee, ik zeg niet dat het een martelwerktuig is. Dat gaat me veel te ver, maar jij moet weer niet gaan stellen dat het een zachtaardig instrument is, want de hefboomwerking en de ketting zorgen echt wel voor de nodige dwang, kracht en druk. Ik durf zelfs te stellen pijn. De meeste paarden hebben bulten op hun kaak van de ketting die op die plaats zit. Botwoekering! Is dat een zachtaardig middel?
Dat komt allen maar van immense druk.

Elk wat voor soort bit kan een martelwerktuig zijn, een hackemore kan net zoveel schade aanbrengen, en een trens met slofteugel nog meer.
Omdat er niet meer goed mee omgegaan word, en dat is de jury die het toelaat, en niet ingrijpt bij verkeerd gebruik, ook tijdens de rit.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 19:21

Professor schreef:
Elk wat voor soort bit kan een martelwerktuig zijn, een hackemore kan net zoveel schade aanbrengen, en een trens met slofteugel nog meer.
Omdat er niet meer goed mee omgegaan word, en dat is de jury die het toelaat, en niet ingrijpt bij verkeerd gebruik, ook tijdens de rit.

Maar dat is wel iets van alle tijden, als je ziet wat voor bitten en 'hulpteugels' ze vroeger hadden daar werd je ook niet vrolijk van. Zo lang er mensen zijn zullen mensen meer macht willen uitoefenen met minder moeite. Liever een slof dan beter instructie zoeken.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 19:31

Citaat:
Ludger Beerbaum gaf jaren geleden een feestje voor zijn personeel omdat hij vierde dat hij juist een paard verkocht had, waardoor de teller op 10 miljoen euro kwam. 10 miljoen euro!!!! Weet je hoeveel daar van betaald kan worden? Ludger is toch niet gek zeker dat hij al die onkosten maakt, terwijl het minder opbrengt. Ik gun het hem van harte, want Ludger is een wereldruiter en een hele aardige vent, daar gaat het niet om, maar kom nou niet aanzetten met dingen die pertinent onjuist zijn. Buiten dat verdient een ruiter als Ludger makkelijk 1 miljoen of meer per jaar aan prijzengeld.
laatst kwam de lijst van meest verdienende sporters weer uit, en daar stond Albert Zoer al op met ruim 3 miljoen aan inkomsten, dat was nog zonder de verkoop van Okidoki mee te rekenen. En Ludger verdient een veelvoud van wat Albert verdient!

Weet u mijnheer MarcelDufour, wat het kost om 5 stallen te onderhouden, weet u wat het kost een jaarsalaris van 1 persoon.
Alleen zijn personeel kost 1 miljoen Euro per jaar.
Dan de vrachtwagens, het onderhoud, de belasting de verzekering.
Denk dat u zeer naief bent bij het rekenen van een bedrijf van Ludger Beerbaum wat een omzet van tientallen miljoenen in het jaar heeft, en dat is omzet en geen winst.
U schrijft steeds pertinent onjuist, dat zou ik niet schrijven aangezien u niet weet wat en hoe de contracten zijn met de eigenaren, en hoe het programma verloopt bij stall Ludger Beerbaum.
Wanneer u weet dat het inleggeld per paard per wedstrijd in Duitsland ca. 200€ is, de Bereiters hun hotel betaald krijgen en eten en drinken dan weet u wat het kost van woensdag tot en met zondag.
Daarbij komt nog de kosten van transport.
Men moet het zien als een visitekaart die topsport rijderij waarbij men gelukkig moet zijn dat men op kosten neutral uitkomt.
En men vergeet dat hij ook duur paarden inkoopt, en dat vele van zijn oude toppaarden gewoon in Rente bij hem zijn.
Dat er eens een paard wat u zegt voor 10 miljoen verkocht word, wanneer hij van hem zelf is komt niet elk jaar voor.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 19:34

Mindfields schreef:
Maar dat is wel iets van alle tijden, als je ziet wat voor bitten en 'hulpteugels' ze vroeger hadden daar werd je ook niet vrolijk van. Zo lang er mensen zijn zullen mensen meer macht willen uitoefenen met minder moeite. Liever een slof dan beter instructie zoeken.

