aan de teugel leren lopen door druk: ja of nee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: aan de teugel leren lopen door druk: ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:33

Het aan de teugel gaan heeft meerdere, maar een belangrijke functie en ik denk dat het wel zo eerlijk is naar je paard om hem die functie niet te onthouden.
Zagen zie ik niet als serieus begrip of technische benadering en dus niet de moeite waard om in deze discussie te betrekken.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:34

Lovely schreef:
Het aan de teugel gaan heeft meerdere, maar een belangrijke functie en ik denk dat het wel zo eerlijk is naar je paard om hem die functie niet te onthouden.
Zagen zie ik niet als serieus begrip of technische benadering en dus niet de moeite waard om in deze discussie te betrekken.

Hoe wil je het dan noemen? Want het bestaat weldegelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:36

Oh, zijn er mensen dan die het als techniek toepassen en niet beter weten?

Red12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:37

Wat ik meestal doe is los maken met elastiekje.
Want het paard kan dan nog wel vrij met haar hoofd bewegen
maar de druk blijft er wel een beetje op. Maar dat gelijk met jongere
paarden dat te doen. Is denk ik te veel voor ze? Omdat de sprieren
nog niet ontwikkeld zijn. Heb geen idee of het nu goed of slecht is eigenlijk die manier van die man.
Het is een manier natuurlijk. Maar om het te beoordelen moet je er gw eens
een keer naar kijken of zo
Laatst bijgewerkt door Red12 op 17-02-10 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:42

Lovely schreef:

Mensen die niet weten dat zagen en trekken slecht is...? Kom nou.
Dat kan je misschien beweren als je 12 bent en voor het eerst leert rijden aan de teugel.
Ik zie je punt van kritiek ook niet zo zeer, of ben je zelf fan van gezaag in de mond?

Ik ben van mening dat bescheiden en consequente druk/ontspanning moet kunnen, dat word wat anders als de druk zagen word, en de ontspanning zagen blijft, en die ruiters heb ik vaak genoeg gezien.

Red12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:49

uhmm, als je het tegen mij hebt??
Dan snap ik jouw punt ook niet want wat wil jij nu duidelijk maken
natuurlijk moet het ontspannend gebeuren. En je rijdt ook alleen maar aan de teugel omdat je paard dan de rug beter kan houden en zo fijner is rijden. maar de spieren moeten er eerst wel komen. En dan kan je een klein kind beter een elastiekje of iets anders geven. In plaats dan dat ze gaan trekken of zagen Want dat vind ik apsoluut geen optie!!!

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:50

Lipkje, ik quote iemand met een andere nicknaam? Ik verwijs dus naar iemand, die jij niet bent?

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:53

Een beetje lichte druk is niet zo'n probleem, dat zie ik ook meer als contact houden, maar meer dan dat moet het niet worden. Dat gezaag en getrek en gepluk komt bij het meerendeel van de ruiters wel degelijk voor, ook bij de Z ruiters.

Citaat:
Maar ergens moet ie toch je hand tegenkomen. Met een losse teugel kun je voorwaarts rijden wat je wil, krijg je geen aanleuning van.

Je krijgt misschien niet direct aanleuning, maar ze kunnen wel degelijk nageeflijk en aan de teugel lopen met een losse teugel, die ontspanning komt namelijk vanuit het voorwaartse en dan laten ze uiteindelijk het hoofd toch wel zakken, of er nou druk op die teugels staat of niet. Ik zag bij sonja in het profiel een hele mooie foto met die fjord, daar heeft ze een bijna losse teugel (met maar 1 hand vast) en toch loopt het beestje daar mooi nageeflijk en 'aan de teugel' i.m.o. Dus het kan wel degelijk. Ik heb ook even bij een paar anderen gespiekt en daar zie ik toch wel iets meer dan een beetje druk.

Red12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:54

uhm,, nee het is mijn eigen naam ik heet echt zo maar jij bedoelde dus wel mij als je hyves hebt zoek je maar lipkje op ik bestaa echt met die naam. Alleen het is wat een aparte naam

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:59

Druk betekend niet meteen je hand vastzetten,
Als jou paar toch nagevelijk loopt en je zorgt even voor een beetje druk (en uiteraard been) en je paard gaat weer naar beneden en dan weer licht contact, lijkt me vrij normaal?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:00

ik ben van mening dat als je het paard aan de teugel leert lopen door druk je toch redelijk verkeerd bezig bent.. Nagefelijkheid komt voort uit het achterbeen. En niet van voor. Je moet het paard eerst van achter trainen en rechtrichten en daarna kun je bezig zijn met nagefelijkheid. Die een goed getraint paard zelf aanbied.

