paard inrijden, waarom alles zo snel?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:05

Ik heb veel jonge paarden gereden, en ben het niet helemaal met je opmerking eens.
Ik denk inderdaad dat een deel bepaald wordt door handel.

Verder vind ik dat het van het paard af hangt. Ik heb namelijk in het verleden wel paarden gereden die na een maand al zo veel balans ontwikkeld hadden! Die waren wel eerst een half jaar voorzichtig getraind aan de longe ( zonder hulpteugel!) 2 keer in de week. Denk ook dat dit enorm scheelt als voorwerk. Een aantal hadden nog problemen, hier werd dan ook geduldig mee omgegaan.
Ik ben het inderdaad ermee eens dat een paard eerst rechtgericht moet zijn voor je verder kunt werken naar een goede galop etc. Wel vind ik dat je met galop moet gaan oefenen ( desnoods aan longe) omdat als je te lang wacht ik van mening ben dat dit ook negatief kan zijn voor de balans en spieropbouw. Maar dat gaat het mij alleen om het aanleren van de hulp, en korte stukjes op de lange zijdes ( geen voltes!!)
Sommige paarden pakken dit sneller op dan anderen. Er zijn paarden die na een half jaar de oefeningen van de M prima doen, en perfect van balans zijn, en ontspannen en met goede aanleuning en plezier hun werk doen. dit wordt dezelfde discussie als het zadelmak maken van paarden. De een is eerder aan iets toe dan de ander.

En in de krul lopen vind ik wat raar verwoord eerlijk gezegd. Ik denk dat het belang van ruggebruik ( wat je in de hand werkt door een paard na te laten geven, neem aan dat dit is wat jij bedoelt) zwaar onderschat wordt! Als een paard niet van begin af aan leert zijn rug te gebruiken krijg je grote problemen later! Ik ben met je eens dat dit niet met hulpteugels moet worden gedaan, dan wordt er voorbij gegaan aan het doel: ontspanning en aanleuning oftewel stelling en buiging. Hierdoor wordt een paard weer rechter, wat het belangrijkste doel is voor het rijden van een jong paard!
Sporen vind ik zowieso uit den boze, laat staan bij jonge paarden!

Nell_

Re: paard inrijden, waarom alles zo snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 00:05

Ik vind het soms ook veel te snel gaan!

Zo werd mij eens gevraagd of ik een paard door wilde rijden.
Beestje was net 3 maanden 3 jaar, en was binnen 4!!! weken zadelmak. Daarvoor was het helemaal groen!
Hij werd 7 dagen in de week een half uur gereden, me vooraf longeren.
Ik heb hem vrijgegeven voordat ik hem door wilde rijden (had hem al een aantal keren gereden bij de mensen die hem 'ingereden' hadden), maar na de vakantie kwam ik er niet eens meer op!
Paardje was doodsbang van alles, en constant helemaal in paniek! Verschuiven in het zadel was eng, aandrijven etc!
We zijn helemaal opnieuw begonnen, en uiteindelijk ging opstijgen weer goed. (maar zonder hulp nog niet!) maar het paardje bleef bang, nerveus, en ervandoor gaan.
Wij zijn er mee gestopt, en hebben advies gegeven zo'n paard weg te brengen naar een GOEDE stal, die wel verstand hebben van inrijden! (stal waar hij ingereden werd mocht de eigenaresse er niet bij zijn. Dan gaat er bij mij al een belletje rinkelen!)

Gewoon zonde dat een paard van 3 al verpest is!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 00:45

No_No schreef:
Ik vroeg me af waarom paarden die net onder het zadel zijn tegenwoordig zo snel in de krul moeten lopen
en met sporen en hulpteugels gereden worden?
Ik ben van mening dat een paard die net onder het zadel is eerst balans moet leren krijgen voor dat het andere "kunstjes" moet gaan doen. Eerst de stap in takt en in balans rijden, correct halthouden, enz (ook tijdens wendingen). Daarna de draf in balans, als dit goed is pas gaan wenden en overgangen gaan leren. Als dat goed is pas de galop op dezelfde manier. Naar mijn mening is een paard binnen een paar weken helemaal nog niet aan de galop toe? eerder na een paar maanden. laat staan om aan de teugel te lopen en met sporen gereden te worden. Hoort een paard tegenwoordig niet eerst meer in balans te lopen, de wendingen in balans te lopen en aan het been te zijn voordat je aan andere dingen gaat denken? Eerst lang laag voordat het paard in de krul moet lopen? Sporen zijn bedoeld om hulpen te verfijnen toch, en niet om net bereden paarden naar voren te prikken?