Dat heb ik ook niet geschreven, het ging erom dat men voordeed komen of het een probleem van Hyperflexie is.
En dat vind ik niet, alle dingen die verkeerd gebruikt worden en mechanisch inwerken kunnen martel instrumenten zijn. En dat is niet van deze tijd alleen daar heeft u volkomen gelijk in.
Laatst bijgewerkt door Professor op 22-02-10 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 19:45

MarcelDufour schreef:
FaberSmid schreef:

Wel een interessant topic dat je aangemaakt hebt, FaberSmid. +:)+

Dit is een discussie waar alles aan de orde mag en kan komen, als het maar het topic betreft. en het topic zelf is breed en geeft de ruimte over van alles te discussieren. Dacht dat wel een goed idee was, om de moderatoren het ook wat gemakkelijker te maken.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 19:47

Professor schreef:
MarcelDufour schreef:
Nee, ik zeg niet dat het een martelwerktuig is. Dat gaat me veel te ver, maar jij moet weer niet gaan stellen dat het een zachtaardig instrument is, want de hefboomwerking en de ketting zorgen echt wel voor de nodige dwang, kracht en druk. Ik durf zelfs te stellen pijn. De meeste paarden hebben bulten op hun kaak van de ketting die op die plaats zit. Botwoekering! Is dat een zachtaardig middel?
Dat komt allen maar van immense druk.

Sterker nog zelfs ander bitloos kan ook schade brengen, er was ook een topic over of het neusbeen kan breken.

Excuses voor de berichten achter elkaar dat was niet mijn bedoeling, kan het helaas niet meer aanpassen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 19:49

Professor schreef:
Weet u mijnheer MarcelDufour, wat het kost om 5 stallen te onderhouden, weet u wat het kost een jaarsalaris van 1 persoon.
Alleen zijn personeel kost 1 miljoen Euro per jaar.
Dan de vrachtwagens, het onderhoud, de belasting de verzekering.
Denk dat u zeer naief bent bij het rekenen van een bedrijf van Ludger Beerbaum wat een omzet van tientallen miljoenen in het jaar heeft, en dat is omzet en geen winst.
U schrijft steeds pertinent onjuist, dat zou ik niet schrijven aangezien u niet weet wat en hoe de contracten zijn met de eigenaren, en hoe het programma verloopt bij stall Ludger Beerbaum.
Wanneer u weet dat het inleggeld per paard per wedstrijd in Duitsland ca. 200€ is, de Bereiters hun hotel betaald krijgen en eten en drinken dan weet u wat het kost van woensdag tot en met zondag.
Daarbij komt nog de kosten van transport.
Men moet het zien als een visitekaart die topsport rijderij waarbij men gelukkig moet zijn dat men op kosten neutral uitkomt.
En men vergeet dat hij ook duur paarden inkoopt, en dat vele van zijn oude toppaarden gewoon in Rente bij hem zijn.
Dat er eens een paard wat u zegt voor 10 miljoen verkocht word, wanneer hij van hem zelf is komt niet elk jaar voor.

Maar professor, dat wordt allemaal van de belasting afgetrokken! Alle kosten die u opnoemt gaan netjes de boeken in als onkosten.
Ik weet precies wat het kost om een stal van 13 tot 15 paarden te onderhouden. Weet je dat ik dat jaren en jaren gedaan heb van alleen het prijzengeld! Inclusief vrachtwagen en personeel. Maar nu vraag ik jou, heb jij wel eens een stal onderhouden met 10 tot 15 wedstrijdpaarden? Of laat Ludger jou bijvoorbeeld zijn boekhouding doen, dat je zo goed weet dat hij aan personeel 1 miljoen kwijt is?
Als een paard op concours is, kost hij thuis dus niks meer, dus die 200 euro per paard is vrij relatief. Daar krijg je stalling voor en is ook het inschrijfgeld. Ik heb helemaal niet gezegd dat Ludger 1 paard voor 10 miljoen verkocht. Hij vierde dat hij op dat moment 10 miljoen verdiend had aan paarden verkopen! Dat is andere koek. En dat is al weer jaren geleden, dus inmiddels is het meer. Weet je ook dat Ludger die paarden die hij rijdt helemaal niet zelf koopt maar dat die allemaal van andere eigenaren zijn? klik maar even op deze link en dan zie je de eigenaren. Allemaal paarden waaraan hij bij de aankoop al verdiend heeft! http://www.ludger-beerbaum.de/module-pagesetter-viewpub-tid-1-pid-422.html Dus hou eens op om te zeggen dat ik niet weet waar ik het over heb, want dat doe je concstant. Jij bent degene die maar wat ouwehoert, dat blijkt keer op keer. Je doet of je alles weet, maar je weet er echt niks van. Allemaal geleuter uit een boekje.Ludger verdient miljoenen per jaar aan zijn paarden, niks visitekaartje. Ik weet toch welke paarden hij aan wie verkoopt. De springwereld is maar klein. Ik gun het hem van harte, en ik vind dat hij het fantastisch doet, daar gaat dit ook niet over. Maar hij is geen filantroop die dit voor het goede doel doet. Het is big bussines!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:01