En een goed getraint paard zal ook zelf zijn oprichting houden tijdens een piaffe zonder dat daar teugel druk voor nodig is

http://www.bentbranderup.dk/img/huginpiaff.jpg

ColdstarZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:09

Anoniem schreef:
ik ben van mening dat als je het paard aan de teugel leert lopen door druk je toch redelijk verkeerd bezig bent.. Nagefelijkheid komt voort uit het achterbeen. En niet van voor. Je moet het paard eerst van achter trainen en rechtrichten en daarna kun je bezig zijn met nagefelijkheid. Die een goed getraint paard zelf aanbied.

En een goed getraint paard zal ook zelf zijn oprichting houden tijdens een piaffe zonder dat daar teugel druk voor nodig is

Dat bedoel ik ook al heel de tijd te zeggen..
Alleen zijn er mensen die dan vinden op het moment dat het paard zijn hoofd even omhoog doet dat het maar gelijk zijn rug wegdrukt... tuurlijk doen jonge paarden dat... voel je snel genoeg lijkt mij... het enige wat ik dan doe is been naar voren, en me hand zo stil mogelijk op zijn plek houden zonder druk... dat is de manier voor een jong paard om op de eigen benen lopen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:16

ColdstarZ schreef:
Anoniem schreef:

Dat bedoel ik ook al heel de tijd te zeggen..
Alleen zijn er mensen die dan vinden op het moment dat het paard zijn hoofd even omhoog doet dat het maar gelijk zijn rug wegdrukt... tuurlijk doen jonge paarden dat... voel je snel genoeg lijkt mij... het enige wat ik dan doe is been naar voren, en me hand zo stil mogelijk op zijn plek houden zonder druk... dat is de manier voor een jong paard om op de eigen benen lopen!!

Idd zelf rijd ik ook volgens de academische rijkunst. De eerst stap was om mijn paard te leren buigen. Dit vervolgens door te bouwen naar een SB (verder geen getrek of gepruts aan het hoofd het hoofd wil ik alleen zo houden dat hij zijn onderhals niet aanspant dit doe ik doormiddel van een kaptoom met rijden.) Vervolgens gaan we verder met de travers en renvers, Nogsteeds om het achterbeen te trainen zodat het paard kan gaan dragen, En uit zich zelf van de voor hand af komt en het hoofd gaat dragen en dus ngefelijk word. Hier is verder geen geruk en gepluk voor nodig..

Het grote verschil tussen een modern dressuurpaard en een academisch paard is dat een modern dressuur paard op 6 jarige leeftijd Z hoort te lopen en een Academisch paard volgens mij pas op zijn 10e klaar is met zijn opleiding. Het groote verschil is dat een modern Z paard met zijn 16 ong. versleten is. En een Academisch paard (natuurlijk zal niet ieder paard de hoge schoolse sprongen aan kunnen, Maargoed ook niet ieder paard kan GP aan) op zijn 30e nog op het aller hoogste niveau (hoge schoolse sprongen) kan presteren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:18

Equidea schreef:
Lovely schreef:

Mensen die niet weten dat zagen en trekken slecht is...? Kom nou.
Dat kan je misschien beweren als je 12 bent en voor het eerst leert rijden aan de teugel.
Ik zie je punt van kritiek ook niet zo zeer, of ben je zelf fan van gezaag in de mond?

Ik ben van mening dat bescheiden en consequente druk/ontspanning moet kunnen, dat word wat anders als de druk zagen word, en de ontspanning zagen blijft, en die ruiters heb ik vaak genoeg gezien.

Net als Sonja ben ik van mening dat er hier op het forum wel een bepaalde basiskennis aanwezig moet zijn, waaronder dus ook de understanding dat zagen niet een manier van paardrijden is. Maar kennelijk is die basiskennis hier niet algemeen aanwezig, dat blijkt wel uit de antwoorden :).

Red12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:28

ja , klopt ik ben het met lovely eens

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:45

Zagen wordt door velen gezien als de correcte manier van rijden, die kennis is hier dus wel degelijk aanwezig, maar bij vele ruiters niet, die vinden dat doodnormaal, maar dan heet het geen zagen, maar 'spelen'... :+

@lipkje, equidea had het tegen Lovely, het is namelijk haar quote die in het bericht staat. Je bent nieuw op bokt, prima dat je het dan nog niet helemaal doorhebt, maar dan ook niet zo fel reageren aub.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:55

Ik gebruik als druk min of meer alleen mijn weerstand biedende hand, gaat het hoofd een kant op waar hij niet heen moet, dan houd ik heel even mijn hand eraan, en kom ik met mijn been in, daarna direct weer hand los... En ik denk dat dat precies is wat TS bedoeld in haaar openingspost...

Xreneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 15:45

ik vind dit niet echt de perfecte manier ! eiigenlijk zo en zo niet dat het paard nog zo jong is en dan al zo bereden word! dit is mijn mening!
en dan nog even over een paar meningen hier boven mij over manege's dit is absoluut niet zo op alle manege's op vrij weinig zelf ik rijd zelf al acht jaar op een manege en geloof het of niet we leren hier perfect rijden dus het is absoluut niet zo op elke manege :$

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 15:48

Gelukkig rijd je al 8 jaar op dezelfde manege en heb je dan dus ook gelijk een mening over heel veel manege's :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 17:50

__PSM__ schreef:
Ik gebruik als druk min of meer alleen mijn weerstand biedende hand, gaat het hoofd een kant op waar hij niet heen moet, dan houd ik heel even mijn hand eraan, en kom ik met mijn been in, daarna direct weer hand los... En ik denk dat dat precies is wat TS bedoeld in haaar openingspost...

en het begin dan? het paard zal dan toch moeten leren dat de druk wegvalt als hij met z'n hoofd naar beneden loopt? lijkt me niet dat zomaar pats-boem het paard dat snapt. al zijn dingen aanleren natuurlijk wel makkelijker dan dingen overnieuw leren.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 17:54

rasta_love schreef:
__PSM__ schreef:

en het begin dan? het paard zal dan toch moeten leren dat de druk wegvalt als hij met z'n hoofd naar beneden loopt? lijkt me niet dat zomaar pats-boem het paard dat snapt. al zijn dingen aanleren natuurlijk wel makkelijker dan dingen overnieuw leren.

Door een goede vooropleiding (longeren) zal het paard al begrijpen dat het het hoofd moet laten zakken. Het inrijden is dan een simpel vervolg van de voorbereiding. Door dit consequent toe te passen zal het merendeel van de paarden hier geen moeite mee hebben. Mits het paard natuurlijk altijd van voor naar achteren gereden wordt. De motor zit in de achterhand, wordt aangedreven en begrenst (dus niet trekken of zagen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 17:56

:)* natuurlijk. had ik kunnen weten! :o

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 17:59

__PSM__ schreef:

rasta_love schreef:

Coby schreef:
Door een goede vooropleiding (longeren) zal het paard al begrijpen dat het het hoofd moet laten zakken. Het inrijden is dan een simpel vervolg van de voorbereiding. Door dit consequent toe te passen zal het merendeel van de paarden hier geen moeite mee hebben. Mits het paard natuurlijk altijd van voor naar achteren gereden wordt. De motor zit in de achterhand, wordt aangedreven en begrenst (dus niet trekken of zagen).

Helemaal correct :)

Het inrijden heb ik niet bij mijn paard gedaan, maar is door de hengstenhouder waar hij vandaan komt gedaan :)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 18:03

Ik zie meer paarden die verkeerd gereden worden door continu veel te losse teugels dan paarden die met de kind op de borst lopen. De paarden die gereden worden met losse teugels zijn vaak te herkennen aan korte passen, weggedrukte rug en extreem hoge halshouding. Op zich lijkt mij dat veel meer kwaad kunnen dan in het beginproces eens stevig te begrenzen. Wat nog altijd betekent dat er niet getrokken moet worden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 18:04

nu borrelt er weer een andere vraag naar boven :P

en wat nou als je een 10/11/12 jarig paard koopt die vanaf zijn 4e altijd met zijn hoofd omhoog gelopen heeft? moeilijk afleren...