Misschien ben ik wel ouderwets of overdreven.. Ik vroeg het me gewoon even af, misschien heb ik iets gemist :+

Ik vraag me af hoe je op deze aanname komt. Gaat dit om ruiters in je omgeving of bedoel je topsporters o.i.d.? Ik zie in mijn omgeving helemaal niet zoveel mensen jonge paarden in de krul dwingen. Hulpteugels zie ik wel eens voorbijkomen en ik denk dat het een beetje een hype is. Ik ben er op tegen om welk paard dan ook met het hoofd "vast"te zetten.
Sporen zie ik ook niet veel bij jonge paarden in mijn omgeving. Verder ben ik wel met je eens dat de manier die je beschrijft wel de juiste methode is.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 00:51

No_No schreef:
loriene schreef:
na ongeveer 2 weken draven ga ik de galop erbij pakken.
zie niet in waarom niet.

Ik niet, dat kan ik verwoorden nl: Een vind dat een paard na 2 weken draven nog niet voldoende recht gericht is, niet voldoende nagevelijk loopt in de draf en niet voldoende evenwicht beheerst om de galop correct te kunnen lopen.
Waarom vind jij van wel dan?

Voor veel paarden is de galop makkelijker om in balans te lopen dan in draf met iets op zijn rug. Volgens mij kun je meteen beginnen met de galop. (als je denkt dat je het zelf aandurft uiteraard)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 09:02

listiglistje schreef:
Sommige mensen begrijpen niet dat er kwalitatief betere/exterieurmatige goed in elkaar stekende
/ slimmere paarden zijn die alles vanaf dag 1 goed oppikken en alles met gemak zelf aanbieden ;-)
Dit in combinatie met een fijne/handige ruiter met heel veel ervaring....

Btw die opmerking van zweep, sporen en hulpteugels vind ik veel te kort door de bocht en is imo alles over een kam scheren!

Mijn paard wordt 9 mei officieel 5 (is nu dus nog 4 jaar), hij is nu precies 1 jaar onder het zadel, dat dier kan alle oefeningen t/m M2 niveau :o
Recentelijk ben ik ook begonnen met appyementen in draf en galop en de eenvoudige wissels....ook dit pakt hij super op!
En nee hij is niet voor de verkoop, deze gaat nooit weg :Y)

Ik rijd hem maar 4 x per week 3 kwartier en er heeft nog nooit of te nimmer een slof-of hulpteugel aangehangen en is nooit of te nimmer in elkaar getrokken of gestraft!
Oh ja Ik rijd met knopspoortjes van 1 cm sinds hij 5 maanden onder het zadel was ;)

Google maar eens op "3,5 jarige tango draf links en rechts" en "3,5 jarige Tango draf en galop links" ....mijn paard is daar net 3 maanden onder het zadel en L1 klaar! Loopt mooi op eigen benen in balans hoor ;-)
Het filmpje in mijn onderschrift is hij net 5 maanden onder het zadel....

Btw. Het is ook nog eens een groot (1.76 m) en een langelijnd paard (+ nog een zware aandoening/ handicap genaamd "Wobbler")

Kennelijk is dit voor een hoop mensen niet te begrijpen, want dit is al zo vaak verteld. Desondanks blijft men er maar over doorzeuren.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 09:06

@ ldrd en listiglistje..

Ik begrijp dat zeker wel.. maar de meeste recreanten (zoals ik dus)
hebben ten eerste geen talentvol paard.. en ten tweede, zijn het geen topruiters..
(net als ik..)

Wij gewone htk ruiters en paarden hebben meer tijd nodig.. dat wil niet zeggen dat we uiteindelijk ons doel niet bereiken, maar we doen er gewoon wat langer over..

maar dat is hoe ik er over denk..

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 09:09

Misschien begrijp jij het wel, maar over het algemeen blijft men maar veroordelen wanneer een paard jong hoog in de sport loopt.