MarcelDufour schreef:
Maar professor, dat wordt allemaal van de belasting afgetrokken! Alle kosten die u opnoemt gaan netjes de boeken in als onkosten.
Ik weet precies wat het kost om een stal van 13 tot 15 paarden te onderhouden. Weet je dat ik dat jaren en jaren gedaan heb van alleen het prijzengeld! Inclusief vrachtwagen en personeel. Maar nu vraag ik jou, heb jij wel eens een stal onderhouden met 10 tot 15 wedstrijdpaarden? Of laat Ludger jou bijvoorbeeld zijn boekhouding doen, dat je zo goed weet dat hij aan personeel 1 miljoen kwijt is?
Als een paard op concours is, kost hij thuis dus niks meer, dus die 200 euro per paard is vrij relatief. Daar krijg je stalling voor en is ook het inschrijfgeld. Ik heb helemaal niet gezegd dat Ludger 1 paard voor 10 miljoen verkocht. Hij vierde dat hij op dat moment 10 miljoen verdiend had aan paarden verkopen! Dat is andere koek. En dat is al weer jaren geleden, dus inmiddels is het meer. Weet je ook dat Ludger die paarden die hij rijdt helemaal niet zelf koopt maar dat die allemaal van andere eigenaren zijn? klik maar even op deze link en dan zie je de eigenaren. Allemaal paarden waaraan hij bij de aankoop al verdiend heeft! http://www.ludger-beerbaum.de/module-pagesetter-viewpub-tid-1-pid-22.html Dus hou eens op om te zeggen dat ik niet weet waar ik het over heb, want dat doe je concstant. Jij bent degene die maar wat ouwehoert, dat blijkt keer op keer. Je doet of je alles weet, maar je weet er echt niks van. Allemaal geleuter uit een boekje.Ludger verdient miljoenen per jaar aan zijn paarden, niks visitekaartje. Ik weet toch welke paarden hij aan wie verkoopt. De springwereld is maar klein. Ik gun het hem van harte, en ik vind dat hij het fantastisch doet, daar gaat dit ook niet over. Maar hij is geen filantroop die dit voor het goede doel doet. Het is big bussines!

U vergeet veel dingen, men kan in Duitsland niet zoveel afschrijven als u denkt.
Dat ik weet wat zijn personeel kost, dat is niet moeilijk, men weet wat een persoon kost per jaar, en dat neemt men x het aantal personen. (dat zijn de bruto lonen niet, maar wat de persoon kost, ziekenfonds, sociale afdragen enz... en die zijn hoger als in Nederland)
Aangezien ik jaren lang zelf een paardenhouderij gerund heb, weet ik ook de loonkosten, en ook wat er aan inleggeld uitgegeven word, en ook wat het transport kost, het inkopen van hooi, dierenartskosten, enz enz)
Heeft u inzicht in zijn bedrijf door alleen op internet te lezen???
U beweert werkelijk dingen die niet geheel de waarheid zijn.
Zijn geld verdiend hij doordat hij bekend is, niet door de wedstrijden opzich, en daar gaat u aan voorbij.
Maar laten wij deze discussie maar stoppen, aangezien u alleen oppervlakkige informatie heeft, en ik van een insider.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 12:28

Even inhakend op Anky. Alleen al het feit dat ze op jonge leeftijd al eigen paarden kreeg, met alle talent in zich(niet de makkelijksten dat weet ik) en inderdaad de mogelijkheden om meteen bij dure instructeurs te lessen is natuurlijk wel een voorsprong te noemen. Daarentegen heeft ook zij keihard moeten weken dat staat buiten kijf. Maar een papa die goede paarden kon aankopen is wel een voorsprong! Die heb ik nooit gehad MAAR daardoor kreeg ik juist de paarden die niemand anders wilde of die niks konden en juist die paarden hebben me zo enorm veel geleerd. Er zitten aan beide kanten voordelen.

