Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Lovely schreef:Het aan de teugel gaan heeft meerdere, maar een belangrijke functie en ik denk dat het wel zo eerlijk is naar je paard om hem die functie niet te onthouden.
Zagen zie ik niet als serieus begrip of technische benadering en dus niet de moeite waard om in deze discussie te betrekken.
Lovely schreef:Oh, zijn er mensen dan die het als techniek toepassen en niet beter weten?
Citaat:Maar ergens moet ie toch je hand tegenkomen. Met een losse teugel kun je voorwaarts rijden wat je wil, krijg je geen aanleuning van.
Anoniem schreef:ik ben van mening dat als je het paard aan de teugel leert lopen door druk je toch redelijk verkeerd bezig bent.. Nagefelijkheid komt voort uit het achterbeen. En niet van voor. Je moet het paard eerst van achter trainen en rechtrichten en daarna kun je bezig zijn met nagefelijkheid. Die een goed getraint paard zelf aanbied.
En een goed getraint paard zal ook zelf zijn oprichting houden tijdens een piaffe zonder dat daar teugel druk voor nodig is
http://www.bentbranderup.dk/img/huginpiaff.jpg
ColdstarZ schreef:Anoniem schreef:ik ben van mening dat als je het paard aan de teugel leert lopen door druk je toch redelijk verkeerd bezig bent.. Nagefelijkheid komt voort uit het achterbeen. En niet van voor. Je moet het paard eerst van achter trainen en rechtrichten en daarna kun je bezig zijn met nagefelijkheid. Die een goed getraint paard zelf aanbied.
En een goed getraint paard zal ook zelf zijn oprichting houden tijdens een piaffe zonder dat daar teugel druk voor nodig is
http://www.bentbranderup.dk/img/huginpiaff.jpg
Dat bedoel ik ook al heel de tijd te zeggen..
Alleen zijn er mensen die dan vinden op het moment dat het paard zijn hoofd even omhoog doet dat het maar gelijk zijn rug wegdrukt... tuurlijk doen jonge paarden dat... voel je snel genoeg lijkt mij... het enige wat ik dan doe is been naar voren, en me hand zo stil mogelijk op zijn plek houden zonder druk... dat is de manier voor een jong paard om op de eigen benen lopen!!
Equidea schreef:Lovely schreef:Oh, zijn er mensen dan die het als techniek toepassen en niet beter weten?
Mensen die niet weten dat zagen en trekken slecht is...? Kom nou.
Dat kan je misschien beweren als je 12 bent en voor het eerst leert rijden aan de teugel.
Ik zie je punt van kritiek ook niet zo zeer, of ben je zelf fan van gezaag in de mond?
Ik ben van mening dat bescheiden en consequente druk/ontspanning moet kunnen, dat word wat anders als de druk zagen word, en de ontspanning zagen blijft, en die ruiters heb ik vaak genoeg gezien.
. 
__PSM__ schreef:Ik gebruik als druk min of meer alleen mijn weerstand biedende hand, gaat het hoofd een kant op waar hij niet heen moet, dan houd ik heel even mijn hand eraan, en kom ik met mijn been in, daarna direct weer hand los... En ik denk dat dat precies is wat TS bedoeld in haaar openingspost...
rasta_love schreef:__PSM__ schreef:Ik gebruik als druk min of meer alleen mijn weerstand biedende hand, gaat het hoofd een kant op waar hij niet heen moet, dan houd ik heel even mijn hand eraan, en kom ik met mijn been in, daarna direct weer hand los... En ik denk dat dat precies is wat TS bedoeld in haaar openingspost...
en het begin dan? het paard zal dan toch moeten leren dat de druk wegvalt als hij met z'n hoofd naar beneden loopt? lijkt me niet dat zomaar pats-boem het paard dat snapt. al zijn dingen aanleren natuurlijk wel makkelijker dan dingen overnieuw leren.
__PSM__ schreef:Ik gebruik als druk min of meer alleen mijn weerstand biedende hand, gaat het hoofd een kant op waar hij niet heen moet, dan houd ik heel even mijn hand eraan, en kom ik met mijn been in, daarna direct weer hand los... En ik denk dat dat precies is wat TS bedoeld in haaar openingspost...
rasta_love schreef:en het begin dan? het paard zal dan toch moeten leren dat de druk wegvalt als hij met z'n hoofd naar beneden loopt? lijkt me niet dat zomaar pats-boem het paard dat snapt. al zijn dingen aanleren natuurlijk wel makkelijker dan dingen overnieuw leren.
Coby schreef:Door een goede vooropleiding (longeren) zal het paard al begrijpen dat het het hoofd moet laten zakken. Het inrijden is dan een simpel vervolg van de voorbereiding. Door dit consequent toe te passen zal het merendeel van de paarden hier geen moeite mee hebben. Mits het paard natuurlijk altijd van voor naar achteren gereden wordt. De motor zit in de achterhand, wordt aangedreven en begrenst (dus niet trekken of zagen).