En dat htk paarden en ruiters meer tijd nodig hebben is logisch uiteraard.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 09:11

Dat vind ik jammer.. we hebben toch allemaal het beste met onze paarden voor..

Voor elk doel een ander paard.. en een andere werkwijze..

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 09:18

Absoluut heeft iedereen het beste voor op een uitzondering na natuurlijk.
Ik vind het gewoon jammer dat men denkt aan de leeftijd en het niveau iets te kunnen afmeten met betrekking tot het paardenwelzijn. En in het verlengde daarvan denkt men ook gelijk altijd dat mensen met leuke paarden geldwolven zijn met dollartekens in de ogen.
Over vooroordelen gesproken ;) .

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 09:24

Dat ligt ook een beetje aan je referentiekader natuurlijk..
als ik het even op mezelf betrek..
Ik moet samen met mijn paardje mijn best doen om goed door de bak te komen, en mijn figuren goed te rijden..
wij trainen 3 a 4 keer per week 20-30 minuten..
Als ik dan een ander zie op een jonkie, dat al veel verder is als de mijne zou ik kunnen denken.. wow.. die wordt vast heel vaakt getraind.. wat een dierenbeulen, jong paard enz..
Maar ik zou ook kunnen inzien dat die combinatie veel talentvoller is als wij, en daarom met misschien wel minder training veel verder komen..

Maar het is natuurlijk niet makkelijk om toe te geven dat je als combinatie misschien niet heel veel talent hebt.. Dan is het veel makkelijker op die andere combinatie af te geven...
(gelukkig zit ik vol zelfspot, en kan ik dat wel)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 09:29

Je hebt helemaal gelijk denk ik.
Ik kan het ook wel begrijpen hoe mensen tot dat oordeel komen hoor.

Maar zoals Listinglistje zo mooi schetst daar wordt gewoon overheen gelezen. Je ziet toch weinig bij dit soort uitleggen dat mensen zeggen: goh, is dat echt zo? Nooit geweten dat dat ook mogelijk is.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 09:46

ik longeer vooraf weinig en niet met hulpteugel, wel doe ik werk aan de hand om ze voor te bereiden. Erop probeer ik er langzaam in te slijten dus na een lesje nog even 5/10 min erop. Ik vind dat een paard de hand van de ruiter moet gaan opzoeken en zakken, dit mag ook met de neus naar de grond zijn.
Vanuit daar probeer ik steeds meer hulpen van de longeur over te nemen en het meeste wat balans betreft met mijn zit, ik heb liever dat het paard zonder teugelcontact met het hoofd laag loopt en dat ik het kan gaan opzoeken als dat ik contact heb en hij gaat sterrenkijken. Liefst contact en naar beneden maar soms moet je kiezen. Dan werk ik de eerste tijd in stap en draf aan vertrouwen en gehoorzaamheid en dan pas het balans enzo.

Geen sporen, geen hulpteugels, geen haast.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 10:19

Ik denk helemaal niet dat er zo ontzettend veel van het paard afhangt, ik denk dat de ruiter het verschil maakt.

Natuurlijk, het ene paard springt gelijk aan in een gesloten galop waar de ander volkomen uit balans door de baan rent, het ene paard heeft al moeite met de volte 15 meter waar de ander er al gemakkelijk een van 8 meter draait, dat verschil is er wel. Maar ik denk dat het onder een goede ruiter echt minimaliseert.

Ik kan zelf nog overweg met het zadelmak maken tot B/L traject, dat heb ik veel gedaan, dat is bekend terrein, en daarna val ik bij elk paard weer even in een gat waar ik me echt uit moet trainen :o . Ik merk dus ook bij ELK paard wat ik zadelmak maak dat hij zelf naar de hand zoekt en dat ik de aanleuning snel voor elkaar heb. Daar zitten ivm balansgebrek nog wel wat storingen op, maar elk paard biedt dat zelf aan.