FaberSmid

Re: Rijden veranderen door nieuwe regels, dat is de discussie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 20:20

Vur dat heeft u goed beschreven.
Mindfields is uw ervaring ook, dat juist het beleren, trainen en rijden van paarden met "gebruiksaanwijzing" en geschiedenis. Niet extra plezier met de omgang en rijden met zich voort brengt?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 23:09

FaberSmid schreef:
Vur dat heeft u goed beschreven.
Mindfields is uw ervaring ook, dat juist het beleren, trainen en rijden van paarden met "gebruiksaanwijzing" en geschiedenis. Niet extra plezier met de omgang en rijden met zich voort brengt?

Absoluut! Je hebt geen verwachtingen van zo'n paard je wilt hem in eerste instantie alleen maar helpen weer zichzelf te worden. Alles wat je er daarnaast uit weet te rijden is een kadootje.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 03:57

Geld maakt niet (paardrij-)gelukkig, maar het kan zeker wel helpen. En waarom het altijd maar hebben over Anky. Kijk naar Neckermann, maar één paard zelf afgericht, de rest kant en klaar gekocht, Otto Hofer, Sisi Max Theurer en haar dochter, Prinses zu Sayn Witgenstein, Laura Bertolsheimer. Zelf geld hebben is zeker gemakkelijk. Ik heb in Duitsland Holga Finken zien zweten toen de eigenaar van Wie Weltmeyer tijdens de kadertrainingen bij Balkenhol in het DOKR op bezoek kwam. Een paar maanden daarna was hij zijn Wie Weltmeyer en later Wahajama kwijt. Natuurlijk heeft hij ondertussen geld verdiend. Maar je bent snel weer vergeten als je niet vlug genoeg met een opvallend paard terugkomt.
Maar één ding compenseert geld NOOIT: slecht rijden. Zet een knuppel op een super paard en er komt niets uit. Om op topniveau te kunnen presteren moet ook iemand die rijk is, hard werken.
Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 04:37

Overigens deel ik de mening die Vur hierboven gaf.

Maar om weer on-topic te komen:
Verbodsakties hebben vaak weinig zin: de wandaden gebeuren dan vaak 'ondergronds'.
Een verandering van mentaliteit,; ja dat zou mooi zijn, maar ik zou niet direct weten hoe dat vorm te geven. Ik denk dat inderdaad heel veel afhangt van de jury; meer oog voor ontspanning in plaats van gespannen spectakel. Maar dan zal deze jury dit ook moeten uitleggen aan het publiek, en deze communicatie is wel verbeterd, maar nog lang niet goed genoeg: Hun beoordeling veranderen en moeten ze dan ook beter uitleggen aan het publiek.
Ik kan de Professor aan de ene kant moeilijk tegenspreken: Betere instructie. Ja inderdaad de instructie is bar en boos slecht. Maar ware het niet dat er bij deze heer altijd dat ENE HAAKJE zit. Die betere instructie moet er uitzien zoals hij zich dat voorsteld. Alleen zoals de Professor het geleerd heeft is het immers juist.
Kijk en daar kan ik het nu weer niet mee eens zijn, omdat het vaststaat dat er verschillende fatsoenlijke manieren van rijden zijn die tot goede resultaten kunnen leiden.
Waaraan die betere instructie, wat ik op zich zelf wel wenselijk vind, zou moeten voldoen met betrekking tot het rijsysteem: 1) theoretisch navolgbaar; 2)aantoonbare resultaten; 3) ethisch wel overwogen.
Dus een betere opleiding ja; maar niet in de zin dat slechts één rijsysteem gevolgd zou kunnen worden.
Ik heb nog wel meer concrete gedachten hoe zo'n opleiding eruit zou moetetn zien, maar dat past niet in dit topic.

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch