Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Anoniem schreef:schuimen komt omdat een paard op het bit kauwt,
het heeft niet perse iets te maken met dat het paard ontspannen is of niet, het is zowiezo dat een paard het speeksel niet kwijt kan om het moeilijk kan slikken met een bit in.
dit komt omdat hij door het bit slechter kan ademen, omdat de mond een gedeelte open is door het bit, daardoor kan een paard het overtollige speeksel niet kwijt..
te veel schuim is niet goed, maar een beetje kan geen kwaad.
Giolli schreef:Teken van ontspanning ja?
Nou volgens mij is het toch iets heel anders.
Volgens mij is het zo, dat als een paard hard "werkt"
dan komt er net als bij ons, gewoon natuurlijke speeksel vrij.
Dat speeksel, kan er op een of andere manier niet uit. en kan ook niet worden doorgeslikt, want het paard heeft een bit in, en onder het werk, is daar geen mogenlijkheid voor.
Wat er dan gebeurd is, dat het gaat schuimen. En Voila, u heeft een schuimend paard.
Het is dus eigenlijk een teken van hard werken. Maar ook een teken dat het paard het lekker moeilijk heeft met een bit..
Vraag Arabesk maar eens
Sonja schreef:Hoezo zou een paard niet kunnen slikken met een bit in
Is dat nieuw? Want dan ga ik het mijn paarden gauw vertellen vanavond, die doen het dan hun hele leven al fout. Stelletje sufferds. Die kun je in drie gangen, al lopen ze nog zo netjes aan de teugel, een klontje in de mond stoppen, maar dat gaat met gemak naar binnen...
Arantes schreef:Mijn pony schuimt ook bitloos, hoe kan dat dan?
JoviBan schreef:Artikel over schuimen: http://www.bitloospaardrijden.info/schuimen.htm

Chaos schreef:Ik heb ook wel eens paarden gereden die een kant om heel fijn los zijn, en de andere kant om heel stug. Het schuim is dan ook alleen zichtbaar aan de kant waar het paard wel het bit kan loslaten om te kauwen en na te geven.
Ik vind de argumenten dat het komt omdat ze niet kunnen slikken, ook wel wat hebben... maar wat ik zelf ervaar is het tegenovergestelde, namelijk schuimen=ontspannen.