Zo ben ik er ook zeker van dat de paarden die ik gereden heb waar ik steeds rond de aanloop naar L2/M1 even mee blijf hangen, onder een betere ruiter ook geen moeite zouden hebben met het stukje beginnend verzamelen en oprichten wat duidelijk mijn eigen zwakke punt is. Of het nu een talentvol paard is of een HTK-paard, dat is een leerpunt van mij en niet van het paard ;)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 11:22

Citaat:
En in de krul lopen vind ik wat raar verwoord eerlijk gezegd. Ik denk dat het belang van ruggebruik ( wat je in de hand werkt door een paard na te laten geven, neem aan dat dit is wat jij bedoelt) zwaar onderschat wordt! Als een paard niet van begin af aan leert zijn rug te gebruiken krijg je grote problemen later! Ik ben met je eens dat dit niet met hulpteugels moet worden gedaan, dan wordt er voorbij gegaan aan het doel: ontspanning en aanleuning oftewel stelling en buiging. Hierdoor wordt een paard weer rechter, wat het belangrijkste doel is voor het rijden van een jong paard!
Sporen vind ik zowieso uit den boze, laat staan bij jonge paarden

Ik bedoel echt het "in de krul" lopen. Nagevelijk is nooit verkeerd.(nagevelijk rijden vind ik: zonder dwang het paard VRAGEN om te ontspannen. Lang laag en nagevelijk, over de rug, achterbeen er goed onder, daarna komt het oprichten pas. Het in de krul vind ik: het paard dwingen om zijn nek in de krul te leggen zonder dat het paard "gereden" wordt) Ik zie in mijn omgeving vaak mensen met sporen rijden op een net beleerd paard(terwijl ze zelf niet eens in balans zitten en de sporen dus verkeerd gebruiken), paard loopt niet in de krul, dus hup, slof er aan kop naar beneden. Achterbenen zwalken er was los achter en dan " oh wat loop dat paard mooi!"
Natuurlijk is de combinatie van een ervaren ruiter en een getalenteerd paard sneller dan een HTenK combinatie. Het probleem is dat de het grotendeel van de mensen dat niet bezitten..
En ja, mensen die wat meer financiele middelen hebben, hebben vaker ook een paard met meer talent en een betere begeleiding. Lees het niet verkeerd want ik heb het dus niet over alle mensen die een goed paard bezit ;) Wel offtopic, want daar gaat het niet om :+
Verder begrijp ik dat er tegenwoordig gelukkig dus wel meer grondwerk wordt verricht voor het rijden? Voorwaards neerwaards dus?

Citaat:
Maar zoals Listinglistje zo mooi schetst daar wordt gewoon overheen gelezen. Je ziet toch weinig bij dit soort uitleggen dat mensen zeggen: goh, is dat echt zo? Nooit geweten dat dat ook mogelijk is.
Je hebt helemaal gelijk denk ik.
Ik kan het ook wel begrijpen hoe mensen tot dat oordeel komen hoor.

Juist hierom heb ik dit topic geopend, juist om er achter te komen waarom het tegenwoordig zo gaat ;)
Om daar achter te komen vind ik het wel prettig om de uitleg er bij te hebben ipv alleen maar te horen dat ze er "zo genoeg van hebben dat andere mensen het niet WILLEN begrijpen." Iedereen heeft zijn eigen mening en eigen ervaring, daar ben ik benieuwd naar! Als je kan onderbouwen waarom en wanneer je dingen doet, ben ik een en al lezend oog :o Want dan pas kan ik het begrijpen! Daarom zet ik er ook regelmatig neer hoe ik denk dat het word verteld en dat dat de rede kan zijn (zoals hier boven met het grondwerk). Dat is niet om te vertellen waarom dat zo is, maar wat ik uit de verhalen haal ;)

Je hoeft het ook niet altijd met elkaar eens te zijn, laat elkaar wel gewoon in zijn/haar waarde. Als je dat doet berijk je meer.
Mensen over een kam scheren vind ik een beetje kort door de bocht. Want ik heb niet gezegd dat IEDEREEN zo doet. Maar dat had ik eerder al aangegeven ;)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 11:25

ik vraag helemaal niets, waarom zou je vragen, gewoon goed rijden en goed op je paard zitten moet voldoende zijn. Je vraagt hem een oefening te doen (en daarbij kun je een nee terug krijgen) of je laat hem een oefening doen en daarbij kan het paard de hand gaan opzoeken.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 11:36

Citaat:
Ik rijd hem maar 4 x per week 3 kwartier en er heeft nog nooit of te nimmer een slof-of hulpteugel aangehangen en is nooit of te nimmer in elkaar getrokken of gestraft!
Oh ja Ik rijd met knopspoortjes van 1 cm sinds hij 5 maanden onder het zadel was

