Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Citaat:De uitbreiding van ons stallencomplex in Erp dringt langzamerhand nationaal en internationaal door. We krijgen de nodige aanvragen van buitenlandse klanten, die hier een paar weken of zelfs maanden willen trainen.
Met de komst van een aantal appartementen naast de gloednieuwe stallen kunnen we die mogelijkheid bieden. Mijn rol als trainster van andere ruiters en amazones breidt zich stukje bij beetje uit. Samen met Sjef heb ik namelijk nog iets nieuws ontwikkeld: het zogenoemde Anky Education Center.
Via internet proberen we geïnteresseerden op twee manieren te helpen. Ten eerste kan iedereen zijn eigen trainingsvideo uploaden. Een uitgestrekte galop, een pirouette, een zigzag - welke basisoefening of probleem ook - wordt door Sjef of mijzelf van commentaar en advies voorzien.
Daar komt een heel protocol bij. Zeg maar een soort second opinion, buiten hun eigen trainer natuurlijk. Critici vragen natuurlijk gelijk of dat wel hetzelfde is als een privéles. Nee, natuurlijk niet. Maar niet iedereen heeft dezelfde wensen. Sommigen willen of kunnen hun paard helemaal niet op de wagen laden en meenemen naar Erp en vinden dit een uitstekende oplossing.
Daarbij hebben we ook geen tijd om zoveel mensen persoonlijk hier te begeleiden. Onze tweede noviteit is een e-learning programma, genaamd Anky E-Tools. Dit is een digitaal leerprogramma voor de dressuursport met unieke onlinetrainingsvideo's.
Dit onderdeel van het Education Center zit in de beginfase. We hebben onlangs de eerste afleveringen opgenomen, waaronder Warming Up & Cooling Down. Ik rij zelf niet in de filmpjes. Misschien hebben mensen het idee dat als ik het voordoe, het sowieso wel lukt.
Een ruiter van onze stal doet daarom de oefeningen. Maar de begeleidende teksten en de uitvoering heb ik wel allemaal begeleid. Met deze onlinevideo's hoop ik vooral het grote publiek te bereiken. Natuurlijk is het fantastisch om talenten naar de wereldtop te begeleiden, maar er is veel meer.
De paardensport heeft de laatste jaren een ongelooflijke vlucht genomen - honderdduizenden mensen rijden alleen al in Nederland geregeld paard - maar de kennis over het paard heeft niet dezelfde spurt gekend. Veel mensen doen maar wat. Dat is voor het paard een groot nadeel.
Met deze interneteducatie hopen wij een inhaalslag te maken. Of deze manieren van kennis overdragen uiteindelijk gaan aanslaan, weet ik nu nog niet. We proberen iets uit. Maar zo heb ik tijdens mijn loopbaan als amazone ook vaak gewerkt. Om je heen kijken, informatie verzamelen en de goede punten eruit halen.
Als trainster geldt dat ook weer. Ik merk dat leren, of dat nou aan mensen of paarden is, in mijn bloed zit. Ik riep vroeger altijd dat ik alleen gelukkig werd van paardrijden, maar het doorgeven van mijn kennis komt er dicht bij in de buurt. Ik zoek momenteel naar de ideale afstelling. Het plezier in de sport, daar gaat het om. Ik hou dat nu ook weer scherp voor ogen.
Dus 's ochtends train ik superfanatiek mijn eigen paarden en 's middags kom ik bij en laat ik anderen zweten. Bij die mix voel ik me momenteel heel goed. Wat de afgelopen tijd verder speelde, is mijn afwezigheid in de wereldbekerfinale volgende week tijdens Indoor Brabant.
Van de 25 wereldbekerfinales heb ik er negen gewonnen, dus natuurlijk zegt die wedstrijd mij veel. Maar het is dit jaar niet anders. Sommige zaken vielen in het kwalificatietraject ongelukkig uit, daardoor ontbreek ik. Ik wil daar ook niet te veel woorden aan vuilmaken.
Wel vind ik het jammer dat de Noord-Amerikanen, waaronder titelverdediger Steffen Peters, niet overkomen voor de finale. Dat is een devaluatie, want het is nu een Europees onderonsje. Wat niet wegneemt dat ik als toeschouwer van de partij zal zijn.
De Telegraaf