Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
No_No schreef:Ik vroeg me af waarom paarden die net onder het zadel zijn tegenwoordig zo snel in de krul moeten lopen
en met sporen en hulpteugels gereden worden?
Ik ben van mening dat een paard die net onder het zadel is eerst balans moet leren krijgen voor dat het andere "kunstjes" moet gaan doen. Eerst de stap in takt en in balans rijden, correct halthouden, enz (ook tijdens wendingen). Daarna de draf in balans, als dit goed is pas gaan wenden en overgangen gaan leren. Als dat goed is pas de galop op dezelfde manier. Naar mijn mening is een paard binnen een paar weken helemaal nog niet aan de galop toe? eerder na een paar maanden. laat staan om aan de teugel te lopen en met sporen gereden te worden. Hoort een paard tegenwoordig niet eerst meer in balans te lopen, de wendingen in balans te lopen en aan het been te zijn voordat je aan andere dingen gaat denken? Eerst lang laag voordat het paard in de krul moet lopen? Sporen zijn bedoeld om hulpen te verfijnen toch, en niet om net bereden paarden naar voren te prikken?
Misschien ben ik wel ouderwets of overdreven.. Ik vroeg het me gewoon even af, misschien heb ik iets gemist
No_No schreef:loriene schreef:na ongeveer 2 weken draven ga ik de galop erbij pakken.
zie niet in waarom niet.
Ik niet, dat kan ik verwoorden nl: Een vind dat een paard na 2 weken draven nog niet voldoende recht gericht is, niet voldoende nagevelijk loopt in de draf en niet voldoende evenwicht beheerst om de galop correct te kunnen lopen.
Waarom vind jij van wel dan?
listiglistje schreef:Sommige mensen begrijpen niet dat er kwalitatief betere/exterieurmatige goed in elkaar stekende
/ slimmere paarden zijn die alles vanaf dag 1 goed oppikken en alles met gemak zelf aanbieden
Dit in combinatie met een fijne/handige ruiter met heel veel ervaring....
Btw die opmerking van zweep, sporen en hulpteugels vind ik veel te kort door de bocht en is imo alles over een kam scheren!
Mijn paard wordt 9 mei officieel 5 (is nu dus nog 4 jaar), hij is nu precies 1 jaar onder het zadel, dat dier kan alle oefeningen t/m M2 niveau![]()
Recentelijk ben ik ook begonnen met appyementen in draf en galop en de eenvoudige wissels....ook dit pakt hij super op!
En nee hij is niet voor de verkoop, deze gaat nooit weg![]()
Ik rijd hem maar 4 x per week 3 kwartier en er heeft nog nooit of te nimmer een slof-of hulpteugel aangehangen en is nooit of te nimmer in elkaar getrokken of gestraft!
Oh ja Ik rijd met knopspoortjes van 1 cm sinds hij 5 maanden onder het zadel was![]()
Google maar eens op "3,5 jarige tango draf links en rechts" en "3,5 jarige Tango draf en galop links" ....mijn paard is daar net 3 maanden onder het zadel en L1 klaar! Loopt mooi op eigen benen in balans hoor
Het filmpje in mijn onderschrift is hij net 5 maanden onder het zadel....
Btw. Het is ook nog eens een groot (1.76 m) en een langelijnd paard (+ nog een zware aandoening/ handicap genaamd "Wobbler")
Citaat:En in de krul lopen vind ik wat raar verwoord eerlijk gezegd. Ik denk dat het belang van ruggebruik ( wat je in de hand werkt door een paard na te laten geven, neem aan dat dit is wat jij bedoelt) zwaar onderschat wordt! Als een paard niet van begin af aan leert zijn rug te gebruiken krijg je grote problemen later! Ik ben met je eens dat dit niet met hulpteugels moet worden gedaan, dan wordt er voorbij gegaan aan het doel: ontspanning en aanleuning oftewel stelling en buiging. Hierdoor wordt een paard weer rechter, wat het belangrijkste doel is voor het rijden van een jong paard!
Sporen vind ik zowieso uit den boze, laat staan bij jonge paarden
Citaat:Maar zoals Listinglistje zo mooi schetst daar wordt gewoon overheen gelezen. Je ziet toch weinig bij dit soort uitleggen dat mensen zeggen: goh, is dat echt zo? Nooit geweten dat dat ook mogelijk is.
Je hebt helemaal gelijk denk ik.
Ik kan het ook wel begrijpen hoe mensen tot dat oordeel komen hoor.
Maar zoals Listinglistje zo mooi schetst daar wordt gewoon overheen gelezen. Je ziet toch weinig bij dit soort uitleggen dat mensen zeggen: goh, is dat echt zo? Nooit geweten dat dat ook mogelijk is.
Citaat:Ik rijd hem maar 4 x per week 3 kwartier en er heeft nog nooit of te nimmer een slof-of hulpteugel aangehangen en is nooit of te nimmer in elkaar getrokken of gestraft!
Oh ja Ik rijd met knopspoortjes van 1 cm sinds hij 5 maanden onder het zadel was
No_No schreef:Hoe heb je dat voor elkaar gekregen, waar heb je op gelet voor je besluit verder te gaan en waarom heb je na 5 maanden een spoortje om gedaan?
Graag even onderbouwen waarom je dat zo gedaan hebt, daar heb ik wat aan want dan kan ik je begrijpen
listiglistje schreef:No_No schreef:Hoe heb je dat voor elkaar gekregen, waar heb je op gelet voor je besluit verder te gaan en waarom heb je na 5 maanden een spoortje om gedaan?
Graag even onderbouwen waarom je dat zo gedaan hebt, daar heb ik wat aan want dan kan ik je begrijpen
Mijn paard is genetisch al aangelegd met een slim/fijn werkwillig (prestatie) karakter en een goed exterieur.
Hij komt namelijk uit een merrielijn met 4 generaties Preferent Prestatie erin, vier generaties lang lopen paarden uit deze directe moederlijn nationaal en internationaal.
Zijn moeder is al prestatie (Z1 +) verklaard op de eerste 4 nakomelingen,(2 x Z2, 1 x ZZ-Z en 1 x LT), ook heeft deze moeder reeds 3 Pavocup finalisten geleverd.
Deels is dus genetisch bepaald + dat in combinatie met mij (een fijne, eerlijke, handige ruiter met veel ervaring (ik rijd al 31 jaar)
+ het feit dat ik op een internationale stal gestaan, gewoond en gewerkt waar ik heel veel geleerd, gezien en gehoord heb.
Van het rijden van paarden op nationaal niveau leer je je gevoelig ontwikkelen, daarnaast leer je heel veel door kijken en luisteren naar de betere ruiters en instructeurs.
Mijn paard was met ongeveer 3 maanden goed in balans, beheerste goed de 3 basisgangen, had een constante aanleuning op 2 teugels en was heel goed aan het been.
Vanuit dat perspectief ga je beginnen met wijken (dit was peanuts voor hem), dus dan vraag je stukje sb enz.enz.
Toen de basis goed was heb ik knopspoortjes omgedaan, om in 1 kleine hulp/de aanwijzing (indien nodig) te verfijnen, mn voor de zijgangen, contragalop, keertwendingen etc.)
Maar als je basis in orde is, dan zijn de oefeningen echt geen probleem!
Btw ik heb dit paard als veulen van 3 maanden aangekocht (ik heb dus geen groot vermogen, goede begeleiding of sponsors, ik heb zelfs heel weinig wedstrijdervaring)
LDRD schreef:@No_No, ik zeg alleen dat ik het jammer vind dat veel mensen altijd hun oordeel klaar hebben, zonder feitelijk te weten hoe een goede ruiter zijn talent traint.
Je vraag was waarom het allemaal zo snel moet. Dat is het hele punt, het moet niet snel, het gaat snel bij een goede ruiter met een getalenteerd paard. Daar zijn helemaal geen ellenlange trainingssessies en enge werktuigen voor nodig.
LDRD schreef:@No_No, ik zeg alleen dat ik het jammer vind dat veel mensen altijd hun oordeel klaar hebben, zonder feitelijk te weten hoe een goede ruiter zijn talent traint.
Citaat:Wij hebben ook paarden op stal staan die uit en zeer goede bloedlijn komen, echter hebben ze minder talent dan de voorouders. Deze paarden waren echt getraind bij goede stallen, dus talent is niet altijd ervelijk