Hoe heb je dat voor elkaar gekregen, waar heb je op gelet voor je besluit verder te gaan en waarom heb je na 5 maanden een spoortje om gedaan?
Graag even onderbouwen waarom je dat zo gedaan hebt, daar heb ik wat aan want dan kan ik je begrijpen ;)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:07

No_No schreef:
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen, waar heb je op gelet voor je besluit verder te gaan en waarom heb je na 5 maanden een spoortje om gedaan?
Graag even onderbouwen waarom je dat zo gedaan hebt, daar heb ik wat aan want dan kan ik je begrijpen ;)

Mijn paard is genetisch al aangelegd met een slim/fijn werkwillig (prestatie) karakter en een goed exterieur.
Hij komt namelijk uit een merrielijn met 4 generaties Preferent Prestatie erin, vier generaties lang lopen paarden uit deze directe moederlijn nationaal en internationaal.
Zijn moeder is al prestatie (Z1 +) verklaard op de eerste 4 nakomelingen,(2 x Z2, 1 x ZZ-Z en 1 x LT), ook heeft deze moeder reeds 3 Pavocup finalisten geleverd.

Deels is dus genetisch bepaald + dat in combinatie met mij (een fijne, eerlijke, handige ruiter met veel ervaring (ik rijd al 31 jaar)
+ het feit dat ik op een internationale stal gestaan, gewoond en gewerkt waar ik heel veel geleerd, gezien en gehoord heb.
Van het rijden van paarden op nationaal niveau leer je je gevoelig ontwikkelen, daarnaast leer je heel veel door kijken en luisteren naar de betere ruiters en instructeurs.

Mijn paard was met ongeveer 3 maanden goed in balans, beheerste goed de 3 basisgangen, had een constante aanleuning op 2 teugels en was heel goed aan het been.
Vanuit dat perspectief ga je beginnen met wijken (dit was peanuts voor hem), dus dan vraag je stukje sb enz.enz.
Toen de basis goed was heb ik knopspoortjes omgedaan, om in 1 kleine hulp/de aanwijzing (indien nodig) te verfijnen, mn voor de zijgangen, contragalop, keertwendingen etc.)
Maar als je basis in orde is, dan zijn de oefeningen echt geen probleem!

Btw ik heb dit paard als veulen van 3 maanden aangekocht (ik heb dus geen groot vermogen, goede begeleiding of sponsors, ik heb zelfs heel weinig wedstrijdervaring := )

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:13

@No_No, ik zeg alleen dat ik het jammer vind dat veel mensen altijd hun oordeel klaar hebben, zonder feitelijk te weten hoe een goede ruiter zijn talent traint.

Je vraag was waarom het allemaal zo snel moet. Dat is het hele punt, het moet niet snel, het gaat snel bij een goede ruiter met een getalenteerd paard. Daar zijn helemaal geen ellenlange trainingssessies en enge werktuigen voor nodig. :n

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 12:28

listiglistje schreef:
No_No schreef:

Mijn paard is genetisch al aangelegd met een slim/fijn werkwillig (prestatie) karakter en een goed exterieur.
Hij komt namelijk uit een merrielijn met 4 generaties Preferent Prestatie erin, vier generaties lang lopen paarden uit deze directe moederlijn nationaal en internationaal.
Zijn moeder is al prestatie (Z1 +) verklaard op de eerste 4 nakomelingen,(2 x Z2, 1 x ZZ-Z en 1 x LT), ook heeft deze moeder reeds 3 Pavocup finalisten geleverd.

Deels is dus genetisch bepaald + dat in combinatie met mij (een fijne, eerlijke, handige ruiter met veel ervaring (ik rijd al 31 jaar)
+ het feit dat ik op een internationale stal gestaan, gewoond en gewerkt waar ik heel veel geleerd, gezien en gehoord heb.
Van het rijden van paarden op nationaal niveau leer je je gevoelig ontwikkelen, daarnaast leer je heel veel door kijken en luisteren naar de betere ruiters en instructeurs.

