liever voor of achter de loodlijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 00:29

En als je paard met 3 jaar ingereden is, loopt 'ie als het goed is op z'n 4de echt wel een L proefje :Y)[/quote]

Dat ligt eraan...Ik vind dat een paard van 4 nog niet klaar is voor een L proef. Vaak is een paard dan nog niet uitgegroeid en als je met 3 begint met inrijden heb je mijns inziens toch wel ruim een jaar de tijd nodig voordat je eens echt op wedstrijd kunt gaan....
Het is wel al lang geleden dat ik B heb gestart *D

__PSM__

Re: liever voor of achter de loodlijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 08:24

Veersche, hihi dan moet je dat maar eens snel gaan doen, want zoveel vlieguren kost een B proefje zeker niet :P

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 12:47

Een paard is pas uitgegroeid met 6 jaar. Als je zolang moet wachten met inrijden of starten..

Een paard dat met 3,5 correct wordt ingereden kan 6 maanden heus wel een B wedstrijd lopen hoor. Vanaf april 4de jaar mogen van het knhs een L proef lopen. Uitzonderingen daar gelaten, maar een jaar er over doen eer een paard B-proefwaardig loopt vind ik wel aan de lange kant.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 12:49

als ik mijn paarden losrijd rijs ik ze zelf ook achter de ll,
zodra ik proeven ga oefenen rijd ik ze op de ll.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 12:50

Msschien dat je ts uit kan leggen waarom je dat doet?

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 12:59

ik had gister mijn 1ste wedstrijd en liet mijn pony dus best me de neus wat eruit lopen. Moet eerlijk toegeven dat hij ook zijn neusje daardoor wat meer in de lucht gooide af en toe en we zo dus niet echt goed contact hadden.
Na de 1ste proef zei de jury: rijd je hem volgende proef wel aan de teugel dan kan ikm isschien nog punten geven, het is nu wel erg minimaal.

Ze bedoelde het denk ik niet zo negatief als het klonk want ik had 163 en 164. Eigenlijk voornamelijk 5-en en 6-jes met de tips erbij 'meer aanleuning houden'.

Ik had hem de 2e proef achter de loodlijn kunnen rijden, want dan houd ik wel contact, maar de pony is nog erg zoekende en als ik dan meer been geef en zijn neusje eruit probeer te rijden blijf hij ook vaak nog achter de loodlijn lopen. Dat is voor mij geen optie, heel soms neem je daar stukjes van mee in de training om te kijken of het lukt om zijn neus eruit te rijden. Ik train echter liever wat meer voor de loodlijn om hem zo stukjes op te pakken dat hij weer goed loopt.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 12:59

ik doe dat als ik ze voor de ll ga rijden zal ik ze nooit precies op de ll krijgen in een proef,
als ik ze erachter rijd dan is het wat makelijker om ze precies op de ll te krijgen,ik weet niet precies hoe ik het moet uitleggen.als je achter de ll rijd zijn ze net iets losser dan wat ze moeten zijn,en daardoord lopen ze in de proef precies goed,
ik daarom ook dat veel hogere ruiters de rolkur doen.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:26

Ik denk dat het verschilt per paard.

Want bij mijn pony moet ik haar op de goede manier dus wel door het lichaam iets achter de loodlijn laten lopen. Zodat ze wat meer loslaat enz. En zich er minder snel uit loopt, maar als ik dan de proef in ga hoef ik er alleen iets meer in te drijven en mijn handen iets te openen en ze loopt precies op de loodlijn.

Maar mijn moeder had een paard als je daar iets te hard aan trok in z'n mond ging ie stijgeren etc. (v. Belisar) en die kon je dus echt niet achter de loodlijn vragen, maar dat was ook echt niet nodig, want die liep direct goed als die eenmaal aan de teugel liep.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:33

Ponylove, ook voor achter de loodlijn rijden, waar ik helemaal niet op tegen ben hoor, hoef je toch niet aan de teugels te trekken....

Thomina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:11

een paard moet het liefst voor de loodlijn lopen en niet achter de loodlijn, want voor de loodlijn geeft een mooier beeld!!
Daarom probeer ik haar altijd voor de loodlijn te laten lopen.
Ook moeten ze niet te diep lopen

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:15

Dus jij gaat voor het mooiere beeld, en wat nou als je af en toe achter de loodlijn rijden je uiteindelijk een mooier beeld opleverd voor de loodlijn?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 20:56

Ik vind voor de loodlijn niet altijd het mooiste beeld geven, ik zie zat paarden die daar nét de kaken vasthouden. Juist die paarden zou je net wat ronder mogen instellen zodat ze loslaten. Dat werkt voor de ruiter ook prettiger. Dan heb je nl. geen blok beton in je handen en kun je normaal de bocht door. (in het minste geval wordt het sturen wat moeilijker)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 16:20

Neus hoort altijd iets voor de loodlijn,zowel in training als in de ring.Als er goed genoeg van achter naar voren gereden word dan houd een paard daar de kaken ook echt niet vast.Een paard kan nl alleen maar iets vastpakken wat vastgehouden word..

JustOneBite

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:38

Ik heb ook liever dat een paard voor de loodlijn loopt dan erachter.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:48

over t algemeen heb ik liever een paard wat voor de loodlijn loopt.
omdat:
een paard wat voor de loodlijn loopt is makkelijk "juist" te rijden dan een paard wat erachter kruipt, deze zijn vaak vrij moeilijk er weer "voor" te krijgen omdat ze vaak geen aanleuning kunnen/durven/willen geven.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:54

Ik vind het wel opmerkelijk dat veel mensen bij een paard dat achter de loodlijn loopt gelijk denken dat het paard er achter kruipt.
Dit omdat ik sommige paarden juist bewust achter de loodlijn instel als ze dan inderdaad fijner gaan loslaten in de kaken.

Wanneer ze loslaten probeer ik altijd weer de neus eruit te rijden, maar sommige paarden laten nu eenmaal iets erachter fijner los, en dan kun je vanuit daar gaan uitbouwen.

Dus bijvoorbeeld;
paard laat fijn los als je hem iets achter de loodlijn, dus wat ronder, instelt. Daar stel ik hem dan in, laat hij fijn los, ga ik hem wat uitschuiven. Loopt hij dan netjes op, of iets voor de loodlijn en hij gaat weer vasthouden, dan probeer ik dat even daar op te lossen, lukt dat niet dan stel ik hem weer wat ronder in.
Laat hij daar weer fijn los, ga ik weer wat uitschuiven. Misschien dat hij dan in het begin 1 pasje goed doet, maar als hij het door krijgt gaat hij als snel naar de 3,4,5 enz passen.

Begin je op een dag en is datzelfde paard weer wat stug in de kaken, even wat ronder instellen, laat hij los, ga ik weer uitschuiven.

Het hoeft dus niet altijd zo te zijn dat ze achter de loodlijn kruipen, ik vind het vaak een fijne manier om ze te leren loslaten.
Sowieso speel ik, als een paard wat verder komt dan lang en laag, graag met de hoofd hals houding. Zodat je je paard op iedere gewenste plek een keer kunt instellen. Daar hoort ietsje ronder dan ook bij, maar ook iets langer en meer eruit.

Worden ze fijn soepel van :)

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:35

De eerste twee zinnen van Babel, daar zit 'm net de klik. Ik let er helemaal niet op of mijn paard met z'n neus voor of achter de loodlijn loopt (en hoe erg misschien ook, ik kan dat niet zien ook, dat gaat dus op stukje gevoel). Ik probeer steeds aan te voelen of hij het bit 'vasthoudt' of los laat, of hij mijn hand volgt of niet. Heeft ie het bit 'los' en volgt hij mijn hand, dan maakt het mij echt niet zoveel uit of hij net dat stukje achter de loodlijn loopt of ervoor.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:51

Mijn paard begin ik altijd door hem rond in te stellen, achter de loodlijn inderdaad. Hij is nogal sterk en stug. Meestal laat ie dan heel snel los en kan ik vervolgens zijn hals op lengte krijgen en zijn neusje eruit rijden. Maar om hem lekker los en ontspannen te krijgen rijd ik hem vaak wat meer achter de loodlijn. Erop of ervoor laat ie zijn kaak niet los en gaat ie hangen of op zijn kop lopen. Maar doel van dat te diep is natuurlijk uiteindelijk de neus op de loodlijn te krijgen met een fijne lichte aanleuning. Je moet het vooral niet zien als doel an sich, maar als een middel, een soort tussenstapje.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:52

Nou dat er een verschil is tussen iets achter de LL en in de krul getrokken worden is al vaker aangegeven hier, maar dat verschil moet je ook wel willen zien ;)
Ik rijd mijn paard wel eens bewust wat achter de LL omdat hij niet altijd los laat in kaak/nek, dat komt ook mede door zijn bouw. Dat kleine stukje dat hij dan achter de LL loopt veroorzaakt niet half zoveel problemen als dat hij er net tegenaan zit, dan houdt hij dus vast in zijn kaak/nek, gaat zijn onderhals er uit drukken, drukt daardoor dus rug weg enz enz. Dit geeft op langere termijn meer problemen dan dat beetje achter de LL en de ontspanning is ver te zoeken.
Ik flos niet, ik ruk en pluk niet aan het bit, ik hoef mijn paard niet vooruit te schoppen, hij loopt mooi door het lijf en ik kan hem uitschuiven want hij volgt altijd nog mijn hand dus hij is ook zo weer op en voor de LL te zetten.
Een paard wat achter het bit duikt is een heel ander verhaal net als een paard met de kin op de borst trekken ;)

Kyalla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 16:45

Zeker niet achter de loodlijn!
Dit is voor het paard maar ook voor het oog
niet prettig! Ik heb ze dan ook liever op of voor
de loodlijn want ontspanning gaat immers voor :D!

caneitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 17:38

achter de loodlijn is sowieso veel lastiger op de lossen, voor de loodlijn kan je hem bij wijze van; 'wat naar achter halen'. niet trekken of zagen natuurlijk, achter de loodlijn gaaat een stuk moeilijker

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 18:08

Een paard kan niet loslaten zolang ie vastgehouden word..daar zit net het verschil ;-}

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 18:20

hmmm interessant. wat ik me afvraag voor de mensen die zeggen voor de loodlijn, en hem er niet achter willen ivm dat ze dan snel de aanleuning kwijt zijn omdat het paard zich gaat opkroppen: Als je een paard in de goede aanleuning hebt vóór de loodlijn, gelijke druk op 2 teugels en netjes van achter naar voor rijdt, dan zou een paard ook achter de loodlijn zich niet op moeten kroppen toch?
en wat ik me ook afvraag: Ik snap nog steeds niet waarom het nou hoort dat een paard zowel in de training als in de proef op/voor de loodlijn gereden moet worden? (ok, op de loodlijn snap ik, dat is wat het moet worden, maar waarom willen ze liever voor de loodlijn dan achter de loodlijn zien?)
Als een paard in de goede aanleuning loopt, ontspannen met genoeg impuls, dan zou achter de loodlijn toch ook niet hard afgestraft moeten worden? Het paard volgt immers de hand, en dat is beter dan er (in veel gevallen dan) nét niet lekker erdoorheen, voor de loodlijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 18:28

Elisa2 schreef:
Een paard kan niet loslaten zolang ie vastgehouden word..daar zit net het verschil ;-}

Wie zegt dat je een paard moet vast houden om hem achter de loodlijn te plaatsen? Dan doe je sowieso ergens iets niet goed.

Ik rijd mijn paarden in training laag en rond en iets achter de loodlijn. Op wedstrijd als er iets meer spanning is enz heb je ze dan veel fijner op de loodlijn dan wanneer ze bij voorbaat al er voor zouden lopen. :) Maar hangt ook van paard tot paard af, paard dat ik van de zomer reed moest je echt niet achter de loodlijn rijden want dan kreeg je hem gewoon niet meer fijn. :) IMO moet je dus wat naar het paard kijken.

Samaritan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 01:28

liever voor, dat is natuurlijker