Mijn paard was met ongeveer 3 maanden goed in balans, beheerste goed de 3 basisgangen, had een constante aanleuning op 2 teugels en was heel goed aan het been.
Vanuit dat perspectief ga je beginnen met wijken (dit was peanuts voor hem), dus dan vraag je stukje sb enz.enz.
Toen de basis goed was heb ik knopspoortjes omgedaan, om in 1 kleine hulp/de aanwijzing (indien nodig) te verfijnen, mn voor de zijgangen, contragalop, keertwendingen etc.)
Maar als je basis in orde is, dan zijn de oefeningen echt geen probleem!

Btw ik heb dit paard als veulen van 3 maanden aangekocht (ik heb dus geen groot vermogen, goede begeleiding of sponsors, ik heb zelfs heel weinig wedstrijdervaring := )

Wij hebben ook paarden op stal staan die uit en zeer goede bloedlijn komen, echter hebben ze minder talent dan de voorouders. Deze paarden waren echt getraind bij goede stallen, dus talent is niet altijd ervelijk ;)
Jij hebt dus blijkbaar geluk gehad dat je veel hebt kunnen ervaren bij trainingsstallen. De meeste mensen hebben dat geluk niet. Jij hebt dus ervaring op kunnen doen wat andere niet hebben en idd, je leert door te luisteren en door te kijken. Echter heb je daar wel de mensen bij nodig die je dat willen uitleggen ;)
Hoe heb jij de training van je paard opgebouwd? Veel grondwerk gedaan? Bijgezet? Daarna met het inrijden? Hoe heb jij de eerste 3 maanden getraind? Heb jij begeleiding gehad bij het inrijden van jonge paarden?

Ik heb je filmpje bekeken die in je onderschrift staat. Daar ga ik verder niet op in omdat het offtopic is.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:38

andere vragen waarom zijn er wedstrijden voor jonge paarden? Waarom is de gemiddelde leeftijd van een sportpaard maar 7/8?
Het is een gegeven dat een paard met 3 nog niet uitgegroeid is en er veel essentiele groei nog na hun 3e leeftijd plaats vind, zowel lichamelijk als geestelijk en toch wordt er nog heel normaal gedaan over op die tijd inrijden en soms ook letterlijk het paard breken.
Als ik kijk naar wat mijn 2,5 jarige belangrijk vind is dat vooral meelopen met de oudere en wijzere paarden en spelen en stoute dingen uithalen, grenzen opzoeken en vaststellen en kwa lichaam ziet ze er ook zeker niet uit of ik er lekker op wil zitten. Maar als je dan zogenaamde kenners vraagt is het wel beter dat ik het nu doe anders wordt ze veel te brutaal. Mijn bijna 6 jarige merrie die op die leeftijd ook een draak was ben ik nu aan het inrijden, lekker rustig aan, je ziet dat ze het ook wel goed wilt doen hoewel ze op 3 jarige leeftijd dat we er af en toe eens op zaten echt bagger scheet en overal tegenin wilde gaan.
Je kan nu rustig 10 keer op en af stappen en iedereen mag op haar rug zitten. Zonder zadel vond ze het nog spannen dus gaf een hupsje maar herstelde snel, laat zich dan ook gerust stellen. 3 jaar geleden was ze uit haar plaatje gegaan.
Ik denk ook dat het niet verkeerd is als daar met de nieuwe welzijnsregels ook rekening mee gehouden gaat worden...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:40

LDRD schreef:
@No_No, ik zeg alleen dat ik het jammer vind dat veel mensen altijd hun oordeel klaar hebben, zonder feitelijk te weten hoe een goede ruiter zijn talent traint.

Je vraag was waarom het allemaal zo snel moet. Dat is het hele punt, het moet niet snel, het gaat snel bij een goede ruiter met een getalenteerd paard. Daar zijn helemaal geen ellenlange trainingssessies en enge werktuigen voor nodig. :n

Ik ben het hier helemaal mee eens, hoe vaak hoor je niet het gaat te snel, ze rijden dat paard kapot enz.
Ollright van Laurens van Lieren liep zelfs met zijn 6 jaar lichte tour om maar een voorbeeld te noemen.
En Totilas, Tango etc lopen met net 9 jaar Grand Prix! Salinero won zelf met 9 jaar de Olympische spelen!
Dit soort paarden lopen met zijn 6 ook al op hoog niveau hoor ;-) En ze lopen tot op hoge leeftijd op het hoogste niveau.....

Die ruiters gooien de boel voor niet los gooien en laten ze niet uit elkaar lopen met al het gewicht op de voorhand, want dat gebeurt veelal en dat is pas echt slecht imo (slijtage)!
Ikzelf rijd mijn paard altijd bovenin en zet hem continu op het achterbeen, alleen zo maak je een paard sterker van achteren!
Dat "de hand op zoeken (met zijn snoet naar de grond)" doen ze heel graag vanzelf als je in je training continu van achter naar voor naar de hand toe rijdt!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 12:41

LDRD schreef:

:n

Juist daarom dit topic ;)

Hoe denken jullie over het gestel van het paard? Slijt een paard niet sneller als het snel gaat? Ook als het goed gereden word zonder hulmiddelen? Is een paard niet sneller op dan een paard die rustig aan bereden wordt? ( Voordat het weer verkeerd begrepen wordt,het is een vraag, geen oordeel :o )
Bij de instructeursopleiding wordt tegenwoordig vermeld dat het gemiddelde paard tegenwoordig 6 jaar wordt. Dat komt niet alleen doordat er te veel paarden zijn..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:51

ik ben toch echt van mening dat het paard eerst moet willen zakken voor je kan oprichten. Uiteraard is een uur met je neus op de grond niet goed en maanden met je teugels los ook geen optie. Ik vind dat als je naar het longeren terug gaat je paard eerst voorwaarts neerwaarts moet kunnen lopen zonder hulpteugel voor je de hulpteugel eraan kunt hangen als begrenzing in het neerwaarts en niet omdat je paard zijn hoofd in de lucht gooit en je hem naar beneden wilt hebben. Zo vind ik het ook met rijden, het paard moet eerst willen zakken voor je hem kunt oprichten, in een houding laten lopen uit een gespannen houding is imo niet helemaal juist. Uiteraard ben ik wel heel benieuwd naar jullie versie.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:56

@No_No: Even correctie: ik heb maar op 1 internationale stal gestaan (ik stond daar in pension) en niemand legt het je uit,
mits je je leergierig opstelt en vaak langs de kant staat te kijken en te luisteren (dit kost nl niets ;-) )
Ik heb gelukkig wel van mijn instructeur daar veel van zijn paarden mogen rijden.
Zelf heb ik alleen maar een aantal jonge paarden gehad, welke ik zelf heb ingereden (met begeleiding).

Grondwerk is mi opvoeding, lichaamstaal, consequent en duidelijk zijn, dan weet een paard voor zijn hele leven precies wat wel en niet mag ;-)
Voorbereidend werk heb ik 1 à 2 maanden gedaan, eerst aan de longe met een bijzetteugel, daarna aan dubbele lijnen het stuur en rem erop gezet en daarna hup erop, eerst aan de longe daarna los van de lijn.

Citaat:
Wij hebben ook paarden op stal staan die uit en zeer goede bloedlijn komen, echter hebben ze minder talent dan de voorouders. Deze paarden waren echt getraind bij goede stallen, dus talent is niet altijd ervelijk ;)

No_No, wat noem jij een goede bloedlijn?? een paard met een bekende vader? bv een klinkende naam als Gribaldi?
Ik heb het over (prestatie)moederlijnen (direct) zij bepalen wel degelijk de prestatievererving!

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:57

Ik ben ook van mening dat voorwaarts neerwaarts de basis is..
van daar uit kun je je paard in elke houding stellen..
Helaas heeft mijn paardje er nogal moeite mee.. (kort nekje, gedrongen bouw) hij kan zich moeilijk lang maken..

Ik heb deze week voor het eerst bijgezet gelongeerd, en zowaar, een actief achterbeen, hals en rug ontspannen, buikspieren aangespannen, en het neusje op de loodlijn..
Dat is waar ik naar toe wil.

Ik wil wel even bekennen dat ik geen sterruiter ben, heb ook nooit de kans gehad om goede opgeleide paarden te rijden..
dus is het voor mijn ook een leerproces..
Gelukkig heb ik goede begeleiding..
wij gaan niet langzaam omdat ik dat zo graag wil.. het gaat gewoon langzaam.. (die fout ligt dus bij mij..)